جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

برنامه‌های ۱۲ شبکه تلویزیونی در ایام محرم ۹۸

پنجشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۵۵
کد مطلب: 699431
ارتباط زنده با كربلای معلی و همچنین پخش زنده مراسم عزاداری هیأت فدائیان حسین(ع) در اصفهان با مداحی سیدرضا نریمانی هر شب ساعت ۲۱:۳۰ به مدت یك ساعت، از جمله برنامه‌های شبکه افق در محرم محسوب می‌شود.
برنامه‌های ۱۲ شبکه تلویزیونی در ایام محرم ۹۸
به گزارش جهان نيوز، همزمان با فرا رسیدن ایام محرم و عزای سرور و سالار شهیدان، ایران اسلامی یكپارچه در ماتم و عزا می‌شود. از این رو، شبكه‌های سیما همراه با تمامی آزادگان جهان لباس عزا تن كرده و ویژه برنامه‌هایی متناسب با سوگواری سالار شهیدان روی آنتن می‌برند. ارتباط زنده با كربلای معلی، پوشش تصویری هیات‌های عزادار، سخنرانی مذهبی، ویژه‌برنامه ادبی، مرثیه‌خوانی و مستندهای مربوط به این ایام از ویژه‌برنامه‌هایی است كه از روز یكشنبه اول محرم سال ۱۴۴۱ هجری قمری پخش خواهد شد.

جام جم در ادامه به برخی از برنامه‌های محرمی تلویزیون اشاره کرده است:

* شبكه یك سیما
پخش روزانه سخنرانی مذهبی، مداحی و مقتل‌خوانی در كنار برنامه‌های «آفتاب شرقی»، «این شب‌ها»، «درس‌هایی از قرآن» از جمله برنامه‌هایی است كه در دهه اول ماه محرم روی آنتن شبكه یك می‌رود.

«این شب‌ها» كه قالبی گفت‌وگو محور دارد، در شب‌های ماه محرم با اجرای مجید یراق بافان پخش می‌شود. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده دكتر محمدصالح هاشمی گلپایگانی در پنج شب، دكتر منصور لاریجانی چهار شب و حجت‌الاسلام علی ثمری سه شب به‌عنوان كارشناس در این برنامه حضور خواهند داشت. این شب‌ها به تهیه‌كنندگی یونس قاسمی در ۱۲قسمت، هر شب حوالی ساعت ۲۳ به طور زنده روی آنتن خواهد رفت. «سخنرانی ویژه» از دیگر برنامه‌های شبكه است كه از ابتدای ماه محرم هر روز ساعت ۹ صبح و به مدت ۳۵ دقیقه پخش می‌شود. در این برنامه ۱۳ قسمتی، حجت‌الاسلام سیدحسین مومنی درخصوص موضوعات مرتبط با فرهنگ عاشورا و آثار و بركات عزاداری امام حسین(ع) سخنرانی خواهد كرد. هادی حجتی تهیه‌كنندگی این برنامه را به‌عهده دارد.

 

 
* شبكه دو سیما
برنامه‌های ذكر عاشوراییان، پیرغلامان عشق، تن‌های تنها، ایران، كوی محبت، از لاك جیغ تا خدا، تكیه‌گاه، شیرخوارگان حسینی، احلی من العسل، بانوان عاشورایی و پخش مراسم سخنرانی و مداحی از مراكز استان‌ها از جمله برنامه‌های شبكه دو است.

سخنرانی شیخ حسین انصاریان در دهه اول محرم هر روز ساعت ۱۳:۲۰ و شیخ مسعود عالی هر روز ساعت ۱۷:۴۵ پخش می‌شود.

ذكر عاشوراییان با اجرای مداحان اهل بیت در ساعات ۸:۴۵، ۱۳:۴۵، ۲۰:۱۵، ۲۲:۲۰و ۲۳:۳۰ طبق روال سال‌های گذشته پخش زنده مراسم شیرخوارگان حسینی از مصلای امام خمینی(ره) جمعه ۱۵ شهریور ساعت ۹ الی ۱۲ و پخش مستقیم مراسم تجمع نوجوانان عاشورایی از حرم حضرت امام خمینی(ره) تحت عنوان «احلی من العسل» ویژه حضرت قاسم(ع) در روز هفتم محرم مصادف با شنبه ۱۶شهریور پیش از اذان ظهر از ساعت ۱۰ الی ۱۲ پخش خواهد شد.

* شبكه سه سیما
«در آستان خورشید» دهه اول محرم، هر شب روانه آنتن شبكه سه سیما خواهد شد. برنامه تلویزیونی «در آستان خورشید» در ده قسمت ۶۰ دقیقه‌ای كاری از گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبكه سه سیما به تهیه كنندگی مهدی زمانی بیدختی است كه از كربلای معلی پخش می‌شود. این برنامه با اجرای كاظم احمدزاده میزبان دكتر حسین رجبی‌دوانی خواهد بود كه به مبحث امام‌شناسی با محوریت امام زمان(عج) می‌پردازد. همچنین در این ویژه‌برنامه پویش «اگر سال ۶۱ كربلا بودم، چه می‌كردم» نیز اجرا می‌شود.
 

* شبكه چهار سیما
«سرگذشت»، «مصیر»، «ضیافت عاشورایی»، «حسین سیدالشهدا»، مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» و سخنرانی‌های مذهبی از برنامه‌های شبكه چهار در این ایام است.
«سرگذشت» عنوان مجموعه برنامه‌ای است كه از شب اول ماه محرم طی ۱۱ برنامه به شرح شفاهی «گنجینه الاسرار عمان سامانی» به روایت شاعر و ادیب صاحب نام (ساعد باقری) می‌پردازد. «سرگذشت» در گروه فرهنگ و اندیشه شبكه چهار و به تهیه‌كنندگی امیر قمیشی تولید و با آغاز ماه محرم هرشب ساعت ۲۱:۳۰ پخش و تكرار آن در ساعت ۱۴:۱۵ روز بعد روی آنتن شبكه چهار سیما می‌رود. همچین سخنرانی‌های حجت‌الاسلام میرباقری از ۹ شهریور هر روز ساعت ۹ صبح و سخنرانی حجت‌الاسلام میرزامحمدی نیز هر شب ساعت ۱۹ روی آنتن می‌روند.

* شبكه پنج سیما
گروه معارف شبكه پنج، همزمان با آغاز ماه محرم و برپایی عزاداری حضرت اباعبدا... الحسین(ع)، ویژه‌برنامه‌هایی همچون «عشق یعنی ....»، «تنها مسیر»، «سیاهپوشان»، «سوگواره» و.... را برای پخش در این ایام تدارك دیده است.

برنامه تركیبی «عشق یعنی ...» به تهیه‌كنندگی علیرضا كرمی در ۱۳ قسمت ۲۳ دقیقه تهیه و تولید شده است. این مستند در هر قسمت سراغ افراد موفقی در جامعه می‌رود كه مسؤولیتی در هیات و عزاداری سیدالشهدا دارند و همه این موفقیت‌ها را مدیون خدمت به عزاداران اباعبدا... می‌دانند. «تنها مسیر» عنوان سخنرانی مذهبی حجت‌الاسلام پناهیان است كه در دهه اول محرم هر روز پخش می‌شود. این برنامه هرشب از مسجد امام صادق(ع) (میدان فلسطین) توسط عوامل برنامه ضبط و روز بعد از شبكه پنج برای مخاطبان پخش می‌شود.
 

* شبكه آموزش
همزمان با ماه محرم ویژه برنامه «هفت آسمان» با موضوع امام حسین(ع) جلوه رحمت واسعه الهی از شبكه هفت سیما پخش می‌شود. این برنامه از ۱۷ تا ۲۱ شهریور ماه روی آنتن می‌رود. «هفت آسمان» به تهیه‌كنندگی حجت الاسلام دكتر رسولی محلاتی در ایام محرم ساعت ۲۲ از شبكه هفت سیما پخش می‌شود.

از دیگر برنامه‌های ایام محرم برنامه «شك مقدس» می‌باشد كه با محوریت كتاب حماسه حسینی شهید مطهری از شبكه هفت سیما پخش می‌شود. برنامه «شك مقدس» به تهیه‌كنندگی محمد صاحب‌الداری و كارشناسی حجت‌الاسلام دكتر محمدوحید صافی در دو قسمت در ۱۴ شهریور ماه و ۲۱ شهریور ماه ساعت ۲۱ از شبكه هفت سیما پخش می‌شود.

* شبكه قرآن و معارف سیما
«نغمه عشاق» عنوان ویژه برنامه این شبكه در دهه اول محرم می‌باشد كه با محوریت معرفی هیات‌هایی كه در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی فعالیت داشتند و همچنین پخش نوحه‌ها و نغمه‌های عاشورایی ماندگار به درخواست مخاطبان به صورت زنده و با اجرای رحمان نظام اسلامی هر روز از ساعت ۱۸ روی آنتن می‌رود.

«دیار حبیب» عنوان دیگر برنامه شبكه قرآن و معارف سیما در این ایام می‌باشد كه هرشب ساعت ۲۱ به صورت زنده و مستقیم از كربلای معلی با اجرای مهیار عبدالهی و حضور كارشناسان، مادحین و شاعران اهل‌بیت(ع) تقدیم مخاطبان می‌شود. سخنرانی‌های آقامجتبی تهرانی در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد، حجت‌الاسلام والمسلمین نظری منفرد ساعت ۵:۳۰، آیت‌ا... جوادی‌آملی ساعت ۷:۳۰، آیت‌ا... جاودان ساعت ۱۴:۳۰ و حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ساعت ۲۲ پخش خواهد شد.

* شبكه سلامت سیما
به مناسبت آغاز محرم و همزمان با برگزاری آیین‌ها و مراسم عزاداری شیعیان برنامه‌های این شبكه به سلامت جسمانی، روحانی و اجتماعی مردم كشورمان می‌پردازد. برنامه «همین امروز، همین امشب» با دعوت از پزشكان تغذیه تلاش می‌كند، از سنت حسنه نذر سخن گفته و در مورد سلامت این فرهنگ جاودانه در میان شیعیان مطالبی را عنوان می‌كنند.

* شبكه كودك
پویانمایی تك قسمتی «محرم» از كانال پویا پخش می‌شود. این اثر روایت داستان یكی از فرزندان شهید مدافع حرم است كه با توجه به این‌كه پدرش شهید شده با پدر دوستش و با قاب عكس و یاد پدر شهیدش در محرم به عزاداری آقا سیدالشهدا می‌رود و با این تفكر كه پدر شهیدش راه امام حسین(علیه‌السلام) را ادامه داده است. وقایع مربوط به عاشورا با شعر معروف «باز این چه شورش است» كه برای خردسالان بیان می‌شود در نماآهنگ «امیری حسین» نمایش داده می‌شود.

برنامه «سر سفره خدا» ویژه ایام سوگواری در ماه‌های محرم و صفر، به اباعبدا... الحسین علیه‌السلام و اهل‌بیت ایشان علیهم‌السلام اختصاص داشته و در آن علاوه بر روایاتی از زندگی ایشان، آیتم‌های نوحه‌خوانی، عزاداری و سینه‌زنی نیز پخش می‌شود كه توسط عزاداران كودك و نوجوان به اجرا درمی‌آید. این برنامه از اول تا هفدهم ماه محرم روی آنتن نهال می‌رود.
 
* شبكه امید
ویژه برنامه «احلی من العسل» با محوریت گردهمایی نوجوانان عاشورایی در سراسر كشور با مركزیت و برقراری اجرای صحنه شبكه امید در امامزاده صالح(ع) تهران دیگر برنامه ویژه محرم است كه قرار است ششم محرم‌الحرام به مدت ۱۸۰ دقیقه از شبكه امید پخش شود.

* شبكه افق
با توجه به فرا رسیدن ماه محرم و ایام عزاداری دهه اول این ماه، برنامه‌های گوناگونی در قالب‌های تركیبی، مستند و كوتاه برای پخش از شبكه افق سیما در نظر گرفته شده است.
پخش سخنرانی مذهبی در دو بخش، هر روز ساعت‌های ۶:۴۵ و ۱۲ و ساعت ۱۸ ارتباط زنده با كربلای معلی و همچنین پخش زنده مراسم عزاداری هیأت فدائیان حسین(ع) در اصفهان با مداحی سیدرضا نریمانی هر شب ساعت ۲۱:۳۰ به مدت یك ساعت، از جمله این برنامه‌ها محسوب می‌شود. همچنین مجموعه مستند «میراث مرثیه» با تهیه كنندگی سیدمازیار هاشمی و كارگردانی مهدی زنگنه هم در ۱۴قسمت یك ساعته طی دهه اول این ماه روی آنتن شبكه افق می‌رود؛ این برنامه ساعت ۲۲:۳۰ روی آنتن می‌رود.

* شبكه مستند
مستند حسین سیدالشهدا(ع) به تهیه‌كنندگی و كارگردانی سیدرائد امیری‌تهرانی مجموعه مستندی است كه از روز یكشنبه ۱۰ شهریور روی آنتن می‌رود. این مستند در ۱۳ قسمت تولید و در آن با بیش از ۴۰ شخصیت دینی و مذهبی از سراسر جهان مصاحبه شده است.

این مستند در گفت‌وگو باشخصیت‌های جهان و استادان حوزه و دانشگاه مانند حجت‌الاسلام طائب، حجت‌الاسلام جاودان، شیخ خالد الملا اسلام‌شناس عراقی، لزلی هزلتون نویسنده و روان‌شناس و... به بررسی ابعاد مختلف قیام عاشورا می‌پردازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...