کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واکنش استاد قرآن به تلاوت‌های اینستاگرامی

23 مرداد 1398 ساعت 12:43

سرپرست بخش لحن مسابقات سراسری قرآن، نسبت به تلاوت‌های قاریان در فضای مجازی واکنش نشان داد و آن را منافی آداب تلاوت دانست.


به گزارش جهان نیوز، احمد ابوالقاسمی، قاری و داور بین‌المللی کشور که در مرحله مقدماتی چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن سرپرستی بخش لحن هیات داوران رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل را برعهده دارد، از ویژگی‌های آیین‌نامه مسابقات قرآن گفت و در آخر نیز به آسیب‌های فعالیت مجازی قرآنیان اشاره کرد.

ابوالقاسمی در ابتدای صحبتش با اشاره به سبقه‌ تشکیل آیین‌نامه مسابقات قرآن، گفت: آیین‌نامه‌ای که پیش روی ما قرار دارد، حاصل ادوار گذشته مسابقات و سال‌ها تلاش اساتید، داوران و صاحب‌نظران عرصه‌ی تلاوت قرآن است و از نظر فنی واقعاً جامع است امّا به هرحال مواردی در آیین‌نامه مسابقات وجود دارد که در آیین‌نامه جایگاهی ندارد، مانند، احساس و تأثیرگذاری معنوی که البته درباره مورد دوم، دو نمره در نظر گرفته شده اما به هرحال این‌ها مواردی نیست که بشود به‌طور کیفی آن‌ها را سنجید و نمی‌توان این‌ها را با اعداد و ارقام ریاضی محاسبه کرد.

وی افزود: یعنی اگر قاری باحسی مانند عبدالباسط در مسابقات ما شرکت کند، نمی‌تواند خیلی از مواردی که در آیین‌نامه تعیین شده را رعایت کند و به همین ترتیب، قاریان و متسابقانی که از این سبک‌ها پیروی می‌کنند نیاز است تا مهارت‌های خود را در هر بخش آیین‌نامه افزایش دهند. البته از یک نظر این آیین‌نامه جامعیتی دارد که حسن بزرگی هم محسوب می‌شود و آن این است که همه سلایق در آن لحاظ شده است، به‌طوری که برای تنظیم آیین‌نامه از تمامی اساتید صاحب‌نظر دعوت شده و موارد آن به‌طوری تنظیم شده تا رضایت همه را در بر بگیرد.

ابوالقاسمی درباره تفاوت سلیقه فردی هریک از داوران اظهار کرد: داوران ماشین و ربات نیستند و هرکدام گرایش‌هایی دارند و طبیعی است که در کار هنری هر کدام سلیقه مخصوص خود را داشته باشند اما نکته مهم در انتخاب داوران این است که داورانی انتخاب شوند که بر روی سبک و سیاق خاصی گرایش و تعصب نداشته باشند، چراکه این تعصب و علاقه خاص به فلان سبک، باعث می‌شود تا داور دنبال علایق و سلایق خود در تلاوت متسابق بگردد، مثلاً اگر داوری به تلاوت‌های شحات علاقه‌دارد، نباید علاقه او باعث شود تا اگر متسابقی قطعه‌ای از مثلاً، کامل یوسف اجرا کرد نمره نگیرد.

کسی که اینطور باشد در شأن داوری نیست و نباید داوری مسابقات را قبول کند، کسی باید داوری کند که تمام سبک‌ها را بشناسد و با فنون تلاوت مشاهیر بزرگ تلاوت جهان اسلام مانند، شحات، مصطفی اسماعیل، کامل یوسف، غلوش و ... آشنا باشد تا بتواند تلاوت متسابقان را مورد ارزیابی و قضاوت صحیح قرار دهد.

وی افزود: از طرفی زیاد شدن تعداد داوران در هر بخش شائبه تأثیر سلیقه شخصی را کم می‌کند، زیرا با افزایش داوران در هر بخش، علاوه بر مستقل بودن رأی هر داور، نمره نهایی از معدل نمره داوران به‌دست می‌آید که عادلانه و نزدیک به واقعیت است.

شأن تلاوت قرآن در فضای مجازی رعایت نمی‌شود
قاری و داور بین‌المللی کشورمان درباره برخی فعالیت‌‌های قرآنی که در فضای مجازی وجود دارد، گفت: فضای مجازی به دلیل آزاد بودن و عدم نظارت بر آن، قابل کنترل نیست و این باعث می‌شود تا عده‌ای به فعالیت‌های مختلف در این زمینه بپردازند، که فعالیت قرآنی هم از این قاعده مستثنی نیست و گاهی شاهد این هستیم که شأن قرآن در این فضا رعایت نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: در توصیه‌های رهبر معظم انقلاب داریم که قاری قرآن بر منبری بنشیند و برای مردم قرآن تلاوت کند امّا در این فضای مجازی گاهی دیده شده که سطح تلاوت قرآن از روی منبر تقلیل پیدا می‌کند به کف خیابان‌ها و مکان‌های نامناسب کشیده می‌شود. قاری‌ای که خوش صداست و می‌تواند خوب بخواند چرا باید بجای رعایت آداب تلاوت قرآن و نشستن پشت رحل در حال راه رفتن، رانندگی یا در مکانی که مناسب شأن قرآن نیست تلاوت کند؟ من حتی دیده‌ام افرادی در حال انجام بنّایی یا حتی در فضایی مثل حمام و سونا تلاوت کرده و فیلم تلاوت خود را در صفحات مجازی منتشر کرده‌اند! متأسفانه این حرکات در حال گسترش است و عاملان آن هم با اینکه نیتشان خیر است اما راه را اشتباه رفته‌اند و تحمل انتقاد را نیز ندارند، چراکه اینگونه حرکات، باعث شده تا تلاوت قرآن در ذهن مخاطب یک کار بسیار ساده و پیش پا افتاده جلوه کند در صورتی که خود این عزیزان هم بر این مساله واقف هستند که هنر تلاوت قرآن چقدر کار ظریف، دشوار و تمرین لازمی است و یک تلاوت برای ماندگار شدن به پارامترهای زیادی نیاز دارد.

این قاری پیشکسوت اضافه کرد: آن تلاوت‌هایی که در تاریخ ماندگار شدند در حالات خاص روحی که بسیار کم اتفاق می‌افتاده انجام شده، یک قاری ممکن است در طول عمرش 10 هزار تلاوت داشته باشد اما فقط 50 تای آن ماندگار شود. تلاوت یک امر مرتبط با روح است و حالات روحی قاری بسیار در آن مؤثر است حال ما داریم تلاوت را از این حالت تغییر می‌دهیم و به یک کالای مصرفی سطحی تبدیلش می‌کنیم، مثل تعویض فرش‌های دست‌باف نفیس که برای بافت آن زحمات بسیاری کشیده شده با فرش‌های ماشینی که هرکسی قادر به تولید آن است. البته این را بگوییم اشاعه و تبلیغ قرآن بسیارخوب است اما نه به هر قیمتی، قرآن کتاب مقدسی است و باید شأن و حرمت آن هم توسط خواننده و هم توسط مستمع رعایت شود.

منبع:تسنیم


کد مطلب: 698019

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/698019/واکنش-استاد-قرآن-تلاوت-های-اینستاگرامی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com