سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۳

علم‌الهدی: با ولنگاری فرهنگی در مشهد مخالفیم

جمعه ۱ شهريور ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب: 698843
امام جمعه مشهدمقدس با بیان اینکه دشمن ‌با تهاجم فرهنگی می‌خواهد سفره دین را از زیر پای مردم بکشد، گفت:‌ با ولنگاری فرهنگی و لاابالی‌گری مخالف هستیم.
علم‌الهدی: با ولنگاری فرهنگی در مشهد مخالفیم
به گزارش جهان نيوز، آیت الله سیداحمد علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه در جوار بارگاه منور رضوی اظهار داشت: به فرمان مقام معظم رهبری بنا شد در خطبه نخست نماز جمعه درباره مصادیق تقوا بحث شود باید عنوان کرد یکی از مصادیق تقوا در زندگانی انسان وابستگی به بخدا است؛ بشر از ابتدای ولادت باید به مبدائی وابسته باشد و در عرصه زندگی، انسان به مبادی مختلف وابسته می‌شود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به وابستگی نوزاد به مادر گفت: نوزاد پس از مدتی به پدر وابسته می‌شود و در دوره نوجوانی و جوانی که فرا می‌رسد وابستگی به پدر برای وی تمام می‌شود و نمی‌خواهد شئون زندگانی را به وسیله پدر تامین کند و به دنبال سرمایه و پول و ثروت و استقلال از پدر است.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: به مقداری که انسان در مقام وابستگی به پول و ثروت و مقام اسیر است آن مقدار در وابستگی به پدر، اسیر به پدر نبود. بشر به لحاظ فطری همواره دنبال استقلال است؛ آزادی انسان در استقلال انسان است و در اینکه وابسته به هیچ مبدائی نباشد اما اگر استقلال انسان در زندگی تحصیل نشود این انسان وابسته می‌ماند و آزاد هم نیست و اسیر هر چیزی می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: تنها چیزی که استقلال انسان را در ظرف وجودی خودش تامین می‌کند که به موجود دیگری وابسته نباشد، وابستگی به خدا است؛ اگر انسان وابسته به خدا باشد دیگر وابسته به غیر خدا نیست. باید خدایی را ستایش کرد که ما را به خود وابسته کرد و انسان وابسته به خدا، همیشه مورد گرامیداشت خداوند است و انسان وابسته به خدا، از خدا به وی بدی نمی‌رسد زیرا خدا نمی‌خواهد او را استخدام در جهت خودش بکند و هرچه خدا به او می‌دهد بخاطر خودش است یعنی بخاطر خود بنده است.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: شما اگر وابسته به پدر شدی و پدر شما را اکرام کرد این اکرام پدر به خاطر خودت نیست بلکه بخاطر پدر است؛ اگر وابسته به یک صاحب قدرت شدی او می‌خواهد تو را استخدام در جهت قدرت خودش کند اما کسی که وابسته به خدا شود خدا همه چیز را به خاطر خودش یعنی بخاطر بنده به او می‌دهد و در کلام حضرت علی(ع) نیز این مسئله آمده است.

وی ادامه داد: اصل توحید باورمندی و جدی گرفتن آن در زندگی است و توحید را باید در عرصه عمل با باورمندی نشان داد؛ باید باور کنیم که همه چیز ما دست خداست و همه شئون من به عنایت و اراده الهی است و باور کنیم همه زندگی همه در تیول قدرت حق است و این نیازمند باورمندی و سپس جدی گرفتن است. «جدی گرفتن وابستگی به خدا»، همان تقوا است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تصریح کرد: انسان برای پول، فعل حرام نیز صورت می‌دهد و حتی غصب خدا را نیز به دنبال دارد اما انسانی که وابسته به خدا شد برای پول دیگر گناه نمی‌کند و اگر انسان وابسته قدرت شود برای باقی ماندن در مقام معصیت هم می‌کند اما اگر وابسته به خدا باشد برای مقام ارزش قائل نیست.

علم‌الهدی افزود: اگر برای لذائذ نفسانی حاضر به گناه باشید وابسته به شهوت هستید و وابسته به خدا نیستیم و اگر وابسته به خدا شویم اصلا میل ما به گناه نمی‌رود. وسط زندگی راه را تغییر دادن بسیار سخت است مگر اینکه غریزه و شهوت و لذائذ نفسانی انسان را به راه دیگری برود.

وی ادامه داد: ابتدای زندگی مسیر را تعیین کردن ساده است و باید تصمیم را گرفت؛ هیچ چیز عزیزتر و قوی‌تر و بالاتر از خدا نیست و باید از ابتدای راه وابسته به خدا شد و وابستگی به خدا را جدی گرفت و هرچه را که خدا گفته صورت نداد و هرچه را که خداوند فرموده لازم است باید دنبالش رفت؛ اگر وابسته به خدا شویم در زندگی عزت و آقایی و آبرو داریم و زندگی نیز به خوبی اداره می‌شود و هیچ کجای زندگی به زمین نمی‌ماند و به غیر محتاج نمی‌شویم.

امام جمعه مشهدمقدس در ادامه با اشاره به مجموعه‌ فعالیت‌ها در بزرگداشت عید غدیر امسال تصریح کرد: امسال عید غدیر بااهمیت‌تری را نسبت به سال‌های گذشته گذراندیم و مسئولان و نهادها و مردم متدین امسال در جشن‌ها و چراغانی‌ها و بزرگداشت عید غدیر، دست بالایی داشتند.

علم الهدی تصریح کرد: امسال از یک آبرومندی خاصی در مشهد نسبت به بزرگداشت عید سعید غدیر برخوردار بودیم؛ وظیفه خود می‌دانم از همه عزیزان و نهادها در این زمینه تشکر کنم؛ امروز مصادف با سالروز شهادت یک عنصر متدین و بااخلاص و دلداده انقلاب یعنی شهید اسدالله لاجوردی است؛ این شخصیت بزرگوار در مشکلات اوایل انقلاب و در برخورد با منافقین به عنوان یک عنصر سترگ در موضع انقلابی خودش فداکاری‌هایی صورت داد و در نهایت شربت شهادت نوشید.

وی خاطرنشان کرد: گذشته انقلاب برای شما جوانان مطالعه و تاملش لازم است و بدانیم در 40 ساله ابتدای انقلاب وضع ما چه بود؛ اگر کسی مشکلات سال‌های اوایل انقلاب و دوران هشت ساله دفاع مقدس را مطالعه کند امروز با همه مشکلاتی که احساس می‌کند نسبت به تداوم انقلاب، امید 100 درصد پیدا خواهد کرد.

علم‌الهدی ادامه داد: مقام معظم رهبری دو روز قبل فرمودند کسانی که از بن بست کشور حرف می‌زنند کاملا اشتباه می‌کنند؛ گذشته را و اینکه چه بودیم و در چه شرایط و درگیری‌ها بودیم را توجه ندارند؛ روی کره زمین هر قدرتی که در راس قدرت بود در جریان انقلاب ما دشمنی و عداوت داشت؛ انگلیس ملعون از یک طرف و آمریکا از همه نابکارتر 40 سال هرچه کردند شکست خوردند.

وی اظهار داشت: این نکته‌ای که مقام معظم رهبری می‌فرمایند 40 سال دوم یقینا از 40 سال اول بهتر است، ادعا و شعار نیست بلکه بیان یک واقعیت از یک نگاه موشکافانه و با استناد است؛ لذا شما برادران و خواهران و مخصوصا برادران و خواهران جوان به اوج و امتداد و عزت روزافزون این نظام و خودتان بیشتر امیدوار باشید و این را قطعا بدانید اقتدار شما در این نظام و عزت شما در این نظام، روزافزون است و اینطور نیست که بگوئیم در یک فراز و نشیب یک روزش کمتر و یک روزش بیشتر؛ امروز دشمن بعد از تجربه تمام عداوت‌ها و توطئه‌های نابکارانه، به شکست خود معترف است.

علم‌الهدی بیان کرد: توسل به هر قدرت نظامی دشمن را نومید کرده و فقط حساب می‌کند که در اقتصاد به ما صدمه بزند؛ در فرهنگ نیز می‌خواهد سفره دین را زیر پای مردم ما بردارد؛ حل مشکل نیز سخت نیست و نیازمند عزیزان کارگزاری هستیم که با اعتقاد به رهنمودهای رهبری وسط میدان بیایند؛ در اقتصاد مگر چه می‌خواهیم؟ ما سه چیز احتیاج داریم؛ نیروی انسانی، سرمایه و فناوری.

وی گفت: یک ملت 80 و چند میلیونی که اکثرش را جوانان تشکیل می‌دهند و بخش عمده‌اش نیروی مستعد پابه‌کار است چه کسری در نیروی انسانی داریم؟ از خارج مستغنی هستیم و در داخل کاملا غنی و باقدرت هستیم و در نیروی انسانی کمبود نداریم؛ با 1800 میلیارد نقدینگی که امروز در کشور ما موج می‌زند در سرمایه مشکلی نداریم با این سرمایه چه کارها که نمی‌شود کرد. با این نقدینگی بحمدلله در کارمان موفق هستیم منتهی عزیزان ما که صاحب نقدینه هستند رهنمود حکیمانه رهبری را بپذیرند و سرمایه را در تولید مصرف کنند و سرمایه را در جریان مصرفی مثل تفریحگاه‌ها و عیاشی‌ها نبرند؛ مشکل ما در مشهد همین است.

وی ادامه داد: در سال حدود 35 میلیون زائر داریم؛ عده‌ای فکر می‌کنند سرمایه بیاورند و در قطب گردشگری و عیاشی سرمایه را به کار بیندازند و سود کلان ببرند؛ این کار مقابله با امام رضا (ع) و به هم زدن هویت این شهر است؛ این شهر و استان بنیه فعالیت تولیدی و اقتصادی دارید؛ ثمره فعالیت استاندار محبوب ما در 5 ماه ببینید چه اوجگیری است؟ این مسئله توسعه مثلث اقتصاد مقاومتی 80 شرکت معین را کار انداخته ‌و به کار گرفته است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: سرمایه این 80 شرکت بیش از 92 هزار میلیارد تومان است که از نقدینگی مردم استان قرار است تامین شود؛ این استاندار 5 ماه بیشتر نیست آمده اما این شرکت‌ها در گام اول و دوم و بعضا وارد عملیات شده‌اند و 92 هزار میلیارد تومان ارزیابی سرمایه‌گذاری شده ‌و این با بینش و طرح عملیاتی می‌شود.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه اگر این طرح در تمام استان‌ها اجرایی شود چه می‌شود؟ ادامه داد: عزیزان ما از این الگو بهره بگیرند و کشور را بالا ببرند؛ مولفه‌ها و راهکار را ایشان داده‌اند و باید پیش برویم؛ در فناوری هم ما گیر نداریم؛ امروز فناور بودن جوانان ما در عرصه فعالیت‌های دانش بنیان به اقرار دشمنان بالاست. زمانی ما سامانه موشکی اس 300 از روس‌ها خواستیم آخرش ندادند اما فناوران عزیز ما در همین کشور سامانه ما فوق اس 300 ساختند و ‌روز قبل رونمایی شد.

وی تاکید کرد: با این استغنا در نیروی انسانی و سرمایه و فناوری، دشمن در این تهاجم و تحریم اقتصادی مسلما ناموفق و شکست خورده است. دشمن تصور کرده می‌تواند با تهاجم فرهنگی سفره دین را از زیر پای مردم ما می‌کشد؛ مقام معظم رهبری فرمودند معتقد به بستن فضای فرهنگی نیستیم اما با ولنگاری فرهنگی و لاابالی‌گری مخالف هستیم.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی تاکید کرد: حجاب به فرموده ایشان یک واجب شرعی است؛ ابراز نگرانی ما نسبت به مسئله بدحجاب و نگرانی از اندام‌های بی‌حجابی، این در واقع یک نگرانی در راستای همان لاابالی گری و ولنگاری فرهنگی مورد تائید مقام معظم رهبری است. مسئولان فرهنگی ما دو وظیفه دارند؛ وظیفه نخست این است که دنبال برنامه برای پدافند ولنگاری فرهنگی بروند. این ولنگاری فرهنگی باید با پدافند جمع شود و نابود شود. دستگاه‌ها و ستادهای امر به معروف و نهی از منکر و مسئولان و متولیان وزارت ارشاد و علوم و آموزش و پرورش دنبال این باشند که یک پدافند فرهنگی ایجاد شود و از طرف دیگر با برنامه‌ریزی جدی، ویژگی‌های مثبت ایجاد کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
ممد
United States
...
Iran, Islamic Republic of
...