جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

پناهندگی انگلیس به شکنجه‌گر حکومت صدام

يکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب: 698394
پزشک عراقی که به ارتکاب جرایم علیه بشریت در زندانهای هولناک «صدام» متهم بود، در نهایت با حکم دادگاه موفق به اخذ پناهندگی در انگلیس شد.
پناهندگی انگلیس به شکنجه‌گر حکومت صدام
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، یک پزشک عراقی که به ارتکاب جرایم علیه بشریت در زندان‌های شکنجه «صدام» رئیس‌جمهور معدوم عراق متهم بود، در نهایت موفق به اخذ پناهندگی انگلیس شد و قضات دادگاه حکم دادند که او چاره‌ای جز انجام چنین جرایمی نداشته است.
 
روزنامه انگلیسی «دیلی‌میل» در این خصوص گزارش کرد، این پزشک 54 ساله که تنها بعنوان «MAB»، شناخته می‌شود، در دهه 1990، به درمان قربانیان شکنجه در زندان‌های فاجعه‌بار دیکتاتور عراق می‌پرداخت.
 
طبق این گزارش، این پزشک مذکور در سال 1995 به لیبی رفت و در سال 2000، رژیم قذافی را ترک کرد و در سال 2007، برای انگلیس درخواست پناهندگی داد.
 
روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف گزارش کرد،  این پزشک به دلیل نقشی که در دستگاه اطلاعاتی «الاستخبارات» صدام ایفا کرده بود، موفق به گرفتن پناهندگی نشد اما در نهایت دادگاه تجدیدنظر حکم داد که هیچ‌گونه شواهدی در خصوص مشارکت این پزشک در شکنجه زندانیان موجود نیست.
 
با اینحال، تحقیقات دپارتمان جرایم جنگی آژانس مرزی انگلیس، وضعیت پناهندگی این پزشک عراقی را رد کرد زیرا «مرتکب جرایمی علیه بشریت شده بود».
 
تلگراف گزارش کرد، این پزشک به شکنجه بیماران متهم نیست اما با علم به اینکه زندانیان احتمالاً در معرض شکنجه‌های بیشتر قرار خواهند گرفت، آنها را مداوا می‌کرد.
 
در سال 2015، MAB، با موفقیت استدلال کرد که تحت فشار چنین اقداماتی را انجام می‌داده است و در یک دادگاه مهاجرتی اعتراف کرد که مرتکب جرایمی علیه بشریت شده است.
 
با اینحال ، دو سال بعد، «ترزا می» نخست‌وزیر سابق انگلیس که در آن زمان وزیر کشور بود، با اعطای پناهندگی به این پزشک عراقی مخالفت کرد و دادگاه دیگری نیز دفاعیات این پزشک مبنی بر تحت فشار بودن برای انجام چنین اقداماتی را رد کرد.
 
طبق این گزارش، هم‌اکنون، سه قاضی دادگاههای قضایی انگلیس به نفع این پزشک عراقی رأی داده‌اند و می‌گویند که هیچ شواهدی که نقش این پزشک را در شکنجه زندانیان اثبات کند، وجود ندارد و اینکه پزشک صرفنظر از هرگونه پیامدی که ممکن بود برای زندانیان به همراه داشته باشد، باید به مداوای بیماران می‌پرداخت.
 
ماه گذشته، یک گور دسته جمعی با بیش از 70 جسد زن و کودک در «تل الشیخیه» در حدود 200 مایلی از جنوب بغداد پیدا شد و شواهد نشان می‌دهد که این افراد در نتیجه کمپین هولناک «انفال» صدام علیه کردهای عراق قربانی شدند.
 
طبق این گزارش، این عملیات بین سالهای 1987 و 1988 رخ داد و حدود 180 هزار کرد عراقی کشته شدند و بیش از 3 هزار روستا نیز تخریب شد.
 
پس از سقوط رژیم صدام در سال 2003، صدها گور جمعی ر اکثر استان‌های عراق کشف شد که در دهه هشتاد و نود قرن 20 کشته شده بودند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
بیچاره تازه رسیده به خونه اصلی اش!