پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲
یادداشت اختصاصی دکتر منوچهر محمدی برای جهان نیوز

نقطه عطف جدید در روابط بین الملل

منوچهر محمدی
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 698664
جهان نيوز - دکتر منوچهر محمدی: سقوط پهباد آمریکایی و توقیف نفتکش انگلیسی نقطه عطف مهم در روابط بین الملل در تاریخ پر حادثه و پرماجرای انقلاب اسلامی توانسته جایگاه جمهوری اسلامی را به صورت شگفت انگیزی اعتلاء بخشد چراکه:

 1. ثابت نمود بیان حضرت امام (ره) در روزهای آغازین پیروزی انقلاب که «امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند و ما امریکا را زیر پا میگذاریم» صرفا یک شعار و تهدید نبود بلکه امام در جام جهان نمای خود به یقین چنین روزی را مشاهده و پیش بینی میکرد و این حادثه بر نظر امام (ره) صحه گذارد.

 2. ثابت نمود که نظام جمهوری اسلامی تحت رهبری ولایت فقیه اینک نه تنها به یک ابر قدرت منطقه ای بلکه به عنوان یک ابر قدرت جهانی تبدیل شده و همه قدرتهای مادی جهان را با تکیه بر قدرت الهی پشت سر گذارده و آنها را در صحنه بازی شطرنج قدرت و در صحنه روابط بین الملل مات و مبهوت کرده است.

 3. ثابت نمود که غرب زده های داخلی به ویژه  بعد از شکست در برجام نا فرجام که همه تئوریها و فرضیه ها و پیش بینی های خود که در راستای تسلیم و وادادگی در مقابل قدرتهای پوشالی غرب بود غلط از آب در آمد، آنها که میگفتند که باید «برای حل مشکلات کشور دم کدخدا را دید» و یا میگفتند «امریکا میتواند با یک بمب سیستم دفاعی ما را نابود کند» و یا میگفتند تنها دو راه پیش پای کشور می باشد «مذاکره و یا جنگ و یا باید بجای قدرت منطقه ای شدن منطقه قدرتمند داشته باشیم» و ... همه و همه غلط و پوچ از آب درآمد اگر چه معتقدین به این سیاست لبخند و تسلیم هنوز حاضر نیستند به غلط بودن آن نظریات خود اعتراف نموده و همچنان بر طبل تو خالی و پاره پاره برجام میکوبند و در کمال تعجب می گویند اگر همین حالا هم به چهار سال قبل برگردند باز هم برجام را امضاء می کنند!

 4. ثابت نمود که همچنان قانون جنگل و نه منطق بر جهان امروز حاکم است بلکه تنها مقاومت و ایستادگی در تقابل با مستکبرین و زورگویان جهانی حرف اول را میزند و آن مصرع معروف که «بیا قوی شو اگر عزم زندگی داری که در نظام طبیعت ضعیف پامال است» همچنان پا برجا و معتبر است.

 5. ثابت نمود در هر مذاکره بین المللی چنانچه در پشت سر مذاکره کننده گان و در دست آنها اهرم های قوی تر از اهرمهای طرف مقابل نباشد شکست و ناکامی آن طرف با اهرمهای ضعیف تر قطعی بوده و یا مذاکرات بی حاصل خواهد بود.

 6. ثابت نمود که در مصاف با دشمن غدار و بی منطق بازی برد- برد مطلقا معنا و مفهومی ندارد چرا که دشمن تنها به نابودی طرف مقابل فکر میکند و به هیچ مصالحه ای که در راستای شکست و نابودی قطعی طرف مقابل نباشد تن نخواهد داد.

 7. ثابت نمود که دیپلماسی تنها زمانی موفق میشود که بر پایه اقتدار، مناعت و از موضع قدرت با دولتهای مستکبر برخورد گردد و در عین حال بتواند تهدیدات و اهرمهای قدرت دشمن را خنثی نموده و یا تبدیل به فرصت نماید.

 8. ثابت نمود جمهوری اسلامی با تکیه بر قدرت لایزال الهی و به برکت همه منابع قدرت که خداوند به این سرزمین عطا فرموده همچون موفقیت ژئوپولیتیک، ژئواستراتژیک، ژئواکونومیک و منابع عظیم زیرزمینی و روزمینی و بالاتر از همه نیروهای فکری و مستعد و خلاق جوان میتواند و حق دارد در جهت پیشبرد اهداف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود و در راستای آزادی ملتهای تحت ستم آرمانهای اسلامی خود را پیش برده و قرآن مجید هم پیروزی نهائی را تضمین نموده است.

 9. ثابت نمود که در طول این چهل سال آن بخشی از سیاست خارجی جمهوری اسلامی که تحت فرماندهی و رهبری مقام عظمای ولایت به مرحله اجرا درآمده همواره با موفقیت همراه بوده و آن بخش از سیاست خارجی که دولتها سعی کردند با زاویه گرفتن از سیاست خارجی نظام راه دیگری را در پیش بگیرند با شکست و ناکامی مواجه گردیده است.

 10. و بالاخره ثابت نمود که دیپلماسی «قایق های توپ دار» و تکیه بر قدرت نظامی و زرادخانه های هسته ای استکبار جهانی کارائی خود را از دست داده و قدرت واقعی نزد خداپرستان و باورمندان به قدرت الهی بوده و حرف اول و آخر را نیروهای مومن میزنند و خواهند زد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شمس
Iran, Islamic Republic of
خيلى جوگير شدى بابا ! اگه راست ميگيد يه بار ، آره فقط يه بار جواب اسرائيل بى پدر را بديد كه اينهمه بمباران مون ميكنه ! والله به خدا !
Sweden
خواب بودی جوابش را دادند
و بازم دندان شکن تر جواب میدن