پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

فشار بر ژاپن برای پیوستن به ائتلاف تنگه هرمز

چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 697284
آمریکا که تا کنون تلاش هایش برای پیوستن کشورهای دیگر از جمله ژاپن به آنچه ائتلاف دریایی حفاظت از تنگه هرمز می نامد شکست خورده و بی نتیجه مانده است بار دیگر تلاش کرد توکیو را به پیوستن به این ائتلاف تشویق کند که این بار هم بی نتیجه ماند.
فشار بر ژاپن برای پیوستن به ائتلاف تنگه هرمز
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، خبرگزاری کیودو روز چهارشنبه گزارش کرد «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در مسیر سفر به ژاپن در گفت و گو با خبرنگاران گفته بود از ژاپن خواهد خواست به ائتلاف دریایی آمریکا بپیوندد.

رییس پنتاگون گفته بود هر کشوری که به آزادی ناوبری و آزادی تجارت علاقه مند باشد، باید به ائتلاف حفاظت از تنگه هرمز بپوندد این چیزی است که ژاپنی ها باید آن را به شدت مورد توجه قرار دهند من در مورد این موضوع در این سفر با آنها صحبت خواهم کرد.

این درخواست وزیر دفاع آمریکا در حالی است که مقامات ژاپن بارها اعلام کرده اند تمایلی برای عضویت در این ائتلاف ندارند و به دنبال ایفای نقش سازنده تری هستند.

با این حال اگرچه یک منبع دولتی به خبرگزاری کیودو گفته است «مایک اسپر» این درخواست را امروز چهارشنبه در دیدار با «تاکشی آیوا» وزیر دفاع ژاپن مطرح کرده است اما «یوشیهیده سوگا» دبیر کابینه ژاپن به خبرنگاران گفت وزیر دفاع آمریکا چنین درخواستی را با «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن مطرح نکرده است.

وزیر دفاع ژاپن نیز پس از دیدار با همتای آمریکایی خود یک بار دیگر تاکید کرد ژاپن با در نظر گرفتن نیازهای نفتی و روابط خود با واشنگتن و تهران به دنبال این است که چگونه نقش خود را در این زمینه ادا کند.

آیوا بدون اشاره به موضوع تنگه هرمز به خبرنگاران گفت: وزرای دفاع دو کشور در مورد اهمیت همکاری سه جانبه با کره جنوبی برای مقابله با تهدیدات کره شمالی و همچنین پیمان اطلاعاتی توکیو و سئول که ممکن است در میان خصومت فزاینده میان دو کشور در معرض تهدید قرار گرفته باشد گفت و گو کردند.

سفر آسیایی «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا شامل ژاپن، استرالیا ، نیوزیلند ، مغولستان و کره جنوبی است او قرار است روز جمعه در سئول با وزیر دفاع کره جنوبی هم دیدار کند تا او را هم برای پیوستن به ائتلاف دریایی حفاظت از تنگه هرمز تشویق کند موضوعی که تا کنون با پاسخ منفی این دو کشور مواجه شده است.

در همین حال آبه شینزو نخست وزیر ژاپن نیز روز گذشته در سخنرانی خود در هیروشیما گفت بر اساس طیف وسیعی از ملاحظات از جمله روابط توکیو با واشنگتن و تهران، تصمیم خواهد گرفت که کشورش چه نقشی را در این ائتلاف می تواند ایفا کند.

وی گفت: ژاپن نقش مهمی در رفع تنش ها در خاورمیانه ایفا خواهد کرد.

تلاش های ترامپ برای پیوستن کشورهای دیگر به این ائتلاف دریایی عملا شکست خورده است به همین دلیل برای چندمین بار با اعزام نمایندگان و مقامات دولتی به کشورهای منطقه به دنبال راهی برای تغییر نظر این کشورها است اما تا کنون به نتیجه نرسیده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *