پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

حذف صفر در بعضی کشورها ۱۰ سال طول کشیده

پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 697353
یک نماینده مجلس با اشاره به تصمیم دولت در حذف صفرها از پول ملی گفت: اگر صفرها را از پول ملی حذف کنیم و تورم کنترل نشود می‌تواند ضررهایی را به همراه خود بیاورد. نکته مهم در حذف صفرها از پول هر کشوری این است که پس از این اقدام تورم ایجاد نشود.
حذف صفر در بعضی کشورها ۱۰ سال طول کشیده
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایلنا ، علی کاظمی درباره مصوبه هیات دولت درمورد تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان اظهار کرد: حذف صفر از پول ملی سابقه زیادی در بسیاری از کشورها دارد. برخی کشورهای توسعه‌ یافته و درحال توسعه این کار را انجام داده‌اند. در بسیاری از کشورها حتی برای چندمین بار هم این کار را انجام دادند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: برخی کشورها در حذف صفر از پول‌شان موفق بودند، کشورهایی مثل آلمان، کره جنوبی، ترکیه، برزیل و... این اقدام را انجام دادند. برخی  کشورها در این کار موفق و برخی نیز ناموفق بودند.

نماینده اصلاح‌طلب مردم اردل و فارسان اظهار داشت: در حال حاضر می‌توانیم بگوییم برای مصوبه دولت، هم محاسن و هم معایبی وجود دارد. به نظر من نقاط قوت این تصمیم بیش از نقاظ ضعف یا معایب آن است. اما هچنان نیاز داریم که بتوانیم محاسن این امر را تقویت کنیم و از معایب آن بکاهیم.

این عضو فراکسیون مناطق کمتر توسعه یافته مجلس گفت: حذف صفرها از پول ملی از بعد روانی مزایایی را به همراه دارد، نحوه انتقال و میزان چاپ اسکناس نیز از دیگر محاسن این اقدام است. اما نکته‌ای که برخی کشورها در این اقدام موفق نبوده‌اند این بوده که نتوانستند در کنار حذف صفر بر تورم غلبه و آن را کنترل کنند.

این عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: اگر صفرها را از پول ملی حذف کنیم و تورم کنترل نشود می‌تواند ضررهایی را به همراه خود بیاورد. نکته مهم در حذف صفرها از پول هر کشوری این است که پس از این اقدام تورم ایجاد نشود. اگر بتوان تورم را کنترل کرد، حذف صفر حتما می‌تواند مفید و ضروری باشد. شرایط زیرساختی و نظارتی باید برای این کار تامین شود. اگر همراه با حذف صفرها از پول ملی، تورم را کنترل کنیم این اقدام می‌تواند مثبت واقع شود.

کاظمی با اشاره به معایب حذف صفر از پول ملی گفت: نقطه ضعف این کار در قیمت‌گذاری‌ها است. اگر بخواهیم چهار صفر را حذف کنیم برای بعضی اجناس و قیمت‌ها به عددی می‌رسیم که ممکن است اعشاری باشد، اما همه نهادها باید همراهی کنند و به نظر من این نیاز جامعه ما است تا مقداری قدرت ملی پولمان افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه حذف صفرها از پول ملی از طریق لایحه دولت به مجلس می‌رسد، گفت: این موضوع در مجلس هم بررسی می‌شود و مرکز پژوهش‌ها هم گزارش‌های خود را ارائه می‌دهد و در نهایت هم شورای نگهبان باید تایید کند. یعنی هنوز دو یا سه پیچ دیگر تا اجرایی شدن این موضوع وجود دارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: حذف صفر از پول در بعضی از کشورها تا ده سال هم به طول انجامیده است، مدت زمان اجرایی شدن این اقدام بستگی به همراهی همه بخش‌ها برای عملیاتی کردن آن دارد. البته اینکه لایحه آن هم با فوریت یا به صورت عادی به مجلس بیاید در مدت زمان بررسی آن اثر دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
حذف صفر در بعضی کشورها ده سال طول کشیده در کشور ما بیش از ده سال است که راجع به آن حرف زده میشود خدا میداند چند سال اجرایش طول بکشد آن هم در این دولت که دولت پیران است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
خدا هدایت کند ...آن روز که آقایان اسکناس بی پشتوانه چاپ کردند کاش می فهمیدند که مردم درک و شعور دارند ....این چهار صفری که می خواهند بردارند همان اسکناسهای بی پشتوانه و پفک نمکی هایی است که دهانها احساس می کردندولی شکمی سیر نشد ...
سید رضا
Iran, Islamic Republic of
اگر صفر ها حذف شود ، ولی دوباره تورم ایجاد شود ، از اینجا رانده و از آنجا مانده می شویم !!