جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۵۰

کاهش مقبولیت جریانی خاتمی و دردسر جانشینی/ ذوب کاریزما!

سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۰۵
کد مطلب: 697763
اصلاح‌طلبان با وقوف کامل به کاهش مقبولیت جریانی خاتمی قصد گذر از او و دست‌یازیدن به چهره‌ای دیگر برای نشاندن او بر سریر رهبری جریان اصلاحات را دارند.
کاهش مقبولیت جریانی خاتمی و دردسر جانشینی/ ذوب کاریزما!
گروه سیاسی جهان نيوز: در شرایطی که هفت ماه به انتخابات مجلس بیشتر باقی نمانده، زمزمه‌هایی در میان اصلاح‌طلبان شنیده می‌شود دایر بر این تلاش که مسوولیت رهبری جریان اصلاحات از گُرده آقای محمدخاتمی ساقط شود. این زمزمه‌ها شاید معلول این فهم دیرهنگام باشد که رییس دولت اصلاحات دیگر از اتوریته و کاریزمای لازم برای اقناع جامعه رأی این جریان برخوردار نیست.

ریاست خودخوانده
به گزارش جهان نيوز به نقل از صبح نو، محمد خاتمی به‌واسطه ریاست بر دولت اصلاحات، به‌طور خودخوانده یا بهتر بگوییم در قراردادی نانوشته، سال‌هاست که رهبری جریان اصلاحات در ایران را به‌عهده دارد. این مسوولیت البته بعضا با نقدهایی از اصلاح‌طلبان همراه بوده است. مهم‌ترین نقد که مشخصا طیف رادیکال اصلاح‌طلب مطرح می‌کنند، بر محافظه‌کاری خاتمی و بی‌محابانبودن وی در برخورد با ساختارهای رسمی متمرکز بوده است. هرچند تشویق ضمنی او به اغتشاش و اردوکشی خیابانی در سال ۱۳۸۸ به‌نوعی این نقدها را از معنا ساقط کرد.

مرگ تدریجی «تَکرار»
هواداران خاتمی در سال‌های گذشته، بسیار تلاش کرده‌اند از او چهره‌ای مؤثر و فصل‌الخطاب در کارزارهای انتخاباتی جلوه بدهند. روی ادعایی این افراد هم معطوف به برگزاری دو انتخابات اخیر در کشور است که رییس دولت اصلاحات با انتشار فراخوان‌های تصویری، مخاطبان رأی اصلاحات را به حضور پای صندوق‌ها و رأی به فهرست یا افراد مدنظر خود و اطرافیانش دعوت کرد. هرچند خود خاتمی بارها در محافل و گعده‌های خصوصی و عمومی اصلاح‌طلبان اعلام کرده به‌واسطه عملکرد ضعیف دولت و مجلس، مردم دیگر به «تَکرار می‌کنم»‌های او وقعی نخواهند نهاد.

نبوی: خاتمی نگفته رهبر اصلاحات است
از‌بین‌رفتن مقبولیت نسبی رییس دولت اصلاحات در میان بدنه رأی این جریان، باعث شده برخی اصلاح‌طلبان اساسا رهبری او را کتمان کنند. آقای بهزاد نبوی، از چهره‌های شاخص جریان اصلاح‌طلب، اخیرا در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه خاتمی «هیچ‌گاه نگفته رهبر اصلاحات است»، تلویحا بر عنصر کاریزما به‌عنوان تنها مؤلفه شایستگی خاتمی برای رهبری اصلاحات تأکید کرد و گفت: «داشتن کاریزما موضوع متفاوتی است. اگر منِ نوعی صدبار «تکرار کنم» کسی به حرفم توجه نمی‌کند. ایشان یک‌بار تکرار می‌کنند، تمام فهرستشان رأی می‌آورد. اصلاح‌طلبان باید از این امتیاز حداکثر بهره را ببرند و این ربطی به رهبری فردی ندارد و آقای خاتمی هم مدعی آن نیست».

زیباکلام: چه کسی رهبر جریان اصلاحات است؟
یکی از اتهامات اصلاح‌طلبان علیه خاتمی این است که او درقبال دولت و مجلسی که خود دستور رأی به آن‌ها را صادر کرد، هیچ‌گاه مسوولیت لازم را نپذیرفته است. اخیرا نیز که او پس از ۶ سال سکوت و حمایت مستقیم و غیرمستقیم، علنا علیه مجلس و دولت موضع‌گیری کرد، برخی اصلاح‌طلبان اظهارات او را دیرهنگام و بی‌اثر دانستند. آقای صادق زیباکلام در‌این‌باره با زبانی طعنه‌آلود خطاب به خاتمی گفت: «آمدی جانم به قربانت؛ ولی حالا چرا؟ سیدمظلوم سرانجام پس از سال‌ها انتظار زبان به مذمت فراکسیون امید و آقای روحانی گشود». زیباکلام پیش‌از‌این، در گفته‌هایی از نامعلوم‌بودن مرجع رهبری در جریان اصلاحات گلایه کرد. او گفت: «رهبری جریان اصلاحات چه کسی است و کدام جریان‌ها هستند؟ آیا حزب کارگزاران و سازندگی رهبری این جریان را دارند؟ آیا حزب اتحاد ملت، سازمان مجاهدین یا مجمع روحانیون است؟ یا افرادی مانند خاتمی، حجاریان و موسوی‌لاری هستند؟ مشخص نیست رهبری اصلاح‌طلبان با چه فرد و گروهی است؟ انتخاب یک رهبر برای جریان اصلاحات از نان شب برای اصلاح‌طلبان واجب‌تر است».

عطریان‌فر: سراغ فرد دیگری نباید برویم
با وجود آنکه زیباکلام در مرجع راهبری جریان اصلاح‌طلب تشکیک ایجاد کرد، اقای محمد عطریان‌فر تأکید می‌کند در غیاب مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، «خواسته یا ناخواسته سیدمحمد خاتمی رهبر اصلاحات است». این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با ارائه ادعاهایی بدون سند، از اعمال محدودیت‌هایی علیه خاتمی گلایه کرد و گفت: «خاتمی از حداقل حیات سیاسی فردی محروم است؛ امکان ملاقاتش مقید است و حتی کسی اجازه ندارد تصویرش را منتشر کند و اگر خاتمی نکته‌ای هم مطرح کند، بلافاصله افرادی که در مقام ارائه هستند، تحت‌تعقیب قرار می‌گیرند». عطریا‌ن‌فر با وجود ذکر این محدودیت‌ها، رفتن به‌سراغ رهبر دیگری برای جریان اصلاح‌طلبی را مردود شمرده است. در‌همین‌باره او اظهار کرد: «نمی‌توان گفت چون دست‌و‌بال خاتمی بسته است، برویم سراغ شخص دیگری و یک نفر را به‌عنوان رهبر انتخاب کنیم».

زیدآبادی: رهبران اصلاح‌طلب فاقد توانایی بزرگ فکری هستند
اخیرا آقایان احمد زیدآبادی و حسین مرعشی، از فعالان اصلاح‌طلب، در گفت‌وگویی مشترک با یکی از روزنامه‌ها، شاخصه‌های رهبران آینده اصلاح‌طلب را بررسی کردند. زیدآبادی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، در این گفت‌وگو، «توانایی‌های بزرگ فکری و استعدادهای خاص استراتژیک» را از لازمه‌های رهبران جریان اصلاحات برشمرد و تصریح کرد: «این مشخصه‌ها در جنبش اصلاح‌طلبی وجود نداشته و ای کاش نام اصلاح‌طلبی را روی آن نگذاشته بودیم». مرعشی، عضو حزب کارگزاران، نیز با انتقاد از مشی و روش رهبران اصلاح‌طلب در برخورد با موضوعات گفت: «کسانی که مدعی رهبری اصلاحات هستند، باید با همین مردم کوچه و خیابان همراه باشند؛ چراکه جلوتررفتن و حرف‌های نامفهوم‌ زدن مشکلی از کشور حل نمی‌کند».

«هسته سخت» بدون حضور خاتمی
سال‌هاست که اصلاح‌طلبان در رثای پوست‌اندازی جریانی خود سخن‌ها گفته‌اند. در‌این‌میان، حذف تدریجی محمد خاتمی و مستهیل‌کردن جایگاه سازمانی او در دیگرانی شبیه او یا متفاوت از او، به یکی از پربحث‌ترین مباحث در جریان اصلاح‌طلب تبدیل شده است. تیر۱۳۹۷، آقای سعید حجاریان، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب، از طرحی سخن گفت که بنا‌به گفته خودش، هدف از آن افزایش انسجام جبهه‌ای بود. حجاریان نام این طرح را «هسته سخت» گذاشت. بنابر فحوای گفته حجاریان، هسته سخت درواقع مجموعه نیروهای طرازاول اصلاح‌طلب هستند که وظیفه رهبری این جریان را به‌دوش خواهند کشید. حجاریان خود درباره جزئیات طرحش چنین گفت: «اصلاحات باید هسته سخت و سالم و قدرتمندی داشته باشد، نه به‌شکل فردی. حالا ممکن است خاتمی در آن هسته باشد یا نباشد. اگر هسته کار جبهه‌ای سخت نباشد، جبهه وامی‌رود».

وحدت محال
همان‌طورکه در مقدمه گزارش نیز به آن اشاره شد، اصلاح‌طلبان با وقوف کامل به کاهش مقبولیت جریانی خاتمی قصد گذر از او و دست‌یازیدن به چهره‌ای دیگر برای نشاندن او بر سریر رهبری جریان اصلاحات را دارند. برای نمونه آقای محمدعلی وکیلی، عضو فراکسیون امید، اخیرا در گفت‌وگویی با اشاره به نقش آقای عارف در انسجام اصلاح‌طلبان، از رییس فراکسیون امید درکنار رییس دولت اصلاحات به‌عنوان «رهبران نمادین جریان اصلاحات» یاد کرد. با‌این‌حال، ایجاد اجماع حول چهره جایگزین خاتمی، امری سخت و شاید قریب به محال به‌نظر می‌رسد. برای مثال، در همین فقره مدنظر وکیلی، سوالی که ایجاد می‌شود، این است که به‌عنوان مثال، طیف به‌اصطلاح راست توسعه‌گرا که حزب «کارگزاران سازندگی» تجلی عینی آن است، حاضر خواهد بود تحت اراده عارف سیاست‌ورزی کند؟ آن‌هم در وضعیتی که در چهار سال گذشته، کارگزاران یکی از اصلی‌ترین مهاجمان علیه مواضع رییس فراکسیون امید بوده است.  افزون‌براین، این نکته نیز نباید از نظر دور نگاه داشته شود که اصلاح‌طلبان پس از فوت هاشمی‌رفسنجانی، با وضعیت غریب خلأ نمایندگی در لایه‌های رسمی قدرت مواجه شدند. درواقع، هاشمی با برخورداری از جایگاه خاص در میان نهادهای حاکمیتی، تا حدی توانست منویات جریان اصلاح‌طلبی را به‌سمع سطوح و لایه‌های بالا برساند؛ اما با فوت او، جریان اصلاح‌طلب از داشتن چنین نماینده بانفوذی محروم شد. با‌توجه‌به این مسأله، چهره جایگزین خاتمی علاوه‌بر داشتن ظرفیت فراوان برای احراز اجماع جریانی، باید در میان نهادهای رسمی نیز واجد وجاهت باشد. هرچه باشد، کار اصلاح‌طلبان برای حذف خاتمی سخت است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مهدی
Iran, Islamic Republic of
مـرگ بر پدر فتنه
لعنـت بر باغی انقلاب
ب2
Iran, Islamic Republic of
الان یه بانمکی پیدا میشود میگه 30 بر صفر دلش خنک بشه.
فکر کردند با گوشت 120 تومانی کسی محلشون می دهد.
الان زیباکلام و حجاریان و عباس عبدی هم دلواپس شدند!
سرور
Iran, Islamic Republic of
...
محمد
Iran, Islamic Republic of
اصلا همه حرفای شما درست لازم نیست از کسی که تا این حد از چشم مردم افتاده بترسید که هر روز بر علیه اون تیتر بزنیدبرادران گرامی از چی میترسید وقتی اون محبوبیت نداره؟!!!!
ب2
Iran, Islamic Republic of
جمله اولت قبول شکست هست مثل عبدی و حجاریان و زیباکلام حالا واقع نگر شدی.البته بنده اصلا از مجلس یکرنگ خوشم نمی آید مثل مجلس فعلی که هدفش فقط حمایت از دولت است. هدف باید حمایت از مردم باشد نه حمایت بی چون و چرا یا تخریب بی قید و شرط دولت.
حرف حق
Iran, Islamic Republic of
زیباکلام گفته خاتمی در بین مردم بی اعتبار شده است .
Iran, Islamic Republic of
ما هی می گفتیم اما خودشون قبول نداشتند حالا مثل اینکه خودشون هم قبول کردند
Iran, Islamic Republic of
شک نکن
Iran, Islamic Republic of
محبوبیت همیشه نشانه حق بودن نیست گاهی نشانه نادانی محبین است که باید دلسوزانه تلاش کرد و آنها را آگاه کرد!!
سعیده
ای شیر مادرت حلالت
سعیده
خخخخخخخخخ تصور کنید تو این انتخابات لیست خاتمی 30 بر صفر بازنده بشه!!!!! اونوقت میشه رکورد دار چرخش معکوس در طول تاریخ!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
احسنت کاملا بهش می اد
Sweden
...
سعیده
خاتمی با دست خودش خودش رو رسوا کرد!!!!!
ولی
Iran, Islamic Republic of
...
اصغر
Iran, Islamic Republic of
ولی چی؟!
ولی با دست دیگران خودش را رسوا کرد یا مثلا با پای دیگران؟
دقیقا ولی چی؟ ...
Iran, Islamic Republic of
مگر شک داشتی؟!!
Iran, Islamic Republic of
دستی که با سوروس دست بده و با وهابی ها همین میشه؟!!
Iran, Islamic Republic of
... هرچند وضع خوب نیست اما خاتمی ماندگار در قلب هاست ..!!!!!!
سعیده
..م.
ننگ بر فتنه گر منافق
Iran, Islamic Republic of
خاتمی بعد از فتنه و قضیه تکرار میکنم منفور ملت شد.
Iran, Islamic Republic of
با این بد و بیرا گفتن به یکدیگر در این جامعه اسلامی به دشمنان این کشور ثابت شده که ما بویی از اسلام رحمانی پیامبر اکرم نبرده ایم..l.!!
Iran, Islamic Republic of
ولی اکثریت ملت به توصیه خاتمی عمل کردند و پیروز انتخابات شدند.
قاضی پور
Iran, Islamic Republic of
ولی اکثریت ملت به توصیه خاتمی عمل کردند و پیروز انتخابات شدند بعد شما میگی بعد از قضیه تکرار می کنم منفور ملت شد. وای چی میگی چی میگی، سرم درد گرفت ، کلافه شدم از این حرفی که زدی. ووووی وووی
سعیده
هنوز خیلی مونده که بشنوی!!!!...
Iran, Islamic Republic of
منظورم حمایت از خاتمی نیست ولی هر بارگفته تکرار اکثریت رای را بدست آورده. این که واضح است و اقعیت است روشن است و جای انکار ندارد. باید کاری کنید که تکرار نکند.
طناب پوسیده خاتمی
Iran, Islamic Republic of
همه مردم از رای به کاندیداهای مورد حمایت خاتمی پشیمان و ناامید هستند.
Iran, Islamic Republic of
بهتر است بگوییم: اکثرهم لایعقلون!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چقدر تکرار خسته نشدید نکنهن کلک خودت استخدام شده ای برای تکرار کردن توی این سایت ها .نکن عزیم خودتو خسته نکن
Iran, Islamic Republic of
چی شد هم خوب نیست هم ماندگار؟!!!
مجید
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
هرگز نميرد آنكه دلش زنده شد به عشق!!!!!! ثبت است بر جريده عالم دوام عشق!!!!!
خخ
Iran, Islamic Republic of
ان شاء الله با عشقت در روز قیامت محشور بشی .
سرور
Iran, Islamic Republic of
اولا که یک کلاس اکابر برو تا حداقل شعرهای درخواستی! را درست بنویسی و بعد افاضه بفرما.
Ukraine
...
رضا
Iran, Islamic Republic of
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ ﴿۱۱﴾
و چون به آنان گفته شود در زمين فساد مكنيد مى‏ گويند ما خود اصلاحگريم (۱۱)
مجید
Iran, Islamic Republic of
فتنه گران موفق نبودند ما عده ای از مردم نادان بودیم که با فتنه گرای انها به خیابان امدیم فرزندان انها در اروپا زندگی می کنند و ما با نیرنگ انها به کاندید انها رای میدهیم و کشور را گرفتار می کنیم خدا ریشه فتنه گران را بسوزاند نسلشا ن منقرض شود
Iran, Islamic Republic of
خاتمی همچنان محبوبترین فرد ایران است ...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
سعادت کرمی
Iran, Islamic Republic of
علی رغم میل اینجانب اگر دوباره انتخابات برگزار بشه دوباره اگر جریان اصلاحات بیان پای صندوق مجدد هم مجلس هم دولت تکرار می شود به چند دلیل ۱_حافظه مردم زود پاک میشه۲_دوباره دوقطبی سازی میکنن که معمولا اصلاحاتی ها خوب از این اب ماهی میگیرند ۳_معمولا شعارهای اصلاحاتی ها جذاب تر و اغوا کننده ترند ...!!!
ناظر
Iran, Islamic Republic of
کاملا درسته این تحلیل
سعيد
Iran, Islamic Republic of
ليدر فتنه 88از همان بعد فتنه محبوبييتي در بين مردم نداشت اگر داشت بايد بعد اين همه حصر يكي براش يه دونه اشكي ميريخت...
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا تو اين 10 سال خواب بودي تو!
جانم ميرحسين
Iran, Islamic Republic of
به تمام انتخابات هاي بعد از تقلب 88 رجوع تا مفهوم محبوبيت رو كامل درك كني
علی
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
. خاتمی محبوب 80 میلیون نفر مردم ایران است...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
واقعا فکر می کنید خاتمی رای نداره؟خدا را شاهده شرکت کنه در انتخابات بدون شک دور اول نفر اول هر انتخاباتی است!!!!
Iran, Islamic Republic of
اصلا این خاتمی خوب بوده رهبری هم ازش تعریف کرده اما مال زمان فتنه و رفتارها در 88 چی میشه؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
برادرم هيچكس بي عيب نيست آنچه مايه تاسف است عده اي باسم اصول گرا ادبيات بسيار بدي دارند خود را بهشتي و مخالفان خود را جهنمي ميدانند وبا همين با ور بخود اجازه ميدهند هر توهيني بطرف مقابل بكنند شما همين توهينهاي كه به آقاي خاتمي شده است نگاه كنيد با چه مرام ومسلكي جور در مي آيد!!!