چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

معرفی سازمان یاتا (IATA) + معرفی کدهای آن

يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب: 699021
به گزارش جهان نيوز، بسیاری از افراد تاکنون چندین بار از هواپیما استفاده کرده اند و شاید برخی از افراد همه روزه از این سیستم برای جابه جایی استفاده می کنند اما می توان گفت که تعداد بسیار کمی از آن ها اطلاعاتی در خصوص سازمان های مربوطه به این سیستم حمل و نقل دارند. شاید تا به حال نام سازمان یاتا را نشنیده باشید.
سازمان یاتا در واقع سازمانی بین المللی، خصوصی، غیر سیاسی و غیر دولتی است، که تنها به هدف کنترل ترافیک هوایی بنیان گذاری شده است. این سازمان که در کشور کانادا قرار دارد 84 درصد از ترافیک هوایی جهان را به خود اختصاص می دهد.

 این سازمان پس از سازمان اتحادیه ترافیک جهانی شکل گرفت و امروزه جایگزین این سازمان شده است. نام اصلی این سازمان انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی می باشد که در ایران با نام یاتا و علانت اختصاری IATA  شناخته می شود.
 
 

این سازمان وظیفه ی ساماندهی خرید و فروش بلیط هواپیما، قیمت بلیط ها، بارنامه ها و... را بر عهده دارد. تاکنون بیش از 260 شرکت هواپیمایی از سرتاسر جهان در این سازمان عضو شده اند. قابل ذکر است که عضویت در این سازمان خارج از هرگونه محدودیت سیاسی، جغرافیایی و... است و هر شرکتی می تواند به عضویت این سازمان دربیاید.

این شرکت علاوه بر موارد ذکر شده در بالا اهداف دیگری را نیز برای خود در نظر گرفته است و در طول سال های فعالیتش از بعد از جنگ جهانی اول تاکنون توانسته این اهداف را نبال کند و به آن ها دست یابد. این اهداف عبارت اند از:
  • توسعه و ترغیب حمل و نقل هوایی ایمن، مرتب و اقتصادی به نفع مردم دنیا، تشویق بازرگانی هوایی و مطالعه مسائل مربوط به آن.
    ایجاد وسیله و امکان همکاری میان شرکت‌های هوایی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم دست اندر کار حمل و نقل هوایی بین‌المللی می‌باشند.
    همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری بین‌المللی (ایکائو) و دیگر سازمان‌های بین‌المللی.
(سازمان ایکائو در واقع سازمان بین المللی صنعت هواپیمایی است که تمام سازمان های هواپیمایی مربوط به کشورهای جهان زیر نظر این سازمان و طبق قوانین آن عمل می کنند.)
 
 
این سازمان برای بررسی دقیق تر و رسیدگی بهتر به اهداف سازمانی خود اقدام به تقسیم کار بین دفاتر مختلف این سازمان کرده است که هر کدام از آن ها وظیفه ای مستقل از دیگری برعهده دارد. به عنوان مثال بخش مربوط به امور مالی از بخش مربوط به بیمه و حوادث مجزا است.

تاکنون این سازمان در دو دفتر کلی فعال است که به نام های آتا و ایتا شناخته می شوند. دفتر سازمان آتا در کشور آمریکا قرار دارد و دفتر ایتا در بخش مرکزی اروپا قرار گرفته است. بدین طریق این سازمان امکان دسترسی راحت تر را برای مشتریان خود فراهم کرده است.

برای شناسایی فرودگاه ها و دفاتر حمل و نقل هوایی که با سازمان یاتا همکاری می کنند این سازمان اقدام به تعریف کدهای یاتا کرده است. این کدها که از حروف تشکیل شده اند به روش های مختلفی کدگذاری می شوند. یکی از این روش ها استفاده از سه حرف اول شهری است که فرودگاه مربوطه در آن قرار دارد.
به عنوان مثال فرودگاه مهراباد تهران با کد  THR شناخته می شود که سه حرف اول تهران است.

روش دیگر کدگذاری این سازمان که با حروف الفبا صورت می گیرد به این صورت است که سه حرف از حروف نام شهر مربوطه را انتخاب کرده و به عنوان کد یاتای آن فرودگاه در نظر می گیرند. به عنوان مثال کد یاتای WAW برای ورشو مورد استفاده قرار می گیرد.

این نام گذاری در کلان شهرهای جهان به روش دیگری به کار می رود به این صورت که کد یاتای مربوط به هر فرودگاه با نام خود فرودگاه و نه نام شهری که فرودگاه در آن قرار گرفته است کدگذاری می شود. مثلا فرودگاه امام خمینی با کد یاتای IKA شناخته می شود و نه کد .THR.
 
 
همانطور که اشاره کردیم بیش از 260 شرکت هواپیمایی تاکنون تحت نظر یاتا فعالیت می کنند و لذا حفظ کردن کد تمامی این شرکت ها و فرودگاه ها کار آسانی نیست و نیازی هم به این کار نیست چرا که می توانید به راحتی با مراجعه به سایت یاتا و وارد کردن نام فرودگاه و یا شهر مورد نظر کد یاتای مربوطه را بیابید.

سازمان ایکائو که توضیح آن در بخش های قبلی آمد نیز از این سیستم کدگذاری استفاده می کند. اما کدهای این سازمان با کدهای یاتا متفاوت است. این سازمان کدهایی متشکل از 4 حرف را استفاده می کند که حرف اول از نام قاره، حرف دوم از نام کشور و حرف سوم و چهارم مربوط به نام فرودگاه مورد نظر است.

حال که به طور کامل با کد یاتا آشنا شدید می توانید برای خرید بلیط هواپیما داخلی یا خارجی خود در این قسمت www.tahagasht.com اقدام به خرید کنید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *