جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ترکیه: اولین محموله «اس-400» تکمیل شد

پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب: 695738
در بحبوحه تهدیدات آمریکا به تحریم ترکیه به دلیل توافق اقدام آنکارا به خرید سامانه موشکی اس.400 از مسکو، منابع نظامی ترکیه از تکمیل روند دریافت اولین سامانه اس.400 خبر دادند.
ترکیه: اولین محموله «اس-400» تکمیل شد
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، مقامات نظامی ترکیه امروز (پنجشنبه) اعلام کردند که اولین محموله از سامانه‌های دفاعی «اس-۴۰۰» روسیه تکمیل شده است و دومین محموله نیز بزودی تکمیل می‌شود.

بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، ترکیه در بحبوحه تهدیدات پی در پی آمریکا، اوایل ماه جاری میلادی دریافت تجهیزات سامانه دفاع موشکی «اس-۴۰۰» روسیه را آغاز کرد.
مقامات نظامی ترکیه اعلام کردند که همچنان با مقامات آمریکایی در خصوص تهیه سامانه دفاعی پاتریوت در تماس هستند و همچنین اعلام کردند که فرانسه سکوی پرتاب «SAMP-T»، یک سامانه دفاع موشکی را که توسط کنسرسیوم «یوروسم» به وجود آمده است را در مرز جنوبی ترکیه مستقر خواهد کرد.

این مقامات ترکیه همچنین در خصوص تصمیم واشنگتن برای خارج کردن آنکارا از پروژه جنگنده‌های آمریکایی «اف-35» اعلام کردند که حذف ترکیه از برنامه اف-35 هنوز نهایی نشده است و آنکارا در حال حاضر تنها از این پروژه معلق شده است.

آمریکا هفته گذشته در پی تهدیدات پیشین خود مبنی بر اینکه در صورتیکه ترکیه، سامانه‌های «اس-۴۰۰» را تحویل بگیرد از پروژه اف-35 حذف خواهد شد، اعلام کرد که ترکیه را از برنامه اف-35 حذف می‌کند.

بعد از اعلام این تصمیم آمریکا، شرکت روسی «روس‌تک» اعلام کرد که مسکو آمادگی دارد تا در صورت درخواست ترکیه، جنگنده‌های سوخو-35 خود را به این کشور عرضه کند.

با اینحال، مقامات ترکیه امروز اعلام کردند که در حال حاضر با مقامات روسیه در خصوص جایگزین‌های جنگنده‌های اف-35 آمریکا گفت‌وگویی نداشتند.

دسامبر سال ۲۰۱۷ ترکیه اعلام کرد قرارداد خرید دو فروند سامانه اس-۴۰۰ از روسیه را به ارزش دو میلیارد دلار نهایی کرده است. بر اساس مفاد قرارداد، ۴۵ درصد هزینه را ترکیه به صورت نقد می‌پردازد (که بخشی از آن را پیش پرداخت کرده است) و ۵۵ درصد آن را روسیه به صورت وام به ترکیه تقبل می‌کند.

ترکیه همچنین طی قراردادی به ارزش حدود 11 میلیارد دلار، ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ از شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین» خریداری کرده است و بخشی از برنامه تولید این جنگنده‌های مدرن است. این کشور هم‌اکنون مبلغ ۹۰۰ میلیون دلار را به آمریکا پیش پرداخت کرده است و در تاریخ ۱ تیر، دو فروند از این جنگنده‌ها را طی مراسمی نمادین در پایگاه هوایی «فورت وورث» در تگزاس تحویل گرفت.

مقامات نظامی ترکیه همچنین در خصوص منطقه امن سوریه نیز اعلام کردند که مقامات ترکیه‌ و آمریکا همچنان به گفت‌وگوها در خصوص ایجاد منطقه امن در شمال سوریه ادامه می‌دهند.

روز گذشته (چهارشنبه)، ترکیه اعلام کرد که صبر خود را در موضوع منطقه امن سوریه در قبال آمریکا از دست داده است و تأکید کرد که آمریکا، مانع حصول پیشرفت‌ در خصوص این مسئله شده است.

«جیمز جفری» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور سوریه شامگاه گذشته (چهارشنبه) طی سفر به آنکارا، با «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه دیدار و درباره تحولات اخیر در منطقه صحبت کرد.

کالین در این دیدار ضمن تشریح اولویت‌های امنیت ملی ترکیه برای این مقام آمریکایی، گفت که ایجاد هرچه سریع‌تر منطقه امن در شمال سوریه و پاکسازی مرزهای جنوبی ترکیه از حضور شبه‌نظامیان کُرد، فقط زمانی ممکن می‌شود که واشنگتن به انتظارات آنکارا تن دهد. 

با اینحال، مقامات نظامی ترکیه، امروز اعلام کردند که حدود یکهزار شبه‌نظامی یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) علیرغم توافق آنکارا با واشنگتن در خصوص پاکسازی منطقه، همچنان در «منبج» باقی مانده‌اند و انتظارات ترکیه در این زمینه برآورده نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *