سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱۰
۶۲
درباره پایان بخش اول برنامه تلویزیونی عصر جدید؛

جامعه شناسی ایرانی در فینال عصر جدید/ چهل سال پس از انقلاب، روان جامعه ایرانی متعادل است؟

جمعه ۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۳۱
کد مطلب: 698854
از برنامه عصر جدید نتایج بسیار مهمی را می‌توان دریافت کرد، ولی ذکر این نکته بیش از همه مهم است که جامعه ایرانی به همین سادگی است و راضی کردن و راضی نگه‌داشتن این جامعه کار سختی برای سیاست‌مداران و مسئولین نیست
جامعه شناسی ایرانی در فینال عصر جدید/ چهل سال پس از انقلاب، روان جامعه ایرانی متعادل است؟
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: بخش اول برنامه تلویزیونی عصر جدید، آنقدر برنامه موفق و قابل استنادی هست که بسیاری از کارشناسان، تصمیم سازان و تصمیم گیران در کشور می‌توانند برخی از جواب سوال‌ها و حتی راهکارهای مشکلات جوزه کاریشان را در آن بیابند. اما یکی از زوایا مهم این برنامه تلویزیونی، تصویری است که از جامعه ایرانی به نمایش گذاشت.

در اینباره بخوانید:
الف: افرادی که به فینال راه یافتند، کارهایشان ترکیب جالبی از سه عنصر عاطفه، هیجان و هوش بود. می‌توان هر سه عنصر را در ترکیب نمایش‌های فینال به خوبی جستجو و نشانه‌های واضح آن را یافت. این مساله به خوبی نشان می‌دهد که جامعه ایران، جامعه متعادلی است و مهم‌تر اینکه ثابت می‌شود که از روان به شدت سالمی برخوردار است. بی شک، در شرایطی که این جامعه خود تصمیم‌گیر و انتخابگر باشد و مصون از تکنیک‌های عملیات روانی و رسانه‌ای شود، قطعا در بزنگاه‌های مهم کشور متعادل عمل خواهد‌کرد.

ب: پایان بخش اول عصر جدید نشان داد که مردم ایران به یک کنش عاطفی و مهربانی صادقانه حتی در قالب یک نقاشی شنی در اوج پاسخ متقابل می دهند. جالب آنکه جامعه ایران با هیجان طلبی و ریسک‌پذیری یک جوان بیست ساله شیرازی، هیجانی می‌شود و به او توجه صادقانه می‌کنند و حتی این جوان شهرستانی را تا عنوان نائب قهرمانی پیش می‌برند. همین جامعه احساساتی و هیجانی، موسیقی سنتی و آواز وزین یک نوجوان اردبیلی را بیشتر از رقبای بزرگتر و با اجراهای مدرن می پسندد. به معنای دیگر همان جامعه‌ای که به احساسات و هیجان رای اول و دوم را می‌دهد، در یکی از پیچیده ترین پدیده‌های روانی روز دنیا – موسیقی- نیز به دنبال پاکی و سلامت نهفته در موسیقی سنتی ایرانی می‌رود.  فوق‌العاده‌تر اینکه همین جامعه پر از احساس ایرانی که به نقاشی و موسیقی آرای قابل تاملی می دهد، به موقعش به معماها و هوشمندی یک جوان دیگر ایرانی نیز رای بزرگی می‌دهد. یعنی احساس و هیجان طلبی مانع، اندیشیدن و هوشمندی جامعه ایرانی نیست و آنها، هوش و هوشمندان را نیز تقدیر می‌کنند. نهایتا هم اینکه رای خوب به دختران نینجا نیز در عین حالی که حاوی این پیام هست که جامعه ایران حامی و هوادار درخشش و افتخارآفرینی دختران خود هست، از یک غیرت تاریخی و پایدار نیز در اینباره بهره می‌برد. بی شک دیدن تصاویری که نشان می‌داد دختران نینجا، چگونه در یک مکان کوچک و با امکانات کم ولی با تلاش و کوشش به این نقطه از آمادگی رسیدند، در تحریک عواطف جامعه ایران بسیار موثر بود. این یعنی اینکه ایرانیان همچنان برای غیرت ورزی و مظلوم‌نوازی دختران خود بسیار حساس هستند.

ج: از نکات بالا می توان، نتایج بسیار مهمی را دریافت کرد، ولی ذکر این نکته بیش از همه مهم است که جامعه ایرانی به همین سادگی است و راضی کردن و راضی نگه‌داشتن این جامعه کار سختی برای سیاست‌مداران و مسئولین نیست. قدر این جامعه را باید دانست که تا این حد روان سالمی دارد، زیرا کافیست قهرمانان فینالیست برنامه عصر جدید را با برخی چهره‌های و برنامه‌های تلویزیونی چندش‌آوری که در برخی کشورهای غربی، آرای اکثریت مردم خودشان را کسب می‌کنند، قیاس کرد، همان جامعه غربی که سخیف‌ترین آدمها و حتی افراد حقیری و منحرفی همچون همجنس‌بازان را گاه به بالاترین مقامات حکومتی با رای مستقیم خود می‌رساند.

د: باید بر این نکته تاکید که برخلاف افرادی که معتقد هستند که ایرانی‌ها به خاطر شرایط سخت اقتصادی فعلی از تعادل روانی خارج شده‌اند، عصر جدید نشان داد که مردم اتفاقا با نشاط و با درصد بالایی در یک نظرسنجی مردمی حضوری میابند و تصویری متعادل به لحاظ روانی نیز از خود به نمایش می گذارند. این البته نشان دهنده این است که ایرانی‌ها روانی اجتماعی به شدت محکم و پایداری دارند، که با شرایط بد اقتصادی نیز به راحتی قابل بهم ریختن نیست. اما روان متعادل جامعه ایرانی آنهم در این شرایط اقتصادی نامطلوب از کجا سرچشمه می گیرد؟ دلایل زیادی می توان را برای آن بیان کرد. ولی اصل آن ریشه در انقلاب دارد. تاکید چهل ساله انقلاب بر مبانی اخلاقی، عواطف انسانی،حیا، مهرورزی،عدالتخواهی، مردم سالاری و... بی شک سبب رشد روان جامعه ایرانی و تحکیم آن شده است. در حقیقت این ذات انقلاب است که یک جامعه را در این دوران پرآشوب پسامدرن تمدن غربی نیز متعادل نگه داشته است.

توضیح اصلاحی: باتوجه به برخی نواقص فنی، دوستان علاقه مند می توانند، یادداشت‌ها و تحلیل‌های مدیر مسئول جهان نيوز را در کانال های اجتماعی به آدرس‌های ذیل دنبال کنند:
*آدرس تصحیح شده تلگرام:https://t.me/mahdi_jahantighi

*ایتا:https://eitaa.com/mahdi_jahantighi
*سروش:http://sapp.ir/mahdi_jahantighi
*بله:https://ble.im/mahdi_jahantighi
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یحیی
Iran, Islamic Republic of
یک جوان شهرستانی طوری میگویید که انگارتهرانی هااز نظرخلقت چیز برتری هستند...
Iran, Islamic Republic of
واقعا دمت گرم
بهتراست جناب جهان تیغی به نگاهی به شهدای ایران عزیز از اول تا الان بند ازین متوجه می شوید که همین به قول شما بچه‌ها ی شهرستانی مقابل دشمنان کشور جان خود را فدا کردند راستی جناب جهان تیغی شما خود اصالتا کجایی هستین؟
جای تاسفه که بعد از 40 سال گذشتن از انقلاب، صدا و سیمایی که بنا بود دانشگاه انسان سازی باشه، فخر برنامه هاش تقلید مبتذلی از امریکن تلنت بشه و سوت و هورای وزیر و وکیل و... رو هم بلند کنه متاسفیم برای فرهنگ و هنرو...
امریکن تلنت یک برنامه تیپ تکرار شونده در بسیاری از کشورهاست که به وضوح جامعه رو مشغول به سودای رسیدن به بهشت هالیود می کنه، ایده آل جامعه مفتون امریکن تلنت و امثال اون تبدیل شدن به یک سلبریتی مثل داورهای برنامه و شهرت و ثروت و توهمات مشاهبهش میشه...
Iran, Islamic Republic of
متاسفم برای این طرز تفکر....!!
برای کدام طرز تفکر؟! ..
امثال تولیدات تلوزیونی زرد هدفی جز تحمیق و تخدیر جامعه ندارند...شما برای تحمیق متاسفید؟!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
این خودخود هدف !
Iran, Islamic Republic of
..
سینا
Iran, Islamic Republic of
سلام به عزیزانی که منفی نگرند و
جهان تیغی رو رها کنید

