پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

ایمپلنت به روش دیجیتال و بدون جراحی چیست؟

دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۵۲
کد مطلب: 697761
به گزارش جهان نيوز، ایمپلنت  یک قطعه ای به شکل پیچی و دارای جنسی از تیتانیوم است که جایگزین دندان کشیده شده می شود. ایمپلنت دندان بدون جراحی و درد به وسیله ی پزشک متخصص با استفاده از مهارتی خاص در فک شما نصب می شود و بعد از گذشت زمان لثه شما استخوان سازی می کند. ایمپلنت دندان روز به روز پیشرفته تر می شود و علم آن هر روز در حال گسترده تر شدن است. امروزه ایمپلنت دندان ها بسیار طبیعی شده اند و استفاده از آن برای عموم مردم امکان پذیر است.
 
 

انواع ایمپلنت
    ایمپلنت سنتی:
در گذشته برای اینکه اطلاعاتی درباره ی لثه بیمار بدست آورند بایستی لثه ی فرد را باز می کردند و در جایی که تراکم استخوان بهتر بود، دریل کاری می کردند و ایمپلنت دندان را نصب می کردند و بعد از جایگزاری پایه ایمپلنت دندان لثه بخیه می خورد و بعد از چند ماه که استخوان جوش می خورد لثه مجدادا پاره میشد و نیاز به پروتز صورت داشت. در حال حاضر نیز 90 درصد جراحی ایمپلنت دندان به شیوه ی سنتی انجام می شود.

    ایمپلنت بدون جراحی یا ایمپلنت دیجیتال:
در این روش فقط لثه را سوراخ می کنند و در همان نقطه دریل کاری را انجام می دهند و ایمپلنت دندان را نصب می کنند. در این روش نیازی به بردین لثه و بخیه زدن آن نیست. از آن جایی که با کشیدن دندان استخوان موجود تحلیل پیدا می کند، در اغلب موارد فرد دچار کمبود استخوان می شود و از نظر علمی  نصب ایمپلنت دندان بدون دید مستقیم ممکن نیست،. جراحی flapless فقط در افردای که مقدار استخوان آنها به اندازه باشد، به وسیله ی surgical guide که به کمک رادیوگرافی CBCT استخوان تولید شده، ممکن است و  به جراحی ایمپلنت بدون خونریزی و بدون درد معروف است.

روش پانچ (بدون نیاز به جراحی)
در صورتی که شخص از بافت نرم در لثه  و بافت سخت در استخوان برخوردار باشد، این امکان وجود دارد که برای فرد به روش بدون درد و  بدون جراحی کاشت ایمپلنت انجام شود. به دلیل اینکه در این روش بافت پیرامون ایمپلنت دندان کمتر دچار خون رسانی میشود بنابراین استخوان زودتر جوش می خورد و زمان درمان کاهش می یابد. در این روش جراحان ماهر بدون شکافتن لثه جای مناسب ایمپلنت را حس می کنند البته که تراکم استخوان از طریق اسکن کاملا مشاهده می شود.

روش لیزر
در عصر امروز در تمام زمینه ها لیزر کاربرد  دارد که یکی از بهترین کاربرد های آن در جراحی ایمپلنت دندان است. ایمپلنت دندان از آن جهت حساس است که چون از طریق جراحی انجام می شود ممکن است عفونت کند یا عمل ناموفق بوده و ایمپلنت را پس بزند به دلیل وجود این مشکلات جراحی ایمپلنت دندان به روشی جدید و کامل تری نیاز داشت.

لیزر، دنیای دندانپزشکی را دگرگون کرد. لیزر به جایگزاری ایمپلنت دندان بسیار کمک کرده و برای بهبود بافت نرم نیز کاربرد دارد. همچنین لیزر برای ضدعفونی کردن سطح ایمپلنت کاربرد دارد. در نتیجه لیزر یک عمل جراحی جدید در علم دندانپزشکی محسوب می شود.
 
 

علت تفاوت قیمت در ایمپلنت دندان
به منظور انجام این عمل راه حل های متفاوتی می توان انجام می شود. مانند اینکه  در صورتی که فرد همان زمانی که  دندان خرابی را دارد و قصد کشیدن آن را دارد و دنداپزشک همان زمان با کاشت ایمپلنت  جای آن دندان را پر می کند. در عصر جدید با وجود راه حل های تازه می شود این عمل را انجام داد که همان لحظه روکش را همچنین به شکل موقت انجام داد و پس از گذشت زمانی آن را به شکل روکش دائم دراورد.

راه حل دیگری نیز وجود دارد که آن این است که ریشه  دندان برسی می شود در صورت فاسد بودن  کشیده می شود که در این هنگام بایستی  زمان معینی گذرانده شود تا بافت مورد نیاز در آن قسمت بازسازی شود و برای قرار گرفتن ایمپلنت آماده شود. فرد با گرفتن  اسکن امکان انجام این کار را دارد و پس از آن روند روکش گذاری شروع به کار می کند.

چرا در ایمپلنت دندان قیمت و هزینه آن از مطبی به مطب دیگر متفاوت است؟
همه ی شرکت هایی که ایمپلنت میسازند، چارچوب کلی به منظور ساخت ایمپلنت ها را رعایت می کنند. ولی یکی از دلالیل متنوع بودن در ایمپلنت دندان قیمت و هزینه آن به این خاطر است که بعضی از شرکت ها و برندها در شاخه ایمپلنت موفق هستند و اعتبار کاری آنها به منظور چیزهایی که می سازند از تعدا بیشتری تاییدیه برخوردارند اما تا الان همه ی سیستم ها در عصر دندان پزشکی برای ایمپلنت از سیستم های مطلوبی هستند. با این وجود برندهای اروپایی به دلیل فواید شان مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند همچنین برندهای کره ای نیز از برندهای مطلوب و عالی محسوب می شوند که به کار گرفته می شوند.

 تاثیر برند ایمپلنت هم در ایمپلنت دندان قیمت و هزینه آن و هم در نتیجه پایانی کار نقش بسزایی دارد اما در صورتی که واقعا از برند خوب و اعتبار دار به کارگرفته شده باشد، موردی که بایستی به آن پرداخت دقت عمل پزشک معالج است. به غیر از این ها یکی از دلایلی که باعث متنوع بودن در ایمپلنت دندان قیمت و هزینه آن می شود به خاطر فرق بین دستمزدهای  پزشکان است. به این دلیل که جراحی که این عمل را انجام می دهد و فردی که روکش آن را طراحی و تولید می کند، اهمیت زیادی دارد.
 
 
شرایط محل قرار دادن ایمپلنت:

– متناسب بودن استخوان در دهان
– داشتن ارتفاع مناسب لثه برای جایگزاری ایمپلنت دندان
– داشتن ضخامت مناسب لثه
– تراکم استخوان موجود در فک

ایمپلنت دندان به روش دیجیتالی برای جراحان بسیار کار سختی  خواهد بود اما برای بیمار ویژگی‌ها و مزایایی دارد:
1- زمان کاشت ایمپلنت دندان را کاهش میابد.
2- درد بعد از ایمپلنت دندان را بسیار کمتر می شود.
3- پس از عمل ایمپلنت دندان، تورم کاهش میابد.
4- مطلوب ترین راه برای بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند.
5- مطلوب ترین روش برای افرادی که  دارای استخوان با عرض بسیار کم هستند و برای آنها جراحی‌ پیوند استخوان توصیه شده است.
6- مطلوب ترین روش برای افرادی که دارای استخوان با ارتفاع کم هستند وبرای آنها جراحی جابه‌جایی عصب  که جراحی کاملا پیشترفته ای است توصیه شده است.
7- مطلوب ترین روش برای افرادی که به روکش اضطراری احتیاج  دارند.
8- مطلوب ترین شیوه ایمپلنت دندان برای اشخاصی که به شدت از این عمل ترس دارند.
9- از تحلیل استخوان پس از ایمپلنت دندان جلوگیری می کند.
10- بعد از کاشت دندان خونریزی را کاهش می دهد.
11- بلافاصله پس از ایمپلنت دندان، بیمار می تواند از غذای طبیعی استفاده کند.
12‌- بلافاصله پس از ایمپلنت دندان  می تواند کارهای عادی روزمره خود را انجام دهد.
13‌- از گیر کردن غذا بین دندان ها جلوگیری می کند و لثه را حفظ می کند و در نهایت زیبایی  دندان را بیشتر می کند.

منبع: ایمپلنت دندان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *