پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
/جان الن و برت مک گورگ - واشنگتن پست/

ناسیونالیسم سفید در ماهیت با داعش یکی است

چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۴۸
کد مطلب: 697282
دو تن از نمایندگان ویژه ریاست جمهوری آمریکا برای ائتلاف جهانی ضد داعش معتقدند، تاکید برابر روی مبارزه علیه تروریسم ناسیونالیسم سفید اولین گام در معکوس کردن چیزی است که الان یک ننگ ملی خطرناک است.
ناسیونالیسم سفید در ماهیت با داعش یکی است
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، جان الن، رئیس موسسه بروکینگز و برت مک‌کورگ، استاد دانشگاه استنفورد و کارشناس ارشد موسسه غیر انتفاعی موقوفه کارنگی برای صلح بین‌المللی که هر دو از نمایندگان ویژه ریاست جمهوری آمریکا برای ائتلاف جهانی ضد داعش بودند، در مطلبی برای واشنگتن پست نوشتند: "ما هر دو به عنوان نمایندگان ریاست جمهوری در هدایت کمپین جهانی آمریکا برای شکست گروه تروریستی داعش حضور داشتیم. ما در این راه با تمامی سازمان‌ها و آژانس‌های دولت آمریکا برای تشکیل کمپینی جامع و چند بعدی برای شکست تروریست‌های داعش در میادین نبرد و مهمتر اینکه از طریق عملیات ضد مالی، ضد پیامی و اشتراک اطلاعاتی در سراسر ایالات متحده و جهان همکاری کردیم. رهبری آمریکا و دیپلماسی مصمم، یکی از بزرگترین ائتلاف‌های تاریخ با حدود ۸۰ شریک را به وجود آورد.

این تلاش‌ها برای توقف حملات و نجات جان انسان‌ها بود. داعش در سال ۲۰۱۴ یک نیروی جهانی و به نظر غیر قابل توقف بود که با فراغ بال در فضای سایبری و پلتفورم‌های رسانه‌های اجتماعی کاملا در دسترس جولان می‌داد. داعش مرتکب نسل‌کشی شد، هزاران زن و دختر را به بردگی گرفت و از پناهگاه‌هایی در سوریه حملاتی تروریستی طراحی کرد که بعدا در خیابان‌های پاریس، ‌بروکسل، ‌استانبول، نیس و دیگر مناطق اجرا شد. داعش دسترسی آزادی به تجهیزات و تسلیحات نظامی که روانه سوریه می‌شد، داشت. ایدئولوژی داعش به ایالات متحده اشاعه یافت و محرک حملاتی در فلوریدا، تگزاس و کالیفرنیا شد.

در تمام طول این مدت، هیچکس اراده آمریکا برای یافتن و شکست این تروریست ها و حفاظت از این سرزمین را زیر سوال نبرد. هر زمان که یکی از ما بهانه‌های تروریسم را از رهبران منطقه‌ای در خاورمیانه می‌شنیدیم، به عنوان مثال قساوت‌های داعش را محکوم می‌کنند اما با بی‌عدالتی‌های سیاسی اساسی موافق هستند، ما هیچ بهانه‌ای را برای چنین استدلالی نمی‌پذیرفتیم. هیچگونه توجیه سیاسی برای اقدامات کشتار جمعی غیرنظامیان وجود ندارد. زمانی که رهبران سیاسی چنین اقداماتی را پوشش می‌دهند، حتی غیر عامدانه، این جنبش اشاعه می‌یابد و مردمان بیگناه جان می‌دهند.

ایالات متحده اکنون با یک تهدید امنیت ملی جدید مواجه است. این دشمن داعش نیست، بلکه تروریسم ناسیونالیست سفید داخلی و خانگی است. و "تروریسم" واژه‌ای است که باید مورد استفاده قرار بگیرد. رشته افکاری که موجب این تروریسم شده است، اکنون یک پدیده جهانی است، با قساوت‌های جمعی در نروژ، نیوزیلند، کارولینای جنوبی و همچنین به ظن مقام‌های اجرای قانون، در ال پاسو. این حملات با استقبال حامیانی در تاریکی، اما عمدتا قابل دسترس در اینترنت مواجه شد.  این اقدامات تروریستی ممکن است تا حدی با حملات داعش متفاوت باشد اما ماهیت آنها شبیه است؛ برگرفته از روایات تنفرآمیز، از دست دادن صفات انسانی، عقلانی کردن خشونت و تجلیل از قتل در ترکیب با دسترسی آماده به جذب نیرو و تسلیحات جنگی.

اولین گام برای غلبه بر این روند خطرناک خشونت‌آمیز بیان شفاف و بدون ابهام است. این تروریسمی علیه غیرنظامیان بیگناه آمریکایی است. اگر داعش یا القاعده این اقدامات را مرتکب می‌شد، این کشور به عنوان یک بدنه متحد برای غلبه به آن بسیج می‌شد. دولت آمریکا تمام ابرازهای حقوقی را برای نابودی این تسهیل‌کنندگان خشونت و حفاظت از مردم آمریکا در مقابل آسیب بیشتر به کار می‌برد. ایالات متحده پیامی روشن منتشر می‌کرد و جهان را برای واکنشی مصمم، تقویت ائتلاف‌ها و اشتراک اطلاعاتی با متحدانش رهبری می‌کرد. متاسفانه زمانی که بحث تروریسم ناسیونالیست سفید در میان باشد، دونالد ترامپ در هاله‌ای از ابهام صحبت می‌کند و لفاظی او، آگاهانه یا غیر آگاهانه، اثر تامین پوشش برای افراطگرایانی را دارد که بهانه اقداماتشان را در زبان شکایت سیاسی می‌گنجانند.

ایالات متحده باید نقش رهبری در غلبه بر این نوع تروریسم را پیش ازآنکه بدتر شود، بر عهده بگیرد. این خطرات اگر بدون توجه باقی بمانند، خطر حمله‌ای در حد بمبگذاری ۱۹۹۵ در اوکلاهاما سیتی را به دنبال دارند که ۱۶۸ کشته بر جای گذاشت.   

کریستوفر رای، مدیر اف‌بی‌آی دو هفته پیش هشدار داد اغلب بازداشت‌های مرتبط با تروریسم در سال جاری به تروریسم برترطلبی سفیدپوستان مرتبط است. این کشور اکنون با وضعیت امنیت ملی جدیدی به موازات تهدید داعش مواجه است. این تحولات نیازمند شفافیت اخلاقی و دستور کاخ سفید برای هدایت تمام تجهیزات دولت فدرال برای تشکیل کمپین جامع و بلندمدت برای حفاظت از تمام آمریکایی‌ها است. اگر رئیس‌جمهوری آمریکا اقدامی صورت ندهد، بعد کنگره و دولت‌های فدرال و محلی باید وارد عمل شوند. فوریت این مساله به حدی است که نمی‌توان منتظر یک رهبری ملی جدید شد؛ آنچه در معرض خطر است چیزی جز جان آمریکایی‌ها و زندگی آنها نیست.  

تمرکز بر این تهدید داخلی نباید تلاش‌های آمریکایی برای مبارزه و محدودسازی تروریسم بین‌المللی را از بین ببرد. اما تاکید برابر روی مبارزه علیه تروریسم ناسیونالیسم سفید اولین گام در معکوس کردن چیزی است که الان یک ننگ ملی خطرناک است."
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *