کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

روایت گروه‌های جهادی از دیدار با رهبرانقلاب

12 مرداد 1398 ساعت 8:31

غروب پنجشنبه ۴۲ نفر از اعضای گروه‌های جهادی با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.


به گزارش جهان نیوز، تقریبا در تمام ایام سال متناسب با شرایط موجود و برنامه‌ریزی‌هایی که وجود دارد، هستند؛ گروه‌های جهادی را در هرجایی که محرومیت باشد و هرجایی که نیاز باشد و مردم پای کار باشند، می‌توان دید؛ شمال و جنوب و شرق و غرب هم تفاوتی نمی‌کند. اصلا در همین تهران هم الی‌ماشاءالله گروه جهادی هست که هر روز و هر هفته، در حد وسع و تخصص‌شان به کمک مردم می‌روند و کار جهادی می‌کنند. نمونه دست به نقد و قابل‌استناد هم همین سیل اخیر کشور در گلستان و مازندران و لرستان و خوزستان است که اول از همه گروه‌های جهادی به کمک مردم رفتند و حالا هم که خیلی‌ها این مناطق را فراموش کرده‌اند، آنها هستند و کمک می‌کنند و لازم باشد بیشتر از قبل می‌روند، درس می‌دهند، کار فرهنگی می‌کنند، دوره عقیدتی دارند، بیل می‌زنند و کار عمرانی می‌کنند و خیلی کارهای دیگر که وجه‌اشتراک همه‌اش، همین جهادی بودن است. دکتر هستند، مهندس هستند و دانشجو و بازنشسته و... اما باز هم وجه‌اشتراک همه‌شان همین جهادی بودن است. البته اینها را که می‌نویسم نه اینکه ایرادی نباشد و انتقادی نیست، هست، اما اینها دقیقا همان‌هایی هستند که وجودشان لازم و واجب و کارهایشان گره‌گشا‌تر از خیلی سازمان‌ها و نهادهاست.


از این تعاریف و بسیار تعاریف دیگر از افراد و شخصیت‌ها و... که بگذریم، حتی از سخنان حاج‌قاسم سلیمانی در ارتباط با گروه‌های جهادی و فراخوانی که در ایام سیل خوزستان داد و گفت: «مشتاقان دفاع از حرم به کمک سیل‌زدگان خوزستان بیایند. جوانانی که سن‌شان اقتضا نمی‌کرد جهاد زمان دفاع مقدس را درک کنند و امروز نیز خیلی اصرار دارند به‌عنوان مدافع حرم در جبهه حضور پیدا کنند، به نظر من باید بیایند خوزستان؛ چراکه حادثه اخیر یک دفاع از حرم است. هیچ چیزی بالاتر از کرامت انسان نیست.» هم که بگذریم، جلسه پنجشنبه 10 مرداد گروه‌های جهادی با حضرت‌آقا، نقطه‌عطفی در تاریخ گروه‌های جهادی بود. جلسه‌ای که ابتدا توئیت‌های علی عسگری، عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خبر آن را رسانه‌ای کرد.

کاری کنیم گفتمان جهادی به یک گفتمان عمومی تبدیل شود
علی عسگری، عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در رشته توئیتی با اعلام اینکه ۴۲ نفر از اعضای گروه‌های جهادی شامگاه پنجشنبه ۱۰ مرداد در دیدار با رهبر انقلاب گزارش اقدامات خود در مناطق محروم را ارائه کردند، خاطرنشان کرده که مقام معظم رهبری ضمن تقدیر از این جوانان مومن انقلابی فرمودند: «هرچه ممکن است تلاش کنید و پیش بروید. هرچه ممکن است فکر کنید و این فکر را به مرحله عمل دربیاورید.»

در تایید این حرکت‌های انقلابی، رهبر انقلاب فرمودند: «بگذارید ما مجموعه عظیمی از نسل انقلاب اسلامی را در کشورمان شاهد باشیم که از لحاظ سطح فهم، مسائل مدیریتی، خدمت‌رسانی، ایجاد عدالت و قیام به قسط، به جایی رسیده باشد که ذهن‌های معمولی بشر به آنجا نرسیده و باید از او الگو بگیرند.»

ایشان در ضرورت گفتمان‌سازی این‌گونه فعالیت‌ها فرمودند: «گفتمان حرکت جهادی، شماها را به وجود آورده. ما بایستی کاری کنیم که این گفتمان به یک گفتمان عمومی تبدیل شود... عده‌ای هستند که محرومیت زندگی و جسمانی ندارند اما از خدمتگزاری [به محرومان] محرومند. به آنها هم خدمت کنید.»

گروه‌های جهادی در 3 محور سخنرانی کردند
این اندک جزئیاتی که از جلسه توسط علی عسگری، منتشر شد، خود گواهی بر اهمیت بالای این دیدار و محتویات ارائه‌شده در این جلسه بود. به همین خاطر و به‌منظور اطلاع از جزئیات بیشتر آنچه در جلسه گذشت، با مهدی مسکنی، دبیر قرارگاه جهادی امام رضا(ع) که مسئولیت مدیریت این دیدار را هم برعهده داشته است، گفت‌وگو کردیم و او در این ارتباط به «فرهیختگان» گفت: «42 نفر از فعالان حرکت‌های جهادی کشور در قالب قرارگاه جهادی امام‌رضا(ع)، بسیج سازندگی و سایر گروه‌ها خدمت حضرت‌آقا رسیدند. در این جلسه 10 نفر صحبت کردند، مدت جلسه هم با محاسبه حواشی چیزی حدود سه ساعت بود. این 10نفر، در سه دسته صحبت‌های خود را خدمت حضرت‌آقا گفتند. یکی حوزه‌های دستاوردهای حرکت‌های جهادی بود؛ حرکت‌هایی که در این حدود 20سالی که گفتمان گروه‌های جهادی راه خودش را آغاز کرده، توسط این گروه‌ها انجام شده است. دوم در حوزه آثار و پیامدهای داخلی و خارجی‌ای بود که این حرکت‌های جهادی به‌عنوان یک مدل انقلابی و مدل خدمت‌رسانی داشته است. سوم هم در حوزه چالش‌ها و پیشنهادهایی است که در این حوزه بوده، محدودیت‌ها و مسائلی که بچه‌های جهادی پیش رو دارند، حتی پیشنهادها و نظراتی که در این حوزه دارند.»

هرچه دارید در این مسیر بگذارید
مسکنی در ادامه گفت: «حضرت‌آقا هم در این جلسه نکات بسیار خاصی مطرح کردند. اولا ابرازخرسندی کردند از حضور و فعالیت بچه‌ها و نیروهای جهادی. ثانیا توصیه‌هایی را به دوستان داشتند در جهت اینکه این مسیر را خیلی جدی‌تر بگیرند و هرچه دارند در مسیر این گفتمان بگذارند. ثالثا تقاضا کردند این گفتمان تبدیل به یک حرکت عمومی شود و با توجه به گام دوم این جامعه هدفی که حالا درگیرش است، جامعه هدف کمی است و باید توسعه پیدا کند و همه مردم ایران در این گفتمان باشند.»

همه سلیقه‌ها را پای کار بیاوریم
به گفته مسکنی، پیرو نکته حضرت‌آقا در ارتباط با توسعه جامعه هدف و حضور همه مردم ایران در این گفتمان، بحثی در حوزه آمار نیروهای جهادی مطرح شد که حضرت‌آقا فرمودند: «این آماری که شما می‌گویید نهایتا می‌شود 500هزار نفر، اما ما پنج‌میلیون جوان داریم و شما 10 درصد جامعه هدف را در اختیار دارید و باید این را بیشتر کنید و به سراغ همه اینها بروید.»

مسکنی در ادامه به توضیح درباره این سخنان حضرت‌آقا پرداخت و گفت: «فضای انحصاری در برخی متولیان در ارتباط با نیروهای جهادی کمی کار را برای جذب نیروها سخت می‌کند. این انحصار به سختگیری‌هایی منتج می‌شود در ارتباط با جذب نیروها که همین مساله کار را سخت می‌کند. حالا این را می‌توان به نوع برخورد با افرادی که کمی مشکل حجاب دارند یا تیپ و سر و وضع‌شان شبیه ما نیست و... ارتباط داد، وقتی که ما این نوع افراد را جذب نمی‌کنیم، همین مساله مشکلاتی را ایجاد می‌کند. به نظر من حضرت‌آقا وقتی گفتند پنج‌میلیون جوان، یعنی همه افراد و همه سلیقه‌ها را پای کار بیاورید. آقا با این سخنان مساله انحصار را رد کردند؛ انحصاری که توسط برخی نهادها و سازمان‌ها ایجاد شده است و معتقدند کار جهادی باید یک مدل در پارادایم حزب‌اللهی‌ها و بسیجی‌ها باشد. درحالی که با این سخنان حضرت‌آقا مشخص می‌شود هدف ایشان تمام افراد با تمام سلایق است. از نظر حضرت‌آقا همه جوانان، همه این چندمیلیون جوان باید افتخارشان باشد که کار جهادی و کار خیریه می‌کنند.»

نقش دستگاه‌ها را تسهیل‌گر ببینیم، نه تصدی‌گر
دبیر قرارگاه جهادی امام رضا(ع) با اشاره به مطالبات گروه‌های جهادی ادامه داد: «بحثی درخصوص پلتفرم سایه شد (سایه یک نرم‌افزار در زمینه خدمت‌رسانی به نیازمندان است) که حضرت‌آقا هم این کار را تایید کردند و گفتند این کار بسیار خوبی است و گزارشی از این کار گرفتند و بر عرصه‌های نوین خدمت‌رسانی تاکید کردند.

مطالبه‌ای را هم بچه‌های جهادی داشتند، مبنی‌بر اینکه گفتمان جهادی، گفتمان طیف خاصی نیست و ورود بخش‌هایی برای تصدی‌گری این شائبه را ایجاد می‌کند که گفتمان جهادی محدود به جریان خاصی است. این را بیشتر بچه‌های مستقل و بچه‌های قرارگاه امام‌رضا(ع) می‌گفتند و می‌خواستند. این کار باید روزی تعمیم داده شود، چراکه این کار خیلی بزرگ شده است و اگر همین‌طور بماند به مشکل می‌خورد و به خطر می‌افتد.

حضرت‌آقا هم گفتند که بچه‌ها پیشنهادات‌شان را دقیق بدهند و دفترشان را هم مامور کردند که این کار را پیگیری و بررسی کند. ما آینده بسیار روشنی را پیش‌روی گروه‌های جهادی پیش‌بینی می‌کنیم، به شرط اینکه بتوانیم در حکمرانی نوین نقش دستگاه‌ها را تسهیل‌گر ببینیم، نه تصدی‌گر. خیلی از بچه‌های جهادی در این ارتباط مشکلاتی دارند، کمیته امداد، بسیج، ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان و... می‌خواهند با پول بچه‌ها را مدیریت و تصدی‌گری کنند، اما بچه‌ها نمی‌خواهند کار متعلق به طیف خاصی باشد. ما و همه بچه‌ها عشق‌مان رهبری است، نظام است، جمهوری اسلامی است اما می‌خواهیم این مساله خودجوش و مردمی بماند.»
 
منبع:فرهیختگان


کد مطلب: 696631

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/696631/روایت-گروه-های-جهادی-دیدار-رهبرانقلاب

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com