جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۲

ارتش سوریه به «مثلث مرگ» نزدیک می‌شود +جزئیات

پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 697339
پیشروی های گسترده ارتش سوریه در حومه حماه و ادلب علیه گروه های تروریستی در حال روز به روز دایره وسیع تری پیدا می کند یگان های ارتش این کشور خود را برای عملیات در مثلث مرگ آماده می کنند.
ارتش سوریه به «مثلث مرگ» نزدیک می‌شود +جزئیات
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، ارتش سوریه که با پاسخ کوبنده خود، در برابر نقض آتش بس ادلب توسط تروریستها نشان داد که به هیچ عنوان حاضر به مسامحه با تروریست ها در هیچ شرایطی نیست هر روز پیشروی های قابل توجهی را در برابر صفوف عناصر تروریست در مناطق مختلف این کشور محقق می سازد.

در همین خصوص فرماندهی ارتش سوریه به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرد، به رغم اعلام موافقت ارتش سوریه با آتش‌بس در منطقه کاهش تنش در ادلب در اول ماه اوت جاری گروه‌های تروریستی مسلح و مورد حمایت ترکیه پایبندی به آتش‌بس را رد کرده و دست به حملات متعددی علیه غیرنظامیان در مناطق امن زدند.

ارتش سوریه از نقش ترکیه در حمایت از گروه های تروریستی انتقاد کرده و اعلام کرد که طرف ترکیه به دست نشانده‌های خود در بین گروه‌های تروریستی مستقر در ادلب اجازه می دهد حملاتی را انجام دهند بنابراین آنکارا به رویکرد خرابکارانه و نادیده گرفتن تعهداتش مطابق توافقنامه سوچی ویژه منطقه امن در ادلب ادامه می‌دهد و این امر به تقویت مواضع تروریست‌ها و اشاعه خطر تروریسم در خاک سوریه منجر می‌شود.
پیشروی ارتش سوریه در ادلب باعث شده ترکیه انتقاداتی را علیه این عملیات مطرح کند به طوریکه وزیر خارجه این کشور نسبت به فاجعه شدید در ادلب در صورت اجرایی شدن این عملیات هشدار داده است.

این در حالیست که ارتش سوریه در عملیات نظامی خود مشخصا عناصر تروریست و مواضع آنها را هدف قرار می دهد و قاعدتا هیچ نگرانی در خصوص هدف قرار گرفتن غیر نظامیان وجود نخواهد داشت.

پیشروی های ارتش سوریه به قدری سریع روی می دهد که مناطق استراتژیک و روستاهای مهم به سرعت از اشغال گروه های تروریستی خارج شده و به دست نیروهای سوری می افتد. یگان‌های ارتش سوریه به تازگی موفق شدند کنترل روستای راهبردی «الاربعین» در حومه شمالی حماه را بعد از درگیری‌های شدید با گروه‌های تروریستی مسلح به دست بگیرند.

با تسلط ارتش سوریه بر روستای الاربعین، راه پیشروی ارتش به سمت منطقه موسوم به «مثلث مرگ»، که منظور از آن مرکز تجمع گروه‌های تروریستی در روستاهای «اللطامنه»، «کفر زیتا» و «الزکاه» در شمال حماه است، باز شده است.

باید به این نکته اشاره کنیم که منطقه الزکاه در مثلث مرگ  مرکز اصلی حملات تروریستها علیه مناطق مسکونی در حومه شمالی حماه به شمار می رود و ارتش سوریه از سال ۲۰۱۳ وارد این منطقه نشده است بنابراین  می توان گفت که این اقدام یک دستاورد استراتژیک جدید برای نیروهای سوری به شمار می رود.

برخی از طرفهای خارجی تلاش دارند تا آتش درگیری ها در سوریه را تازه نگه داشته و ارتش سوریه را در جبهه های مختلف از شمال گرفته تا جنوب هم چنان درگیر نگه دارند؛ این مسأله شامل حال شبکه های زیر زمینی تروریستی در استان درعا نیز می شود.
گروه های زیر زمینی با دست زدن به عملیات تروریستی علیه نیروهای ارتش سوریه در استان درعا و حتی نیروهای روسی تلاش می کنند تا مانع پیشروی های نیروهای سوری در شمال کشور و در محورهای حومه شمالی حماه و حومه جنوبی ادلب شوند.
هدف این گروه های تروریستی ایجاد خلأ امنیتی در استان درعا و ایجاد تنش در میان صفوف ارتش سوریه که در حال پیشروی در جبهه های شمال است چرا که اکثریت ساکنان استان درعا حامی ارتش سوریه و نظام حاکم این کشور هستند و فرزندان آنها در میان نیروهای ارتش سوریه در حال خدمت هستند.

پیشروی های ارتش سوریه، بازگشت آوارگان به استان درعا، اجرای پروژه های کشاورزی و عمرانی در این منطقه و بازگشت زندگی عادی به آن باعث شده تا تروریستها مجددا برای به تنش کشیدن اوضاع امنیتی در این منطقه و مشغول کردن ارتش سوریه به آن به تقلا بیافتند. نکته قابل توجه آنکه این گروه های زیر زمینی از حمایت مالی کشورهای خارجی برخوردار هستند.

بعد از آزاد سازی استان درعا توسط ارتش سوریه طی ۲ سال گذشته اینک درگیری ها برای آزاد سازی شمال این کشور در جبهه های حومه حماه و ادلب و شرق فرات و عفرین در جریان است.

نکته قابل توجه در خصوص تحولات میدانی در سوریه این است که هر چقدر پیشروی های ارتش این کشور در محورهای مهم و سرنوشت ساز گسترده تر می شود گروه های تروریستی با حمایت کشورهای خارجی فعال تر شده و برای آغاز عملیات ایذایی با هدف مشغول کردن ارتش سوریه در جبهه های مختلف و تضعیف قدرت عملیاتی آن وارد عمل می شوند. همان طور که آتش بس ادلب با بی توجهی ترکیه به اجرای تعهدات خود شکست خورد و ارتش سوریه مقتدرانه عملیات نظامی خود را علیه تروریستها از سر گرفت.

اما در این میان سخنان یک مسئول سابق ترکیه قابل تأمل است. ملیح گوکچک شهردار پیشین آنکارا در سخنانی قابل تأمل خواستار مسلح کردن سوری های مقیم کشورش و بازگرداندن آنها به سوریه شد و با این درخواست جنجال زیادی به راه انداخت. گوکچک در چند توئیت خود از پیشنهاد آموزش دادن به جوانان سوری در پایگاه های داخل ترکیه و فرستادن آنها به سوریه برای جنگیدن حمایت کرده است.

مداخله کشورهای خارجی برای ادامه یافتن بحران سوریه به قدری آشکار است که روسیه نیز به این مسأله اذعان داشته و نماینده این کشور در سازمان ملل اعلام کرد که کشورهای غربی در شورای امنیت به دنبال محافظت از کانون های تروریستی در ادلب هستند و این کشورها برای تحقق این هدف تلاش می کنند. وی تصریح کرد که هر زمان که کانون های تروریستی در سوریه به پایان خود نزدیک می شوند کشورهای غربی برای محافظت از آنها وارد عمل می شوند.

در هر صورت باید گفت که ارتش سوریه بدون هیچ ملاحظه سیاسی و یا مسامحه ای به عملیات گسترده خود علیه تروریستها در ادلب و حماه برای عقب راندن آنها و انهدام مواضعشان ادامه داده و برای پایان دادن به عمر این تروریستها به زودی عملیات خود را علیه مثلث مرگ آغاز خواهد کرد؛ عملیاتی که به مذاق بسیاری از طرفهای خارجی که خواهان ادامه یافتن بحران سوریه و تنش و درگیری در این کشور هستند خوش نخواهد آمد و یگان های ارتش سوریه باید آماده تحرکات زیر زمینی گروه های تروریستی در استان های این کشور برای تحت الشعاع قرار دادن دستاوردهای استراتژیک خود باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سرور
Iran, Islamic Republic of
نقشه؟
رسول
Iran, Islamic Republic of
...