پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۱۳

رئیسی چگونه مانع بروز فاجعه در خودروسازی شد؟

پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۱۵
کد مطلب: 698069
در سال ۹۵ بانک تجارت تصمیم به واگذاری سهم ۵۰ درصدی خود از شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (ونیکی) گرفت؛ شایعه پیرامون انتقال این سهام به شرکت قطعه سازی کروز وجود داشت و حتی ...
رئیسی چگونه مانع بروز فاجعه در خودروسازی شد؟
به گزارش جهان نيوز، بررسی پرونده کروز به قدری عمق یافته که گویی هرجا سهامی از ایران خودرو و سایپا باشد، ردی از مدیران کروز نیز پیدا می‌شود؛ اینبار در واگذاری سهام قدیمی‌ترین شرکت عضو بورس، یعنی سرمایه‌گذاری ملی ایران!

ماجرا از این قرار است که در سال ۹۵ بانک تجارت به دلیل مشکلات سهامی که بعد از بستن نماد خود برای آن‌ها پیش آمد، تصمیم گرفت سهم ۵۰ درصدی خود از شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (ونیکی) را به صورت بلوکی در مزایده‌ای عرضه کند؛ تا اینکه شایعه پیرامون انتقال این سهام به شرکت قطعه سازی کروز وجود داشت.

شرکت کروز که خودروسازی بهمن را در اختیار گرفته بود و از طرف دیگر ۲۳ تا ۲۵ درصد سهام ایران‌خودرو را نیز در دارایی‌های خود می‌دید به دنبال خرید سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران بود؛ این کار در ابتدای امر بی‌منطق به نظر می‌رسید اما وقتی متوجه شویم که شرکت سرمایه‌گذاری ایران ۴ درصد سهام طلایی ایران‌خودرو را دارد آنگاه همه چیز توجیه خواهد شد.
 
چگونه رئیسی مانع بروز فاجعه در خودروسازی شد؟ / ماجرای خیز کروز برای تصاحب غول چند هزار میلیاردی معدن‌دار

زیرا با حساب سهام طلایی هر گروهی که بتواند حدود ۳۰ درصد از سهام ایران خودرو را تصاحب کند، با کنترلی که روی توابع آن پیدا می‌کند، عملا مدیریت بیش از ۵۰ درصد ایران خودرو را در اختیار گرفته و به عبارت دیگر، ایران خودرو را تصاحب کرده است و با این حساب به نظر می‌رسد که صنعت خودرو با قرار گرفتن در اختیار یک شرکت شکل انحصارتری حتی بیشتر از شرایط امروزش پیدا می‌کرد.

یکی از موضوعاتی که درباره فروش سهام نماد ونیکی حرف و حدیث‌های بسیاری به وجود آورد نوع واگذاری سهام بود؛ در اطلاعیه‌ای که توسط بانک تجارت در سایت بورس قرار گرفت آمده بود که در حدود سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون سهم شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران به قیمت پایه ۴۲۵۳ ریالی هر سهم به شرایط زیر واگذار شود:

خریدار موظف است مبلغ ۱۰۵۰ میلیارد ریال از کل مبلغ معادله را به صورت نقد ظرف ۹ روز کاری مطابق مقررات شرکت بورس اوراق بهادار تهران پرداخت نماید. پرداخت بقیه معامله ثمن به شرح زیر است:
 
چگونه رئیسی مانع بروز فاجعه در خودروسازی شد؟ / ماجرای خیز کروز برای تصاحب غول چند هزار میلیاردی معدن‌دار

۱- انتقال معادل ۱۰۵۰ میلیارد ریال سهم از بین سهام اعلام شده به عنوان ۵۰ شرکت فعال بورس اوراق بهادار تهران برای سه ماهه دوم سال ۹۵ که بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده، دو سال گذشته زیان‌ده نباشد. 

۲- مابقی در ۵ قسط مساوی با فواصل یک‌ساله که سررسید اولین قسط یک سال پس از تاریخ قطعیت معامله در شرکت بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. 

در زمینه شرایط فروش سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران دو نکته بسیار شبهه برانگیز بود.

نکته اول اینکه چه دلیل داشت که لزوماً ۵۰ شرکت فعال بازار بورس انتخاب شود نکته بعدی و مهم‌تر این است که چه لزومی دارد مقداری از تعهدات خریدار صرفاً به‌صورت سهام واگذار شود و چرا دست خریدار را برای شرکت در مزایده باز نگذاشته بودند. با توجه به این شبهات و شایعه‌های موجود در بازار، گویا همه‌چیز به نفع یک شرکت خاص قرار بود تمام شود که نتیجه آن می‌توانست عواقب سنگین و تخریب‌کننده‌ای بر بازار خودروی کشور داشته باشد.
 
چگونه رئیسی مانع بروز فاجعه در خودروسازی شد؟ / ماجرای خیز کروز برای تصاحب غول چند هزار میلیاردی معدن‌دار
ترکیب فعلی هیئت مدیره ونیکی

گرچه در نهایت واگذاری سهام ونیکی به کروز منتفی شد؛ و در همیشه بر پاشنه این شرکت نچرخید. چنانکه هفته گذشته خبر کنار گذاشته شدن شرکت گلیار از هیئت مدیره ایران خودرو که نماینده مدیران کروز بود منتشر شد.

به نوشته دانشجو؛ وعده سخنگوی قوه قضا که چندی پیش، خبر از ورود قوه قضائیه به ماجرای خصوصی‌سازی خودروسازان داده بود، به وقوع پیوست. 

هفته گذشته رئیس سازمان بازرسی در جلسه مشترک با وزیر صنعت، خودروسازان و قطعه‌سازان در خصوص واگذاری سهام گفت: چنانچه قرار است که خصوصی‌سازی انجام گیرد؛ باید به دست واقعی برسد. باید به قطعه‌سازان واقعی واگذار شود که تولیدکننده واقعی در داخل هستند؛ نه قطعه‌سازی که قطعه از چین وارد می‌کند و با برچسب ایرانی عرضه می‌کند.

پیگیری رسانه‌ها موجب شد با ورود سازمان بازرسی فعلا از خصوصی‌سازی بی‌ضابطه خودروسازان جلوگیری شود؛ امری که به نظر میرسد نباید توسط قوه قضائیه رها شود که در غیر این صورت ممکن است دوباره با فجایعی از جنس هپکوی اراک، ماشینسازی تبریز، نیشکر هفت تپه روبه‌رو شویم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


افسوس
Iran, Islamic Republic of
امثال جناب حجت الاسلام رئیسی هر جا باشن منشا خیر و مصداق اقدام انقلابی هستن اما صد افسوس که اکثر مردم در سال 96 قدر ندونستن!
ب
Iran, Islamic Republic of
بله درست ولی این سید بزرگوا ر کدامین. گوشه را بگیرند؟؟؟؟
حامد
Iran, Islamic Republic of
میگن سالارآقاخان فرار کرده؟ جهان جان درسته؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز آخه چرا تو تبلیغاتت زنان بی حجاب است؟
"مدل های متنوع شلوار های زنانه با تخفیف های عالی"
Iran, Islamic Republic of
ضمن تایید نظر شما، شما می توانید از افزونه (ADDON) های فایرفاکس و کروم برای عدم نمایش تبلیغات سایت ها استفاده کنید مثل AdBlock.
بازگشته بخود
Netherlands
نکته ترویج فرهنگ (بخوانید ضد فرهنگ) غرب است...!!!؟
Netherlands
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
اینکه به فساد ورود دارند خیلی خوبه...
Iran, Islamic Republic of
وچه شروع خدمات عالی جناب رئیسی بحول و قوه الهی که دارد پرتوهائی از امید را در جامعه نمایان کرده و میکند...
Iran, Islamic Republic of
...
United States
یک سال گذشت و فاجعه در خودروسازی را الآن میبینیم!!!