حاج حسین یکتا رو که قبول داری؟ لینک زیر و ببین
https://www.yjc.ir/fa/news/7046625/پیشنهاد-جالب-حاج-حسین-یکتا-برای-برنامه-عصر-جدید
ببخشید که منفی نگری ما برنامه های زرد رو به کامتون تلخ کرد
سینا
Iran, Islamic Republic of
خداد ببخشه عزیزدل
Iran, Islamic Republic of
.....
سیستان و بلوچستان
مجید سرابی
Iran, Islamic Republic of
اولا" ما همه ایرانی هستیم و تهرانی و غیر تهرانی نداریم . ثانیا" رشادت بچه های تهران چه در زمان انقلاب و چه در 8 سال دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست و طی آن 8سال مانند تمام ملت ایران مدافع دین و وطن و ناموس بودند .
Iran, Islamic Republic of
میتونی به بعضی از تهرانیای جو گیر هم بگی اینو
سینا
Iran, Islamic Republic of
سلام عزیزان دل

کاری به تحلیل آقای جهان تیغی ندارم
اما مهمترین نکته این تحیل رواج تفکر مثبت بوده

این همه انتقاد و منفی نگری راه به جایی نمی بره
لطفا نگاهتون رو به جهان مثبت کنید تا دنیای اطرافتون زیبا تر به نظر برسه.
خدا هم بزرگ و مهربانه و قطعا دست بنده هاشو میگیره.
Iran, Islamic Republic of
دقیقا. بهتره به مسائل با عقده نگاه نکنیم
جهان تیغی خودش بچه بلوچستانه؛ یعنی محرومترین استان کشور!
Iran, Islamic Republic of
واقعا تحلیلتون آبکی بود
Iran, Islamic Republic of
برای چاپلوسی کردن ، اصطلاحا تحلیل نوشته البته اگر بشه اسم انشاشو بزاری تحلیل. برنامه کپی شده از آمریکا را ربط داده به شاخ و ریشه انقلاب. واقعا مسخرست
Iran, Islamic Republic of
امریکا قدرت برتر، سواد برتر، علم برتره...!!
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
ا ملتی که به همین سادگی که شما نوشتید راضی میشود پس به همین سادگی هم گول خورده و میخورد...!!!!
Iran, Islamic Republic of
مردم زندگیشون سخت و پیچیده نیست و حتی خیلی ساده تر از اینهاست.ولی زندگی مردم را انقدر پیچیده و سخت کردید که خودتان هم باور ندارید که زندگی مردم ساده است!!
محمد کاظم
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
من که از تحلیل شما ی چیز متوجه شدم و ان این موضوعه که همه تصمیم گیران در مملکت ما مثل شما چیزی های میگن و انجام میدن که اصلا با اصل موضوع ارتباطی نداره!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اصلا تحلیل جامعه شناسانه نیست..م
ناهید
Iran, Islamic Republic of
و در ضمن خودشون هم به گفته شون اعتقادی ندارم.
ممد
United States
نویسنده جامعه ی ایرانی را آنطوری که خودش دوست داشته که باشد، توصیف نموده!!!! البته ااینهمه ختلاس گر و رانت خوار همگی جزئی از مدیران ارشد کشور هستند و عضوی از جامعه ی ایران نیستند!!!اصلا اینها ایرانی نیستند!!! اجنبی هستند!!در ضمن فقر و بدبختی های جامعه ی ایرانی را نمیبیند و یک برنامه ی تلویزیونی را آینه ی تمام عیار جامعه ی ایرانی میداند!!!!
Ukraine
آدرس کانال تلگرامی آقای مدیر مسئول که در پایین مطلب قرار دادین آیا درسته؟ username not found میاد
Iran, Islamic Republic of
انتخاب اکثر مردم در نظر سنجی ها که عاری از کارشناسی های دقیق و ریزبینانه می باشد، می تواند هر نتیجه ای را رقم بزند.
انتخاب مردم در این برنامه بیش تر از این که بیانگر شایستگی های فرد باشد، نشان دهنده ی سلیقه ها ست.
هیچکس
آقای جهان تیغی چطوری در کانال تلگرامتون عضو بشم؟ تلگرام فیلتره شما چطوری به تلگرام وصل میشید؟
Iran, Islamic Republic of
هههههههههههههه
United States
...
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم چرا این تحلیل ها رو انجام میدید. این چه جور تحلیل کردنه؟ مثلا اگر اون پسری که پاپ میخوند اول میشد شما میگفتید که جامعه ایرانی شاده و نشاط داره. اگر اون خانمی که عروسک گردان بود اول می شد شما میگفتید که جامعه ایرانی هنوز کودک درونش زنده س. خلاصه هر کدوم از این شرکت کننده ها که اول تا پنجم می شدند میشد یک چیزی گفت و یک جوری مزیت برای ملت ایران حساب کرد. یعنی هدف تکریم جامعه ایرانی هست حالا هر کسی که اول میشد بالاخره یک چیزی میگفتید دیگه .
Iran, Islamic Republic of
برای هدایت افکار عمومی به مسیری که میخواند، اسمشم میذارند جامعه شناختی تا اعتبار متن روبه عوام القا کنند
Iran, Islamic Republic of
دختران نینجا باید حداقل نفر سوم میشدند ...
تعدادشان زیاد بود و خیلی زحمت کشیدند...
آخه پنجاه میلیون را چگونه بین آن تعداد زیاد تقسیم کنند.....
واقعا بی انصافی شد.....
آیا محمد زارع برتر ازدختران نینجابود ؟؟!!!!؟!؟؟
خیر نبود.
Iran, Islamic Republic of
تحلیل درستی نبود. ابکی بود
Iran, Islamic Republic of
تصاویر شنی اول شد چون درعین ظرافت و تکنیک های قابل توجه هنری ،حرف و اندیشه داشت و درد جامعه را نمایش می داد یعنی استعداد باید به درد بخورد و گرهی از کار مردم بگشایدو استعدادبی مصرف و کم مصرف اقبالی ندارد. نفر دوم انسان ساده و محجوب وصادق با هیجانات ورزشی مورد توجه نوجوانان و جوانان قرار گرفت و صاحب رای شد . نفر سوم با سن کم اجراهای سخت و زیبایی داشت والبته مورد توجه هم زبان خویش بود رای خوبی گرفت .کاهش رای او از جانب کسانی بود که معتقد بودند کار او کلاسیک بوده و الزاما با صرف هزینه برای اکثریت قابل انجام است و همچنین اجراهای او مشخص بوده و تحول خاصی وشگرفی ندارد. نفر چهارم هنر خاص و جالب توجهی داشت وهمه حیرت می کردند ولی مردم وقتی فهمیدند پیشگویی و سحر و جادو نیست وصرفا روان شناسی و ریاضی بوده و او قادر به همه کاری نیست رای ایشان کاهش یافت. نفر پنجم گروه دختران نینجا در عین اینکه درقاب تلویزیون اسلامی برنامه قوی و قابل توجهی ارائه دادند و با وجود اجرای ورزش آزاد رزمی پوشش مناسبی داشتند که بدن نما نبود ولی از جانب کسانی که نسبت به بعضی حرکات ورزشی زنان در قالب دین سخت گیرند یا ازجانب کسانی که این ورزش را از لحاظ خصوصیات جسمی یا روانی یا ایمنی برای خانمها مناسب نمی دانند دچار کاستی رای شدند.
فرناز ولایی
Romania
فوق العاده تحلیلتون عامیانه و آبدوغ خیاری بود!!
چیزی که عوض داره گله نداره ؛ شما هم درمقابلش یک تحلیل آبگوشتی بنویس
Iran, Islamic Republic of
از قیاسش خنده آمد خلق را

از جهان نیوز اینگونه تحلیل های «پوپولیستی» و «به نرخ روزی» بعید بود.

در کبرای سخن (نجابت مردم ایران و مواهب انقلاب اسلامی برای کشور) حرفی نیست اما صغرای سخن و استفاده از یک برنامه سرگرمی برای ارائه کلان تئوری های جامعه شناسانه واقعا غیر کارشناسی است.
Iran, Islamic Republic of
با نظر شما مخالف و با تحلیل جهان نیوز موافقم
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
تیغی جان تحلیلات خیلی الکیه. الکی میگییی
Canada
ابکی می نویسی. هر چی دوست داری و هر جوی بخوای تحلیل می کنی.
United States
حاجی یادت رفت که همه شرکت کننده ها اول از فیلتر صدا و سیما رد شدن. اون خودش حسابی همه چی رو تعدیل می کنه.
Iran, Islamic Republic of
تو یه قسمت از برنامه که بحث داوری از طرف مردم بود و نظر مردم برخلاف نظر داوران بود سید بشیر حسینی گفته بود امیدوارم مردم این بار درست انتخاب بکنند . یه طوری این جمله رو گفت که انگار مردم بلا نسبت متوجه نیستند و خودشان علامه دهر اند . واقعا به مردم و رای شون توهین کرده بود ..
Iran, Islamic Republic of
خب راست میگفت. همیشه ایکس رو انتخاب کردید که ایگرگ رای نیاره میگفت یکم سر عقل بیایید
ابراهیمی
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی بوددستتون دردنکنه
محمد
Iran, Islamic Republic of
تحلیلتون بسیار دقیق و کارشناسانه بود گاهی ما از رور حب و بغض نظر میدیم فقط یک مطلب را از این عصر جدید یاد گرفتم که آرا خانم عبادی از آرا کروبی در فتنه 88 بیشتر بود .
باقر
Iran, Islamic Republic of
سلام ، خسته نباشید.
از کجا این تحلیل ها به ذهن حضرتعالی خورد، که همه چیز رو به هم ربط دادید....؟!!!
Iran, Islamic Republic of
این کجا تحلیل جامعه شناسی است؟ هر چیزی از ذهنتان تراوش می کند را تحلیل جامعه شناسی ننامید، آبروی علوم رو بردید. این متن یه فرض یا برداشت شخصی از یک موضوع است. ...
Iran, Islamic Republic of
با سلام(( نظر حاوی توهین نیست لطفا بدون سانسور درج نمایید))
برنامه عصر جدید ، یک برنامه مضحک وطنز تلخ بود . از هزینه های سر سام آور تا دریافتی های فراوان !
ای کاش روزی برسد که جای کپی برداری از برنامه های خارجی بتوانیم خودمان برنامه بسازیم .
از آهنگ مبتذل خواننده ترک آنطرف آب(( ابراهیم تاتلیس))
تا ترویج خرافه واستفاده از چاقوواز همه مهمتر ترویج روابط آزاد بین جنس مذکر واناث همه وهمه را داشت.
درواقع همه چیز را فدای یک چیز کرده بودیم وآنهم گذراندن وقت وایام بود
Iran, Islamic Republic of
احسنت جهان تيغي
یک رای یت
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
سلطان جهانتیغی
Iran, Islamic Republic of
جدای از جدید بودن این برنامه و نوع نگاه نویسنده که بحث روان جامعه ایرانی رو مطرح کرده اما کار دختران نینجا جلوی انتن زنده همچنین چیز جالبی نیست
احمد
Iran, Islamic Republic of
برنامه عصر جدید خیلی خوب بود و منجر به ایجاد بستری برای اظهار و کشف استعدادهای نهفته در افراد مستعد این سرزمین بخصوص برای ساکنین غیر از تهران که امکان دیده شدن برایشان میسر نبود که این برنامه برای بخش اندکی از آنها این بستر را فراهم کرد که این ظهور و نمایشها هم به دلیل جالب بودن و جذابیت به مردم روحیه داد هم آنها را امیدوار کرد ولی با همه این خوبیها اشکالات مرحله نهائی انتخاب نفرات برتر به نظر بنده فاجعه بود که امیدوارم توجه و رفع شود از قبیل:
1- همه 5 نفر صعود کرده به مرحله نهائی، اول بودند و کج سلیقگی بود بین رشته های مختلف رده بندی انجام گرفت و این قیاس مع الفارق را انجام داد
2- اختلاف مبلغ جایزه 10 برابری بین گروه اول تا پنجم منجر به مادیگرائی شرکت کنندگان و توجه به ارزش مالی می شود تا ارزش قائل شدن برای ابتکار و خلاقیت. این مطلب دوستی و مودت بین شرکت کنندگان را آسیب می رساند
3- ظلم بزرگی است که به هیچ یک از شرکت کنندگان هدیه ای داده نشد و این مبالغ کذائی را نیز حواله دادند به اینکه اگر در جهت ارتقا رشته شان بخواهند کاری کنند این مبالغ پرداخت می شود.م..
Iran, Islamic Republic of
کپی برنامه امریکن تلنت در تلویزیون که انهم مولد امریکاست هیچ افتخار ملی نداره...!!
Iran, Islamic Republic of
سلام از اینکه‌ یه مشت غرب زده دائم مردم ایران را از لحاظ اخلاقی تحقیر می کنند و مردم همجنسباز و هوسباز غربی را تمجید می کنند واقعا متأسفم.البته من منکر برخی مشکلات فرهنگی جامعه خودمون نیستیم اما خواهش می کنم این قدر مردمان مغرب زمین را برای ما فرشته های روی زمین جلوه ندهند.!!!!
Iran, Islamic Republic of
ما ایرانی ها همه عاشقیم عاشق امام حسین این عشق به حسین هستش که بر روح وروان ما حکومت می کنه عشق امام حسین همون ریسمانی هست که خداوند فرموده برآن چنگ بزنید وماایرانی ها بادل هامون برآن چنگ زده ایم به همین دلیل هست که ما دوستدار ایثار وفداکاری وغیرت ومهربانی هستیم شما از این موضوع بزرگ غافل شده اید
Romania
در یک کلام
ما خوبیم