پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱۱۰
ظریف طی یک گفتگوی تفصیلی مطرح کرد:

چرا آمریکا مذاکره کنندگان قبلی را تحریم نکرد؟/ منتقدان هرچه درباره برجام گفتند، برعکس از آب درآمد/ اگر دیپلماسی نبود حتی کشتی ایرانی آزاد نمی‌شد/ تصمیم به استعفا لحظه‌ای نبود و در لحظه خوب گرفتم/ سازندگان گاندو باید آن دنیا جواب بدهند

يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب: 699630
من نمی‌دانم این دوستان تا چه زمانی می‌خواهند دستاوردهای کشور را به این شکل زیر سؤال ببرند و تخطئه کنند وغرور مردم را به بازی بگیرند. باید دید چه دستاوردی دارند. اگرقرار بود من خط امریکایی‌ها را پیاده کنم، چرا امریکا من را تحریم کرده است؟
چرا آمریکا مذاکره کنندگان قبلی را تحریم نکرد؟/ منتقدان هرچه درباره برجام گفتند، برعکس از آب درآمد/ اگر دیپلماسی نبود حتی کشتی ایرانی آزاد نمی‌شد/ تصمیم به استعفا لحظه‌ای نبود و در لحظه خوب گرفتم/ سازندگان گاندو باید آن دنیا جواب بدهند
گروه سیاسی جهان نيوز: محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با «روزنامه دولتی ایران» درباره ماجرای استعفای و تحریم و همچنین موضوعات همچون برجام و رابطه اش با رهبری و سردار سلیمانی، نکاتی را بیان کرده است.

به گزارش جهان نيوز، متن کامل این گفتگو که البته به آن نقدهای جدی هم وارد است، به شرح ذیل است:
دولتمردان امریکا اخیراً نام شما را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده‌اند این اقدام بازتاب زیادی در محافل سیاسی و بین‌المللی داشت هم نهادهای رسمی و هم افکار عمومی بشدت علیه این تصمیم امریکا موضع‌گیری کردند. خود شما شخصاً با چه واکنش‌هایی روبه رو شدید؟
اقدام دولت امریکا مبنی بر قراردادن نام من در فهرست تحریم‌ها نشان دهنده نفرت عمیق آنها نسبت به دیپلماسی ایران و نحوه طرح قابل فهم دیدگاه های جمهوری اسلامی در جامعه بین‌المللی بود. ما می‌توانیم دیدگاه های رسمی کشور را به روش‌های مختلفی ارائه کنیم. این روش می‌تواند به گونه‌ای باشد که در داخل کشور مورد استقبال زیادی قرار گیرد؛ ولی در خارج از کشور بیش از اینکه به نفع مردم ایران باشد، توسط بدخواهان مورد سوءاستفاده قرار گیرد. چون این روش مقبولیت داخلی دارد بسیاری از دوستان ما از این روش استفاده می‌کنند. روش دیگری هم وجود دارد که ممکن است خیلی در داخل کشور با استقبال مواجه نشود اما باعث شود شما بتوانید بر افکارعمومی طرف مقابل تأثیر بگذارید. این هم یک روش است. من تلاش کردم با وجود اینکه خیلی‌ها در داخل به نحوه صحبت کردن من خرده می‌گیرند، روشی را در خارج از کشور برای گفت‌و‌گو در پیش گیرم که برای تحقق منافع ملی کشور مفیدتر باشد. فکر می‌کنم آنچه بیش از همه گروه های تندرو در امریکا را آزار می‌دهد همین نحوه برخورد کلامی بنده است که باعث شد اول تهدید کنند و بعد از مدتی من را تحریم کنند.کسانی که من و خانواده من را می‌شناسند می‌دانند ما با وجود اینکه زمان زیادی را در خارج از کشور زندگی کردیم، خانه‌ای خریداری نکردیم. اکثر کسانی که همزمان با ما دانشجو بودند و تمکن مالی هم داشتند که الحمدلله من نیز تمکن داشتم، خانه‌ای برای خودشان خریدند البته کار بدی هم نکردند؛ یعنی به‌جای اینکه اجاره‌خانه دهند، پیش‌پرداختی داشتند و بعد هم اجاره‌خانه هایشان را به‌عنوان قسط خانه پرداخت کردند. اجازه شرعی آن را هم از علما گرفته بودند. به این ترتیب اکثر کسانی که همزمان با من دانشجو بودند و به اندازه من و همسرم در امریکا ماندند، صاحب‌خانه هستند؛ ولی ما این کار را نکردیم و از روز اول تصمیم گرفتیم که نمی‌خواهیم در اینجا بمانیم و لذا دلیلی نداشتیم که خانه بخریم.
اکثر کسانی هم که خانه خریدند گرفتار شدند و در امریکا ماندند؛ مثلاً یکی از آنها به این دلیل که منتظر می‌ماند تا خانه‌اش به فروش رود، صبر کرد و برای اینکه خانه‌اش را بفروشد گرفتاری دیگری برای خود ایجاد کرد و همه آنها ماندگار شدند؛ ولی ما این کار را نکردیم لذا نه من و نه فرزندانم هیچ منفعت و دارایی شخصی‌ای در امریکا نداریم و همه در ایران زندگی می‌کنیم. اگرچه بچه‌های من انتخاب‌های دیگری هم دارند؛ ولی در ایران زندگی می‌کنند. وقتی سفیر بودم بچه‌های من درس‌شان را در امریکا خواندند و تمام کردند و به محض اینکه درس‌شان تمام شد در این کشور نماندند و به ایران بازگشتند و خدا را از این بابت شاکرم که خانواده‌ام کنارم هستند. این نعمت بزرگی است که خدا به ما داده است.

فکر می‌کنید این تحریم تأثیری هم بر روند کار شما خواهد داشت؟
 امریکایی‌ها تصور می‌کنند که این تحریم می‌تواند صدای من را خاموش کند خب به لطف خدا تا حالا که موفق نبوده‌اند؛ یعنی خبرنگاران و حتی مجری‌های امریکایی در صف هستند تا در تهران یا در اروپا با من مصاحبه کنند. چنانچه شاهد بودید دو هفته پیش به چهار کشوری که همه آنها اینک یا متحد نظامی امریکا هستند یا روابط بسیار نزدیکی با این کشور دارند و جزء اعضای ناتو و همپیمانان امریکا هستند، سفر کردم و این سفرها ادامه یافت؛ یعنی من فرصت ندارم اگر فرصت بود امکان سفر به خیلی نقاط دیگر هم وجود داشت و این روند نشان می‌دهد که تحریم من مورد بی‌توجهی جامعه بین‌الملل قرار گرفته است.

