پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲۵
درباره پاسخ کوتاه رهبرانقلاب به جوان گلایه‌مند از فساد مسئولین

چرا رهبری، پاسخ به فساد مسئولین را مسکوت گذاشتند؟!

يکشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب: 696003
متن و پیام درونی نامه بسیار قابل تامل است. این نامه به ظاهر کوتاه، شباهتی به یک دلجویی و یا اصرار به نگران نبودن از فساد مسئولین یا حتی بالعکس تذکر عمومی رهبری مبنی بر اینکه همه مسئولین را نباید فاسد دانست، هم نیست.
چرا رهبری، پاسخ به فساد مسئولین را مسکوت گذاشتند؟!
گروه سیاسی جهان نيوز، مهدی جهان تیغی: چندی قبل رهبر معظم انقلاب به گلایه یک جوان درباره فساد مسئولان پاسخ دادند. رهبری در جواب نامه جوانی که از فساد مسئولان گلایه کرده بود نوشتند:

"جوان عزیز
چشم به راهیم که شما فرزندان تازه نفس اسلام و قرآن، خودساخته و کامل شده، از راه برسید و بارهای کشور را بر دوش بگیرید. تلاش و مجاهدت و توکل به خدا شرط‌های لازم‌اند."


درباره همین چند خط پاسخ کوتاه، نکات ذیل را بخوانید:
الف: می شود یک نگاه معمولی به این نامه داشت. یعنی این نامه در واقع چون پرسش بخش زیادی از جوانان دلسوز کشور برای آینده نظام و منتقد فساد برخی مسئولین است، رهبری به این نامه پاسخ داده‌اند و با همین منطق نیز انتشار عمومی پیدا کرده است.

ب: اما متن و پیام درونی نامه بسیار قابل تامل است. این نامه به ظاهر کوتاه، شباهتی به یک دلجویی و یا اصرار به نگران نبودن از فساد مسئولین یا حتی بالعکس تذکر عمومی و همیشگی رهبری مبنی بر اینکه همه مسئولین را نباید فاسد دانست، هم نیست؛ بلکه در متن پاسخگویی، یک انتظار و چشم به راهی غریبانه وجود دارد.

ج: طی چند سال اخیر، رهبری برای تحول گرایی، کارآمد‌سازی و سالم‌سازی مدیریت کلان نظام هم در تبلیغ و تبیین گفتمان جوانگرایی و طهارت اقتصادی مدیریت کشور پیشقدم بودند و هم در عمل با آوردن امثال رئیسی، فتاح، سرلشکر باقری، موسوی، سلامی، انتصاب چهره های انقلابی در مجمع تشخیص، جوانگرایی در نهادهای مذهبی، نمایندگان ولی فقیه و ائمه جمعه و... پیشگام بودند. با این وجود آیا عموم جوانان کشور اینقدر فعال و پیشگام بودند؟! یک مثال واضح تر، اینک چندین ماه از صدور بیانیه تاریخی و انصافا کم نظیر رهبری موسوم به گام دوم گذشته است. این بیانیه اصرار دارد که باید جوانان هر چه زودتر نقش خود را برای تحقق گام دوم بیابند و مشغول عملیات شوند. اما واقعا چه میزان در اینباره انتظارات برآورده شده است؟ در اینجا آن چشم انتظاری مظلومانه در جواب نامه آن جوان گلایه مند از فساد مسئولین بیشتر خود را نشان می دهد.  

د: حال برگردیم و یک سوال چالشی را مطرح کنیم، چرا رهبری پاسخ به فساد برخی مسئولین را در جواب آن نامه مسکوت گذاشتند؟! اولا رهبری نه تنها مساله فساد مسئولین را مسکوت نگذاشته اند، بلکه راه حل جامع تر و دقیق تر مبارزه با فساد برخی مسئولین یعنی طریقه سالم سازی ماندگار کشور را یادآوری کردند. دوما واقعیت آن است که رهبری برای برطرف کردن این معضل از دولت هاشمی تا الان جنگیدند، فریاد زدند و خون دل خوردند و اینک نیز بهترین گزینه را برای ریاست قوه قضاییه انتخاب کردند. سوما، راه حل بزرگتر سالم سازی کشور، زیربار مسئولیت رفتن جوانان در عرصه‌های مختلف مدیریتی و حل چالش‌های کشور است. زیرا فساد برخی مسئولین در برابر تحقق این گام بزرگ تقریبا هیچ محسوب می‌شود.

ه:شاید برخی جوانان عادت کردند که به اینجای کار که برسیم، بیان کنند که راه و مسیر خدمت و مدیرشدن برای آنها در کشور باز نیست. این مساله نیز پاسخ های فراوانی دارد، اولا خیلی از جوانان موفق در عرصه‌های مدیریتی و غیرمدیریتی در کشور، صاحب رانت و ژن برتر نبودند، دوما مگر کمک به سالم‌سازی کشور فقط مدیر شدن است؟ خیلی از عرصه‌های دیگر است که کمک‌های فراوانی به سالم سازی کشور و حتی به تسریع حذف و یا کناررفتن طبیعی مدیران فاسد میانجامد. سوما وقتی خودساخته، پرتلاش، اهل مجاهدت و توکل برخدا باشیم، بر اساس سنت الهی مسیر برای خدمت به انقلاب و کشور باز و هموار خواهد شد.

