سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

ادعای ترامپ درباره ایران و چین

جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۶
کد مطلب: 698181
رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در شهر منچستر بار دیگر ادعای تأییدنشده خود مبنی بر اینکه ایران و چین به دنبال توافق با او هستند را تکرار کرد.
ادعای ترامپ درباره ایران و چین
به گزارش جهان نيوز، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک سخنرانی در شهر «منچستر» در ایالت نیویورک بار دیگر ادعای خود را مبنی بر اینکه چین و ایران قصد توافق با او را دارند تکرار کرد.

ترامپ گفت: «همان‌طور که دیدید ما به فاجعه ایران خاتمه دادیم. به آنها 150 میلیارد دلار پول و 1.8 میلیارد دلار پول نقد دادیم. پول نقد، نقد، نقد! چیزی به دست نیاوردیم. آنها هم می‌خواهند توافق کنند. چین می‌خواهد توافق کند و این را به شما بگویم: آنها هم می‌خواهند توافق کنند چون تحریم‌های برایشان خوب نیست. آنها خوشحال نیستند. باید ببینیم اوضاع چطور پیش می‌رود، ولی کار دست کاردان است.»

علی‌رغم آنکه کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی در آمریکا اعتراف کرده‌اند که هیچ نشانه‌ای از قصد ایران برای مذاکره با آمریکا وجود ندارد ترامپ تا کنون چندین بار این ادعا را مطرح کرده است.

ترامپ معتقد است که همه رؤسای جمهور سابق آمریکا وارد معامله‌هایی شده‌اند که کاملاً به ضرر آمریکا بوده است. او درباره توافق هسته‌ای برجام که در دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با ایران حاصل شد هم مدعی شده که این توافق کاملاً یکجانبه و به سود ایران بوده است. 

با این حال، شمار زیادی از کارشناسان معتقدند که ترامپ در مخالفت با برجام در واقع به‌دنبال دست یافتن به توافقی با همان مختصات است که فقط نام خودش روی آن باشد.

حسین امیرعبداللهیان، مدیرکل امور بین‌الملل و دستیار ارشد رئیس مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در یک مصاحبه تلویزیونی درباره سیاست خارجی ترامپ اظهار داشت:

«تمامی سیاست ترامپ در کاخ سفید در قبال کشورهایی همچون ایران، چین، و... مبتنی بر تهدید، اعمال فشار و وادار کردن به مذاکره است. او می‌خواهد ایران را پای مذاکره بیاورد و هدفش نیز پیروزی در انتخابات 2020 آمریکا است. ترامپ با اتخاذ سیاست‌هایی همچون تحریم در تلاش است که بتواند در انتخابات پیروز شود.»

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ 97 تاکنون تحریم‌های اقتصادی مختلفی را علیه ایران وضع کرده است تا به‌زعم خود ایران را وادار به مذاکره مجدد برای حصول یک توافق جدید کند.

آمریکا حدود سه ماه قبل با اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن به منطقه تلاش کرد تهدید جنگ را برای ایران واقعی جلوه دهد تا شاید از این طریق ایران را به پای میز مذاکره بکشاند، اما وقتی نشانه‌ای از عقب‌نشینی ایران ندید بار دیگر به تمنای مذاکره روی آورد و شماره‌ای را در اختیار سفارت سوئیس (حافظ منافع آمریکا در تهران) قرار داد تا به‌منظور تماس تلفنی احتمالی به مقامات ایران تحویل داده شود.

مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند که سیاست فشار حداکثری ترامپ راه به جایی نخواهد برد و ایران کشوری نیست که مذاکره تحت فشار، آن هم با کشوری که به توافقات بین‌المللی پایبند نیست، را بپذیرد.
 
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *