جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۵۴

امربه معروف درد دارد/ روایت زندگی طلبه جوان

دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب: 696181
امر به معروف و نهی از منکر یک واجب فراموش شده است، این واجب به قدری فراموش شده است که ممکن است در صورت انجام آن به شما حمله‌ور شوند و کتکتان بزنند! در این گزارش به سراغ «امیر دهقان حسن‌زاده» طلبه جوانی که در شهر ملارد کتک انجام یک واجب دینی را خورده است، رفتیم.
به گزارش جهان نيوز، نماز، روزه، زکات، خمس، حج و... جز واجبات هر مسلمانی است، اما این وسط یک واجب وجود دارد که به واجب فراموش‌شده معروف است؛ همان‌طور که بارها شنیده‌اید امربه‌معروف و نهی از منکر یک واجب فراموش‌شده است، این واجب به‌قدری مظلوم است که اگر انجامش دهید ممکن است مورد ضرب و شتم قرار بگیرید و انواع توهین‌ها به سمت شما روانه شود.

8 سال از شهادت علی خلیلی، شهید امربه‌معروف می‌گذرد و در این مدت چندساله اخبار مهمی از ضرب و شتم آمران به معروف به گوش می‌رسید که اواخر تیرماه خبری دیگر از این موضوع در صدر اخبار قرار گرفت، ضرب و شتم یک طلبه جوان در منطقه ملارد.

عکس این طلبه جوان بر روی تخت بیمارستان تیتر اخبار مدام در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شد و از عکس مشخص بود که مهاجمان به این طلبه جوان کوچک‌ترین رحمی نکرده‌اند.

دادستان شهرستان ملارد چند روز بعدازاین حادثه از دستگیری تمامی عاملان و ضاربان این حادثه خبر داد و بعد از چند روز فرصتی فراهم شد تا با طلبه جوان این حادثه گفت‌وگو کنیم.

به سمت مشکین‌دشت در شهرستان فردیس می‌رویم، آدرس منزل طلبه حوالی گلزار شهدای مشکین‌دشت بود به گلزار شهدا که رسیدم با این فکر فرورفتم که شهدای ما که برای من و نسل من و آینده  کشور خونشان بر زمین ریخت چه فکر و نظری درباره امروز جامعه دارند و اگر بودند چه می‌کردند.

به سمت منزل طلبه جوان می‌روم، محله‌ای قدیمی ساخت در مشکین‌دشت که با ورود به خیابان بافت قدیمی و سنتی خودنمایی می‌کند و ساکنان محل جلوی درب منازل گرم گفت‌وگو هستند چیزی که امروز کمتر در وضعیت زندگی‌های امروز و مشغله‌های موجود با آن مواجه هستیم.

 

به سر کوچه که می‌رسیم تماس می‌گیریم طلبه با خنده می‌گوید الان جوانی نورانی که تا یک ساعت دیگر احتمال شهادت او نیز هست برای راهنمایی خواهد آمد؛ به درب منزل که نزدیک میشم جوان موردنظر با همان مشخصات که گویا دوست صمیمی طلبه مضروب است برای راهنمایی من آمد و با سالم و احوال‌پرسی وارد منزل شدیم.

در نگاه اول حیاط و نمای قدیمی منزل طلبه خودنمایی می‌کند و گویا منزل پدری ایشان است، وارد منزل که می‌شویم جوانی را در گوشه اتاق با سر باندپیچی‌شده می‌بینم که به من خوش‌آمد می‌گوید و از او می‌خواهم که بلند نشود، سلام و احوال‌پرسی می‌کنیم و از حالت چهره او معلوم است که با درد دست‌وپنجه نرم می‌کند.

از او اجازه می‌گیرم تا گفت‌وگو را شروع کنم و وارد پیچ‌وخم داستان این حادثه از لحظه وقوع تا همین لحظه شویم و از او می‌خواهم در ابتدا خود را معرفی کند.

طلبه: من امیر دهقان حسن‌زاده متولد سال 1372 در شهر کرج و از ابتدا نیز در این منزل و منطقه مشکین‌دشت ساکن هستیم و در پایه ۶ حوزه علمیه امام رضا (ع) کرج مشغول تحصیل هستم و در کنار طلبگی شغل آزاد و کار در کارگاه تولید چوب‌لباسی و رخت‌آویز به همراه دامادمان انجام می‌دهم.

فارس: از روز حادثه برایمان بگو.

امیر دهقان حسن‌زاده: روز پنجشنبه 27 تیر از صبح در مغازه پدرم در محمد شهر بودم و ساعت 9 شب خلیل یکی از دوستانم به دنبال من آمد و به منزل یکی از دوستانم برای مجلس روضه رفتیم و بعدازآن از سمت شهرک زیبادشت برمی‌گشتیم که به پیشنهاد دوستم برای خوردن بستنی توقف کردیم.

مکان بستنی‌فروشی نسبتاً شلوغ هم بود که یک‌باره صدای خنده‌های بلند و الفاظ رکیک توجه من را به خود جلب کرد که ۶ پسر و ۳ دختر جوان که وضعیت و حجاب مناسبی نداشتند، وضعیت نامطلوبی را در محل بستنی‌فروشی که خانواده‌ها نیز حضور داشتند، ایجاد کرده بودند.

من فضا را برای حرف زدن و یا تذکر مناسب ندیدم زیرا سردسته گروه که فحاشی می‌کرد وضعیت مناسب و طبیعی نداشت که بعداً شنیدم گنده لات آن منطقه نیز بوده و به‌نوعی همه از او می‌ترسیدند و لذا فقط به او اخم کردم و برای سفارش بستنی به داخل مغازه رفتم.

این اخم من گویا برای این فرد گران تمام‌شده بود و ۲ بار با لفظ هوی من را صدا کرد ولی چون دیدم این فرد در حالت طبیعی نیست و تمایلی به درگیری ندارم، جوابی ندادم و بعد از نشستن، من را با یک‌لفظ بد به همراه پسوند بسیجی صدا کرد که من به او گفتم مراعات کند و خانواده اینجا است و دوست من نیز به او جواب داد و خواست درست صحبت کند.

بعدازاین بلافاصله ۶ نفر به سمت ما حمله‌ور شدند و با یک صندلی به سر من و یک صندلی نیز به کمر دوستم کوبیدند و ما را به وسط خیابان انداختند و من از شدت ضربه سرم را گرفته بودم و به زمین افتادم و با میله ۲ بار به سر من کوبیدند و دو جوان و یک پیرمرد نیز برای حمایت از ما آمدند که آن‌ها نیز کتک خوردند.

بعدازاین من روی زمین افتاده بودم و فقط صداها را می‌شنیدم که در این میان صدایی به گوشم رسید که می‌گفت "با قمه داره میاد الان میکشتش!" و دوستم خلیل برای من تعریف می‌کرد که این ۳ دختر از ماشین چوب و قمه آوردند و ترغیب می‌کردند که بزنید که با چوب به پهلوی من زدند.

یک نفر برای کمک من را بلند کرد که به‌محض بلند شدن ضربه دیگری به کمر من وارد کردند و به زمین افتادم و فرد موردنظر قمه به دست فریاد می‌زد و می‌گفت حتی پلیس هم کاری نمی‌تواند بکند و بعدازاین چند نفر از بومیان و ساکنان محل برای کمک به ما آمدند و این افراد با آن‌ها مشغول شدند و یکی از افراد حاضر من را بلند کرد و سوار یکی از خودروهای حاضر در محل کرد و به پاسگاه کلانتری شهرک ناز تحویل داد و ضاربان نیز با شنیدن خبر آمدن پلیس از محل فرار کرده و متواری شدند.
 

عباس میکائیلی وکیل طلبه جوان که دقایقی پیش به جمع ما پیوسته بود، می‌گوید: بنابر دستور دکتر بهادری جهرمی رئیس مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه در تعامل با ستاد امربه‌معروف و نهی از منکر کشور و در جهت حمایت از آمرین به معروف و ناهیان از منکر کشور، به پرونده ورود کردیم و وکالت پرونده آقای دهقان حسن زاده را بر عهده گرفتیم.

هدف ما نیز صرفاً احقاق حق است و اگر آمر به معروف از قانون تخطی کرده باشد در مقابل قانون تمکین می‌کنیم ولی اگر ظلمی به او روا شده باشد و حقوق عمومی ضایع‌شده باشد، برای احقاق حق مسر هستیم و دادستان محترم از طرف مدعی‌العموم و ما نیز از طرف موکل به‌عنوان مدعی خصوصی در چارچوب قانون بر اساس شواهد، مدارک و اسناد در محاکم دفاع می‌کنیم.

در مدت اخیر در برخی رسانه‌ها مطرح‌شده که این موضوع، یک مسئله شخصی بوده که هرگز این‌گونه نبوده و زمانی مشکل شخصی است که طرفین همدیگر را بشناسند و یا خصومتی بین ایشان و خانواده با طرف دیگر وجود داشته باشد و ایشان در راستای وظیفه شرعی، اخلاقی و عرفی تذکر لسانی می‌دهد و مورد هجمه و حمله قرار می‌گیرد و به گواه شاهدان به‌سختی مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و موکل بنده نیز انتظاری جز احقاق حق خود ندارد.

طلبه جوان در خصوص روز بعد از حادثه و انتقال به بیمارستان می‌گوید: بعد از حادثه به اورژانس بیمارستان مدنی منتقل شدم و حدود نصف روز بستری بودم و اصلاً رسیدگی نمی‌کردند و بیمارستان مدنی در کرج به رسیدگی نکردن معروف است و بعد از نصف روز به همراهان من گفتند که بیمار را برای ادامه استراحت به دلیل تعدد مریض به منزل منتقل کنید و این‌طور بود که گویا از مرگ نجات پیداکرده کفایت می‌کند.

بعدازاین 3 روز در منزل بودم و با تب و لرز، ضعف بدنی و بی‌اشتهایی دست‌به‌گریبان بودم که به دکتر مراجعه کردم که بلافاصله دستور بستری شدن را صادر کرد و 3 روز در بیمارستان قائم بستری بودم و بعدازآن به منزل برگشتم.

از طلبه جوان در خصوص بازخوردهای این موضوع و رفت‌وآمد مسؤولین می‌پرسم که با طمانینه و صبر می‌گوید:بگم؟

 و بعد می‌گوید: همه مسؤولان آمدند، عکس گرفتند و رفتند؛ حدود ۲هزار نفر در چند روز اول در منزل ما رفت‌وآمد داشتند.

از کمک‌های مسؤولان درباره روند درمانی سؤال کردم که با خنده تأکید می‌کند: تقریباً همه مسؤولین وعده‌هایی دادند و صرفاً به‌نوعی قول مساعدت بود و خروجی برای من نداشت و جالب اینجاست که بیمه تکمیلی حوزه علمیه و بیمه تأمین اجتماعی نیز هزینه‌های درمان و بیمارستان را قبول نکردند و گفتند چون نزاع بوده بیمه تعهدی ندارد و تمام هزینه‌ها به‌صورت آزاد پرداخت شد!

لازم باشد دوباره کتک می‌خورم ولی به کسی نمی‌گویم

از آقای دهقان می‌پرسم که با توجه به اتفاقاتی که افتاده آیا اگر زمان به عقب برگردد و یا صحنه مشابهی در آینده پیش آید، دوباره نهی از منکر را انجام می‌دهی؟

طلبه جوان بیان می‌کند: که روز اول حتی به خانواده خود گفتم که تصادف کردم تا نگرانی ایجاد نشود که بعد از یک روز دیدم که موضوع پخش و رسان‌های شده ولی اگر به عقب برگردیم نهی از منکر را انجام می‌دهم و لازم باشد دوباره کتک می‌خورم ولی به کسی نمی‌گویم.

در طول این مدت خودم و هم‌خانواده‌ام اذیت شدیم و حاشیه‌های مختلفی ایجاد شد و اگر قرار باشد در آینده موضوع این‌چنینی رخ دهد و دوباره رسانه‌ای بشود خودم تکذیب می‌کنم.

از او در خصوص اتفاقاتی که در سال ۹۸ و قبل از آن برای برخی طالب، ناهیان از منکر و ائمه جمعه و حمله به آن‌ها و علت می‌پرسم که می‌گوید: بعضاً مسؤولین اجرایی ما و آن‌هایی که گاهاً هم لباس ما هستند، در خصوص موضوعات اقتصادی و معیشتی ضعیف عمل کردند و این بازخورد وجود دارد که افرادی که این قبیل اقدامات را انجام می‌دهند قوه تمییز مسائل از هم را ندارند و درک کند که من نوعی کارهای نیستم ولی چون بعضی هم لباسان ما را می‌بیند، کتکش را ما می‌خوریم.

از طلبه جوان مشکین‌دشتی از بازخورد این خبر در رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی و حمله به  فریضه امربه‌معروف پرسیدم که با ناراحتی گفت برخی رسانه‌های خارجی و بعضاً داخلی به دنبال زدن ریشه‌ای این فریضه الهی هستند تا کسی کاری به دیگری نداشته باشد و طبق فرموده امام صادق(ع) با امربه‌معروف و نهی از منکر راه‌ها امن می‌شود و قصد دشمن این است که امنیت و آرامش از ما گرفته شود و هرج‌ومرج و بی‌قانونی در کشور رواج پیدا کند.

از امیر دهقان حسن‌زاده درباره انتظارش درباره محاکمه و رسیدگی به پرونده این حادثه می‌پرسم که در جواب به من می‌گوید: من به‌عنوان طلبه از دادستان انقلابی شهرستان ملارد آقای جبله در رسیدگی سریع به پرونده تشکر می‌کنم و انتظار من این است که قانون اجرا شود و قطعاً تابع قانون هستیم.

از درآمد ماهیانه و شهریه طلبگی می‌پرسم که با لبخند می‌گوید: شهریه طلبگی من ماهیانه 100 هزار تومان است و مجبورم برای امرارمعاش شغل دیگری در کنار تحصیل داشته باشم و در کارگاه ساخت چوب‌لباسی به همراه دامادمان مشغول به کار هستیم تا صحبت حضرت آقا مبنی بر اشتغال‌زایی نیز محقق شود.

در آخر صحبتمان طلبه جوان از خباثت و شیطنت برخی رسانه‌های بیگانه گلایه می‌کند که مطرح می‌کنند: طرف مقابل ما در این حادثه خانواده بوده و من دخالت کرده‌ام، درصورتی‌که من نه حتی در اول صحبتی نیز نکردم و فقط نگاه کردم و آن‌ها به هجمه و توهین وارد کردند که بعدازآن نیز من فقط تذکر لسانی دادم که آن‌ها به ما حمله‌ور شدند.

طلبه جوان ادامه می‌دهد: دشمن به دنبال این است تا با ایجاد هزینه برای فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر زبان من و امثال من را لال کند تا این فریضه فراموش شود ولی هر چیزی جای خود دارد و قطعاً باید ابتدا مفسدین، اختلاس گران و دزدان بیت‌المال را دستگیر کرد و برخورد کرد و این تفکیک درست نیست که چون این موارد وجود دارد پس نباید نهی از منکر در اجتماع کرد و منافاتی باهم ندارد و قوه قضاییه وظیفه برخورد با مفسدان را دارد و من و هر شهروند دیگری نیز وظیفه تذکر و امربه‌معروف دارد.

صحبتمان با طلبه جوان آقای امیر دهقان حسن‌زاده به پایان می‌رسد و از او خداحافظی می‌کنم مادرش از اینکه بیش از نتوانسته از من پذیرایی کند عذر می‌خواهد، من نیز خجالت زده سر به پایین می‌اندازم از اتاق خارج می‌شوم.
 

هنگام رسیدن به حیاط منزل چشم به قسمتی از حیاط می‌افتد که تعدادی لوازم کار در آنجا ریخته شده است، از اقوام نزدیک امیر درباره این وسایل سؤال می‌کنم که در جوابم می‌گوید: در قسمت زیرزمین منزل برای گذران زندگی و کمک به خانواده کار خانگی انجام می‌دهد.

سؤال بیشتری نمی‌پرسم و با تشکر فراوان از درب حیاط خارج می‌شوم، بعد از خداحافظی و خروج از منزل طلبه جوان به این فکر می‌کردم که چرا این حجم از هجمه‌های مختلف به این طلبه جوان واردشده و آن‌هایی که می‌گویند چون طلبه است حتماً به‌جایی و پایگاه قدرت وصل است و وضع خوب مالی دارد، باید بیایند ببینند و قطعاً طلبه‌های دیگری نیز در سراسر کشور وجود دارند که وضعیت مشابهی دارند و این موارد بایستی انذاری برای معدود هم لباسان آن‌ها باشد که اسم طلبه و طلبگی را خراب می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ب
Iran, Islamic Republic of
خدا نگذرد از تمام کسانی خراب کردند هم . روحانیت را وهم این لباس را؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
امتحان یعنی همین!
Iran, Islamic Republic of
امتحان یعنی چی ؟!
وظیفه ما چیست
۱- بی تفاوت نبودن در مقابل منکرات
۲- پرداخت به موقع وجوهات شرعی ، تا یک طلبه مجبور نباشد با حقوق صدهزارتومان زندگی کند
اینها بخشی از وظایف ماست
Iran, Islamic Republic of
اختلاس منكر نيست اخوي چرا از اين ور بام ميافتيد
Iran, Islamic Republic of
..م.
Iran, Islamic Republic of
..
هاشمی : به ۱۱:۲۲
Iran, Islamic Republic of
...
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
11:22
اختلاس منکر است واین پاسخ شما مغالطه .....
United States
...
Iran, Islamic Republic of
این لباس خراب نشده. موذی گری نکن. ذهن منافقان که همیشه عالم خراب بوده. مردم هم ارادتشون رو دارن.
Iran, Islamic Republic of
منظورت از مردم دقیقا چند تا از این 80 میلیونه؟!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
احسنت متاسفانه عدم برخورد با اختلاس گران و محتكرين مسكن اين فكر را در ذهن القا ميكند همه دستوشون تو يك كاسه است واين حركات هم براي سهم گيري بيشتر از سفره انقلاب است نه اسلام و مسلمين
Iran, Islamic Republic of
ذهنيت دوري هم نيست
United States
واقعا چقدر سطحی نگاه میکنید.
پدیده شاندیز، دادماد شریعتمدار، سلطان ارز و سکه و گوشت رو ببین بعد بفهم که داره با این مفسدین برخورد میشه.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خدا پشت و پناهت حاجی
Iran, Islamic Republic of
اين بنده خدا از پشت پرده خبر نداره ...!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
پشت پرده ...!!!
حمزه
Iran, Islamic Republic of
لعنت اولین و اخرین بر تمام کسانی که جایگاه این لباس مقدس رو به خراب می کنن
Iran, Islamic Republic of
دهك هاي پايين جامعه را بجان هم انداختن...!!
Iran, Islamic Republic of
مملکتی که قانون سفت و سخت...!!!!!؟
Iran, Islamic Republic of
تو اين كارها اخوي شتيل نيست راه را داري اشتپ ميريپ
دادخواه
Iran, Islamic Republic of
احسنت...
Iran, Islamic Republic of
احسنت درود بر این طلبه شجاع
Iran, Islamic Republic of
الكي اينها را شير نكنيد كه بروند لت و پار بشوند و امثال...برج بسازند بايد راهنمايي كرد ....!!
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Colombia
بعضی از این کامنت هایی که مردم را به تندروی و تحریک بر علیه یکدیگر وامیدارند از کمپ اشرف 2 فرقه رجوی در تیرانا فرستاده میشوند.
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
9:54
جوانها پرپر می شوند مسئول اجرایی مملکت هم راحت می گوید :اززیبایی اسلام بگویید مردم می پذیرند با بگیروببند کار درست نمی شود......``c
United States
کسی کسی رو شیر نمیکنه.
انگار خبر نداری امر به معروف و نهی از منکر از واجبات و فروع دین هستند!
یه بار دیگه برو ببین، مسلمون!!!
Iran, Islamic Republic of
حالا تو درد بکشی طرف مقابلت آدم میشه یا این رفتار تو باعث عقده و نفرت بیشتر میشه؟
هاشمی : به ۹:۴۲
Iran, Islamic Republic of
عزیز من این که نمی خواسته درد بکشه یا در گیر بشه مطلب را بخون بعد قضاوت کن او فقط اخم کرده و طرف همین اخم هم برایش گران تمام شده و توهین کرده بعد از توهین اون شرور این آقای طلبه فقط محترمانه تذکر زبانی داده و.....
Iran, Islamic Republic of
خودش گفته امر به معروف درد دارد.
United States
انجام واجب الهیه!
واجب الهی تعطیل بشه!؟
مسلمون!!!!!؟
Saudi Arabia
اراذل و اشراری که این حملات وحشیانه و بیرحمانه را انجام می دهند تنها لات های معمولی نیستند. اینها از آمریکا و اسرائیل برای حمله به اسلام و روحانیت دستور می گیرند...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
بی غیرتی ، بی عفتی جامعه و تک تک افراد بشر را دچار بحران های عمیق روحی روانی و مانع پیشرفت علمی و سلامت روحی می شود ، پس ضرورت بشر است که با حیا ، با عفت و با غیرت باشد .
Iran, Islamic Republic of
بي غيرت كسي است كه نسبت به اختلاس هاي كلان بي تفاوت است
Iran, Islamic Republic of
...
دلواپس
Iran, Islamic Republic of
12:59هرکی نسبت به هرغلطی بی تفاوت باشد به نوعی غیرت ندارد...
United States
اسم چارتا از مختلسین رو برو گزارش بده
Iran, Islamic Republic of
آفرین بر لوطی های با ایمان و با غیرت.
رضا
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
حسرت و زاری که در بیماری است وقت بیماری هم از بیداری است
هرکه او بیدار تر پردرد تر هر که او هشیار تر رخ زرد تر
حميد
United States
امر به معروف را منحصر كرده ايد در رعايت حجاب. درد اصلي جامعه فقر است و بي عدالتي.....
United States
آخه چه ربطی به حجاب داشت!
Iran, Islamic Republic of
درد جامعه فقر است ناشی از اقتصاد دولتی پر از رانت و دور از عدالت
درد جامعه فقر است ....
مهندس ملاردی
Iran, Islamic Republic of
یقینا این کار طلبه عزیز مورد تقدیر و تشکر عموم مردم متدین و حزب الله است.
دادگستری هم باید چنان درس عبرتی به این اراذل و اوباش بدهد که دیگر از این خباثت ها و رذالت ها مرتکب نشوند و موجب ناامنی و فحاشی در جامعه نگردند.
Iran, Islamic Republic of
مجازات وحشی ها چی شد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
اوضاع اقتصادی بد . نتیجش میشه پدر و مادری که چندشیفته کار میکنند تا فقط یخچال و سفره خونه واسه بچهاشون خالی نمونه و از پرورش بچه جا میمونن . معلمی که فکرش درگیر مسایل مالیه و تو آموزش شاگرداش شش دانگ نیست و ......