جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آیه‌ای که رهبرانقلاب در پیام حج به‌کار بردند

يکشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 697702
رهبر معظم انقلاب در پیام حج امسال ضمن محکومیت معامله قرن از آیه 42 سوره طور استفاده کردند. این آیه پس از مکر کفار مبنی بر قتل پیامبر (ص) نازل شد و مدتی پس از نزول آیه همه کفار در جنگ بدر نابود شدند و طبق پیش‌بینی قرآن مکر آنها به خودشان بازگشت.
آیه‌ای که رهبرانقلاب در پیام حج به‌کار بردند
به گزارش جهان نيوز، رهبر معظم انقلاب امروز در بخشی از پیامشان به کنگره عظیم حج به موضوع معامله قرن اشاره و فرمودند: «ترفند معامله‌ قرن که به‌وسیله‌ آمریکای ظالم و همراهان خائن‌اش زمینه‌سازی می‌شود، جنایتی در حق جامعه‌ بشری و نه ‌فقط ملت فلسطین است. ما همگان را به حضور فعال برای شکست این کید و مکر دشمن فرا می‌خوانیم و به حول و قوه‌ الهی آن را و همه ترفندهای دیگر جبهه‌ استکبار را دربرابر همت و ایمان جبهه‌ مقاومت محکوم به شکست می‌دانیم.

ایشان در انتها به این آیه اشاره می کنند: «اَم یُریدونَ کَیداً، فَالَّذینَ کَفَروا هُمُ المَکیدون». (طور ۴۲)
آیه ۴۲ سوره مبارکه طور به کافران اشاره دارد که برای از بین بردن حق نیرنگ به کار می‌برند و خداوند در این آیه وعده می‌دهد که خود آنها گرفتار نیرنگ خواهند شد.
نکته اینجا است که درست هنگام طراحی حیله کفار برای قتل پیامبر (ص) این آیه نازل شد و پیش‌بینی قرآن کریم مدتی پس از نزول محقق شد و مکر کفار در جنگ بدر به خودشان بازگشت و همه آنها نابود شدند. حال رهبر معظم انقلاب در پیام حج ۹۸ و هنگام اشاره به مکر آمریکا مبنی بر طراحی معامله قرن به همین آیه اشاره کردند.

به این آیات توجه کنید؛
أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُم مِّن مَّغْرَمٍ مُّثْقَلُونَ‏ ۴۰
أَمْ عِندَهُمُ الْغَیْبُ فَهُمْ یَکْتُبُونَ ۴۱
أَمْ یُرِیدُونَ کَیْداً فَالَّذِینَ کَفَرُواْ هُمُ الْمَکِیدُونَ‏ ۴۲
ترجمه
آیا از آنان مزدی (برای رسالت خود) درخواست می‏‌کنی، که پرداخت آن بر آنان سنگین است؟(۴۰)

آیا غیب نزد آنان است و ایشان (هر چه را می‏‌خواهند در لوح محفوظ) می‏‌نویسند؟(۴۱)
آیا می‏‌خواهند (برای از بین بردن حقّ،) نیرنگی بکار برند؟ (پس بدانند که) کافران، خود گرفتار کید خواهند شد.(۴۲)

آیه ۴۲ و آیات قبل به صورت سؤال مطرح شده اما واضح است که خداوند هدفش رسیدن به پاسخ برای این سؤالات نیست بلکه هدف روشنگری است و پاسخ سؤال کاملاً آشکار و واضح است.

خداوند پیش از آیه ۴۲ در آیات ۴۰ و ۴۱ می‌فرماید: مگر پیامبر از آنان دسمزدی بابت رسالت طلب کرده که آنها ندای حق را از او قبول نمی‌کنند و یا مگر آنها خودشان از غیب خبر دارند که هدایت پیامبر را نمی‌پذیرند. خداوند در ادامه این عدم پذیرش ندای حق را به بهانه‌های مختلف مکر و نیرنگ می‌خواند و می‌گوید آنها کسانی هستند که خودشان مورد مکر و نیرنگ قرار خواهند گرفت.

رهبر معظم انقلاب در پیام خود به کنگره عظیم حج سال ۱۳۹۸ معامله قرن را مکر و کید از سوی آمریکا و متحدانش بیان می‌کند و به گواهی این آیه از قرآن کریم می‌فرماید: «به حول و قوه‌ الهی آن را و همه ترفندهای دیگر جبهه‌ استکبار را دربرابر همت و ایمان جبهه‌ مقاومت محکوم به شکست می‌دانیم».

علامه طباطبایی در المیزان درباره این آیه می‌گوید: کلمه (کید) به طوری که راغب می‌گوید: به معنای نوعی حیله‌گری است. ولی صاحب مجمع‌البیان آن را به مکر معنا کرده، بعضی دیگر گفته‌اند: کید به معنای هر عملی است که مایه خشم پنهانی شود.

هنگامی که کافران علیه پیامبر (ص) مکر کردند و خدا مکرشان را به خودشان بازگرداند
از ظـاهـر سـیـاق بـر مـی‌آیـد کـه مـراد از کـیـد مـکـذبـیـن، مـکـری اسـت کـه بـا رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله وسلم ) می‌کردند و نسبت‌هایی است که به آن جناب می‌دادنـد، از قـبـیـل: کـهـانـت، جـنـون، شـاعـر بـودن و تـقـول تا به این وسیله مردم را از روی آوردن به وی روگردان کنند و از او دور سازند و ایـن وسـیـله دعـوتـش بـاطـل و بـی‌اثـر و نـورش خـاموش شود. این کید (با همه ماهرانه بـودنـش ) کـیـد بـه خـودشـان بـود، چـون در مـرحـله اول خود را از سعادت ابدی و از افتادن به راه حق محروم می‌سازند، بلکه می‌توان گفت: (هـر چـنـد پـیش خود خیال می‌کنند که علیه آن جناب نقشه می‌ریزند ولی خبر ندارند که) ایـن خـداسـت که به دست خودشان توفیق را از ایشان سلب کرده دارد مهر بر دلهایشان می‌زند.

آیه ۴۲ سوره مبارکه طور یکی از پیشگویی‌های قرآن
بعضی از مفسرین گفته‌اند: مراد از کیدی که در این آیه آمده، خصوص آن عملی است که در دارالندوه انجام دادند یعنی تصمیم به قتل پیامبر (ص) گرفتند و مراد از (الذین کفروا) هم که از آنان به مکذبین تعبیر فرموده ، هـمان افراد دارالندوه اند که خدا کیدشان را درست علیه خود آنان به جریان انداخت و در جنگ بدر به کشتنشان داد. آیه شریفه یکی از پیشگویی‌های قرآن می‌شود، چون سوره طور خیلی قبل از جنگ بدر نازل شده است.

حال رهبر معظم انقلاب با استفاده از این آیه به نوعی نابودی استکبار و ابرقدرت‌های زورگو را پیش‌بینی کرده همان‌طور که چند سال قبل موضوع وجود نداشتن رژیم صهیونیستی تا ۲۵ سال آینده را پیش‌بینی کردند که ان شا الله محقق خواهد شد.

پیام‌هایی از آیات ۴۰ تا ۴۲ سوره طور
انبیا درخواست مزد و پاداش از مردم نداشتند. «ام تسئلهم اجراً»
مردم به درخواستِ اجرت از سوی مبلّغ دین حسّاس هستند، در برنامه‏‌های تبلیغی باید به این خصلت توجّه داشت. «فهم من مَغرم مثقلون» و در ارشاد و دعوت مردم به حق، از طرح مسائل مادّی که سبب خنثی شدن آثار تبلیغ یا نوعی فشار بر مردم است، باید دوری کرد. «فهم من مغرم مثقلون»، همچنین استفاده از کمک‏‌های داوطلبانه که برخاسته از عشق و معرفت و نشاط است و مردم خود می‏‌پردازند، مانعی ندارد، آنچه منفی است، درخواست مزد از مردم است. «تسئلهم اجراً... مثقلون»

مخالفان انبیا، نه پشتوانه علمی و عقلی دارند و نه پشتوانه‏‌ای از عالم غیب. «أم عندهم الغیب»

یکی از شیوه‏‌های دعوت و هدایت، شیوه پرسش و پاسخ است که قرآن چگونگی پرسیدن را بیان کرده است. «أم... أم... أم... أم...»

کید و نیرنگ دشمنان مقطعی نیست، بلکه دائمی است. «یریدون کیداً»
نتیجه‏ نیرنگ، به خود افراد باز می‏‌گردد. «یریدون کیداً... هم المکیدون»
 
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *