جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۳۸

نارضایتی از افشاگری‌های رئیس صندوق بازنشستگی

شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 698202
روزنامه‌های همسو با دولت می‌گویند دولت از انتشار حقوق نجومی مدیران صندوق بازنشستگی توسط رئیس‌ برکنار شده این صندوق ناراضی بود.
نارضایتی از افشاگری‌های رئیس صندوق بازنشستگی
به گزارش جهان نيوز، روزنامه جهان صنعت با اشاره به خبر برکناری میعاد صالحی توسط محمد شریعتمداری که گفته شد به دستور روحانی بوده، نوشت: سیدمیعاد صالحی ۳۷ ساله در حالی از مدیرعاملی این صندوق مهم برکنار شد که تنها ۵ ماه از انتصاب او گذشته است. البته منابع مطلع از سه هفته قبل موضوع برکناری صالحی را مطرح کرده بودند. او ۱۰ فروردین ماه امسال با حکم محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه بر کرسی مدیرعاملی صندوق بازنشستگی نشست، اما این حکم دیری نپایید.

 خبرگزاری‌ها در خبر این برکناری که از سه هفته پیش در برخی محافل از سوی برخی منابع مطلع مطرح بود، اعلام کردند صالحی با دستور حسن روحانی رئیس‌جمهوری از این سمت کنار گذاشته شده است.

مختاری، مشاور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری به خبرگزاری‌ها گفت:
«ساعتی پیش با دستور رئیس‌جمهور، صالحی برکنار شد. البته رئیس‌جمهور از ابتدا نیز با انتصاب وی در صندوق مخالف بود.» درواقع سه روایت درباره این برکناری وجود دارد؛ نخست روایتی که نهادهای ناظر و دولتی‌ها مبنی‌بر مغایرت مدرک تحصیلی و سوابق سیدمیعاد صالحی با پست مدیرعاملی صندوق بازنشستگی کشوری مطرح می‌کنند.

دومین روایت، ماجرایی است که میعاد صالحی خود مطرح کرده و بارها در صفحه شخصی خود در توییتر نیز به آن اشاره کرده است. او مدعی شده بود که به‌دلیل انتشار گزارش‌هایی نظیر گزارش عملکرد ۴ماهه صندوق، گزارش حقوق و دستمزد مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره صندوق و هلدینگ‌های تابعه، گزارش مدارک تحصیلی مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره صندوق و هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه و گزارش صورت‌های مالی هلدینگ‌ها و شرکت‌های تابعه که در وب‌سایت این صندوق قابل دسترسی است، تحت‌فشار قرار گرفته است.

اما بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» حاکی از روایتی دیگر است؛ بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد دولت فعالیت‌ها و اقدامات این فرد در صندوق بازنشستگی کشوری را حاوی ابهاماتی می‌داند که برای صندوقی با این اهمیت، قابل‌تامل است.  به‌نظر می‌رسد این ابهامات پس از انتشار گزارش حقوق و دستمزد مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره صندوق و هلدینگ‌های تابعه بیش از هر زمانی افزایش یافت. بنابر آنچه منابع مطلع به «دنیای‌اقتصاد» گفته‌اند، مساله مهم برای دولت در این زمینه به نحوه و شیوه انتشار این گزارش باز می‌گردد. اول آنکه نحوه انتشار گزارش حقوق و دستمزد، در روندی مجزا از دولت و غیرهمسو با آن صورت گرفته است.

به این معنا که برنامه دولت، انتشار حقوق و دستمزد همه دستگاه‌های زیرمجموعه خود در سامانه «حقوق و دستمزد» بود و این در حالی است که اقدام میعاد صالحی به انتشار حقوق و دستمزد مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره صندوق بازنشستگی کشوری و هلدینگ‌های تابعه، خارج از برنامه و سیاست‌های دولت صورت گرفته است.

دومین مساله دولت با این اقدام به شیوه انتشار حقوق و دستمزد مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره صندوق بازنشستگی کشوری و هلدینگ‌های تابعه باز می‌گردد که همراه با تجزیه و تحلیل چه در حوزه دستمزد و چه در حوزه مدارک صورت گرفت؛ به این معنا که منتشرکننده این گزارش (صندوق بازنشستگی کشوری) خود در جایگاه تفسیر نیز قرار گرفت؛ موضوعی که حاشیه‌هایی را نیز به‌وجود آورد حال آنکه به باور دولت، منتشرکننده این اطلاعات باید قضاوت را به افکار عمومی می‌سپرد.

صندوق بازنشستگی کشوری در حال‌حاضر، با حدود ۲/۵ میلیون عضو، دومین صندوق بازنشستگی بزرگ ایران به‌شمار می‌رود؛ از این تعداد ۳/ ۱ میلیون نفر (۵۲ درصد) مستمری‌بگیر و ۲/ ۱ میلیون نفر شاغلان کسورپردازند. این صندوق هم‌اکنون ۵ هلدینگ تخصصی در این صندوق فعال دارد و می‌توان آن را از جمله ثروتمندترین سازمان‌های کشور به‌شمار آورد. شرکت سرمایه‌گذاری «آتیه صبا»؛ فعال در حوزه حمل و نقل، صنعت و معدن، گردشگری، سرمایه‌گذاری «صندوق بازنشستگی کشوری»؛ فعال در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، نیروگاه، فولاد و سایر، سرمایه‌گذاری «صباجهاد»؛ فعال در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی، «گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری»، فعال در حوزه بیمه، بانک، خدمات مالی و سرمایه‌گذاری و «عمران و ساختمان ترازپی‌ریز»، فعال در حوزه عمران و ساختمان، پنج شرکت این صندوق هستند.

روزنامه جهان صنعت نیز درباره برکناری میعاد صالحی می‌نویسد: وقتی علم فسادستیزی و شفافیت بلند می‌شود ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار می‌شوند تا حذفت کنند. به ‌راستی چرا؟ مراسم معارفه سرپرست جدید صندوق بازنشستگی در حالی برگزار می‌شود که سیدمیعاد صالحی مدیرعامل ۳۷ ساله بعد از چهار ماه فعالیت در صندوق بازنشستگی دوشنبه شب از سمت خود برکنار شد.

صالحی در مدت چهار ماهه حضور خود در صندوق بازنشستگی دست به اقدامات جنجال‌برانگیز و افشاگرانه علیه زیرمجموعه خود زد. وی برای اولین بار مدارک تحصیلی مدیران صندوق و شرکت‌های تابعه را منتشر کرد. او همچنین برای اولین بار جمع حقوق و مزایای مدیران صندوق و شرکت‌های تابعه‌اش را منتشر کرد. صالحی، در قدم بعدی‌اش صورت‌های مالی شرکت‌های صندوق بازنشستگی کشوری را منتشر کرد و در تدارک انتشار جزئیات پرونده‌ها و پروژه‌های چند هزار میلیاردی زیرمجموعه‌های این صندوق بود که عمر مدیریتش بر صندوق به پایان رسید.

شنیده‌ها حکایت از آن دارد که فشار سنگینی بر محمد شریعتمداری وارد شده تا دست از شعارهای شفافیت و فسادستیزی‌اش به خصوص در صندوق بازنشستگی بردارد. زیرا از منظر آنها نتایج آن از یک طرف، به ضرر روحانی که در پایان دوره دوم ریاست جمهوری‌اش است خواهد بود و از طرف دیگر نشان‌دهنده سوءمدیریت و عملکرد ضعیف وزیر قبلی کار خواهد بود.

منبع:کیهان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.....
Iran, Islamic Republic of
بدبخت این مدیر خام و جوان که فکر می کرد فریاد شفافیت داد!!!!
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
من گریه ام گرفت وقتی شنیدم اقای صالحی را برداشتند درمدت همین 4ماه برای بازنشسته کار خدا پشت وپناهت باشد جوان خدا ترا از همه بلاها حفظ کند
Denmark
برای روحانی متاسف شدم!!!!
Iran, Islamic Republic of
برای مردم متاسف باشید که مدیران پاکدست برکنار می شوند
Iran, Islamic Republic of
...
علی
Iran, Islamic Republic of
کار برای رضای خدا اینها را هم دارد صبر صبر صبر ...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
این جوان با ادب و خوش برخورد حافظ و قاری ممتاز قرآن کریم هم هست. متأسفانه نمی دانم چرا هر جا می رود نمی گذارند کار کند...
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
نمی دانم چرا عادت کرده اید سخن و نظر کاربران را نیمه تمام درج نمایید. آخر مگر همه از رمل و اسطرلاب می توانند استفاده کنند تا بدانند منظور از نقطه چین چه بوده است؟ ...
Iran, Islamic Republic of
مردم از این تغییر بسیار دلخور شدند . ...
Iran, Islamic Republic of
این همان حقوق شهروندی است که جناب ریس جمهور با آن رای آورد. گوارای وجود آنهایی که به چنین تدبیر و امیدی رای دادند. ...!!1
United Kingdom
خوب اگر این داستان صحت دارد. و
ایشان بواسطه افشاگری برکنار شده.

الان نوبت قوه قضاییه است که به انچه گفته عمل کند.
گفته افشاگران بدون واهمه افشاگری و اطلاع دهند. ...!!!
Denmark
...
Iran, Islamic Republic of
حيف شد يكي در وزارت خونه خوب كار ميكرد
Iran, Islamic Republic of
...
United Arab Emirates
..
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
هرگز دلار يك اصلاح طلب را تهديد نكن جانم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
حامد
Iran, Islamic Republic of
" به ضرر روحانی که در پایان دوره دوم ریاست جمهوری‌اش است خواهد بود ...!!
Iran, Islamic Republic of
اگه من جای شریعتمداری بودم استعفا می دادم و دلیل اش را هم برکناری رئیس صندوق بازنشستگی اعلام می کردم....!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
من توهین نمی کنم اما نفرین می کنم...
Iran, Islamic Republic of
اقای رییسی لطفا خواهش میکنیم اقای دکتر میلاد صالحی این جوان دلسوز و خدمتگذاری که تمامی بازنشستگان از انتخاب ایشان خوشحال بودن را مجدد به سازمان بازنشستگی کشوری برگردانید و بازنشستگان را خوشحال نمایید دعاگوی شما خواهیم بود به امید خداوند!!!!!!!
عزیزاله رضایی
Romania
راست میگویید اقای رییسی لطفا اقای صالهی را بر سر کارش برگردانید
Iran, Islamic Republic of
سلام، من یک بازنشسته هستم که از کارهای آقای صالحی امیدی به بهبود وضعیت صندوق پیدا کرده بودم،...
حسین
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
یک نفر هم که میخواد درست و حسابی کار انجام دهد چرا برکنار می کنید ؟!!
Iran, Islamic Republic of
...
United States
احسن بر دولت تدبیروامید که فوری برای عزل مدیران پاک دست اقدام می کند...!!!!
United States
...
Iran, Islamic Republic of
من بعنوان یک بازنشسته تحت پوشش صندوق صحبت های آقای دکتر میعاد صالحی را قبول دارم و....
یارحسن امرائی از شهر مقابل شهرستان رومشکان
Iran, Islamic Republic of
با سلام
چرا یک مقطع تحصیلی به رزمندگانی که بالای شش ماه بسیجی داوطلبانه در دوران دفاع مقدس داشته اند و الان بازنشسته شده اند تعلق نگرفته است در صورتی که ما بازنشسته ها در آن زمان دفاع مقدس مانند شاغلین در جبهه های حق علیه باطل خدمت داوطلبانه بسیجی انجام داده ایم
پیمان
Iran, Islamic Republic of
مردان خدا هیچگاه از دلهای مومنان برکنار نمی شوند.
علی نجفی نیا
Iran, Islamic Republic of
درد و رنج بازنشستگان را به که گویم برکناری جوان دلسوز چند صباحی آمد هر روز امید تازه میداد ...!!
Iran, Islamic Republic of
انصافا"داشت.خوب.کارمیکرد