کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رشیدپور از فرصت طلایی پیش آمده بهره می‌برد؟

23 مرداد 1398 ساعت 8:45

با منتفی شدن پخش برنامه صبحگاهی «حالا خورشید» تا پایان سال ۹۸، خبرها حکایت از تدارک ویژه رشیدپور برای یک برنامه شبانه دارد؛ آیا او برند تازه‌ای را به ویترین تولیدات سیما اضافه خواهد کرد؟


به گزارش جهان نیوز، بالاخره برنامه شبانه رضا رشیدپور در شبکه سه سیما به قطعیت رسید و تا اطلاع ثانوی دیگر خبری از حضور او با برنامه «حالا خورشید» در آنتن صبحگاهی این شبکه نخواهد بود.

هرچند خبر تولید این برنامه شبانه بارها به صورت رسمی و غیررسمی منتشر شده بود ولی چند ماه قبل، صفحه رسمی برنامه «حالا خورشید» در فضای مجازی خبر از بازگشت او با برنامه صبحگاهی داده بود. کمااینکه پیش از آن هم خود رشیدپور،‌ پستی در شبکه اجتماعی خود گذاشت و برای این برنامه صبحگاهی اظهار دلتنگی کرد.

در چند ماه اخیر مدیران هم بیشتر به برنامه صبحگاهی او اشاره می‌کردند و از ابتدا تعیین کرده بودند که برنامه «سلام صبح بخیر» که در حال حاضر هر روز صبح روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود، قرار است با تغییر هر فصل، زمانبندی پخش روزانه‌اش تغییر کند و با شروع فصل تابستان به یک برنامه عصرانه تبدیل شود و برنامه صبحگاهی رشیدپور دوباره به باکس صبحگاهی بازگردد.

رشیدپور البته به طور ضمنی در آخرین قسمت‌های «حالا خورشید» از استرس‌های برنامه صبحگاهی سخن گفته بود و اینکه این نوع از برنامه‌سازی که باعث می‌شود تا نیمه شب باکس‌های خبری و تحلیلی روز بعد چیده شود و آیتم‌ها بسته شود یکی از دلایلی است که چندین بار باعث افت فشار او شده است؛ شرایطی که یک بار تا از حال رفتن او روی آنتن زنده هم پیش رفت.

«سلام صبح بخیر» ادامه دارد
باکس صبحگاهی شبکه سه سیما در سال جاری فعلاً قرار است با برنامه «سلام صبح بخیر» ادامه پیدا کند. برنامه‌ای که از ابتدای فصل بهار به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری روی آنتن رفت و تلاش کرد با چیدن آیتم‌های متنوع در هر برنامه و دعوت از مهمانان مختلف جای خالی «حالا خورشید» را پر کند.
 


پخش صبحگاهی «سلام صبح‌بخیر» تا پایان سال ادامه خواهد داشت
 
ابوالفضل صفری طی گفتگویی درباره بازه زمانی پخش «سلام صبح بخیر» و اینکه پیش‌تر اعلام شده بود ادامه این برنامه از مردادماه در قالب «سلام عصر بخیر» روی آنتن خواهد رفت بیان کرد: فعلا در باکس صبحگاهی پخش برنامه ادامه خواهد داشت با توجه به اینکه برنامه در این ساختار جا افتاده و قوام پیدا کرده با همین روند به کار خود ادامه می‌دهیم.

وی همچنین درباره تغییرات برنامه در ادامه کار توضیح داد: قرار است مجریان دیگری به برنامه اضافه شوند و از ابتدای پاییز هم تغییرات فرمی و محتوایی خواهیم داشت.
به این ترتیب کنداکتور شبکه سه سیما تا آخر سال با برنامه صبحگاهی «سلام صبح بخیر» پر خواهد شد و این نشان از قطعی بودن حذف «حالا خورشید» از کنداکتور صبحگاهی شبکه سه، لااقل تا پایان سال جاری دارد. اما رشیدپور برای بازگشت به آنتن چه در سر دارد؟

ایده رشیدپور برای برنامه شبانه چیست؟
رضا رشیدپور پیش از این بیشتر روی قالب گفتگو برای برنامه شبانه خود تاکید کرده بود. حتی اولین بار خبر رسمی این اتفاق را علی فروغی مدیر شبکه سه سیما در برنامه «حالا خورشید» مطرح کرد؛ وقتی آبان ماه ۹۷ به آنتن زنده شبکه آمد تا درباره اتفاقات این شبکه صحبت کند. او در گفتگو با خود رشیدپور از برنامه‌های جدید شبکه گفت و ضمن آنها از تولید برنامه‌ای تحت عنوان «حالا مهتاب» با رویکرد یک مجله سیاسی اجتماعی سخن گفت.

رشیدپور چندین بار از تمایل خود برای گفتگو با چهره‌هایی سیاسی بین‌الملل مثل اردوغان گفته است و باید دید آیا این ایده که زمانی برای تحقق در شبکه نمایش خانگی مطرح شده بود، امکان اجرایی شدن روی آنتن سیما را پیدا خواهد کردبه این ترتیب ممکن است «حالا مهتاب» فراتر از یک شو شبانه عمل کرده و یک برنامه چالشی با دعوت از مهمانان خاص باشد.

خود رشیدپور هم طی این چند سال چندین بار در مصاحبه‌هایش و دیگر رسانه‌ها از تمایل برای گفتگو با چهره‌هایی سیاسی بین‌الملل مثل اردوغان گفته بود و باید دید آیا این ایده که زمانی برای تحقق در شبکه نمایش خانگی مطرح شده بود، امکان اجرایی شدن روی آنتن سیما را پیدا خواهد کرد و یا برنامه او باردیگر به فضایی برای گفتگوهای داغ در سطح مردان سیاست و  فرهنگ ایران تبدیل حواهد شد.

مروری بر تجربه‌های شبانه رشیدپور
تاک شوهای شبانه رضا رشیدپور در تلویزیون به‌عنوان الگوی برنامه‌های چالشی توسط بسیاری از برنامه سازان مثال زده می‌شود؛ سه گانه «عبور شیشه‌ای»، «شب شیشه‌ای» و آخرینشان «مثلث شیشه ای» که طی سال‌های ۸۵ تا ۸۷ روی آنتن شبکه تهران رفت و تقریبا در هر قسمت حاشیه‌هایی هم ایجاد کرد.

این مصاحبه‌ها با چهره‌های مهم سیاسی و اجتماعی و یا افراد مشهور ورزشی و هنری انجام شده بود و به دلیل اینکه از یک گپ و گفت عادی فراتر عمل می‌کرد چالش‌های زیادی را راه انداخت.  «مثلث شیشه‌ای» آخرین مجموعه از این برنامه‌ها نیز به دلیل همین جنجال‌ها یک باره در سال ۸۷ پایان یافت.

غیر از این برنامه‌های تلویزیونی، در دوره‌ای که رشیدپور در این رسانه حضور نداشت یک برنامه اینترنتی شبانه با نام «دید در شب» را به تولید رساند که هفته ای یک بار از طریق فضای مجازی پخش و توزیع می‌شد.
 

«دید در شب» از موفق‌ترین تولیدات غیرنمایشی اینترنتی بود

این برنامه هم از چهره‌های هنری تا اجتماعی و سیاسی را در مقابل مخاطب قرار می‌داد و رشیدپور آنجا هم سعی کرد با طرح سوالات چالشی، زوایایی از دیدگاه و تفکر مهمانش را برای مخاطب بشناساند که شاید اطلاعی از آن نداشت. این مجری توانمند بعد از بازگشت به تلویزیون هر از گاهی از تولید فصل جدید این برنامه سخن گفته است.

فرصت طلایی رشیدپور در یک باکس بی‌رقیب
برنامه «خندوانه» و «دورهمی» و همچنین دیگر تاک شوها و مسابقه‌های شبانه در شبکه نسیم تا مدت‌ها این شبکه را به شبکه اصلی مخاطب تبدیل کرده بود و مخاطب برای باکس شبانگاهی از همان ابتدا سراغ «نسیم» می‌رفت حالا اما نبود این تاک شوها دست تلویزیون را برای عرضه برنامه‌های جذاب خالی گذاشته و با اتمام پخش «عصر جدید» عملا شب‌های تلویزیون از هر برنامه پرمخاطبی بی‌نصیب می‌شود!
این شرایط فرصتی طلایی برای رشیدپور فراهم می‌کند تا بتواند توجه جمع زیادی از مخاطبان را به برنامه خود جلب کند. به ویژه که در چند ماه گذشته برنامه «عصر جدید» نیز توانست نگاه مخاطب پیگیر باکس شبانگاهی را به خود معطوف کند و با پایان یافتن فصل اول این برنامه و توقفی احتمالا چندماهه برای تولید فصل دوم، مخاطب بالفعل این برنامه نیز در اختیار رشیدپور قرار خواهد گرفت.
 

با پایان فصل اول «عصر جدید» باکس شبانه سیما به‌طور کامل خالی از برنامه‌های پرمخاطب می‌شود

از طرف دیگر کنداکتور دیگر شبکه‌ها نیز نشان می‌دهد تا پایان سال جاری احتمالا کمتر می‌توان شاهد پخش سریال‌های جذاب شبانه و یا تولید تاک شوهای جدید باشیم بنابراین پربیننده ترین باکس تلویزیون انحصارا به رشیدپور اختصاص می‌یابد تا شاید یک بار دیگر خاطره گفتگوهای چالشی خود را در تلویزیون احیا کند.  

تولد یک برند تازه در شبکه سه؟
شبکه سه طی یک سال اخیر برنامه‌های مختلفی را راه اندازی کرده است برنامه‌هایی که تلاش شد تا هر یک به برندی در فرم و قالب و محتوای در نظر گرفته شده تبدیل شود. از یک برنامه صریح با گفتمان انقلابی گرفته تا مسابقات استعدادیابی و سرگرمی محور همه تلاشی بودند تا این شبکه را به انتخاب اول بیننده برسانند. تلاش مدیران جوان شبکه سه برای ساخت برنامه‌های شاخص باعث شد گروه‌های مختلف شبکه برنامه‌های متعددی بسازند که هر کدام مخاطب خاص خود را دارد.

اگرچه آمار پربیننده‌ترین این برنامه‌ها به مسابقه «عصر جدید» اختصاص دارد اما «ستاره‌ساز» که این روزها عواملش در پی ساخت فصل دوم آن هستند نیز در ردیف همین آثار پربیننده محسوب می‌شود. «برنده‌باش» هم در بازه پخش توانست مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند. حتی برنامه‌هایی مثل «بدون توقف»، «محرمانه»، «مخفیلم» و «میدان انقلاب» هم از نمونه تلاش‌های دیگری است که سعی دارد برندهای جدیدی را روی آنتن تلویزیون به ثبت برساند.

نگاهی به اجراها و برنامه‌های قبلی رشیدپور نشان می‌دهد که او ظرفیت چند برابری دارد تا بتواند در موقعیت تازه‌ای که پیش رویش قرار گرفته، برند جدیدی را در کارنامه حرفه‌ای خود ثبت کند.

«حالا خورشید» ظرفیتی که محفوظ می‌ماند؟
فارغ از آنچه قرار است در قالب برنامه‌ای شبانه با طراحی و اجرای رشیدپور روی آنتن شبکه سه برود، نباید فراموش کرد که «حالا خورشید» در یک بازه سه ساله پخش در باکس صبحگاهی به یکی از همین برندهای شبکه سه تبدیل شد و حالا ممکن است تعطیل شدنش به مثابه تعطیلی یک برند موفق تلقی شود. اما چقدر این فرضیه درست است؟
 

«حالا خورشید» همچنان از برندهای قابل بازگشت شبکه سه محسوب می‌شود

خود رشیدپور اگرچه هر از گاهی برای این برنامه صبحگاهی اظهار دلتنگی می‌کرد اما به دنبال فرصت‌ها و قالب‌های جدید است و فشار و استرس این برنامه صبحگاهی را طاقت فرسا دانسته بود. برنامه‌های صبحگاهی مثل یک مجله تصویری خبری می‌مانند که مهمتر از مجری، تیم برنامه سازی است که قرار است آیتم‌های متنوع برنامه را مثل یک میز متنوع صبحانه برای مخاطب بچیند.

این ظرفیت از ابتدای سال جاری در اختیار تیم «سلام صبح بخیر» قرار گرفت. تیمی که تهیه‌کننده‌اش پیش از آن تجربه‌هایی مثل «وقتشه» را در کارنامه دارد و در سریال‌سازی هم سراغ ساخت کارهای مهمی مثل «سارق روح» رفته که اگرچه به دلیل پخش از شبکه پنج کمتر در معرض واکنش‌ها و حاشیه‌ها قرار گرفت اما سوژه‌های مهمی را برای قصه خود انتخاب کرده بود.

«سلام صبح بخیر» یکی از همین برندهای جدید شبکه سه سیماست که اگرچه با حاشیه‌هایی در این چند ماه رو به رو بوده اما شاید همین حاشیه‌ها هم برای یک برنامه هرروزه صبحگاهی که قرار هم نیست رویکردی خنثی داشته باشد و گرفتار روزمرگی و روتین بودن برنامه‌های معمول شود طبیعی باشد و قاعدتا نسبت به برنامه‌های صبحگاهی دیگر شبکه‌های تلویزیون که شاید مخاطب حتی یک قسمت از آن‌ها را هم ندیده باشد بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

این برنامه صبحگاهی آیتم‌های مختلفی را تدارک دیده و میزهای متنوع و کوتاهی برای گپ با مهمانانش را در نظر گرفته است. حضور مدیران شبکه سه اگرچه رویکردی بود که پیش از این در «حالا خورشید» کلید خورد اما برای اولین بار مدیران دیگر شبکه‌ها نیز در این برنامه حضور یافتند و از برنامه‌ها و رویکردهای شبکه خود سخن گفتند. اتفاقی که برای برخی از مدیران تلویزیونی که اساسا اهل گفتگو نیستند غنیمت بود و توانست آغاز یک حرکت جدید در سیما باشد.

برنامه «سلام صبح بخیر» هنوز موقعیت‌های ویژه تری را می‌تواند رقم بزند و ظرفیت بالقوه ای برای تثبیت یک برند جدید در شبکه سه دارد و «حالا مهتاب» یا هر تاک شوی شبانه دیگری که قرار است رشیدپور با آن بیاید تولد یک اتفاق جدید را نوید می‌دهد و آنتن شبکه سه را در دو بازه کلیدی برنامه‌های صبحگاهی و شبانه سیما، به صدرنشین فهرست شبکه‌های سیما تبدیل خواهد کرد.

منبع:مهر


کد مطلب: 697944

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/697944/رشیدپور-فرصت-طلایی-پیش-آمده-بهره-می-برد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com