*پی نوشت: احتمالا برخی جوانان حزب الهی و ارزشی بگویند، که آنها در این سال‌ها در راه جوان سازی و سالم سازی کشور اهل مطالبه و مبارزه فراوان بودند و تکلیف خود را انجام دادند. اما این مقدار نیز همه راه و تکلیف نیست. شرط واقعی پس از مطالبه گری، و یا دقیقتر در کنار فریاد عدالتحواهی، زیر بار مشکلات کشور رفتن به صورت عملی است. یعنی همان دانشجوی عدالتخواه در کنار فریاد زدن، نقش عملیاتی خود را در حل یکی از معضلات و مشکلات علمی، اجتماعی، فرهنگی و یا سیاسی کشور از هم اکنون تعریف و اقدام عملی کند.

توضیح تکمیلی: انقلاب در شرایط فعلی به فرزندان تازه نفس اسلام و قرآن، خودساخته و کامل شده نیاز دارد و یا به تعبیر دیگر کار انقلاب از این پس با انسانهای از این جنس و با شرط تلاش و مجاهدت و توکل به خدا جلو خواهد رفت.

*مدیر مسئول جهان نيوز
آدرس کانال مهدی جهان تیغی
https://t.me/mahadi_jahantighi
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا چکار کند وقتی که برخی اکثر مسئولان را فرا گرفته ...!!
Iran, Islamic Republic of
...
خرمشهر
Iran, Islamic Republic of
....
Canada
....
نکته سنج
Iran, Islamic Republic of
...
Kardarblash
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
در دوره احمدی نژاد این فرصت فراهم شد و جوانان بسیاری از تشکلهای دانشجویی عدالتخواه وارد بدنه دولت و نهاد ریاست جمهوری شدند و به پست های بالایی در حد مشاور وزیر هم دست یافتند ولی نتیجه این تجربه موفق نبود و برخی از خود همین جوانان درگیر فساد سازمان یافته و گسترده نهادهای دولتی شدند و تبدیل شدند به عاملی برای یک رانت جدید .....!!!
حاجی
Iran, Islamic Republic of
مادرحیات سیاسی امام خمینی بسیارازاین موارد داریم که ایشان همه مشکلات راازراه قانون حل می کردند امام خامنه ائی این سیره راادامه داده انداگرقانون معیارعمل همهگان باشد مشکلات برطرف میشود بعد هم جایگاه مردم مهمترین جایگاه است درقانون این اثرانتخاب ماست خودکرده راتدبیرنیست اگرقرارباشدامام هرجاکه مسئولی بی قانونی کرددخالت کند پس نقش مردم چه میشودجادارداندکی درشیوه انتخاب خودتفکرکنیم
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
خانه تكاني اساسي لازم است
United Kingdom
...
Iran, Islamic Republic of
....
امیر
Netherlands
و.....
Iran, Islamic Republic of
تواین مملکت تا بایه مسولی بده بستان نداشته باشی هیچی نمیشه ,....
Iran, Islamic Republic of
سه تاگروه عمده سیاسی که درکشور حیات دارند
یکی کارگزاران که نه کاری به چپ دارند نه به راست ،بسته به اینکه بادبه کدوم سمت بوزد وسکه ودلار کجا باشه ،دغدغشون مسایل اقتصادیشون وآقازادگی وماشین مدل بالا ،استخروسونای ویزه وازاین حرفاست
دسته دوم هم اصلاح طلب ها هستن که زیادازمسایل اقتصادی سردرنمیاران وبخاطرهمین هم بیشترکارهای اقتصادی رابه کارگزارن واگذارمیکنن وخودشون دنبال واز] ای های بدلی ازقبیل آزادی ،حقوق بشر ،گفتگوی تمدن ها وریش پرفسوری واینجورچیزا هستن
دسته آخرهم اصولگراها هستند که خیلی محتاط ودست به عصا حرکت میکنن ودرمسایل اقتصادی دستی برآتش دارن ودیربه جونا اعتمادمیکنن. ازچپی ها خشوشون نمیاد اما بدشون هم نمیادیه عکس یادگاری باکارگزاران بگیرن .!!!!
Iran, Islamic Republic of
...
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
دسته چهارم هم مردمي هستند كه سه دسته اول حق و حقوقشان را پامال مي كنند و به فقر و فاقه شون روز به روز مي افزايند ..
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز ممنون ولی چرانصف ونیمه مطلب رازدی نتیجه گیری آخرش مهم بود که حذف کردی
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
147متر2خوابه سعادت آباد 500رهن کامل
145متر سه خواب«هروی کلید نخورده» ودیعه 650 میلیون تومان
Iran, Islamic Republic of
جالبه که تبلیغ رهن خانه نقطه چین نمیشه!!!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
سرمايه داران كشور را بلعيده اند .
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
چشم به راهیم که شما فرزندان تازه نفس اسلام و قرآن، خودساخته و کامل شده، از راه برسید و بارهای کشور را بر دوش بگیرید. تلاش و مجاهدت و توکل به خدا شرط‌های لازم‌اند.".