جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱۳

میترا حجار: سیاسیون از سلبریتی‌ها استفاده می‌کنند

پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 695699
بازیگر سینما و تلویزیون در نشست «جایگاه حریم خصوصی در فضای مجازی» گفت:برخی سیاسیون از سلبریتی‌ها استفاده می‌کنند.
میترا حجار: سیاسیون از سلبریتی‌ها استفاده می‌کنند
به گزارش جهان نيوز، بیست و سومین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه پیش از ظهر امروز با موضوع «جایگاه حریم خصوصی در فضای مجازی» در سالن الغدیر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این نشست سید ضیاءالدین خرمشاهی حقوقدان و میترا حجار بازیگر، سینما تئاتر و تلویزیون حاضر بودند که با اجرا و کارشناسی احسان محمدی روزنامه‌نگار و فعال فضای مجازی به ارائه نظرات خود درباره حریم خصوصی در فضای مجازی پرداختند.

میترا حجار گفت: برای من احساس دیده شدن مداوم، فقط در فضای مجازی رخ نمی‌دهد چون وقتی شما چهره می‌شوید نمی‌توانید زندگی عادی را داشته باشید.

حجار درباره کامنت‌های نامتعارفی که از سوی کاربران فضای مجازی منتشر می‌شود اظهار کرد: متأسفانه تجربه‌ای که من در بررسی این کامنت‌ها داشته‌ام این است که خیلی از این کاربران در بازه سنی کودک و نوجوان قرار دارند. به نظر من مشکل اصلی این است که بسیاری از پدر و مادرها به جای اینکه وقت بگذارند و با فرزندان خودشان صحبت کنند، برای خرید یا تفریح بیرون بروند و کودکانشان را با طبیعت آشنا کنند، با دادن یک گوشی هوشمند به آن‌ها رفع مسئولیت می‌کنند.

http://media.ana.ir/1398/05/02/636995785317892379_md.jpg

وی ادامه داد: فلسفه من در حوزه فضای مجازی که در همه ادیان الهی و مکاتب هم آمده، این است که آن چیزی را که بر خود نمی‌پسندی بر دیگران هم نپسند. آیا آن نظراتی که در فضای مجازی برای افراد مشهور می‌گذاریم دوست داریم درباره ما هم بگویند؟

این بازیگر سینما و تلویزیون بیان کرد: در خیلی از موارد، دانستن یک موضوع درباره چهره‌ها هیچ کمکی به بالا رفتن آگاهی جامعه نمی‌کند و این‌هاست که ضرورتی ندارد و دردسرساز می‌شود. ضمن اینکه نشر سلیقه‌ای و برش‌خورده برخی اظهارنظرها ایجاد حاشیه می‌کند.
وی عنوان کرد: مثلاً به یک فیلم برش‌خورده از صحبت‌های همکارم آقای امیر جعفری که اخیراً در فضای مجازی منتشر شد اشاره می‌کنم. من قبل از آمدن به این جلسه با ایشان تماس گرفتم و گفتم که می‌خواهم در نشستی با موضوع فضای مجازی شرکت کنم. آقای جعفری خیلی ناراحت بود و چون از من خواستند این را می‌گویم؛ ایشان مجدداً گفتند: صحبت‌های من مربوط به حدود ۳ سال پیش بود. منظورم در آن فیلم این بود که همه افراد ثروتمند با کلاه‌برداری و راه‌های نامشروع به ثروت نرسیده‌اند و نباید همه افراد پولدار را دزد و کلاه‌بردار بدانیم؛ شاید من مطلبم را بد گفتم اما بابت این صحبت من همان ۳ سال پیش عذرخواهی کردم و فکر نمی‌کردم که به‌قول‌معروف قرار است عده‌ای «این جنازه را دوباره از قبر در بیاورند». با این حال دیدید چه صحبت‌های بدی در پی این فیلم علیه ایشان گفته شد.

http://media.ana.ir/1398/05/02/636995786005081448_md.jpg

حجار درباره ورودش به مباحث محیط‌زیست نیز گفت: باید بگویم خوشبختانه هم فعالان محیط‌زیست و هم مدیران سازمان محیط‌زیست خیلی به من لطف داشتند. من از دوران کودکی به محیط‌زیست علاقه داشتم. همیشه احساس می‌کردم چقدر خوب است که چهره‌ها بیایند و از سرمایه اجتماعی خودشان برای بهبود محیط‌زیست مایه بگذارند و آگاهی بدهند.

