پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

سفارش لقمان به پسرش درباره عبور از دنیا

يکشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 695117
پسرم دنیا را همانند پلی بر روی رودخانه ای به شمار آور که از آن می گذری و آن را رها می کنی و تا پایان روزگار، به سوی آن باز نمی گردی. آن را خراب کن و آبادش نکن.
سفارش لقمان به پسرش درباره عبور از دنیا
به گزارش جهان نيوز، امام صادق علیه السلام ـ در بیان سفارش های لقمان علیه السلام به پسرش
 ای پسرم! در این دنیا، همانند گوسفندی مباش که در زراعت سبزی داخل می شود و آن قدر می خورد که چاق می گردد و هنگام چاقی اش کشته می شود؛ بلکه دنیا را همانند پلی بر روی رودخانه ای به شمار آور که از آن می گذری و آن را رها می کنی و تا پایان روزگار، به سوی آن باز نمی گردی. آن را خراب کن و آبادش نکن؛ زیرا تو مأمور آبادانی آن نیستی.


متن حدیث: 

عنه علیه السلام :کانَ فیما وَعَظَ بِهِ لُقمانُ ابنَهُ: یا بُنَیَّ ...، ولا تَکُن فی هذِهِ الدُّنیا بِمَنزِلَةِ شاةٍ وَقَعَت فی زَرعٍ أخضَرَ ، فَأَکَلَت حَتّی سَمِنَت  فَکانَ حَتفُها عِندَ سِمَنِها ، ولکِنِ اجعَلِ الدُّنیا بِمَنزِلَةِ قَنطَرَةٍ عَلی نَهرٍ جُزتَ عَلَیها وتَرَکتَها ولَم تَرجِع إلَیها آخِرَ الدَّهرِ . أخرِبها ولا تَعمُرها ، فَإِنَّکَ لَم تُؤمَر بِعِمارَتِها.

"اصول کافی، ج ۲، ص ۱۳۴- بحارالانوار،ج۱۳، ص۴۲۵"
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *