جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۳

آیا عراق نقطه جدایی ترامپ از نتانیاهو می‌شود؟

يکشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب: 699013
گزارش روزنامه نیویورک تایمز و اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص حمله به مواضع حشدشعبی، با توجه به حساسیت های آمریکا در خصوص عراق می تواند عاملی برای جدا شدن ترامپ از نتانیاهو باشد.
آیا عراق نقطه جدایی ترامپ از نتانیاهو می‌شود؟
به گزارش جهان نيوز، عراق از جهات مختلف برای آمریکا حائز اهمیت است و حضور در این منطقه استراتژیک به حدی برای واشنگتن مهم است که در سال های اخیر با وجود متحمل شدن هزینه های مالی و جانی زیاد حاضر نشده سطح حضور خود در این کشور را کاهش دهد.  
 
در این میان اما حوادثی رخ داده که می تواند موجب تحریک حکومت و مردم عراق علیه آمریکا شود. این حوادث مربوط به اقدام رژیم صهیونیستی در حمله به مواضع حشدالشعبی می شود.

در این میان روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی از قول دو مقام ارشد آمریکایی نوشته است که نیروهای اسرائیلی در هفته‌های اخیر چندین حمله علیه تاسیسات نظامی و انبار تسلیحات در عراق انجام داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در سخنانی بطور ضمنی انجام این حملات از سوی صهیونیست ها را تائید کرده است.  

دوستی پر هزینه
به دلایل مختلف می توان ثابت کرد که بازنده اصلی در خصوص حملات رژیم صهیونیستی به عراق، امریکاست. مهمترین دلیل آنکه تل آویو به مدد حمایت و پشتگرمی آمریکا دست به چنین حملاتی زده و عراق نیز به همین دلیل واشنگتن را مقصر اصلی این وضعیت می داند.  

روابط آمریکا با رژیم صهیونیستی که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما به پائین ترین حد خود رسیده بود با روی کار آمدن دونالد ترامپ بار دیگر گرم شده و ترامپ در مدت زمان حضور خود در کاخ سفید کارهایی را برای رژیم اسرائیل انجام داده که در تاریخ روابط واشنگتن-تل آویو بی سابقه بوده است. 

کارهایی که ترامپ برای اسرائیل انجام داده را می توان به صورت زیر فهرست کرد: واگذاری قدس اشغالی و بلندی‌های جولان گرفته تا عادی کردن روابط میان تل‌آویو و پایتخت‌های جنوبی خلیج فارس، تقلیل مساله فلسطین به یک مساله اقتصادی، نابودی زیرساخت‌های تشکیل کشور فلسطینی موعود، فشار حداکثری بر ایران و....  

این اقدامات تا کنون به غیر از هزینه برای آمریکا چیزی در بر نداشته است. برای مثال در خصوص ایران، نمی توان نقش نتانیاهو و اقدامات وی را در تصمیم ترامپ برای خروج از برجام نادیده گرفت؛ اقدامی که باعث بروز اختلاف میان واشنگتن و متحدان قدیمی آن شد.  

علاوه بر آن در خصوص فلسطین نیز اقدامات کاخ سفید سبب ناراحتی کشورهای مسلمان از واشنگتن شده است. بر همین اساس ترامپ که ثابت کرده فردی محاسبه گر و پیرو مکتب «هزینه فایده» است محال است در برابر وارد آمدن هزینه های جدید برای آمریکا ساکت بنشیند.

 نقض خطوط قرمز
یک مقام آمریکایی به شرط ناشناس ماندن با نیویورک تایمز در این زمینه مصاحبه کرده و گفته است اسرائیل با حملاتش در عراق از خط قرمزهایی عبور می‌کند و ممکن است باعث بیرون راندن نظامیان آمریکایی از عراق شود.

به گفته این مقام امریکایی، اگر ثابت شود که اسرائیل این خطوط قرمز را رد کرده آنگاه باید منتظر واکنش آمریکا باشد.  

اگر کاخ سفید در برابر تجاوز اسرائیل به عراق ساکت مانده و یا جانب تل آویو را بگیرد بدون شک باید فکری برای آینده خود در عراق بکند و اگر بخواهد در این میان جانب عراق را بگیرد به نوعی باید در برابر رژیم صهیونیستی بایستد.  

عراق را می‌توان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های تمرکز آمریکا در خاورمیانه در طول سه دهه گذشته دانست. رویکردهای سیاست خارجی آمریکا را درقبال عراق در دوره ترامپ می‌توان تلفیقی از اهداف و ملاحظات راهبردی و کلان آمریکا از یک‌سو، و دیدگاه‌های خاص تیم ترامپ از سوی‌دیگر تلقی کرد.

درحالی‌که نگاه راهبردی آمریکا به عراق در پرتو تحولات و روابط دو دهه اخیر و توافق راهبردی بین دو کشور همچنان تداوم دارد، تأکیدات خاص دولت ترامپ بر اولویت عراق در مقایسه با سایر حوزه‌های منطقه‌ای باعث افزایش اهمیت این کشور در سیاست‌های ایالات متحده در خاورمیانه شده است.  

بر همین اساس صحبت های این مقام آمریکایی نشان می دهد که آمریکا در خصوص عراق نمی تواند اقداماتی نظیر حملات رژیم صهیونیستی را تحمل کند.

یک قربانی برای انتخابات ۲۰۲۰
همانطور که اشاره شده دوستی و نزدیکی با نتانیاهو تا کنون آورده ای برای ترامپ از حیث جلب آرای یهودیان نداشته و این در حالی است که رئیس جمهور امریکا از هفته گذشته وارد نوعی چالش با یهودیان آمریکا نیز شده است.  

اظهارات ترامپ در خصوص یهودیانی که در انتخابات آمریکا به نامزدهای حزب دموکرات رای می دهند به شدت موجب خشم جامعه یهودیان امریکا شده تا جائیکه حتی ممکن است ترامپ برای انتخابات ۲۰۲۰ حمایت لابی قدرتمند آیپک را از دست بدهد.  

ترامپ شاید تا اینجای کار در حوزه سیاست داخلی و اقتصاد کارنامه قابل قبولی داشته باشد اما در حوزه سیاست خارجی نتوانسته عملکرد مناسبی داشته باشد. وارد چالش شدن با متحدان قدیمی بر سر مسائلی چون تغییرات اقلیمی و برنامه هسته ای ایران، آغاز جنگ اقتصادی با چین و ایجاد مشکل برای همسایگان با اجرای سیاست های مهاجرتی برخی از مواردی هستند که باعث می شوند ترامپ در بخش سیاست خارجی نمره قبولی نگیرد.  

بر همین اساس بعید نیست که ترامپ برای تضمین پیروزی خود در انتخابات ۲۰۲۰ دست به یک اقدام انتحاری زده و تغییراتی را در مناسبات واشنگتن-تل آویو ایجاد کند.
البته در این میان نباید انتخابات ماه سپتامبر در سرزمین های اشغالی را نادیده گرفت؛ انتخاباتی که ممکن است به کنار رفتن نتانیاهو از قدرت منجر شود.  

به هر ترتیب شرایط موجود نه فقط برای آمریکا بلکه برای خود اسرائیل نیز مناسب نیست. تل آویو چه با نتانیاهو چه بدون او برای آنکه همچنان آمریکا را به عنوان بزرگترین حامی در کنار خود داشته باشد مجبور است تا به خطوط قرمز واشنگتن احترام بگذارد و در حال حاضر عراق و حفظ حضور آمریکا در این کشور خط قرمزی است که کسی نباید از آن عبور کند.
 
منبع: مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Norway
این دولت با کنار گذاشتن اقتصاد داخلی، جمهوری اسلامی ایران را به طناب درآمدهای نفتی گره زد .و.....!!!
Iran, Islamic Republic of
آمریکا حمایت از تروریست‌ها را علنی کرده است.
اسرائیل حمایت از تروریست‌ها را علنی کرده است.
Iran, Islamic Republic of
آمریکا حمایت از تروریست‌ها را علنی کرده است.
انگیس حمایت از تروریست‌ها را علنی کرده است.
عربستان حمایت از تروریست‌ها را علنی کرده است.
امارات حمایت از تروریست‌ها را علنی کرده است.
ترکیه حمایت از تروریست‌ها را علنی کرده است.
اسرائیل حمایت از تروریست‌ها را علنی کرده است.