میترا حجار در پاسخ به اظهارنظر احسان محمدی روزنامه‌نگار و کارشناس نشست که گفت خیلی اوقات می‌گویند چرا افراد چهره و ستاره‌ها حرف و عملشان یکی نیست عنوان کرد: خود من همیشه سعی کرده‌ام در فضای مجازی نه به مردم بگویم که این کار را بکنید یا نکنید و نه وابستگی فکری و سیاسی خاصی را نشان دهم. رفتارهای دوگانه در همه جامعه ما دیده می‌شود و مختص به یک قشر خاص نیست.

این بازیگر سینما تئاتر و تلویزیون افزود: باید به یک نکته مهم اشاره کنم. این که برخی همکاران من برای تولد فرزندانشان به خارج از کشور می‌روند نباید این‌گونه قضاوت کنیم. همه ما می‌دانیم که شرایط دریافت ویزای بسیاری از کشورها به هر دلیل برای ما سخت شده است. مطمئن باشید خیلی از کسانی که دارند به این اقدام به‌شدت انتقاد می‌کنند، اگر این امکان را داشتند خودشان هم حتماً این کار را می‌کردند.

وی در ادامه افزود: من نماینده صنف سلبریتی‌ها نیستم و فقط می‌توانم درباره خودم صحبت کنم. خیلی از چهره‌های شناخته‌شده موسیقی و سینما در مقاطع گوناگون به سیاستمداران نزدیک می‌شوند و از آن‌ها حمایت می‌کنند اما خیلی جاها هم سیاستمداران هستند که از آن‌ها استفاده می‌کنند. افراد زیادی هستند که شما آن‌ها را نمی‌شناسید و با شما عکس می‌گیرند و بعدها متوجه می‌شوید که مثلاً نماینده مجلس بوده یا مسئولیت داشته است.

ضیاءالدین خرمشاهی نیز با اشاره به صفت ستار بودن خداوند گفت: این صفت الهی تنها به پوشاندن عیوب بندگان برنمی‌گردد، بلکه معنای کلی‌تری دارد و به این معناست که ذات پروردگار توانایی افشای حریم خصوصی را دارد، اما چنین نمی‌کند. پیامبر اکرم (ص) هم آبروی مؤمن را بالاتر از نماز و روزه می‌داند؛ بنابراین هم در آموزه‌های دینی و هم در فرهنگ ایرانی بارها به این موضوع مهم اشاره شده است، اما متأسفانه امروزه این موضوع به تفریح تعداد زیادی از افراد تبدیل شده است.

http://media.ana.ir/1398/05/02/636995786174300391_md.jpg

وی افزود: درست است که چهره‌ها بخشی از زندگی خود را در فضای عمومی عرضه کرده‌اند اما همین در منظر بودن هم خطوط قرمزی دارد. ما امروز در کشورمان در خیلی از حوزه‌ها با تراکم شدید قوانین مواجهیم. این‌قدر قوانین مزاحم داریم که مانع از حرکت جامه می‌شود. برعکس در برخی حوزه‌ها خلأ شدید قوانین را داریم.

این استاد رشته حقوق گفت: مفهوم حریم خصوصی بسیار سیال است چون هر قشری اعم از دانشگاهیان، اهالی رسانه، نمایندگان مجلس، عالمان دینی و حقوقدانان از یک زاویه به آن می‌پردازند که به‌نوعی همه آن‌ها هم درست است، اما باید یک تعریف واحد حقوقی را داشته باشیم.

خرمشاهی اظهار کرد: از نگاه من حریم خصوصی جزئی از زندگی شخصی است که دسترسی به آن بدون رضایت فرد و حکم قانون امکان‌پذیر نیست. ما در گام اول باید تجاوز به حریم خصوصی را جرم‌انگاری کنیم که هنوز این اتفاق نیفتاده است. در قانون مسئولیت مدنی و قانون اساسی بر مصون ماندن جان مال و حیثیت افراد تأکید شده و حتی عنوان شده که اگر شخصی از این حیث آسیب ببیند، حق اقامه دعوی دارد تا این جراحت معنوی التیام ببخشد. با این حال ما هنوز این مسئله را به‌عنوان جرم نشناخته‌ایم. خیلی از مسائل پیش‌پاافتاده به‌عنوان جرم تعریف شده است اما آنچه روان مردم را آزار می‌دهد را به‌عنوان جرم نمی‌شناسیم.

http://media.ana.ir/1398/05/02/636995786495238622_md.jpg

وی گفت: ما نیاز داریم که با همکاری بخش خصوصی واقعی درباره نقض حریم خصوصی قانون‌نویسی کنیم. متأسفانه قانون‌گذاران ما در مجلس چون به‌صورت ملموس درگیر پیامدهای این قضیه نبوده‌اند و حساسیت آن را درک نکرده‌اند قوانین خوبی هم تصویب نشده است. درست مثل قانون چک که بارها و بارها عوض شده اما همچنان دارای ایراد است چون نمایندگان هیچ گاه به طور ملموس با این قضیه مواجه نشده‌اند.

خرمشاهی عنوان کرد: عده‌ای از افراد جامعه بنا به استعداد و توانایی؛ لیاقت‌های ذاتی و زحماتی که کشیده‌اند وارد فضای هنری شده‌اند. فضایی که شاید من به هر دلیل نتوانسته‌ام بروم و این‌ها رفته‌اند. سختی می‌کشند و جوانی‌شان را می‌گذارند، اما زمانی که همین هنرمندان در اثر سرک کشیدن‌های یک عده آسیب جدی می‌بینند دچار «مرگ مدنی» می‌شوند و هیچ چتر حمایتی بالای سر آن‌ها نیست.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: آسیب اصلی این است که شبکه‌های اجتماعی نقابی است که به‌صورت افراد زده می‌شود. بسیاری از افراد با هویت‌های جعلی وارد این فضا می‌شوند و همین هویت‌های جعلی برایشان گستاخی می‌آورد. این گستاخی‌ها گاهی زندگی ستاره‌های و سیاستمداران و حتی منافع ملی را تهدید می‌کند.

منبع:آنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای حقوق دان رفتارها و صحبتهای بسیاری از این سابریتی ها که مغایر عرف و شرع و فرهنگ جامعه هست و روح و روان جامعه رو آزار میده چه کسی باید پاسخگوباشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط سلبریتی ها حق دارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
چرا سلبریتی ها باید اینقدر ساده باشند که دیگران از آنها سوء استفاده کنند.
Iran, Islamic Republic of
سوء استفاده ای در کار نیست، جیره خوارند.
Iran, Islamic Republic of
...
صادق
Iran, Islamic Republic of
خانم حجار سیاسی کاری حرفه سیاسیون است اما آیا هنرمندان و سلبریتی ها در مقابل آنها و خواست آنها حرفه ای عمل کرده اند؟
سلبریتی و هنرمند حرفه ای هیچگاه اجازه سوءاستفاده دیگران از خود را نمی دهد.
علی
Iran, Islamic Republic of
برای به قدرت رسیدن جهت منافع نا مشروحشان باید هم همه چیز استفاده کنند
Iran, Islamic Republic of
سیاسیون از سلبریتها استفاده میکنند، خوب خود شما نخواهید کار مشکلی نیست
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
نظرات مخاطبان جهان نیوز از خبراش جالب ترند ....
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خانم حجار گفته بعضی از سیاسیون از سلبریتی ها استفاده میکنند صحیحش این است که بگوید سوئ استفاده میکنند.
جواد
Iran, Islamic Republic of
سلبریبتی ها چرا باید اینقدر ضعیف و بی فکر و محتاج باشند که هم سیاسیون هم کارگردانان از آنها هر جور دلشان خواست استفاده کنند ؟
Iran, Islamic Republic of
کروات آقای حقوق دان، تو یک نشست، در یک ساختمان دولتی ...