جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کتاب‌های شهید مطهری درباره واقعه عاشورا

جمعه ۸ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 699447
شهید مرتضی مطهری کتاب های بسیاری درباره واقعه عاشورا نوشته اند که در این گزارش دو نمونه از آن را معرفی می کنیم.
کتاب‌های شهید مطهری درباره واقعه عاشورا
به گزارش جهان نيوز، عاشورا یکی از وقایعی است که کتاب های متعددی درباره آن نوشته شده یکی از این کتاب ها « تحلیل واقعه عاشورا» است.این کتاب فصل چهارم کتاب حماسه حسینی (جلد 1) اثر استاد شهید مطهری است که به علت جذابیت مطالب آن و درخواست‌های مکرر علاقه‌مندان آثار استاد شهید، به صورت مستقل در نشر صدرا چاپ شده است.
 
کتاب تحلیل واقعه عاشورا

کتاب تحلیل واقعه عاشورا، چهار سخنرانى از استاد شهید آیت‌اللّه‌ مطهرى درباره حادثه کربلا دارد.این سخنرانی ها در زمان‌ها و مکان‌هاى مختلف ایراد شده و قبلا در کتاب‌هاى حماسه حسینى و پانزده گفتار به چاپ رسیده است اما به دلیل اینکه  این دو کتاب حجم زیادى دارند و این گفتارها در آنجا به چشم نمى‌آیند و براساس  درخواست برخى علاقه‌مندان آثار او ، به صورت مجزا به چاپ مى‌رسند؛ همچنان که بخش‌هاى دیگر کتاب حماسه حسینى نیز به صورت جداگانه منتشر مى‌شوند.

گفتار اول  کتاب تحت عنوان «تحلیل واقعه عاشورا» در سال 1356 هجرى شمسى در یکى از جلساتى که به طور هفتگى در برخى منازل تهران  برگزار می شد و موسوم به «جلسه یزدیها» بود ایراد شده است. «نقش حادثه کربلا در تحول تاریخ اسلامى» عنوان گفتارهاى دوم و سوم است که در سال 1352 هجرى شمسى در شب عاشورا و  یازدهم محرم در مسجد امیرالمؤمنین تهران ایراد شده است.

گفتار چهارم تحت عنوان «شعارهاى عاشورا» سخنرانى معروف استاد شهید درباره حادثه کربلاست که  با گریه شدید ایشان توام است. این سخنرانى در روز عاشورا و در حدود سال 1352 هجرى شمسى در مسجد جامع نارمک تهران ایراد شده است.

گفتارهاى اول تا سوم بیشتر تحلیل تاریخى واقعه عظیم کربلا و آثار آن است و گفتار چهارم در واقع به اهداف و شعارها و جنبه عاطفى و احساسى این حادثه پرداخته است.این چهار گفتار مانند سایر آثار استاد شهید مرتضی مطهری  پرنکته ،بدیع و روانبخش است.

در فهرست مطالب عناوینی چون  مقدمه،تحلیل واقعه عاشورا،نقش حادثه کربلا در تحول تاریخ اسلامى،نقش حادثه کربلا در تحول تاریخ اسلامى و شعارهاى عاشورا دیده می شود.

معرفی دو اثر از شهید مطهری درباره واقعه عاشورا
از جمله آثار دیگر استاد شهید مرتضی مطهری درباره واقعه عاشورا می توان به کتاب عنصر امر به معروف و نهی از منکر در نهضت حسینی اشاره کرد.این کتاب، فصل ششم کتاب حماسه حسینی (جلد 1) اثر استاد شهید مطهری است که به علت جذابیت مطالب آن و درخواستهای مکرر علاقه‌مندان آثار استاد شهید، به صورت مستقل نیز چاپ شده است.در این کتاب ابتدا عوامل موثر در نهضت حسینی بیان, سپس ارزش هر یک از عوامل، ارزیابی شده است. پس از آن  بحث مستوفایی درباره اصل امر به معروف و نهی از منکر صورت گرفته و آنگاه کارنامه ما در این اصل مهم اسلامی بررسی شده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *