جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۲۵
یادداشت محمد کاظم انبارلویی//

زمان غرق کردن دو ناو آمریکا رسیده/ یک دروغ ۲۰ سال کشور را گرفتار کرده/ دیپلماسی کشور دل‌خوش به «مکر» ماکرون شده/ اگر ظریف نصف هزینه سفرهایش به امریکا و اروپا را خرج همسایگان می‌کرد مشکل حل شده بود

دوشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۰
کد مطلب: 699063
اگر آقای ظریف نصف هزینه سفرهای خود به آمریکا و اروپا برای وصله‌پینه کردن برجام، اختصاص سفر به پکن، مسکو و همسایه‌های اطراف ایران می‌داد تحریم‌های آمریکا را بارها دور می‌زدیم و اثری از آن در اقتصاد ملی هم دیده نمی‌شد.
زمان غرق کردن دو ناو آمریکا رسیده/ یک دروغ ۲۰ سال کشور را گرفتار کرده/ دیپلماسی کشور دل‌خوش به «مکر» ماکرون شده/ اگر ظریف نصف هزینه سفرهایش به امریکا و اروپا را خرج همسایگان می‌کرد مشکل حل شده بود
به گزارش جهان نيوز، «محمدکاظم انبارلویی»، کارشناس مسائل سیاسی و معاون سیاسی حزب موتلفه اسلامی طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت:

خداوند در  قرآن کسانی را که کارشان خرّاصی، خراطی، دروغ ، فریب و نیرنگ است نفرین می‌کند و در مورد ذاریات می‌فرماید: قتل الخراصون الذین هم فی غَمرهٍ ساهون (ذاریات آیه ۱۰ و ۱۱) مرگ بر دروغ زنان و دروغ‌پردازان آنانکه در بی‌خبری و غفلت غرقند خرّاص از خرص می‌آید به سخنی گفته می‌شود که پایه علمی و منطقی ندارد و براساس گمان، تخمین و حدس گفته می‌شود. غمره به آب فراوانی گفته می‌شود که عمق آن پیدا نیست. مراد جهل  و نادانی عمیقی است که انسان را فرا می‌گیرد و عمقی بر آن متصور نیست.

دشمن کارش دروغ‌سازی و شایعه‌پردازی است. دشمن دروغ را سفارش می‌دهد. منافقین خط تولید آن را راه می‌اندازند و افراد ساده لوح هم آن را می‌پذیرند. آمریکا و غرب در مورد دانش و توان هسته‌ای ایران به اندازه کافی دروغ‌پردازی کرده‌اند و حالاحالاها هم دست‌بردار نیستند ما امروز گرفتار یک رئیس جمهور دروغگو و کذاب در آمریکا هستیم که رکورد دورغگویی را در جهان چندبار شکسته است.  

کشور نزدیک ۲۰ سال است گرفتار یک دروغ، فریب و نیرنگی است که آمریکایی‌ها تولید کرده‌اند تا ما را از پیشرفت‌های علمی در حوزه دانش و فناوری هسته‌ای محروم کنند. آنها دو دهه است که دستگاه دیپلماسی کشور را سرکار گذاشته‌اند و میلیاردها دلار هزینه روی دست نظام گذاشته‌اند و کشور را گرفتار گردابی کرده‌اند که هنوز در آن دست و پا می‌زند. قرآن می‌فرماید مرگ بر این جماعت. دروغ‌پرداز ملت ما هم به پیروی از قرآن می‌گوید: مرگ بر آمریکا. این وسط چرا دستگاه دیپلماسی نمی‌خواهد از این دور بسته خارج ‌شود، برای نخبگان سیاسی جامعه معلوم نیست.

برجام قرارداد بدی بود. به‌دلیل اینکه شروط رهبری، مجلس و شورای‌عالی امنیت ملی رعایت نشد. برجام قرارداد مطلوبی نبود چون «نامتوازن»، «ناهمزمان»، «برگشت‌ناپذیر» ، «فاقد ضمانت اجرا» و «فاقد امکان مطالبه و خسارت» بود. برجام قرارداد مقبولی هم نبود چون به‌راحتی از همان روز اول از طرف غربی ها مورد قبول واقع نشد و نقض گردید بدون اینکه ما در برابر این نقض تضمین‌های لازم را بگیریم. امتیازات بزرگی به صورت نقد دادیم و هیچ امتیازی نتوانستیم اخذ کنیم.

برجام یک قرارداد اجباری بود. آنها ما را مجبور کردند تمام امتیازات را یکجا و نقد پرداخت کنیم بی‌آنکه به قول و قرار خود مبنی بر این پرداخت عمل کنند.

با این همه آنها به برجام عمل نکردند و فهرستی از مطالبات جدید را روی میز گذاشته‌اند. در این معرکه ما چه راهی جز بازگشت به نقطه  صفر برایمان باقی‌مانده است.

​​​​​​​با آنکه هیچ امیدی در عمل به تعهدات برجامی نداریم. دیپلماسی کشور دلش را خوش کرده به «مکر» ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه. رفت و آمد به پاریس و رد و بدل پیغام و پسغام در این وادی چه ثمری دارد.

بسته پیشنهادی ماکرون حاوی هیچ مطلبی که متضمن اجرای تعهدات برجامی و حتی غیر برجامی باشد نیست.

بیشتر بخوانید:
خط قرمز جدیدی در حال شکسته شدن است؟
افتخار جدید دولت مدعی فهم زبان دنیا: حذف گزینه موشکی از بسته فرانسه!


این بیان ماکرون شرم‌آور و حیرت‌انگیز و در عین حال توهین به ملت ایران است که گفته؛ به ترامپ پیشنهاد داده است که به تهران اجازه دهد صادرات نفت خود را به صورت محدود و برای مدت زمان معینی ادامه دهد اما به شرط اینکه ایران نیز دست از غنی‌سازی اورانیوم بیش از سقف تعیین شده در برجام بردارد. اکنون نشست گروه ۷ در بیارتیز فرانسه در حال برگزاری است. اشرار عالم در این نشست روی تقسیم سود خود از غارت جهانی در حال توافق و گفت‌وگو هستند. ضمناً یک نگاهی هم به ایران و برجام و مسائل فی مابین در این نشست دارند که  این نگاه را جناب ماکرون نمایندگی می‌کند. او چند روز پیش با ظریف ملاقات داشته و وزیر خارجه ما هم مباحث خود را با رئیس جمهور فرانسه خوب و سازنده توصیف کرده است! واقعاً از مجموع مواضع فرانسه در طول مذاکرات هسته‌ای در سه دولت گذشته در جمهوری اسلامی ما چه چیزی را کشف می‌کنیم؟ آیا واژه «خوب» و «سازنده» را می‌توان بر سیاست مکر، فریب، دروغ و نیرنگ فرانسوی‌ها بار کرد؟ چرا عوض این سفرهای بی‌نتیجه و گفتوگوهای بی‌حاصل، کاهش تعهدات برجامی را به سمت صفر با سرعت طی نمی‌کنیم. برجام از نظرگاه طرف غربی مرده و باطل است و به هیچ یک از مفاد آن در باب تعهدات عمل نمی‌کنند. چرا دستگاه دیپلماسی ما خود را معطل آن کرده است؟ 

آمریکایی‌ها یک دروغ را مدام تکرار می‌کنند و می‌گویند ایران می‌خواهد بمب اتمی بسازد و صدها تضمین در هزاران صفحه گفت‌وگوهای تودرتوی دیپلماسی از ایران گرفته‌اند تا بمب نسازیم اما هنوز ما را رها نمی‌کنند و یک فهرست جدید هم به آن اضافه  کرده‌اند. خلع سلاح موشکی و خلع قدرت از نفوذ منطقه‌ای! معلوم نیست اگر این را هم به آنها بدهیم فردا چه فهرستی از مطالبات را روی میز خواهند گذاشت؟ به نظر من زدن پهپاد پیشرفته آنها، دادن یک علامت بزرگ به غرب بود که بس کنید و زیاده‌خواهی را متوقف کنید. اکنون نوبت آن است دو تا ناو آنها را به قعر آب‌های خلیج‌فارس، دریای عمان و اقیانوس هند بفرستیم تا بفهمند اگر زیادخواهی‌ها را متوقف نکنند باید خود را آماده کنند تا در دامی که با دست خود مهیا کرده‌اند و از آن می‌گریختند، بیفتند.

اجلاس گروه ۷ یک‌زمانی با عنوان گروه ۸ برگزار می‌شد. روس‌ها در این نشست شرکت می‌کردند اما با اختلافات راهبردی که با آمریکایی‌ها به‌ویژه پس از ضمیمه شدن شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه پیدا کردند. روسیه را از گروه ۸ اخراج کردند.
آمریکایی‌ها به محض اینکه در دامی که در خلیج‌فارس برای خود پهن کرده‌اند  بیفتند معلوم نیست اثری از  گروه ۷  باقی بماند، چون هیچ دولت غربی جز آمریکا و انگلیس حاضر نیست مرتکب این حماقت بشود و در این دام گرفتار آید. دیپلماسی کشور باید ادبیات سیاسی خود را تغییر دهد. گفتمان مقاومت، کارآمدی خود را تاکنون نشان داده است. 

دیپلماسی کشور باید تمام گفتمان خود را روی مفهوم «مقاومت» متمرکز کند و از گفت‌وگوهای بی‌حاصل و بی‌ثمر با دستاورد تقریبا هیچ بپرهیزد. اگر آقای ظریف نصف هزینه سفرهای خود به آمریکا و اروپا برای وصله‌پینه کردن برجام، اختصاص سفر به پکن، مسکو و همسایه‌های اطراف ایران می‌داد تحریم‌های آمریکا را بارها دور می‌زدیم و اثری از آن در اقتصاد ملی هم دیده نمی‌شد.  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ايول بزنيد ناو و ناوچه و هر جنبند ه اي روي دريا را
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
ایشون مثل اینکه قاطی خورده ماست و ترشی رو با هم خورده که قاط زده است
سید هادی
Iran, Islamic Republic of
آقای انبار لوئی برادر عزیز این چه حرفیه شما میزنید که بزنیم دو ناو آمریکا راحتما اون ها هم میشینند و تماشا میکنند!!! .اول که جمهوری اسلامی شروع کننده هیچ جنگی نبوده و نخواهد بود دوم شما هزینه ای که بعد این زدن به گرده مردم ایران تحمیل خواهد شد را پرداخت میکنید ...م.!!
Iran, Islamic Republic of
جناب ! نترس ! هیچی نمیشه!! فقط پای آمریکا از خلیج کوتاه میشه!!
Iran, Islamic Republic of
خلیج فارس منظورشونه
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
مگر پهباد RQ170 ,
اين پهباد فوق پيشرفته 200 ميليون دلاري شونو نزديم چه کاری کردند!!!...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
غرق کنید اما قبل از این که ناو به زیر آب بره...!!!!
امیر
Netherlands
...
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
شما فرمودید
اگر ظریف نصف هزینه سفرهایش به امریکا و اروپا را خرج همسایگان می‌کرد مشکل حل شده بود....!!
Iran, Islamic Republic of
بسم الله ... جرات دارید بزنید ... بزنید دیگه ما منتظریم ... این همه اسرائیل صب تا شب داره مواضع ایران و شاگرداشو تو منطقه بمباران میکنه کاری کردید که حالا میخواین باباشو کاری کنید؟
Iran, Islamic Republic of
ايول فكر نمي كردند لاف زدن كار دستشون بده1
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
این حرف بهانه دست انها می دهد و مستمسکی می شود برای اینکه تئوریهای وادادگی خودشان را موجه نشان دهند....!!
Netherlands
آقای انبار لویی بعضی به حقارت عادت دارند و غیر از آن روشی برای زندگی نمی شناسند
ممد
United States
...
Iran, Islamic Republic of
جواب اسراییل را در سوریه و عراق بدهید !!
Iran, Islamic Republic of
...
United States
...
Iran, Islamic Republic of
شما چکاره هستید که می خواهید کشور را به جنگ و نابودی سوق بدهید؟ مگر امریکا بیکار می شیند که شما ناوش را بزنید؟ مواظب نفوذی ها در قالب انقلابی های دو آتشه باشید
Iran, Islamic Republic of
به خدا مردم دیگ از دست مذاکرات شما خسته شدند ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یکراه وجود دارد غنی سازی را بدهید دست سپاه بزار دمار از روزگارشان دراورد...
Iran, Islamic Republic of
...