شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۷
۱۰

نامه سرگشاده «رضا برجی» به سرلشکر باقری

يکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب: 696898
اگر به ستوه نیامده بودم این نامه را برای شما نمی­‌نوشتم. ولی مدیرعامل موزه دفاع ­مقدس عرصه را چنان تنگ کرد که این چند خط را در نیمه ­راه محکمه برای شکایت از ایشان خطاب به شما می­‌نویسم.
نامه سرگشاده «رضا برجی» به سرلشکر باقری
به گزارش جهان نيوز، سهیل کریمی مستند ساز در صفحه اینستاگرام خود در خصوص نامه سرگشاده رضا برجی با عنوان «زخم رضا سر باز کرد» نوشت: خیلی از ماها رضا برجی را می‌شناسیم موجودی بی آزار و دوست داشتنی و هنرمندی که از آن دست برندهاست که سودی برای خودش ندارد اما تا دل‌تان بخواهد سکوی پرش خیلی‌ها شده است.

نویسنده، مستندساز و عکاسی که در 14 جنگ معاصر دنیا حضور موثر داشته و در این راه رکورد جهانی را هم به نام خود ثبت کرده. 

هر مدیری که در این سال‌ها به دنبال کسب اعتبار و آبرو برای خود بوده در مناسبات مختلف نام رضا را کنار تقدیر شونده‌ها قرار داده تا جایی در دل دوستداران رضا باز کند. هر چند که خود رضا هم همیشه از نیات این جماعت با خبر بوده، هر چند که سعی کرده با سکوت از کنار این بیلان دادن ها بگذرد. 

ولی این بار زخم رضا با زخم های پیش از اینش فرق دارد. زخم هایی که یادگار بمب های شیمیایی دشمن بعثی بود و هر از چندی عفونی شده و سر و صورت رضا را در خود می پوشاند.

این بار با نشتر خودی سر باز کرده و دلش را هم به درد آورده و از آنجایی که من کمترین در این مناقشه حَکَم از طرف رضا بودم تا موضوع با خیر و سلامت به انتها برسد، بی هیچ توضیح اضافی دعوت‌تان می کنم تا پای حرف‌های زخمی رضا بنشینید و اگر در توان‌تان بود صدایش را سینه به سینه بچرخانید تا به گوش صاحبش برسد.

«هو الحی
نامه سرگشاده «رضا برجی» به سرلشگر پاسدار «محمد باقری»

برادر عزیز سردار سرلشکر پاسدار آقای باقری
رییس محترم ستاد کل نیروهای مسلح
سلام ­علیکم

اگر به ستوه نیامده بودم این نامه را برای شما نمی­‌نوشتم. ولی مدیرعامل موزه دفاع ­مقدس عرصه را چنان تنگ کرد که این چند خط را در نیمه ­راه محکمه برای شکایت از ایشان خطاب به شما می­‌نویسم به احترام امضایی که پای حکم مدیرعامل موزه دفاع مقدس زده­‌اید. این نامه را می­‌نویسم به این امید که شما شخصا به این ماجرا توجه و رسیدگی کنید.

14 ماه پیش برای پژوهش و نگارش سناریوی بخش موزه مقاومت در موزه دفاع ­مقدس دعوت شدم و به همراه محمود جوانبخت، دوست نویسنده و فیلمسازم که احتمالا با قلم و آثارش آشنا هستید در طول شش ماه وقت و انرژی و حوصله گذاشتیم و حتی سفری شش روزه هم ایشان به سوریه و لبنان رفت و خلاصه طرح جامعی نوشتیم برای تاسیس موزه‌­­ی مقاومت که آقای مدیرعامل اصرار داشت هر چه زودتر کارش شروع شود ولی ناگهان از 8 ماه پیش ایشان دیگر پاسخ تماس­‌های ما را نداد و بعد هم در دادن حق و حقوق ما دبه درآورد و خلاصه بعد از پی­گیری­‌های فراوان و مستمر، کار به حکمیت کشید ولی باز هم ایشان طفره رفت و سر باز زد از ادای حق و حقوق ما.

اکنون بحث اصلا بحث مسائل مادی نیست. بنده همان بسیجی 40 سال پیش هستم که وقتی سال 61 در مرحله اول عملیات بیت ­المقدس مجروح شدم، بعد از مجروحیت و بستری از بیمارستانی در اراک مرخص شدم حاضر نشدم 200 تومان ... بعله! 200 تا تک تومانی از پول بیت­ المال را برای خرج راه بگیرم. با خودم گفتم بلیت قطار را که این بنده­ خداها تقبل کرده ­اند و خودشان تا ایستگاه راه ­آهن اراک ما را می­‌رسانند. فوقش در تهران هم خدا کریم است و از راه ­آهن تا خانه را هم تاکسی دربست می­‌کنم و وقتی به خانه رسیدم کرایه را از خانواده می­‌گیرم و می­‌دهم. (نامه­‌ی 37 سال پیش بنیاد شهید اراک الصاق همین نامه است).

 
 

من هنوز همان آدم هستم. هنوز به کرامت ربانی معتقدم و هنوز بلدم با تن مجروح و جیب خالی برگردم خانه و زودتر سر پا شوم تا خودم را به خط مقدم برسانم. تا الان که همین­طور بوده. به لطف حق تا دم مرگ هم چنین خواهد بود. اصلا حق و حقوق مالی که سهل است جان و مال­مان فدای سر نظام و انقلاب و رهبری. کار ما و امثال ما در مقابل کاری که بچه بسیجی­ های مخلص خمینی... همان­ها که در مقابل تانک‌­های تی72 ایستادند و بدن مطهرشان تکه تکه شد ذره­ای ارزش ندارد. با جانفشانی­‌های مدافعین حرم و بسیجیان مخلص خامنه‌­ای که اصلا قابل قیاس نیست...

اما این برخورد با هنرمند و نویسنده و اهل فرهنگ به هیچ­ وجه انسانی نیست و برای اصلاح چنین رویه­‌هایی، با این جسم و جان نصفه و نیمه و نفس­‌های به شماره افتاده،­ تلاش خواهم کرد و از پا نخواهم افتاد و صدایم را به گوش آنهایی که سر رشته امور را به دست دارند خواهم رساند.

برادر باقری عزیز!

از شما که خود از پیشکسوتان جهاد و شهادت هستید می‌­پرسم که رفتار ایشان با فرهنگ و آداب جبهه و جنگ و دفاع ­مقدس چه نسبتی دارد؟ چرا باید یک آدمی که منش و مرامش کم­ترین نسبتی با این فرهنگ دارد، بر صدر یک مرکزی که وظیفه‌­اش اشاعه و ترویج فرهنگ متعالی دفاع­ مقدس است، بنشیند؟

یک مثال کوچک می‌­زنم و درمی­گذرم که از این دست مثال باز هم هست. موزه در این روزگار که روزگار اقتصاد مقاومتی و صرفه ­جویی در هزینه ­ها است، سررسیدی (تقویم) منتشر کرده است و آقای مدیرعامل در این سررسید 11 بار عکس خود را چاپ زده است! بعله، درست خواندید، 11 عکس از خودش را در کنار افراد مختلف چاپ زده است حال آن­که این سررسید، سررسید موزه دفاع­ مقدس است ولی دریغ از چاپ یک عکس از سرداران شهید!

نکند ایشان امسال هم مثل دوره ­های پیشین قصد کاندیدا شدن در انتخابات مجلس را دارد و خدای نکرده... به هرحال این شیوه تبلیغ برای خود، از شیوه­­‌های آدم­‌های سیاسی است. شما که حتما یادتان هست. بچه بسیجی­‌های مخلص همیشه از جلوی دوربین فرار می­‌کردند و رزمندگان و مجاهدان راستین از دیده شدن و از ترویج و از تبلیع برای خود همیشه می‌گریختند. حالا چه بر سر ما آمده است که مدیریت موزه­‌ دفاع ­مقدس‌­مان را باید به دست آدم­‌های سیاسی بسپاریم آن هم از نوع ناکامش که از مردم جواب نه شنیده است!

از شما می ­پرسم که آیا سر رسید موزه دفاع­ مقدس جای ترویج شهدا و مردان و زنانی است که برای دفاع از این سرزمین از جان و مال خود مایه گذاشتند یا محل ترویج شخص شخیص آقای مدیرعامل!؟ به نظر شما چرا مراکز فرهنگی مثل دفتر ادبیات و هنر مقاومت در عرصه­ فرهنگی بسیار موفق بودند و هستند و مایه مباهات؟

چون بانیان و مدیرانش خود از جنس دفاع ­مقدس هستند. مرتضی سرهنگی و هدایت‌­الله بهبودی و احمد دهقان و مردانی از این دست همه سینه سوخته جبهه و جنگ هستند. خود از جنس همان بسیجیان هستند. اگر موسسه‌­ای مثل موسسه شهید باقری آثار ارزشمندی منتشر می­‌کند و در کارش موفق است، چون سردار فتح ­الله جعفری خود مرد رزم و مرد جهاد است. مرد خاکریز و مرد میدان است! و در یک کلام از جنس مجاهدان است.

اگر روایت فتح مثل یک گوهر درخشان همچنان بر تارک فرهنگ ما می ­درخشد، برای این است که آقا مرتضی آوینی نمونه و مصداق تمام و کمال یک مجاهد فی­ سبیل ­الله بود و یارانی که گرد خود جمع کرده بود نیز چنین بودند (فقط غیر از این بنده کوچک خدا که اگر در سبیل خدا بودم کارم به اینجا نمی­‌کشید که مثل خوردن یک لیوان آب حقم را پایمال کنند و به ریشم هم بخندند).

البته ناگفته نماند اگر بنده از روز اول شناخت امروزم را از موزه و مدیریتش داشتم، ابدا پایم را آنجا نمی­ گذاشتم. چه می‌­دانستم. بر اساس ظاهر قضاوت کردم و ساده‌دلانه حرف‌­های­شان را باور کردم. به هرحال اگر بگویم فریب خوردم پر بی­راه نیست.

برادر جان!

روسیه موز‌ه‌ه­ای سیار از طریق خط آهن برگزار کرد و چندین ماه سرتاسر روسیه را از جزایر کریمه تا مسکو این قطار موزه­ای درنوردید و حضور روس‌ها را در سوریه پیش روی مردمان روسیه قرار داد و روایت کرد ولی موزه­ ی دفاع­ مقدس ما هنوز در گیر و دار انتشار سررسید و تقویم و چاپ زدنِ 11 عکس از آقای مدیرعامل است، حال آن­که نقش ایران و شیربچه ­های مدافع حرم با حضور ارتش روسیه از نظر کیفی و کمی قابل مقایسه نیست.

برادر باقری نازنین! (که خود از بقیه­ السیف مجاهدان و سرداران هشت سال دفاع­ مقدس هستید) از شما می­‌خواهم که به این موضوع رسیدگی کنید که چرا آقای مدیرعامل با ما چنین شیوه­‌ای در پیش گرفت و در حق­مان بی­‌انصافی کرد. اگر وقت و فرصتش را ندارید مخلص شما هم هستیم، ما از مسیر محکمه داد خود خواهیم ستاند، ان­شاالله.

اما در ماجرای موزه دفاع­ مقدس و در این شیوه­ مدیریتی که اکنون بر این مرکز فرهنگی مهم حکم فرما است تجدید نظر کنید. از خبرگان و پیشکسوتان  و هنرمندان و اهالی فکر و اندیشه و زبدگان عرصه فرهنگ و هنر دفاع­ مقدس دعوت کنید تا چاره­ ی کار کنند که در غیر این صورت این قافله تا به حشر لنگ است.

امیدوارم تلخی صراحت این نامه را به شیرینی صداقتی که تلاش کردم در تک تک کلمات جاری کنم ببخشایید. راستش من فقط به امر رهبر عزیزمان عمل کردم و این نامه هم مصداق آتش به اختیاری است که حضرت­شان از من و امثال من خواستند که در مقابل نارسایی‌­ها و کاستی­‌ها و معضلات سکوت نکنیم. من هم سکوت نکردم.
 زیاده عرضی نیست، برادر شما رضا برجی»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کیوان
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
چه شجاع ونترس
احسنت
حالا این مدیر عامل موزه کی هست نکنه اقاراده باشه ؟
Iran, Islamic Republic of
علی اصغر جعفری هستند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
1396/7/6 «علی‌اصغر جعفری» با حکم سرلشکر باقری رئیس هیات امنای موزه، علی‌اصغر جعفری به عنوان مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منصوب شد.
Iran, Islamic Republic of
نه ایشون آقا زاده نیستند که اگر بودند کی جرات انتقاد داشت. ایشون یکی از نیروهای خدوم و زحمت کش هستند که اتفاقاً اهل باج دادن به هیچ بنی بشری نمی باشند.
ابوطالبی
Iran, Islamic Republic of
سلام درودوسلام خدا برمجاهدان نستوه وخستگی ناپذیر عرصه جهادوشهادت فقط بایدگفت یادبادان روزگاران یادباد ان روزها دیگر زیاد رفته اقای برجی بزرگوار
رضا
United States
عیب می جمله چو گفتی هنرش نیز بگو!
بنده مدت هاست با این مجموعه هستم حداقل ۲ مدیر عامل و چندین معاون و مدیر اومدن و رفتن، نه مدیریت قبلی خالی از اشتباه بود و نه مدیر جدید مستحق این همه بدگویی درضمن رئیس هیئت مدیره سردار کارگر هست یعنی مقام اصلی و مسئول موزه، بی‌زحمت آقای برجی یه نامه هم در مورد ایشون بنویسند!
Denmark
...
Denmark
...
Iran, Islamic Republic of
سوابق ، اخلاق و دیانت دکتر جعفری زبانزد خاص و عام است. اگر اصل موضوع مشخص شود و سخنان ایشان هم شنیده شود همه چیز عیان خواهد شد