کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

درباره انتقادات خاتمی از دولت و مجلس مورد حمایت خود/ حقه خودزنی!

20 مرداد 1398 ساعت 9:13

رییس دولت اصلاحات در فاصله هفت ماه مانده به انتخابات مجلس،‌ انتقادات تندی علیه دولت و مجلس موردحمایت خود مطرح کرده است.


گروه سیاسی جهان نیوز: رییس دولت اصلاحات برای نخستین‌بار در 6 سال گذشته، به‌طورعلنی دربرابر عملکرد دولت منتخب خود زبان به اعتراض گشود. این اعتراض البته دامان اصلاح‌طلبان مجلس را نیز گرفت. اظهارات آقای خاتمی علیه دولت و مجلس با واکنش‌هایی در میان منسوبان جریان اصلاحات نیز همراه بوده است.

خاتمی: مردم حق بازخواست دارند
به گزارش جهان نیوز، صبح نو نوشت: محمد خاتمی هفته گذشته و به‌مناسبت روز خبرنگار، در دیدار با تعدادی از فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب، برای نخستین‌بار از زمان روی‌کارآمدن دکترروحانی به‌عنوان رییس‌جمهوری در سال 92، به‌طورآشکار درمقابل عملکرد دولت اعتدال زبان به اعتراض گشود. او با انتقاد صریح از انفعال دولت و اصلاح‌طلبان حاضر در مجلس گفت: «درشگفتم دولتی که برای استیفای حقوق ملت روی کار آمده و مجلسی که داعیه دفاع از ملت و حقوق اساسی آن‌ را دارد و دست‌کم اصلاح‌طلبانی که به مجلس راه یافته‌اند، چرا این‌ها فریاد نمی‌زنند و چرا اقدام نمی‌کنند؟ چرا اخطار قانون اساسی داده نمی‌شود؟ چرا اقدام‌های قانونی که از اختیارات قانونگذاران است، استفاده نمی‌شود». رییس دولت اصلاحات تصریح کرد: «به‌نظرم دولت و مجلس محترم همان‌گونه که درباره کارها و اقدام‌های خوبی که کرده‌اند و متاسفانه کمتر به مردم گزارش شده درخور تقدیرند، دربرابر کم‌کاری‌ها، خلف وعده‌ها و کاستی‌ها نیز باید به مردم گزارش دهند و مردم حق بازخواست دارند».

آمدی ولی حالا چرا؟
اظهارات خاتمی به‌سرعت در میان اصلاح‌طلبان با واکنش منفی مواجه شد. آقای صادق زیباکلام، فعال اصلاح‌طلب، با کاربست عبارت طعنه‌آمیز «سیدمظلوم»، درباره انتقادات گزنده خاتمی علیه دولت و مجلس اظهار کرد: «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟ سیدمظلوم سرانجام پس از سال‌ها انتظار، زبان به مذمت فراکسیون امید و آقای روحانی گشود. آنان را به بی‌توجهی به مطالبات رأی‌دهندگان و سکوت درقبال پایمال‌شدن حقوق شهروندان متهم کرد». زیباکلام همچنین تصریح کرد: «ای‌کاش قبل از پشیمانی گسترده رأی‌دهندگان اقدام کرده بودند».

درخواست برای استعفای دکترروحانی
اظهارات تند و بی‌محابای رییس جریان اصلاحات علیه دو نهاد انتخابی که با حمایت تام اصلاح‌طلبان روی کار آمدند، نخستین‌بار است که وجهه و اعتبار عمومی پیدا می‌کند. پیش‌از‌این، بارها پیش آمده بود که خاتمی نقدهایی در خلوت به شخص دکترروحانی و تیم همراه او وارد کرده باشد که از قضا بعضی از آن‌ها به‌طورگسترده در رسانه‌های گروهی منتشر شد؛ نظیر آنچه آقای علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات، درباره دیدارهای خاتمی و روحانی گفته بود. صوفی در روزهای پایانی سال گذشته در گفت‌وگویی، با اشاره به جلسه محرمانه خاتمی با روحانی، از درخواست رییس دولت اصلاحات از رییس دولت اعتدال برای استعفا از سمت خود پرده برداشت. صوفی همچنین در گفت‌وگوی دیگری در اردیبهشت سال جاری، از درخواست بقیه اصلاح‌طلبان از روحانی برای استعفا خبر داد و گفت: «ما همچنان به آقای روحانی توصیه می‌کنیم استعفا دهند؛ چراکه اگر شرایط طوری است که به آقای روحانی اجازه ادامه کار نمی‌دهد، باید فکری کنند». درخواست اصلاح‌طلبان برای استعفای دکترروحانی البته مسبوق به سابقه نیز بوده است. سال گذشته در چنین روزهایی از گوشه‌وکنار جریان اصلاحات زمزمه‌هایی برای استعفای رییس‌جمهوری بلند شد که واکنش رییس‌دفتر رییس‌جمهوری را در پی داشت. واعظی در واکنش به استعفای روحانی، با زبان تحقیرآمیز گفت: «نباید خواسته برخی فعالان سیاسی را بزرگ و رسانه‌ای کرد».

 «تکرار می‌کنم»های سوخته یا حربه برای فریب رقیب؟
ناامیدی از عملکرد دولت و مجلس رییس دولت اصلاحات را پیش‌از‌این به این جمع‌بندی رسانده بود که مردم دیگر به «تکرار می‌کنم»های او اعتنا نخواهند کرد. خاتمی در اسفند سال گذشته در دیدار اعضای فراکسیون امید صراحتا گفت: «فکر می‌کنید در انتخابات آینده مردم به حرف ما پای صندوق می‌آیند؟» خاتمی به سوال خود این‌گونه جواب داد: «بعید می‌دانم؛ مگر اینکه در یک سال آینده تحولی رخ دهد». اظهارات خاتمی مبنی‌بر از‌سکه‌افتادن رونق «تکرار می‌کنم» در شرایطی است که برخی تحلیلگران بر این باورند که چنین مظلوم‌نمایی‌ها و پاپس‌کشیدن‌هایی صرفا حربه‌ای برای گمراه‌ساختن رقیب و دلخوش‌کردن آن‌ها به پیروزی از قبل پیش‌بینی‌شده در انتخابات مجلس یازدهم یا ریاست‌جمهوری سیزدهم است.

خاتمی در اواخر تیرماه سال جاری نیز در اظهارات دیگری، این‌بار استراتژی اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات را تبیین کرد. رییس دولت اصلاحات در آن اظهارات دوپهلو گفت: «انتخابات نباید تحریم شود؛ اما اصلاح‌طلبان نمی‌توانند به هر قیمتی وارد انتخابات شوند». رییس دولت اصلاحات همچنین خطاب به مخاطبان اجتماعی خود گفت: «اصلاح‌طلبان و مردمِ ناراضی باید فداکاری و ازخودگذشتگی کنند و به‌خاطر ایران پای صندوق‌ها بیایند تا جلو خطر اصلی گرفته شود». پس از این اظهارات، موجی از نارضایتی در میان جامعه اصلاح‌طلبی در فضای مجازی علیه خاتمی شکل گرفت.

فحاشی توییتری اصلاح‌طلبان علیه خاتمی
در واکنش به اظهارات رییس دولت اصلاحات، اصلاح‌طلبان هشتگ‌های مختلفی علیه خاتمی در توییتر ترند کردند که «صبح‌نو» به‌دلیل رعایت شوونات، از ذکر آن‌ها پرهیز می‌کند. در میان حملات علیه خاتمی، نکته مهم آن بود شمار بسیاری از کاربرانی هم که از هشتگ #خاتمی استفاده کردند، درخواست او از «مردمِ ناراضی برای فداکاری» را به‌باد انتقاد گرفتند و با یادآوری نتایج ناامیدکننده شعار «تَکرار می‌کنم» محمد خاتمی در انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی که به موفقیت فهرست «امید» در انتخابات مجلس انجامید، تأکید کردند «اعتماد به اصلاح‌طلبان» دیگر وجه و صورت منطقی و اقناعی ندارد.

برائت تاکتیکی
نکته‌ای که نباید فراموش کرد، ناظر بر این است که اظهارات بی‌سابقه خاتمی علیه دولت و مجلس، آن‌هم هفت ماه مانده به انتخابات مجلس یازدهم، اصلا نمی‌تواند از خلوص و درستی نیت گوینده آن حکایت کند. اصلاح‌طلبان می‌دانند درصورت برائت‌نکردن از دولت و مجلس دست‌پرورده خود، بختی برای پیروزی مجدد در انتخابات پیش رو ندارند. به‌نظر می‌رسد امر برائت تاکتیک مفیدی برای سعادتمندی اصلاح‌طلبان در انتخابات‌های پیش رو نخواهد بود و درعوض، آنان باید منطق خود در حمایت بی‌چون‌وچرا از دولت و مجلس کنونی را به جامعه رأی خود منتقل کنند.

باوجوداین، برخی اصلاح‌طلبان ازجمله آقای مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران و آقای علیرضا علوی‌تبار، از نظریه‌ورزان اصلاح‌طلب، هم‌اکنون با سفر به نقاط مختلف کشور، مشغول فعال‌کردن ظرفیت‌های بالقوه جریان اصلاح‌طلبی در شهرهای بزرگ‌و‌کوچک هستند تا چنانچه به‌زعم خودشان نتیجه رایزنی‌های فشرده چهره‌های اصلاح‌طلب با نهاد شورای نگهبان به‌کام آن‌ها شد، آن ظرفیت‌ها به میدان رقابت فرستاده شوند.


کد مطلب: 697630

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/697630/درباره-انتقادات-خاتمی-دولت-مجلس-مورد-حمایت-خود-حقه-خودزنی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com