جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

تاثیر حذف صفر از ۱۵ صفر بودجه

دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب: 696918
در حالی دولت بر حذف چهار صفر از پول ملی اصرار دارد که کارشناسان حوزه بودجه‌نویسی معتقدند این تغییر موجب به هم ریختگی سری زمانی بودجه و پیچیدگی‌هایی در این رابطه می‌شود؛ آن هم در شرایطی که تاثیر مثبتی در کاهش هزینه یا مصارف بودجه‌ای نداشته و محدود به آثار روانی خواهد بود.
تاثیر حذف صفر از ۱۵ صفر بودجه
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، اخیرا هیات دولت کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی را تصویب کرد که در نتیجه آن ریال برداشته شده و تومان واحد پول ملی می‌شود؛ به طوری که هر ۱۰ هزار ریال یک تومان خواهد شد.

بعد از این مصوبه هیات دولت، نظرات متفاوتی از سوی کارشناسان اقتصادی و برخی نمایندگان مجلس در حوزه‌های مختلف مطرح شد، این در حالی است که یکی از بخش‌هایی که با اعداد و ارقام کلان سر و کار داشته و به طور حتم درگیر این تصمیم دولت خواهد شد، حوزه بودجه‌ریزی کشور است و در همین رابطه پرس و جوی ماجرا از برخی مسئولان و کارشناسان مرتبط با بودجه در مورد اینکه حذف چهار صفر چه اثری در خواهد داشت، با این توضیحات همراه بود که بسیار کار سخت و پیچیده‌ای پیش روی دولت است؛ چرا که باید تمامی اطلاعات مربوط به حوزه مالی در خزانه و بودجه تغییر کند، چراکه برای محاسبات سری زمانی تمامی اطلاعات مورد استفاده باید تغییر کرده و بر اساس مدل جدیدی که بر مبنای تومان است، تهیه شود.

به گفته کارشناسان حوزه بودجه‌ریزی برای اینکه آمار و ارقام قابل مقایسه شده و سری‌های زمانی بعد از تبدیل ریال به تومان قابل استفاده و قابل قیاس باشند، لزوم تغییر تمامی آنها وجود دارد. این در حالی است که حساب‌های مورد نظر از سال ۱۳۳۸ تاکنون وجود داشته و باید تمامی آنها تبدیل شود که خود بسیار موضوع پیچیده‌ای خواهد بود، چراکه به هر حال در گذر زمان اعداد تغییر کرده و تبدیل آنها کار آسانی نیست.

آنچه در توضیح بودجه‌ریزان دیده می‌شود، تغییر پول ملی و حذف چهار صفر تغییری در هزینه‌ها ایجاد نخواهد کرد و تنها آثار روانی را به همراه دارد که در برخی موارد مثبت و در برخی موارد منفی است.

در مجموع کارشناسان حوزه بودجه‌ریزی تاکید دارند که در شرایط ثبات اقتصادی می‌توان دست به حذف صفر از پول ملی زد اما اکنون وضعیت اقتصاد ایران در ثبات و فضای آرامی قرار ندارد که چنین تصمیمی عقلانی به نظر برسد ولی حتی اگر این موضوع در مجلس نیز مصوب شود، بسیار زمان‌بر بوده و این گونه نیست که زیرساخت‌ها آماده بوده و بلافاصله صفر از پول ملی حذف شود.

اما اگر چهار صفر از پول ملی حذف شود، در رابطه با اعداد و ارقام بودجه باید گفت که در حال حاضر سقف کلی بودجه تا ۱۵ صفر دارد. به عنوان نمونه برای سال جاری سقف کلی بودجه کشور ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که با حذف چهار صفر به ۱۷۰ میلیارد تومان می رسد. البته به تبع آن در سایر بخش‌ های درآمدی و هزینه‌ای نیز ارقام کاهش می‌یابد؛ به طوری که ۴۴۸ هزار میلیارد تومان منابع و مصارف بودجه به ۴۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان کاهش خواهد یافت که تنها تغییری در ظاهر ارقام و عملیات حسابداری است نه منابع و مصارف.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *