کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۱۵ ماه وقت‌کشی فرانسه کافی نیست؟

22 مرداد 1398 ساعت 8:39

سخنگوی وزارت امور خارجه وجود هرگونه پیشنهاد قطعی و قابل اعتنا از سوی فرانسه را برای جبران عملی نشدن تعهدات اروپایی‌ها، رد کرد.


به گزارش جهان نیوز، سید عباس موسوی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما گفت: پس از واکنش‌هایی که جمهوری اسلامی ایران به بی‌عملی اروپایی‌ها نشان داد برخی از کشورهای اروپایی تلاش‌هایی را شروع کردند و به دنبال فائق آمدن به مشکلات برآمدند.

وی افزود: رئیس جمهور فرانسه به عنوان یکی از اعضای 4+1 اقداماتی را به منظور کاهش تنش شروع کرده و جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که از این تلاش‌ها استقبال می‌کند و تلاش‌ها را نفی نمی‌کند. در جریان تلاش فرانسه، فرستاده ویژه آقای مکرون به ایران آمد، همچنین آقای عراقچی پیامی را به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور ایران به رئیس‌جمهور فرانسه ارائه کرد.

موسوی با بیان اینکه مذاکرات تلفنی رؤسای جمهور ایران و فرانسه در چند نوبت برقرار شده گفت: طبیعی است که در این بین پیشنهادهای مختلفی مطرح می‌شود اینها هیچ کدام قطعی نیست و پیش‌بینی‌هایی است که برخی احساس می‌کنند، شاید پیام‌هایی که رد و بدل می‌شود از این دست باشد، ولی در حد گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است و نباید به آن توجه کرد، اما تا این لحظه پیشنهادی که بشود به شکل قطعی روی آن حساب و خبری کرد مطرح نیست.

آخرین جمله سخنگوی وزارت امور خارجه در حالی است که فرانسه به همراه دو کشور دیگر اروپایی و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه، 15 ماه است وعده جبران تعهدات برجامی خود را پس از خروج آمریکا می‌دهند اما کمترین کاری در عمل نکرده‌اند. حتی آخرین نمایش آنها در قالب اینستکس- که گفته می‌شد کانال اعتباری 4 میلیون یوروی مبادله غذا و دارو می‌باشد- بعد از هفت ماه وعده به هیچ جا نرسیده و دومین رئیس پیشنهادی برای این کانال هم اخیراً استعفا داد.

در همین حال فرانسوی‌ها در همین یک سال اخیر تعهدات خود در قراردادهای ایرباس و توتال و پژو را زیر پا گذاشتند و انتظار این است که به تعهدات خود عمل کنند نه اینکه وعده سرخرمن اختصاص اعتبار 5 یا 15 میلیارد یورویی بدهند!

منبع:کیهان


کد مطلب: 697777

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/697777/۱۵-ماه-وقت-کشی-فرانسه-کافی-نیست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com