سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۲

تلاش مذبوحانه آمریکا ناکام ماند/ گریس۱ آزاد شد

پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۰:۲۸
کد مطلب: 698142
دیوان عالی جبل طارق با وجود درخواست آمریکا برای ادامه توقیف نفتکش «گریس ۱»، امروز به آزادی این کشتی حکم داده است.
تلاش مذبوحانه آمریکا ناکام ماند/ گریس۱ آزاد شد
به گزارش جهان نيوز، پایگاه «گیبرالتار کرونیکل» روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دیوان عالی «جبل طارق» به آزادی نفتکش «گریس ۱» حکم داده است و این کشتی اکنون آزاد شده است.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده است که ساعاتی پیش و در حالی که تصور می‌شد کشتی صبح امروز آزاد می‌شود، وزارت دادگستری آمریکا از جبل طارق خواست توقیف این کشتی را تمدید کند.

«آنتونی دادلی» قاضی دیوان عالی جبل طارق که صبح امروز صدور حکم درباره کشتی را عصر به تعویق انداخت، اکنون به رسانه‌ها گفته است که درخواست آمریکا به دست او نرسیده و وی تصمیمش را با استناد به شواهد موجود اتخاذ کرده است.

وی گفته است: «الان [درخواست آمریکا] پیش روی من نیست. هیچ درخواستی در ارتباط با نامه ایالات متحده [برای اجرای توافق قضایی متقابل] وجود ندارد.»

به نوشته گیبرالتار کرونیکل، مقام‌های دولت محلی جبل طارق به دادگاه گفته‌اند که دیگر درخواستی برای تمدید دوره توقیف این کشتی ندارند و اطمینان یافته‌اند که مقصد محموله این کشتی، سوریه نخواهد بود.

این کشتی که حامل بیش از دو میلیون بشکه نفت خام ایران است، حدود دو ماه پیش در یورش نیروهای نظامی انگلیسی توقیف شد. جبل طارق مدعی بود که این کشتی قصد انتقال نفت به سوریه را داشته و به این دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه دمشق را نقض کرده است.

این در حالی است که کشورهای غیرعضو اتحادیه اروپا از جمله ایران به رعایت تحریم‌های بروکسل ملزم نیستند. علاوه بر این، تهران تأکید کرده است که مقصد این محموله سوریه نبوده است.

«حمید بعیدی‌نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران هم با انتشار توییتی آزادی این نفتکش را تایید کرده است. او نوشته است: «لحظاتی پیش با تصمیم مقامات جبل طارق و تایید دادگاه، نفتکش حامل نفت ایران از توقیف غیرقانونی آزاد گردید.»

وی افزود: «کشورمان در تمامی۴۰ روز گذشته با مشارکت نهادهای ذیربط داخلی تحت مدیریت وزارت خارجه گفت‌وگوهای مستمری در سطح سیاسی، حقوقی و فنی با طرف انگلیسی برای رفع این اقدام غیرقانونی انجام داد.»

پیش از این دولت محلی جبل طارق اعلام کرده بود که در تلاش است تا از میزان تنش‌های به وجود آمده با ایران، بکاهد. مقام‌های این منطقه تحت حاکمیت انگلیس دیدارهایی هم با مقامات ایرانی داشته‌اند.

تصمیم آزادی این کشتی تنها چند روز پس از آن اتخاذ شد که «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا به لندن سفر کرد. وی پیش از این سفر گفته بود یکی از اهدافش ترغیب لندن به تشدید فشارها به ایران و همچنین خروج از توافق هسته‌ای است. با این وجود به نظر می‌رسد سفر وی دستکم در موضوع ایران دستاورد مد نظر واشنگتن را به همراه نداشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ممد
Canada
تلاش کرد ولی ذبح شد( مذبوحانه)
Iran, Islamic Republic of
مقصد کشتی کجا بود ؟ و اینکه پس از ازادی کجا خواهد رفت ؟
لطفا اگر کسی می داند بدون غرض ورزی جواب دهد .