آیا مقام‌های دیپلماتیک در محافل و دیدارهای خصوصی هم درباره این اقدام امریکا با شما صحبت کردند؟
ابتدا که امریکایی‌ها خودشان اعلام کردند و گفتند رئیس جمهوری دستور داده ما ظریف را تحریم کنیم و تا آخر هفته تحریم می‌کنیم اما بعد فشارهای زیادی به آنها وارد شد و این کار را نکردند. دوباره با اقداماتی که بنده انجام دادم و اقداماتی که گاهی اوقات علیه بنده در داخل کشور انجام شد، احساس کردند که تحریم من چندان واکنشی از داخل ایران نخواهد داشت. در نتیجه عصبانیت و ناراحتی خود را نشان دادند و من را تحریم کردند و خیلی هم آن را پنهان نکردند. آقای پمپئو رسماً گفت که وزیر خارجه ایران به اینجا می‌آید و براحتی با خبرنگاران ما صحبت می‌کند. ایشان متوجه نیست در دنیای ارتباطات من می‌توانم در خانه خودم هم بنشینم و با خبرنگاران امریکایی صحبت کنم. مگر اینکه بخواهند اصول مقدماتی کشور خودشان را زیر پا بگذارند که بعید می‌دانم جامعه امریکایی چنین اجازه‌ای را به آنها بدهد. وقتی هم که من به نیویورک رفتم، مسئولان امریکایی پیش من آمدند و گفتند که آقای ترامپ شما را به کاخ سفید دعوت کرده است تا بیایید و با خودش حرف بزنید و همزمان هم گفتند تصمیم‌گیری شده است که نام من را ظرف دو هفته در فهرست تحریم‌ها قرار دهند. البته این دو موضوع را خیلی به یکدیگر ربط ندادند.
برداشت من این بود که اگر بروم صحبت کنم کمترین حاصل آن این است که در فهرست تحریم‌ها قرار نمی‌گیرم؛ ولی صحبت کردن با مقام‌های امریکایی در زمانی که آنها به نتایج مذاکرات قبلی خیلی توجهی نمی‌کنند مورد قبول مقامات ما نیست. البته اگر مقامات به من دستور می‌دادند که چنین کاری انجام دهم حتماً انجام می‌دادم با وجود اینکه ممکن بود این کار باعث فشارهای زیاد داخلی شود کما اینکه قبلاً هم نظرات مسئولان کشور را اجرا و فشارهای داخلی آن را نیز تحمل کرده بودم لذا خیلی از این مسأله فراری نبودم ولی این کار مغایر سیاست‌های نظام و کشور بود و با شرایطی که به وجود آمده بود که در کنار پیشنهاد به مذاکره تهدید هم کرده بودند، خیلی این کار را مفید نمی‌دانستم.

بعد از قرار گرفتن نام شما در فهرست تحریم‌ها برخی گفتند وزیری که می‌گوید دیپلماسی به کمک کشور آمده است و حاصل آن نیز برجام است، نام خودش در فهرست تحریم قرار می‌گیرد. آنها اقدام اخیر امریکا را به معنای شکست دیپلماسی و راهکار گفت‌و‌گو می‌دانند. حتی رسانه ملی نیز بلافاصله بعد از تحریم شما یک نظرخواهی هدفمند با این سؤال از مردم انجام داد که آیا تحریم آقای ظریف نشانه ناکام ماندن دیپلماسی است. نظر شما در این رابطه چیست؟
واقعیت دنیا را نگاه کنید الان امریکاست که شکست خورده است و دیپلماسی پیروز شده است. دوستان ما اعتقاد دارند که امریکا بزرگ‌ترین معاند انقلاب و کشورماست در حالی که باید ببینند که وقتی خودشان سال‌ها علیه امریکا شعار دادند و با دیپلماسی مخالفت کردند، تحریم شدند؟ آیا امریکا اقدامی علیه آنها انجام داد؟ آیا امریکا از آنها ترسید که تحریم‌شان نکرد یا دوستان ما ضرری برای این کشور نداشتند که تحریم نشدند. من دوست ندارم از خودم تعریف کنم اما تحریم نشدن کسانی که فریادهای ضد امریکایی‌شان گوش فلک را کر کرده است، نشان می‌دهد که امریکا هیچ مشکلی با آنها ندارد و کار ایشان مشکلی به وجود نمی‌آورد. کاری که ما انجام دادیم برای امریکا مشکل ایجاد کرد. دیپلماسی بسیار موفق بوده است نه به‌دلیل توانمندی‌های فوق‌العاده ما بلکه به خاطر مردم ما کارآمد بوده است. مردم ما زمینه‌ای را فراهم کردند که ما توانستیم جلوی 6 قدرت بزرگ بایستیم و کاری کنیم امریکایی‌ها احساس کنند به آنها ضربه وارد شده است و بگویند این بدترین توافق تاریخ امریکاست. نمی‌دانم چرا دوستان ما می‌خواهند افتخارات کشور خودشان را که هیچ ربطی هم به من وهمکارانم ندارد برای کشور به سرشکستگی تبدیل کنند. این دستاوردها مایه سربلندی است هر چند دیگر از کسانی که گاندو را می‌سازند، این توقع می‌رود که این مصاحبه‌ها را از مردم بگیرند بعداً باید یا در این دنیا یا اگر در این دنیا فرصتی نشد در آن دنیا پاسخ دهند که چطور قلب حقیقت کردند.

فضاسازی جریان‌های مخالف دیپلماسی اخیراً در قالب دوگانه‌سازی مقاومت- مذاکره بازتاب یافته است تا جایی که آنها در ماجرای توقیف نفتکش ایرانی مدعی شده‌اند که آزادی این نفتکش به نتیجه رسیدن رویکرد مقاومت بوده است و دیپلماسی نتوانست گره گشایی کند.
من از دوگانه‌سازی در کشور ابا دارم و برای اینکه این دوگانه‌سازی هم شکل نگیرد تاکنون تحمل کردم از این به بعد هم تحمل می‌کنم اما به شما می‌گویم که دوستان یقیناً اشتباه می‌کنند. اگر دیپلماسی و تلاش های شبانه روزی همکاران من نبود حتماً کشتی ایرانی آزاد نمی‌شد کما اینکه اگر مقاومت مردم ایران هم نبود دیپلماسی هیچ پشتوانه‌ای نداشت. دوستانی که سعی می‌کنند یکی از پایه‌های قدرت جمهوری اسلامی ایران را به سخره بگیرند هیچ خدمتی به کشور و مقاومت نمی‌کنند. اگر دوستان ما معتقدند نمره مذاکره صفر و نمره مقاومت 20 است دیگر ما نزدیک‌تر از سید حسن نصرالله و سردار سلیمانی به مقاومت نداریم حداقل ببینند آنها چه نمره‌ای به دیپلماسی می‌دهند و آنها چه ارتباطی با بنده دارند. پیام آقای نصرالله را ببینند. آیا آقای نصرالله نماینده مقاومت است یا حضراتی که در اتاق شان نشسته‌اند و زیر کولر شعار می‌دهند؟ انقلابیون ایرکاندیشن (زیرکولرنشین) مقداری از انقلابیون واقعی یاد بگیرند.

گفته شده است شما با سردار سلیمانی دیدارهای هفتگی دارید. چه اندازه به یکدیگر نزدیک هستید؟ این ارتباط تا چه اندازه به نزدیک کردن دیدگاه نهادهای دیپلماتیک و نظامی کمک کرده است؟
ما همه برای منافع یک کشور کار می‌کنیم و مسئولان دستگاه‌های یک کشور هستیم. زمانی نیاز است که از مقاومت برای دیپلماسی استفاده کنیم و زمانی نیاز است که دیپلماسی به کمک مقاومت بیاید این وظیفه ماست که این کار را انجام دهیم.
من و سردار سلیمانی هیچ وقت این دوگانگی را احساس نکردیم. ما بیش از 20 سال است که از نزدیک با یکدیگر کار می‌کنیم. ما از دوره مذاکرات «بن» درباره افغانستان به‌طور مستقیم با یکدیگر ارتباط داریم و برای مدیریت همه امور هماهنگ هستیم. توفیق‌های به دست آمده هم که همه دنیا به آن اذعان کردند نتیجه همکاری و همفکری بسیار نزدیک ما بوده است. من در زمان حمله امریکا به عراق که مسئولیت نمایندگی ایران در نیویورک را بر عهده داشتم و در این زمینه به دستور مقامات عالی کشور با مقام‌های امریکایی گفت‌و‌گو کردم، بیشترین هماهنگی را با سردار سلیمانی داشتم.
من و سردار سلیمانی بعد از آن نیز در دوران وزارتم تصمیم گرفتیم که هرزمان که هردوی‌مان در تهران حضور داشتیم حتماً حداقل هفته‌ای یک بار یکدیگر را ملاقات کنیم و آخرین تحولات را مرور کرده و هماهنگی‌های ضروری را انجام دهیم. فکر می‌کنم مجموعه کشور از این هماهنگی منفعت دیده است. کسانی که می‌خواهند اقداماتی انجام دهند که با رابطه نزدیک ما مغایرت دارد، در جهت منافع دیگران کار می‌کنند و منافع کشور را نمی‌بینند ان شاءالله که متوجه نیستند که دارند در جهت منافع دیگران کار می‌کنند؛ ولی بعضی وقت‌ها برای من این سؤال مطرح می‌شود چقدر منافع گروهی در داخل کشور می‌تواند با منافع تندروهای اسرائیل و تندروهای امریکا اتفاقی در همه موارد یکی باشد.

 هماهنگی میان دستگاه دیپلماسی و نهادهای نظامی درباره تحولات سیاست خارجی بر پایه چه سازوکاری است؟ برخی مدعی هستند وزارت امور خارجه در آخرین لحظه از تصمیم نهادهای نظامی برای انجام یک اقدام نظامی خبردار می‌شود و چه بسا بعد از آن اقدام از جزئیات مطلع شود. این ادعا تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است؟
اگر تصمیمی در چارچوب شورای عالی امنیت ملی گرفته شده باشد ما هم به‌عنوان نهاد وزارت خارجه در روند این تصمیم‌گیری حضور داریم. البته شورای عالی امنیت ملی خطوط کلی را درباره مذاکره ما با مقام‌های خارجی ترسیم می‌کند. کما اینکه دوستان ما پیش از مذاکرات خارجی بنده نمی‌دانند من در جلسه چه خواهم گفت. بعد از گفت‌و‌گو می‌روم و برای دوستان توضیح می‌دهم که مثلاً آقای مکرون در جلسه امروز چه گفت و من چه پاسخی دادم چون از قبل که نمی‌توانیم هماهنگ کنیم که ما چه می‌گوییم و او چه می‌گوید.
اگر بخواهیم از قبل موضوع گفت‌و‌گو و پاسخ طرف مقابل را پیش‌بینی کنیم که حالت گفت‌و‌گوی میان کرولال‌ها پیش می‌آید که از قبل می‌توانند پیش‌بینی کنند که او می‌گوید سلام و من می‌گویم علیکم، او می‌گوید حالت چطور است و من می‌گویم خوبم. آن وقت یک کلمه‌اش که تغییر کند، کل گفت‌و‌گو به هم می‌خورد.
لذا بنده خطوط کلی شورای عالی امنیت ملی را که از سوی مقامات عالی نظام ترسیم می‌شود، همراه خودم دارم و در جلسه مذاکره تصمیم می‌گیرم چگونه به موضوعی که در مذاکره مطرح شده و البته درباره آن پیش‌بینی هم انجام شده، پاسخ دهم. درباره انجام عملیات نظامی هم این طور است. فرمانده نظامی در اتاق عملیات می‌نشیند و اگر همان زمان ببیند مثلاً پهپاد خارجی وارد آب های ایران شده است، در چارچوب دستورالعمل‌های کلی که همه ما از آن اطلاع داریم و در چارچوب حراست از تمامیت ارضی کشور است، تصمیم‌گیری می‌کند. او احتمالاً باید در چند ثانیه تصمیم بگیرد. ممکن است رئیس ستاد کل نیز در آن چند ثانیه از این اقدام خبر نداشته باشد و بعد از انجام عملیات از این رویداد مطلع شود. وظیفه رئیس ستاد کل این است که تصمیم راهبردی را گرفته باشد، نه اینکه در جریان تصمیم‌گیری تاکتیکی هم حضور داشته باشد. البته من نمی‌دانم که رئیس ستاد کل هنگام سرنگونی پهپاد امریکایی بلافاصله از این اقدام خبردار شده است یا نه؛ ولی توقع نمی‌رود که همه مقامات از هر شلیکی که صورت می‌گیرد، اطلاع داشته باشند. به هر صورت مهم این است که ما بسرعت از عملیات نظامی خبردار شویم.

شما چه زمانی از ماجرای سرنگونی پهپاد امریکایی بر فراز آب های مرزی ایران خبردار شدید؟
من در ماجرای سرنگونی پهپاد امریکا در تهران حضور نداشتم و برای مذاکرات با وزیر خارجه ترکیه در اصفهان بودم اما بحمدالله با فاصله زمانی بسیار کم و با هماهنگی بسیار خوبی که با سردار باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح داشتم، تلفنی با ایشان صحبت کردم. ایشان دستور دادند اطلاعات مربوط به این عملیات را بسرعت برای من فرستادند، حتی برای من نقشه دستی روی موبایل فرستادند که من توانستم همان شب توئیت کنم و مانع از این شوم که امریکایی‌ها روایت خودشان را از این ماجرا مبنی بر اینکه این پهپاد در آب‌های بین‌المللی مورد اصابت قرار گرفته است، داشته باشند. من تلاش کردم این روایت را جا بیندازم و واقعیت‌ها را منعکس کنم. هماهنگی بسیار خوبی انجام شد و ما هم بیش از این توقع نداریم؛ یعنی من توقع ندارم که قبل از اینکه اقدام نظامی صورت بگیرد، مرا پیدا کنند و از من اجازه بگیرند. نه من در این موقعیت هستم، نه ضرورتی دارد که وزیر خارجه قبل از وقوع حادثه در جریان باشد. وزیر خارجه عضو شورای عالی امنیت ملی و در جریان سیاست و تصمیم گیری‌ها قرار دارد؛ ولی لازم است که به محض وقوع هر رویدادی، به ما اطلاع‌رسانی شود که هماهنگ باشیم. این هماهنگی در ماجرای سرنگونی پهپاد امریکایی صورت گرفت. ما گاهی اوقات به‌دلیل برخی ناهماهنگی ها دیر از برخی امور خبردار می‌شویم که متأسفانه دود آن به چشم کل کشورمی رود.

مانند ماجرای سفر آقای بشار اسد به تهران که شما در جریان قرار نگرفته بودید؟ چرا استعفا دادید؟
من هیچ علاقه‌ای به این سمت ندارم. من این مسئولیت را بر عهده دارم تا خدمت کنم و می‌توانم آن را به دو شکل انجام دهم؛ می‌توانم بگویم که من فقط مسئول برخی کارهای کشور هستم و در حوزه‌های دیگر مسئولیتی ندارم. ممکن است این کار من را در دنیا محبوب‌تر هم بکند و اگر این کار را انجام می‌دادم، احتمال زیادی وجود داشت که جایزه صلح نوبل را دریافت کنم. من دو سال متوالی بیشترین شانس را برای گرفتن جایزه صلح نوبل داشتم.
خودم هر بار به‌همه گفتم امکان ندارد به من جایزه صلح بدهند، به این دلیل که من همزمان از سیاست جمهوری اسلامی در سوریه و از سایر سیاست‌های جمهوری اسلامی حمایت می‌کردم، اگر می‌خواستم این دوگانگی را در سیاست خارجی نشان دهم، حتماً می‌توانستم امتیازاتی بگیرم.
ممکن است بعضی معتقد باشند واقعاً باید این دوگانگی نشان داده شود، من به‌عنوان یک معلم روابط بین‌الملل هم از لحاظ قلبی و هم تئوریک معتقد نیستم که کشور باید دو جلوه سیاست خارجی داشته باشد، برای همین اعتقاد داشتم آن عکس‌هایی که نشان داده شد یک دوگانگی در سیاست خارجی مطرح کرد که اگر در حوزه عمومی اصلاح نمی‌شد، این دوگانگی به من اجازه نمی‌داد مسئولیتم را انجام دهم. همین الان می‌بینید که با وجود همه تلاش‌هایی که انجام می‌شود، امریکایی‌ها از روزی که من را تحریم کردند تلاش می‌کنند بگویند افراد دیگری در ایران هستند که برای مذاکره کردن خیلی شایسته‌تر از ظریف هستند.
شما صحبت‌های امریکا را مرور کنید. من نمی‌خواهم این دوگانگی جا بیفتد. برای من این وزارت آنچنان ارزشی ندارد که حاضر باشم برای حفظ این میز منافع ملی را زیر سؤال ببرم. من از روز اول با این باور سر کار آمدم که قرار است چند روزی این مسئولیت را داشته باشم و چه بهتر که این امتحان را بخوبی پشت سر بگذارم تا حداقل وجدانم راحت باشد. آن روز هم که استعفای خود را اعلام کردم قصد نداشتم آسیبی وارد کنم.

گفته شده که به‌صورت آنی و لحظه‌ای این تصمیم را گرفتید؟
تصمیم من آنی و لحظه‌ای نبود و عصبانی هم نبودم و اتفاقاً در آن موقع دو نوه ام در منزل‌مان بودند و من داشتم با آنها بازی می‌کردم و خیلی هم لحظات خوبی بود، روز بعد هم همین‌طور بود و من فرصتی برای بازی با نوه‌هایم در خانه پیدا کرده بودم جای همه مردم خالی بود و خیلی خوش گذشت؛ اما به این نتیجه واقعی رسیده بودم که باید استعفا دهم. پیش از آن هم به همه جاهایی که باید اطلاع‌رسانی می‌کردم، تصمیم خود را اطلاع داده بودم، باورشان نمی‌شد که من این کار را انجام دهم، اما به این نتیجه واقعی رسیدم که دیگر نمی‌توانم با این فضا وزیر خارجه‌ای باشم که خودم می‌خواهم. می‌توانم وزیر خارجه‌ای باشم که بگویم من این مسئولیت‌ها را دارم و بقیه مسئولیت‌ها هم به من ربطی ندارد، ممکن بود در دنیا برای بعضی‌ها محبوب‌تر هم باشم؛ اما برای من مسئولیت به آن شکل هیچ ارزشی نداشت.

ارتباط شما با رهبر معظم انقلاب چگونه است؟ برخی مدعی هستند که رهبری به‌طور کامل از جزئیات آنچه در عرصه سیاست خارجی می‌گذرد، مطلع نمی‌شوند.
من همواره گفته‌ام که ما عین ماوقع تحولات را به رهبری گزارش می‌دهیم. همه جزئیات درباره اینکه ایشان چه مواقعی به مصلحت می‌دانند که اظهارنظر کنند، چه مواقعی اظهارنظر نکنند، چه مواقعی اظهارنظرهای ایشان کلی و در چه موضوعاتی اظهارات ایشان دقیق، عملیاتی و جزئی بوده است، در اسناد ثبت شده است. در واقع لطفی که رهبر معظم انقلاب به وزارت خارجه و به شخص بنده داشتند این بود که گفتند ما امین هستیم. خب آدم امین حتماً آنچه را که امانت است، ادا می‌کند. ما اطلاعاتی را که داریم امانت می‌دانیم و خدمت ایشان ارائه می‌کنیم. در حد توانمان هم تلاش کردیم تمام رهنمودهای ایشان را اجرا کنیم و هر وقت هم که نتوانستیم دلایل آن را گزارش دادیم؛ یعنی این طور نبوده است که تلاش کنیم آن را بپوشانیم.
پیگیری مسائل در روابط بین‌الملل مانند ساختن یک جاده نیست که شما پول و امکانات داشته باشید تا این جاده ساخته شود. ما در برجام با 6 طرف دیگر رو به رو بودیم؛ یعنی 6 کشور به اضافه اتحادیه اروپا در برابر ما نشسته بودند و ما باید با آنها مذاکره می‌کردیم. ممکن بود هر نکته‌ای که مورد نظر حتی رئیس جمهوری یا مورد نظر خود من در مذاکرات بود، به دست نیاید، کما اینکه اکثر خواسته‌های مورد نظر امریکایی‌ها نیز به دست نیامد. این یک واقعیت است و نمی‌توان آن را تغییر داد. وظیفه ما به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی این است که این واقعیت‌ها را گزارش دهیم، نه اینکه بگوییم نشد، بنابراین مذاکره را متوقف کنیم. کار دیپلمات انجام مذاکره، گزارش واقعیات و اجرای تصمیماتی است که برای آن گرفته می‌شود. من می‌توانم با کمال صداقت خدمت شما عرض کنم که هیچ وقت از دستورالعمل‌هایی که به من داده شده، تخطی نکردم.

آیا به طور مرتب با رهبری دیدار می‌کنید؟
رسم همیشگی من در دوره مسئولیتم چه به‌عنوان سفیر و چه وزیر خارجه این بوده است که وقت مقامات عالی کشور را نگیرم. عموماً گزارش‌های خود را مکتوب می‌فرستم، اگر حضرت آقا نیازی ببینند، خودشان امر می‌فرمایند که خدمت‌شان بروم، اگر ضروری بدانند، جلسات بزرگ تری را تشکیل می‌دهند و اگر نیاز ببینند گزارش من را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع می‌دهند که در این شورا بررسی شود. این روش عادی است. در طول دوره وزارتم تعداد دفعاتی که من درخواست کردم خدمت رهبر معظم انقلاب شرفیاب شوم، بسیار کم بوده است اما هر وقت درخواست کردم، ایشان با بزرگواری اجازه دادند خدمت‌شان برسیم.

شما در خارج از کشور تریبون‌های گسترده‌ای برای انعکاس مواضع و تبیین ابعاد سیاست خارجی کشور در اختیار دارید و تقاضاهای بسیاری از رسانه‌های مطرح دنیا برای گفت‌و‌گو با شما مطرح می‌شود اما به نظر می‌رسد که رسانه ملی از دادن فرصت مناسب به شما دریغ می‌کند؟
نه؛ حالا این طور که نیست. صداوسیما هرچند وقت یک بار از من دعوت می‌کند، بنده هم نه همه دفعات اما بعضی از مواردی را که دعوت می‌کنند اجابت می‌کنم و در رسانه ملی حضور پیدا می‌کنم.
متأسفانه مجموعه برنامه‌هایی که در صداوسیما ساخته می‌شود، برای نقد سیاست خارجی نیست، بلکه برای تخریب آن است. حتماً صلاح خودشان را این طور دیدند که اگر توفیقاتی از سیاست خارجی ایران در دنیا مشاهده می‌شود و رژیم صهیونیستی بنده را خاری در چشم خود می‌بیند، آن را به‌عنوان یک نقطه ضعف نظام به مردم خودمان نشان دهند. این یک کم لطفی به غرور و حمیت ملی است. من اگر جای آنان بودم، تلاش می‌کردم خطاهای وزیر خارجه را بپوشانم، نه اینکه موفقیت‌های وزیر خارجه را تبدیل به خطا بکنم و ببر کاغذی را هر روز شکار کنم و به مردم بگویم که شما مردم! بدانید که وزیر خارجه‌تان یا دستگاه دیپلماسی شما در دنیا واداده وعقب افتاده است، در دنیا خوب کار نمی‌کند و دیگران هستند که سر وزارت خارجه شما کلاه می‌گذارند. معمولاً در دنیا این طور رسم است که سعی می‌کنند بگویند ما خوب کار می‌کنیم، نه اینکه مسئولان خود را تخریب کنند. خاطرم هست زمانی که انگلیس با ایران در موضوع سلمان رشدی به توافق رسید و برای بازکردن مجدد روابط، وزیر خارجه وقت ایران آقای دکتر کمال خرازی و وزیر خارجه وقت انگلیس آقای رابین کوک مصاحبه کردند، خبرنگاران از رابین کوک پرسیدند که آقای وزیر، شما چه به دست آوردید؟
فردای آن، هیچ روزنامه انگلیسی تیتر نکرد که ما چیزی به دست نیاوردیم، بلکه همه روزنامه‌های انگلیسی که ادعای آزادی‌شان سر به فلک گذاشته است، گفتند:«ما دیپلماسی بسیار موفقی داشتیم». این واقعیت است. حالا همه دنیا می‌گوید که دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران موفق بوده است، خود آقای ترامپ می‌گوید که من دو دقیقه مصاحبه وزیر خارجه ایران را دیدم و معتقدم هیأت امریکایی از عهده مذاکره با او برنمی‌آید. همان آقای ترامپ که گفته است 7 تریلیون دلار در منطقه خرج کردیم و شکست خوردیم، همان‌طور هم گفته است که برجام یک کلاه بزرگ بر سر امریکا بود. چرا ما یک قسمت سخن او را می‌پذیریم اما قسمت دیگر صحبتش را دروغ می‌دانیم. بررسی کنید و ببینید همه دنیا دارد می‌گوید ایران در برجام موفق شد.
مشکل دیگر دوستان ما این است که نمی‌خواهند راستی آزمایی حرف‌های خودشان را بپذیرند. گفتند که آقای ترامپ به هیچ وجه از برجام خارج نمی‌شود، وقتی که از برجام خارج شد، گفتند به این دلیل خارج شد که آقای دکتر روحانی فلان جمله را در مشهد گفت. آقا! بپذیرید که تحلیل شما اشتباه بوده است. تقریباً هر تحلیلی که درباره موضوع هسته‌ای داشتند، اشتباه بوده است.
 به خاطر دارم وقتی ما به توافق موقت هسته‌ای دست یافتیم، دوستان گفتند توافق موقت به ما اجازه نمی‌دهد در خاک ایران غنی‌سازی داشته باشیم، درحالی که توافق موقت می‌گوید ایران غنی‌سازی داشته باشد. مصاحبه چنین ادعایی موجود است. اگر شما به سوابق و تیترهای این روزنامه‌ها نگاه کنید، همه این ادعاها را می‌بینید. خب الان که طبق برجام در خاک ایران غنی‌سازی می‌کنیم، حالا می‌گویند این مسأله که مهم نیست، 10 سال دیگر ببینیم که با غنی‌سازی در خاک ایران موافقت می‌کنند یا نمی‌کنند. حتی به قول خودشان به دشمن یاد می‌دهند که چه بگوید.
من نمی‌دانم این دوستان تا چه زمانی می‌خواهند دستاوردهای کشور را به این شکل زیر سؤال ببرند و تخطئه کنند وغرور مردم را به بازی بگیرند. باید دید چه دستاوردی دارند. اگرقرار بود من خط امریکایی‌ها را پیاده کنم، چرا امریکا من را تحریم کرده است؟ اگر قرار بود من به‌دنبال سیاست‌های امریکا باشم، چرا امروزهمه آقایان و همه کسانی که قبل از من مذاکره کردند، هیچ کدام تحریم نشدند و فقط من تحریم شدم؟ اگر منویات امریکا را اجرا کردم، چرا آقایان تحریم نشدند و من تحریم شدم؟ یکی می‌گفت ما انقلاب کردیم، مردم شهید شدند. حالا ظاهراً این طور است که آقایان انقلاب می‌کنند، ما تحریم می‌شویم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
whnr
Iran, Islamic Republic of
شماکه اینقدر درباره عملکردتان مطمئن هستید و خود را فارغ از هرگونه اشتباه می دانید و همه منتقدان را ... تصور می نمائید اشکال ندارد یک مناظره با فردی مثل آقای جلیلی یا آقای باقری (از تیم مذاکره کننده قبلی) برپا شود آنوقت برای ملت معلوم می شود که چک کسی دربرابر خداوند متعال باید پاسخگو باشد.
خسارت محض
Iran, Islamic Republic of
منتقدان بارها میگفتن که بعد از عقب نشینی بر سر موضوع هسته ای دشمن تحریم ها را بر سر مسئله موشکی شیفت می کند اما گوش شنوایی نبود.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
کسی نماینده ایران در سازمان ملل را به امریکا راه نداد؟چه کسی جنازه های شهدای منا را نداد و دانشمند و دیپلمات ایرانی را کشتند و حتی به وزیر وقت بهداشت ویزای دیپلمات نداد؟دیپلماسی دوزانو جلوی امیر کویت که یادتون هست
چه کسی بنزین برای سوختگیری در المان به هواپیمای شما نداد؟چه کسی قانون داماتو یا همون ایسا را 10 سال دیگر تمدید کرد؟چه کسی گفت امریکا با یک بمب تمام تسلیحات ما را از بین میبره؟چه کسی گفت من خطوط قرمز تعیین شده مذاکرات امام خامنه ای را نتونستم رعایت کنم؟این همه کرنش در برابر غرب محصولش چیه؟!!!
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف کدام دیپلماسی؟! نفتکش ایران را مقابله به مثل و توقیف نفتکش انگلیسی آزاد کرد نه دیپلماسی لبخند جنابعالی. ضمنا عصاره دیپلماسی جنابعالی برجام نافرجام است که کلی خسارت به کشور وارد کرده و میوه هایش هم کرم خورده و خراب بود.
Iran, Islamic Republic of
ظریف:
«من دوست ندارم از خودم تعریف کنم اما تحریم نشدن کسانی که فریادهای ضد امریکایی‌شان گوش فلک را کر کرده است، نشان می‌دهد که امریکا هیچ مشکلی با آنها ندارد و کار ایشان مشکلی به وجود نمی‌آورد»
اصلا امکان ندارد که ظریف این حرفها را برای مصارف انتخاباتی گفته باشد سیب و گلابی برجام، دقیقا خود ظریف است ظریف تنها دستاورد برجام است!!!!!
کلاه گشاد برجام
Iran, Islamic Republic of
مقامات امریکایی در طول مذاکرات میگفتن که عمده تحریم های ضد ایرانی باقی می ماند و لغو نمی شود اما ظریف و عراقچی میگفتن این حرف ها برای آنها مصرف داخلی دارد !!!
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر دکتر ظریف ، خوب دلواپسان را آجمز کرده ای
دلآرام
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
.م..
عمار
Iran, Islamic Republic of
بنده خدافکرمیکندنماددیپلماسی نظام مقدس جمهوری اسلامی شده است نه عموجان اگرمحورمقاومت اسلامی به رهبری امام خامنه ای عزیزنبودوسپاه مقتدرانه دربرابرشیطان بزرگ نمی ایستادشماودولتمردان می بایست الان چکمه سربازان آمریکایی راواکس می زدید!1
Iran, Islamic Republic of
ظریف: منتقدان هرچه درباره برجام گفتند، برعکس از آب درآمد
ظریف: هدف برجام اقتصادی نبود!
مقام معظم رهبری: مهم‌ترین هدف برجام «لغو» تحریم‌ها بود که محقق نشد.
آقای ظریف؟!!!
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف، نفت کش انگلیسی را برجام شما گرفت؟!!!!!!!!!
چرا آقای ظریف تلاش می کنه بگه من خوبم؟!!!
Iran, Islamic Republic of
ظریف: منتقدان هرچه درباره برجام گفتند، برعکس از آب درآمد!!!!!
ای کلک، پس این گام های اول و دوم و سوم برای عقب نشینی از تعهدات برجامیتان برای چیست؟!!!
مرگ بر غربگرای بی دستاورد
Iran, Islamic Republic of
توقف تحریم در مقابل توقف حمله به اسرائیل پیشنهادی که حزب الله از ترامپ نپذیرفت.
آقای ظریف، خدا نکند چنین پیشنهاد از شما شود!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
توقف تحريم رو از كجا اوردى ؟! رفرنس بده ...
امیر
Iran, Islamic Republic of
اینو اولین باره شنیدیم؟؟؟کجا بوده؟؟
Iran, Islamic Republic of
گاندو خیلی چیزها رو نشان داد نشان داد
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این همه صدمات بابت برجام و پیوست های ان به کشور خورده ایا وقت توبه و برگشتن از روش غلط شما در برابر غرب نیست؟تحریم شما بخاطر ضعف شما در برابر غرب است .شما ضعف را جای قوت جا نزن ما خودمان فهم و شعور داریم
Iran, Islamic Republic of
صنعت هسته ای الان مانند قطعات جداشده خودرویی است که فقط چهار تا چرخش را زدی سر میله با دست هرچند وقت یکبار میچرخانی. عجب دستاورد بزرگی ما شا الله ماشا الله اسفند دود کنیم چشم نخورید
Iran, Islamic Republic of
...
ح
Iran, Islamic Republic of
لااقل بجای روزنامه های همسو بیایید این حرفها در روزنامه مثلا کیهان بزنید
عبرت از برجام
Iran, Islamic Republic of
جالب ترین جمله:

هر چه منتقدان گفتند برعکس درآمد


منظورش اینه الان بر خلاف گفته منتقدان
1. همه تحریم ها از روز اجرای برجام لغو شد!
2. فروش نفت آزاد شد
3. تبادلات بانکی بدون مانع در حال انجام است
4. اقتصاد ایران رشد کرد
5. تورم منفی شد!!!!!
6. دلار هزار تومن شد
7. آب خوردن هم حل شد
8. امضای کری تضمین بود
9. ترامپ نتونست از برجام خارج بشه
.
.
.
و مهمتر از همه وزیر خارجه ما تحریم نیست!!!!!!!!!!1
Iran, Islamic Republic of
قشنگ گفتی هم چرخ کارخانه ها میچرخه هم سانتریفیوژها
خخ
Iran, Islamic Republic of
هردو پنچر شد.
89
Iran, Islamic Republic of
تحریم کسانی که در حال حاضر مسئولیت مستقیمی در روابط خارجی ندارند چه فایده ای داره؟!

اون زمان اقتدار مذاکره کنندگان به حدی بود که جرئت نکردند تحریم کنند

الان چی؟!

اقتدار مملکت رو طوری خدشه دار کردید که همه رو دارند تحریم میکنند
عجیب اما واقعی
Iran, Islamic Republic of
تحریم ظریف بازی سیاسی امریکا است

با تحریم شدن ظریف تنها راه مذاکره ، مذاکره مستقیم درسطح رئیس جمهور است

مقدمه مذاکره روحانی و ترامپ فراهم شد

البته طبق ظواهر...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
الان این حرف را از کجا آوردی؟ حرف دلواپسان اشتباه بود؟ یک بار مصاحبه های ظریف را در زمان مذاکرات برجام و روزهایی که امضاء شد گوش کن و بخون. خودش نمی دونست چی را امضاء کرده. همه چیز گل و بلبل بود ولی یکی از حرف هاش درست در نیومد
Iran, Islamic Republic of
یاد فکت شیت ایران از برجام افتادیم!همه چی گل و بلبل ، همه امتیازا برای ایران آمریکا و بقیه هفتا گل خوردن!و.. اما واقعیت!
Iran, Islamic Republic of

البته ما هم معتقدیم که یک دست آورد است... اما برای دشمن آورده داشته است
Iran, Islamic Republic of
از خواندن متن که هیچ حتی از خواندن عنوانی که در دفاع از برجام باشد آدم مشمئز می شود.
سرور
Iran, Islamic Republic of
...
سرور
Iran, Islamic Republic of
یعنی شما از دیدن بانی برجام خوشحال می شوید؟!
Iran, Islamic Republic of
...
ترکمنچای
Iran, Islamic Republic of
برجام فرصت سوزی بزرگی بود که نه تنها باعث لغو تحریم ها نشد بلکه باعث تشدید تحریم ها شد.
Iran, Islamic Republic of
ظریف : قبل از برجام از الآن بیشتر نفت میفروختیم.
Iran, Islamic Republic of
اگر ديپلماسي شما اينقدر كارا است چرا تا قبل از برخورد نيروهاي مقاومت با كشتي انگليسي و پهباد امريكايي هيچ دستاوردي جز خسارت برجام نداشت
Iran, Islamic Republic of
به خدا جناحی حرف نمی زنم. من به عنوان یک ایرانی باغیرت حرف می زنم. غربزده ها روح ما را افسرده می کنند خدا ازشون نگذره
Iran, Islamic Republic of
...
دروغ بس
Iran, Islamic Republic of
آزادی نفتکش ایرانی و سرنگون کردن پهپاد گلوبال هاوک دستاورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است بنام خودتان مصادره اش نکنید.
احمد
Iran, Islamic Republic of
کاش این دیپلماسی شما درقضیه منا هم جواب می دا د تا این ملت یک عمر از زانوزدن شما دربرابر امیرکویت شرمنده نباشند کاش برجام کاری برای اقتصاد ووضعیت معیشت مردم میکرد کاش می گفتید کدام حرف منتقدان درمورد برجام اشتباه بود کاش آن دنیا شماهم دربرابر مالک روز جزا برای دوره وزارت ومسئولیت خویش پاسخی داشته باشید وصد ای کاش دیگر
...
ب
Iran, Islamic Republic of
جناب خدایی شما چند سال عمر خودت را‌. در ایران گذ راندی شما بقول خودتان بیش از ۴۰ سال تجربه سیاست خارجی دارید چی دادی وچه گرفتی؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اقای دیبلمات ایا در حال حاضر هم چرخ سانتر فیوها می چرخد هم چرخ زندگی مردم
سرور
Iran, Islamic Republic of
هم چرخ گوشت.
Romania
تحریم نکرد چون اونا بچه تو امریکا نداشتند دایی
گلابی برجام
Iran, Islamic Republic of
تحریم ظریف گلابی برجام است !
Iran, Islamic Republic of
جناب ظريف حكايت شما حكايت استخوان در گلو و خار در چشم است. اگر مي بيني رهبر شما را امين مي نامد و يا سردار سليماني و سيد حسن نصرالله گاهي راجع به شما مثبت حرف مي زنند از همين باب است.
Iran, Islamic Republic of
جناب ظریف لطفا نعل وارونه نزنید . خوشبینانه ترین قضاوت در باره عملکرد سیاست خارجی در دوران وزارت شما در باره مسائل هسته ای این است که : اولا تیم شما در مسئله هسته ای ضععیف و فاقد استانداردهای لازم برای چنین کار بزرگی بود .ثانیا : شما به دستور اقای روحانی و اتاقهای تصمیم ساز پنهان ایشان به رهنمودهای رهبری و دلواپسان عملا توجه نکردید . ثالثا : در برخورد با امریکا و جان کری خیلی ساده لوحی و خوش باوری کردید . هنوز فرمایشات شما از ضمانت جان کری که تلفنی به شما داده بود در گوشها طنین انداز است رابعا : وجود گاندوهای لو رفته و لونرفته داخلی و خارجی در بین شما بسیار مشکل افرین بود . مردم ایران و تاریخ این شکستها را به حساب تفکرات حاکم برشما و افراد شما میگذارند نه تمامیت نظام مقتدر و مظلوم ایران اسلامی .
سید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جایزه صلح! نوبل رو که به آنگ سان سوچی جنایتکار هم داده اند پس زیاد مهم هم نیست!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اگر دیگران تحریم نشدند به خاطر آن است که سند خسارت بار برجام را امضا نکردند و ترسی هم از کدخدا نداشتند با کری هم قدم نزدند شما را تحریم می کنند چون می دانند عقب نشینی می کنید و برای پیروزی بر رقیب در داخل هر کاری می کنیدا!
Iran, Islamic Republic of
فقط غرور ...
Iran, Islamic Republic of
لازم است هر چه زودتر آقای ظریف با نخبگان متعهد امثال دکتر زاکانی ، دکتر جلیلی ، دکتر باقری جلسه مذاکره و عملکرد خود را مورد بحث قراردهد..
محمدرضا کیانفر
Iran, Islamic Republic of
محمدجواد ظریف وزیر خارجه گفت: از رفتن به کاخ سفید فراری نبودم اما مغایر سیاست‌های نظام بود....
Iran, Islamic Republic of
یعنی کاخ سفید در قلب من جای دارد؟!!!
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای ظریف سلام ! علاقه و ارادت شما به عبد صالح و مجاهد مخلص و شاگرد مکتب امام خمینی (ره )سردار فاتخ حاج قاسم سلیمانی ان شاء الله برای دنیا و اخرت شما و ما مفید باشد . اما با کمال پوزش تفکر و به تبع رفتار و برخورد سیاسی جنابعالی مخصوصا با شیاطین امریکایی و فتنه گران انگلیسی سنخیتی با تفکر و رفتار معقول و حکیمانه و مقتدرانه سردار سلیمانی ندارد .
Iran, Islamic Republic of
چطور شما اینو تشخیص دادی ولی به فکر سردار نرسید.لطفا ببند
عبدالله حق پرست
Iran, Islamic Republic of
ما با توجه به سخنان مقام معظم رهبری که در شکل کلی از ایشان نسبتا به خوبی یاد می کنند؛ چیزی نمی گوییم ولی این قدر هست که آقای ظریف در همه چیز به ویژه سخن گفتن « ظرافت» و « مهارت » دارند و کسی ظاهرا به آسانی از پس ایشان بر نمی آید ولی به هر حال گذر زمان همه چیز را روشن خواهد کرد.
محمد گاندو
Iran, Islamic Republic of
گاندو هنرمندانه حقایق تلخ نفوذ پذیری برخی مدیران را به تصویر کشید.
محمد
Iran, Islamic Republic of
می دانم که این کامنت را پخش نمی کنید مانعی ندارد برای دل خودم و آگاهی شما می نویسم و آن اینکه برجامی که در سال 1394 امضا و نهایی شد؛ برجام آقای هاشمی بود می دانستند که بعد از آن می خواهند چه کنند و آمریکا هم فکر می کرد که با موج سازی و فضا سازی می تواند همه بساط را به هم بزند و به اهداف خودش برسد ولی امروز که آقای هاشمی نیست چه باید بکنند؟ هر کسی برای توجیه خودش و امید به اینکه احیانا فضایی عوض شود یا ورقی برگردد؛ چیزهایی می گوید ولی امیدواریم آرزوهای دور و دراز آمریکا باوران هر کس می خواهد باشد، جامه عمل و تحقق نپوشد آمین یا رب العالمین.
Iran, Islamic Republic of
تحریم مذاکره کنندگان فعلی بعد از شش سال و بعد از کشیدن شیره هسته ای حتما دلیلی دارد که تاریخ آن را در آینده خواهد نوشت. شما این سوال رو جواب بده که چرا شش سال دیپلماسی التماسی شما هیج دستاوردی نداشت و تورم 300 درصدی ببار آورد.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جناب ظریف انسانی متمول،،،اصیل،،،متدین،،،دیپلمات و مورد علاقه مقاومت است.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بس کنید اینهمه سیاه کاری
امیرمسعود
Iran, Islamic Republic of
بد جوری به مردم، اسلام و انقلاب ظلم شده است.
Iran, Islamic Republic of
...
فردین
Iran, Islamic Republic of

جناب آقای ظریف یا خواب هستید و یا خود را به خواب زده اید که در هر دو صورت مقصر هستید و در پیشگاه خداوند باید پاسخگو باشید .
شمه
Iran, Islamic Republic of
در روی یه پاشنه می چرخه اقای ظریف !!در خصوص همه اتفاقات از سال 92 فقط شما مقصری حتی قبل از سال 92 هم شما مقصری !!اشتباه کردی می بایست همانند اقای جلیلی کلاس اخلاق می ذاشتی ..
محمد
Iran, Islamic Republic of
" ظریف: چرا آمریکا مذاکره کنندگان قبلی را تحریم نکرد؟"
چون مذاکره کنندگان قبلی قول برجام 2 و 3 و.... نداده بودند که خلف وعده کرده باشند و در نتیجه تحریم شوند.
سنگ پا
Iran, Islamic Republic of
فاصله زمانی توقیف کشتی ایرانی تاتوقیف کشتی انگلیسی چندهفته بود....؟؟؟؟
خوب چراتاقبل ازتوقیف کشتی انگلیسی هنردیپلماسی شمامعجزه نکرد...؟؟؟!!!!!
Iran, Islamic Republic of
واقعاآدم نمیدونه چی بگه...!
..!
Iran, Islamic Republic of
به نظر بنده مقصر اصلی کسانی هستند که اجازه می دهند این شخص با این عملکرد ضعیف روی این کرسی تکیه بزند..؟!!
Iran, Islamic Republic of
منتقدان هرچه درباره برجام گفتند، برعکس از آب درآمد/ اگر دیپلماسی نبود حتی کشتی ایرانی آزاد نمی‌شد
آقای ظریف حتما خودت که لین حرفها را باور نکرده ای؟ اگر خودت باور کرده باشی وای بحال ما
عمار
Iran, Islamic Republic of
-کشتی را اقدام مقتدرانه سپاه آزاد کرد
-گاندوبسیار عالی بود
-منتقدان برجام هرچه گفتند درست از آب درآمد.
Iran, Islamic Republic of
...
United States
شما هم باید برای قدم زدن با استکبار جهانی و قاتلین شهدا پاسخگو باشید ....!!!!
Iran, Islamic Republic of
۶ساله مملکت با تئوریهای کودکانه شان رو هواست ! حالا طلبکار هم شده!!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
باورکنیدبعضی سوالات مصاحبه راکه دیدم فکرکردم مصاحبه بایک نشریه ی خارجی است.....!!!!
چه سوالات شیطنت آمیزی آنهم ازیک روزنامه ی دولتی...!!!
دلسوز
Iran, Islamic Republic of
اقای ظریف علت اینکه مذاکره کنندگان قبلی را امریکا تحریم نمی کرد اولا هنوز قرارداد فاجعه بار برجام نبود ثانیاانها مثل شما واداده نبودند < یه دور عکسای دوره مذاکرات را ببین تا ببینی ملاقات با موگرینی وکری ودیگران چطور از خود بیخود میشدی وریسه میرفتی< در صورتیکه امریکاییها برای یک لحظه ملاقات ودست دادن با جلیلی خودشان را میکشتند و............
United Arab Emirates
فقط تو و طرفدارای برجام راست میگین که امضای کری تضمین است و آمریکا محاله از برجام خارج بشه و همه تحریمای مالی بانکی و نفتی و ... همان روز اول بلمره لغو میشه و نه تعلیق
Iran, Islamic Republic of
...
تهی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سازندگان گاندو بخاطر تلخی حقیقت باید جواب پس بدهند یا بدلیل افشای گوشه ای کوچک از خیانت های انبوه پشت پرده؟!
محمد
Iran, Islamic Republic of
دوستان جهان که تمام منبرهای دولتیان را بدون کم وکاست میگذارید لطفا ازاین اقایان که فقط حرف میزنند مگر خود را برحق نمیدانند. بیایند در یک میز بنشینند. وطرف مقابل که انها منتقدین می نامند هم بنشینند گفتگو کنند ومردم هم قضاوت کنند. مردم فقط شده اند شنونده
Iran, Islamic Republic of
...
سکوت
Iran, Islamic Republic of
هر چه مخالفین میگفتن برعکس از آب در اومد!!!!!!
ملت رو چی فرض کردید؟؟؟؟
اینجاست که روشنگری وظیفه هر انقلابی بیش از پیش ، نمود پیدا میکنه
محمد
Iran, Islamic Republic of
شما اکر دیپلماسی داشتید که کشتی را توقیف نمی کردند این کشتی را مقابله به مثل سپاه آزاد کرد.
United Arab Emirates
جناب ظریف خوب برای خودش نوشابه باز می کندمصداق آن ضرب المثلی است که می گویدخودگویدوخودخندد. خوب بااین طرزفکری که داردبایدمنتظره بقیه خرابکاریهایابه قول خودش افتخاراتش باشیم
رضا
Iran, Islamic Republic of
چرا آمریکا مذاکره کنندگان قبلی را تحریم نکرد؟
...
کلاه گشاد برجام
Iran, Islamic Republic of
مذاکره کنندگان قبلی باج به شغال نمی دادند و از موضع عزت و قدرت و مصلحت مذاکره می کردند.
Iran, Islamic Republic of
برجام حاصل چاقو کشی سیاسی بود
United States
جناب ظریف کدخدا رفقای سابق خودش مثل صدام و قذافی را تحریم کرد !!
Iran, Islamic Republic of
دکتر جان برجام امضا شد بالمره تمام تحریم ها بر داشته شود .
نه حتی شمای مذاکره بعد از اینکه فلب رااکتور ها بتون ریزی شد و آمریکا به اهدافش رسید تحریم بشوید.
در ثانی مذاکرکنندگان قبلی الان سمتی دولتی ندارند ولی اگر در زمان مذاکره دوره قبل تحریم می شدند می ترسید اورانیم غنی شده از 10 تن به مثلا 20 تن برسد .
اورانیم 20 درصد ممکن بود درصد غنی شدنآن بیشتر هم می شد .
تعداد ساتریفیوژ ها الان به 50 هزار تا می رسید .
جنابعالی زحمت کشیدی نیتت خدمت بود ولی فشار همفکرانت نگذاشتند آنچه را می بایست انجام دهی توافق کنی . بعد هم آمریکا ست بد عهدی و زور گویی
مجید
Iran, Islamic Republic of
هر چه منقدان گفتند درست از اب درامد .4سال کشور را به بهانه برجام تعطیل و 4سال بعد را به بهانه خروج از برجام بدبخت کردید حاصل دیپلماسی موفق شما ...!!
امیر
Iran, Islamic Republic of
وقتی در مقاومت دست بالا را داشته باشی،در مذاکره هم می توانی امتیاز بیشتری بگیری،،مردم از وضع اقتصادی کشور بسیار ناخرسند هستند،...واگر قرارست نتیجه ای با امتیاز بالا بگیرید قبل انتخابات آمریکا باید حداکثر مقاومت ،و غنی سازی و....رو انجام داد تا در وقت لزوم بتوان دوباره با بازگشت به برجام به امتیازات قبل برگشت،،زیرا اگر ترامپ رای بیاورد نیازی دیگر به مذاکره ندارد
اصغر
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای ظریف خودت می دانی که الحمدوالل ملت ایران آگاهترند این چه مصاخبه ای بود که تمام شکست های دیپلماسی را به گردن منتقدین می اندازید مگر شما نه بودید درجلسه کارشناسان در جواب سوال آقای دکتر ایزدی کفتین که هیچ کس نمی تواند برجام را پاره کند چون موصوبه شورای امنت رادارد پس چه شد ؟ آقای ظریف شما چه دیپلمات هستید که آمریکا را نمی شناسید وخودت نیز در آنجا بزرک شده اید پس اعتراف کنید واز ملت انقلابی ایران عزیز عذر خواهی کنید که این بهترین روش ودوست داشتنی است
ب
Iran, Islamic Republic of
..
mohsen
Iran, Islamic Republic of
....عجب!!!
Iran, Islamic Republic of
....