پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۲
۲۰
درباره ادبیات یک فرمانده استراتژیک

سرلشکر سلامی، شاگرد ممتاز ادبیات راهبردی رهبرانقلاب/ سخنرانی‌های فرمانده سپاه، ترامپ را چگونه عاقل می‌کند؟!

شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۴۹
کد مطلب: 697479
مشخصا درباه موضوع جنگ میان ایران و آمریکا، نیز به جرات می توان گفت ادبیات راهبردی رهبری، نقش تعیین کننده ای بر اصلاح ذهنیت هم جامعه ایران و هم مقامات آمریکایی داشته است.
سرلشکر سلامی، شاگرد ممتاز ادبیات راهبردی رهبرانقلاب/ سخنرانی‌های فرمانده سپاه، ترامپ را چگونه عاقل می‌کند؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: مبدع تولید ادبیات استراتژیک موفق در برابر آمریکا بی‌شک امام خمینی ره بودند. ایشان با تعابییری همچون آمریکا شیطان بزرگ است، عملا آمریکا را در جهان اسلام و حتی در میان ملت های غیرمسلمان نیز در وضعیت آچمز قرار دادند. وضعیتی که تاکنون ادبیات‌های مختلف راهبردی تولید شده در درون اتاق فکرهای آمریکا در مواجه با جهان اسلام و به خصوص انقلاب اسلامی، را ناکام ساخته است.

پس از امام خمینی رهبر معظم انقلاب در مقاطع مهمی در مواجه با آمریکا دست به تولید ادبیات راهبردی زده اند. ادبیاتی که در برخی مقاطع به معنای واقعی، عرصه بین الملل را نیز تحت تاثیر قرار داده است. ادبیات راهبردی رهبری در حوادث پس از یازده سپتامبر یکی از آن مقاطع مهم بین المللی بود. . ادبیاتی که فضای رعب و وحشت آمریکایی در جهان را نه تنها شکست بلکه جمهوری اسلامی را هم در آن شرایط سخت و حساس در یک تقسیم بندی، مستقل نشان داد و در جهان پرآشوب آنروز از یک گردنه سخت امنیتی و سیاسی عبور داد.

 طی چند سال اخیر نیز درباره برجام و مذاکره با آمریکا مشاهده می‌شود، که رهبر معظم انقلاب با تولید ادبیات راهبردی در اینباره حقیقتا، شاهکار سیاسی کرده اند. کافیست به کلیدواژه‌های همچون عدم اعتماد به آمریکا، بدعهد و پیمان شکن بودن آمریکا، تجربه برجام، نه مذاکره و نه جنگ، اتکا به درون و... وقتی با دقت بنگریم، به خوبی اثبات می شود که تا چه میزان، ادبیات ایشان راهبردی و استراتژیک بوده است. عمق این ادبیات آنگاه مشخص می‌شود، که فرآیند درک جامعه از مذاکره با آمریکا و برجام از ابتدا تاکنون را ارزیابی و مورد بررسی قرار دهیم.

اما مشخصا درباه موضوع جنگ میان ایران و آمریکا، نیز به جرات می توان گفت ادبیات راهبردی رهبری، نقش تعیین کننده ای بر اصلاح ذهنیت هم جامعه ایران و هم مقامات آمریکایی داشته است. نکته جالب اینجاست که سه جمله، «اهل سازش بدانند آمریکا رو به افول است» ، «هزینه‌ی تسلیم بیش از هزینه مقاومت است» و «اگر در مقابل تهاجم حداکثری دشمن بسیج شویم، سنگین‌ترین شکست تاریخ آمریکا رقم می‌خورد» از دید مردم مهمترین و به‌یادماندنی‌ترین جملات رهبر انقلاب در سال 97 بوده اند. این مساله به خوبی نشان می دهد که ادبیات راهبردی رهبری تا چه میزان در افکار عمومی نیز جذابیت و بار اغنایی قابل توجهی دارد. طی همین چند ماه اخیر نیز یکی از کلیدی ترین جملات رهبری را می توان این جمله «نه جنگ خواهد شد و نه مذاکره» دانست.

اما در ذیل گفتار راهبردی رهبری در حوزه گزینه نظامی میان ایران و آمریکا، یکی از موفق‌ترین مقامات کشور،در ذیل ادبیات راهبردی رهبری، می‌توان سرلشکر سلامی را نام برد. بررسی سخنرانی‌های  پرشور و مستحکم و راهبردی سرلشکر سلامی از زمان جانشینی و اینک به عهده گرفتن فرماندهی سپاه پاسداران به خوبی موید این ادعا هست. اما پس از این مقدمه نسبتا طولانی، یکی از آن ظرافت‌های راهبردی فرمانده کل سپاه را می توان به تصویر کشید، تا عمق تفکر و فهم راهبردی این پاسدار ارشد انقلاب بیشتر نمایان شود.

همین چند روز قبل بود که ترامپ طی گفتگویی با تاکید بر لزوم کاهش بیشتر  سربازان آمریکایی در افغانستان، یک جمله بسیار مهم را بیان کرد: آمریکا نباید دیگر وارد جنگ های بی‌پایان شود!

جنگ بی پایان دقیقا همان تصویر راهبردی است که آمریکایی‌ها را از شروع یک جنگ جدید برحذر می دارد. اما مشخصات جنگ‌های بی پایان برای آمریکا چیست؟

یک: برای درک موضوع، باید به خود جنگ افغانستان اشاره کرد، یعنی ابعاد و تجربه جنگ افغانستان، مشخصات تصویر یک جنگ بی پایان برای آمریکا است. در جنگ افغانستان، آمریکا این کشور را تسخیر نظامی کرد، سپس تلاش کرد، نظام سیاسی جدیدی سرکار بیاورد، نیروهای مخالف خود در افغانستان همانند طالبان را از بین ببرد، صاحب مراکز نظامی و جاسوسی گسترده و قابل اتکایی برای مهار ایران، چینی و روسیه در افغانستان شود. اینک پس از سالها حضور نظامی آمریکا در افغانستان، ایران در نظام سیاسی جدید کابل پرنفوذتر از قبل است، نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان به نیروهای آسیب‌پذیری در برابر قدرت نظامی ایران تبدیل شده اند، طالبان نه تنها از بین نرفته بلکه مساحت زیادی از افغانستان را دراختیار دارد و آمریکا را پای میز مذاکره نیز آورده است! هزاران میلیارد دلار آمریکا خرج شده و هزاران سرباز آمریکایی نیز از بین رفته است. این بخشی از مشخصات یک جنگ بی پایان در افغانستان است. آنهم کشوری چند تیکه و بسیار بی ثبات به لحاظ وحدت ملی و بسیار ضعیف در حوزه نظامی، که قاعدتا لقمه‌ای راحت برای ایالات متحده محسوب می‌شد!

دو: قدرت نظامی افغانستان و ترکیب اجتماعی و سیاسی افغانستان با ایران بسیار متفاوت و اساسا قابل قیاس نیست. بنابراین وقتی آمریکا در افغانستان درگیر یک جنگ نامحدود و بی پایان شده،در مواجه نظامی با ایران وضعیتش چگونه خواهد بود؟!

سه: تفاوت عمده ایران با افغانستان نیز در این بخش است که ایران در مقابل آمریکا تنها دفاع نخواهد کرد، بلکه در فاصله زمانی کوتاهی صدها مقر نظامی و موقعیت اقتصادی آمریکا را در منطقه به آتش خواهد کشید و کل منطقه خاورمیانه عرصه نبرد ایران و آمریکا خواهد شد.

چهار: طبیعی است که ترسیم جنگ نامحدود و بی پایان در مواجه نظامی با ایران، کار ویژه مقامات نظامی و سیاسی ایران برای تصحیح محاسبات مقامات آمریکا در مواجه نظامی با تهران بوده باشد.

پنج: طی هفته های اخیر بی شک سخنرانی ها و تصمیمات نظامی سرلشکر سلامی دقیقا بر همین مدار بوده است. یعنی ادبیات راهبردی که مرتبا به ترامپ یادآوری می‌کند که مواجه نظامی با ایران محدود نخواهد ماند و آمریکا را وارد جنگی بی پایان خواهد کرد و مهمتر از آن پایان این جنگ نیز با تصمیم تهران خواهد بود. بنابراین با دقت بیشتری به متن سخنرانی های سردار سلامی باید توجه کرد، پیام های راهبردی دیگری نیز نهفته است که شاید مقامات غربی از برخی داخلی‌ها بیشتر پیام آن را درک کنند.

*مدیر مسئول جهان نيوز
آدرس کانال مهدی جهان تیغی
https://t.me/mahadi_jahantighi
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
فقط بزنيد به ناوگان امريكا
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
شما جدي نگير چند شعار دادند
Iran, Islamic Republic of
مي زنم مي زنم مصرف داخلي داره
Sweden
نه اینکه نزدیم! خب کشتی بریتانیا و گلوبال هاون ۲۰۰ میلیون دلاری چی بود که مثل پشه بچه های سپاه زدنش؟ تو سوریه و عراق چه جوری ایران نفس شون رو گرفت؟ باید دیر یا زود قبول کنید پشم و پیلی امریکاتون ریخته و افتخار این صافکاری تمیز آمریکا رو دنیا به پای ایران اسلامی نوشته جوری که همین توله ترامپ ... به زوزه مرگ کشیدن افتاد!
Iran, Islamic Republic of
برای کجا؟آلبانی
vqhdd uv
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
ادبیات یکدست ومحکم ایشان از استراتژی کاملا حساب شده ،منشا میگیرد....
Iran, Islamic Republic of
صحبت اخیر اقای سلامی این بوده که اسراییل در اولین جنگ منطقه حذف خواهد شد!
Iran, Islamic Republic of
..م.
علی
United States
سلام سردار.
فقط موشک بساز .
حتی مخالف نگارش شعار مرگ بر اسرائیل علاقه به موشک پیدا نمود و افتخار میکند که با موشک دولتش پهباد امریکایی سرنگون شد و لذت برد....
هرمز
Romania
...
Romania
جهان تیغی، چرا کانال تلگرام داره؟

مگه همین سایت جهان نیوز ضد تلگرام نبود؟

چقدر تیتر زدید برا تلگرام علیه دولت؟
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
درود بر مدافعان و سرداران وطن که سایه جنگ رو از ایران دور نگه داشته اند.
رضا
Iran, Islamic Republic of
حضرت استاد جهان تيغى !
از جمله سخنان جالب و به ياد ماندنى جناب سردار اين است كه : اخيراً عربستان و امارات در برابر قدرت ايران پشم و كرك شان ريخت !
آيا اين سخنان نيز جزو همان ادبيات راهبردى مورد نظر جنابعالى است ؟! يا نه نوع ديگرى محسوب ميشود ؟!
Romania
حالا همه اينارو گفتي فقط جواب بده كه اگر آمريكا بلاي هيروشيما و ناكازاكي رو سرمان آورد و يا مثل ويتنام از سلاح شيميايي قوي استفاده كرد يا بدتر سلام بيولوژيك استفاده كرد چه خاكي رو سرمان بريزيم ؟ ....!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ترامپ سیاستمدار ترین و باهوش ترین کسی است که در تاریخ آمریکا هنوز تکرار نشده....
Sweden
...
Iran, Islamic Republic of
و....