پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱۵
ارزیابی ویژه// موفقیت محرمانه جدید برای وزارت اطلاعات

نقش وزارت اطلاعات در تغییر مدیران اطلاعاتی آمریکا +جزییات

شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 696712
ترامپ در حال حاضر با دو شخصیت امنیتی آمریکا، یعنی رئیس سازمان سیا و مدیر اطلاعات ملی آمریکا به صورت ویژه اختلاف نظر دارد. اختلافی که اتفاقا ردپای کارشناسان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در آن دیده می‌شود.
نقش وزارت اطلاعات در تغییر مدیران اطلاعاتی آمریکا +جزییات
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: اختلاف نظر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا با بخشی از بدنه اصلی جامعه اطلاعاتی آمریکا یک مساله علنی و آشکار است. دامنه این اختلاف حتی به توییت‌های ترامپ که دیدگاه‌های اصلی و چالشی وی آنجا مطرح می‌شود نیز، کشیده شده است. در این میان ترامپ در حال حاضر با دو شخصیت امنیتی آمریکا، یعنی رئیس سازمان سیا و مدیر اطلاعات ملی آمریکا به صورت ویژه اختلاف نظر دارد. اختلافی که اتفاقا ردپای کارشناسان وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در آن دیده می‌شود! در نگاه اول این ادعا کمی اغراق آمیز به نظر می رسد ولی در ادامه شواهد غیرقابل انکار آن را بخوانید:

الف: عمده دلیل اختلاف ترامپ با جامعه اطلاعاتی آمریکا، پرونده ایران است. ترامپ در توئیتی بهمن‌ماه نوشت: «به نظر می‌آید وقتی پای خطر ایران در میان است، اطلاعاتی‌ها فوق‌العاده منفعل و خام می‌شوند. اشتباه می‌کنند!»

ب: دلیل اختلاف اول ترامپ با برخی روسای جامعه اطلاعاتی آمریکا، علی رغم میانجی‌‍های همچون پمپئو و برخی نمایندگان و سناتورهای جمهوریخواه، پرونده هسته‌ای ایران است. ترامپ فشار زیادی به جامعه اطلاعاتی آمریکا وارد کرده تا آنها اسناد و اخبار محرمانه‌ای فراتر از فعالیت‌های هسته ای ایران تحت نظارت آژانس انرژی اتمی بدست بیاورند، ولی تاکنون نتوانسته‌اند. در ظاهرا بخشی از این اخبار درباره اثبات انحراف هسته‌ای در برنامه ایران هست ولی در باطن مساله دیگری است. زیرا ایران برنامه انحرافی در حوزه هسته‌ای ندارد و به همین دلیل، جمع‌آوری خبر نیز در اینباره به نقطه مطلوب ترامپ ختم نمی‌شود. اما بخش پنهان درباره اقدام اطلاعاتی آمریکا بیشتر در سندسازی درباره پرونده هسته‌ای ایران است که خواسته اصلی رئیس جمهور آمریکا است. یعنی؛ جامعه اطلاعاتی آمریکا باید با فریب و یا تله اطلاعاتی، ایران را در موقعیت انحراف هسته‌ای نشان بدهد! خواسته دوم نیز، نفوذ اطلاعاتی به منظور ضربات فنی و سایبری به صنعت هسته‌ای است. ترامپ به دنبال آن بوده که صنعت هسته‌ای ایران را از درون و با اقدامات مخفی اطلاعاتی نابود و یا حداقل دچار آسیب‌های جدی و مدت‌دار کند. اما جامعه اطلاعاتی آمریکا در این دو حوزه با هوشیاری بخش ضداطلاعات و ضد جاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همواره ناکام مانده است.

ج: اما مساله دومی که به نظر می‌رسد محل اختلاف و همچنین فرصت خوبی برای ترامپ برای جابجایی برخی مدیران جامعه اطلاعاتی آمریکا، شده است ضربات اخیر وزارت اطلاعات به شبکه جاسوسی سازمان سیا است. همچنانکه برخی رسانه‌های آمریکایی نیز طی گزارشی از یک منبع آگاه در کنگره آمریکا، طرح سؤالات متعدد و ابهامات موجود در مورد شکست اطلاعاتی اخیر آمریکا از ایران و ضربه به شبکه جاسوسان سازمان سیا، را دلیل استعفاهای اجباری برخی مدیران ارشد اطلاعاتی آمریکا عنوان کرده‌اند. برخی ارزیابی‌ها در داخل ایران نیز نشان می‌دهد که این استعفاها نخستین قربانی ضربه اطلاعاتی غیر منتظره ایران به دستگاه اطلاعاتی امریکا است.

د: یک مساله جالب دیگر را نیز می‌توان در اینجا مطرح کرد؛ بر اساس اخبار و ارزیابی‌های منتشر شده در داخل آمریکا، ضربه وزارت اطلاعات به شبکه جهانی جاسوسان سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سبب بروز اختلاف شدید در میان مدیران نهادهای اطلاعاتی در موضوعاتی همچون، نحوه ترمیم شبکه جاسوسی، نحوه مدیریت سازمان اطلاعات بعد از ضربه سنگین به بدنه اطلاعاتی آن، نحوه مهار ایران در نفوذ مجدد اطلاعاتی و ... شده است. این اختلافات بقدری عمیق بوده‌ که عملا نحوه ادامه مدیریت در این نهادهای اطلاعاتی را به دو بخش و یا بیشتر تبدیل کرده و تاکنون با نفوذ پمپئو در مدیریت سازمان سیا و جامعه اطلاعاتی آمریکا، افراد نزدیک به وی اداراه جامعه اطلاعاتی این کشور را برعهده گرفته‌اند ولی اختلاف و احتمال جابجایی‌ها همچنان بالا است.

ه: با توجه به موارد بالا به راحتی می توان گفت که بخش ضدجاسوسی و ضداطلاعات وزارت اطلاعات، به یک متغییر در اختلافات و جابجایی‌های احتمالی در بدنه مدیران ارشد جامعه اطلاعاتی آمریکا تبدیل شده است. این موضوع را می‌توان یک دستاورد جدید اطلاعاتی و امنیتی برای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی دانست.

*مدیر مسئول جهان نيوز
آدرس کانال مهدی جهان تیغی
https://t.me/mahadi_jahantighi
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
.م..
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
براساس مقاله شما حتما تمام مشکلات امریکا ناشی از تک تک نهادهای متقابل در ایران است؟ فکر کنم نقش دموکراسی را نادیده گرفتید
درود بر وزارت اطلاعات ...
Iran, Islamic Republic of
وزارت اطلاعات چشم بیدار نظام است .
Iran, Islamic Republic of
وزارت اطلاعات در تراز بزرگترین سرویسهای اطلاعاتی جهان کار میکند وبحمدالله موفق شده اکثر روزنه های نفوذ جاسوسان سیا وموساد در ایران را شناسایی ونابود سازد
Iran, Islamic Republic of
کار اطلاعاتی یعنی این ،..!!!!
Iran, Islamic Republic of
فقط قیافه پمپئو :))))
انگار 4 تاصفر رو دیده
Abbas
Iran, Islamic Republic of
خوب شد معنی شواهد غیر قابل انکار را هم فهمیدیم.
محمود
Iran, Islamic Republic of
فرض که اطلاعات شما درست باشد و تحلیل شما دقیق. این یعنی لو دادن سری ترین اطلاعات کشور....!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
رضا
Iran, Islamic Republic of
جناب جهان تيغ ! سنگ وزارت اطلاعات را به سينه ميزنى ، خبريه ؟! ...
Iran, Islamic Republic of
احتمالا پرونده ای در آنجا داره!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
United Kingdom
...
Iran, Islamic Republic of
...