کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آخرین اخبار از توقیف نفتکش‌ انگلیسی توسط سپاه/ مشخصات شناور stena impero چیست؟/ ورود نفتکش انگلیسی به لنگرگاه بندرعباس +عکس

28 تير 1398 ساعت 22:45

روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در اطلاعیه‌ای از توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در تنگه هرمز خبر داد.


به گزارش جهان نیوز، روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه ای اعلام کرد: عصر امروز (جمعه 28 تیر ) یک فروند نفتکش  انگلیسی با نام" "stena impero" هنگام عبور از تنگه هرمز به علت رعایت نکردن قوانین و مقررات بین المللی دریایی بنا به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، توسط یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد.

این اطلاعیه می افزاید : نفت‌کش مذکور پس از توقیف به ساحل هدایت و برای سیر مراحل قانونی و بررسی های لازم تحویل سازمان بنادر و دریانوردی شد. 

۳ تخلف نفتکش انگلیسی که منجر به توقیف شد
نفتکش انگلیسی بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش کرده و بر خلاف رویه جاری، به جای حرکت در مسیر ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز، از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که احتمال ایجاد حادثه و تصادف با کشتی‌ها را بالا می‌برد.

یک منبع آگاه، با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی Stena Impero توسط نیروی دریایی سپاه در تنگه هرمز، گفت: بی توجهی به قوانین و مقررات دریایی علت توقیف این کشتی انگلیسی است.

وی افزود: این کشتی بر خلاف قوانین و مقررات دریانوردی دستگاه موقعیت یاب خود را خاموش کرده و بر خلاف رویه جاری، به جای حرکت در مسیر ورودی خلیج فارس در تنگه هرمز، از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که احتمال ایجاد حادثه و تصادف با کشتی‌ها را بالا می‌برد.

این منبع آگاه تاکید کرد: کشتی انگلیسی Stena Impero همچنین به هیچکدام از تذکرات داده شده نیز توجهی نکرده است. 

کشتی دوم انگلیسیها توقیف نشده است
منابع نظامی مطلع در منطقه خلیج فارس اعلام کردند برخلاف اخبار منتشر شده مبنی بر توقیف دومین کشتی منطقه توسط نیروهای ایرانی، کشتی «مصدر» با پرچم لیبریا توقیف نشده است.

منابع نظامی مطلع در منطقه خلیج فارس اعلام کردند تنها کشتی توقیف شده از سوی جمهوری اسلامی ایران ،نفت کش انگلیسی "استینا ایمپرو" می باشد و کشتی مصدر توقیف نشده است.

بر اساس این گزارش این منابع مطلع، کشتی مصدر در چارچوب ماموریت جاری گشتیهای نیروهای مسلح در منطقه خلیج فارس صرفا نسبت به ضرورت دریا نوردی بی ضرر و رعایت مقررارت زیست محیطی توجیه شده و ادامه مسیر داده است.

برخی منابع رسانه ای جمعه شب از توقیف دومین کشتی بریتانیایی به نام مصدر توسط نیروهای مسلح ایران خبر دادند.

آشنایی با نفتکش انگلیسی توقیف شده
مشخصات شناور stena impero چیست؟
این شناور در حقیقت یک کشتی نفت کش با قابلیت حمل مواد نفتی و شیمیایی است که 183 متر طول داشته و وزن آن نیز 49683 تن است. این کشتی در سال 2018 میلادی ساخته شده است و تحت پرچم کشور انگلستان قرار دارد. این شناور توان حمل 46576000 - چهل و شش میلیون و 576 هزار - لیتر مایعات (نفت یا مواد شیمیایی) را دارد. شماره آی‌ام‌او این شناور 9797400 است.



نفت کش stena impero
شماره آی‌ام‌او یک مرجع منحصر به فرد از طرف سازمان بین‌المللی دریانوردی برای کشتی، صاحبان کشتی ثبت شده و شرکت‌های مدیریت است. شماره‌های آی‌ام‌او برای بهبود ایمنی و امنیت دریایی و کاهش تقلب‌های دریایی تعریف شده است. این شماره هفت رقمی منحصر به فرد به موجب کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص در دریا به هر کشتی‌ای اختصاص داده شده است. مقصد شناور انگلیسی مورد نظر بندر الجبیل‎ در عربستان سعودی بوده است.

ورود نفتکش انگلیسی به لنگرگاه بندرعباس
الله مراد عفیفی‌‌پور درباره نفتکش انگلیسی «stena impero» که با شناور صیادی در تنگه هرمز تصادمی داشت، توضیح داد: ‌نفتکش انگلیسی با نام «stena impero» در مسیر تردد خود با یک فروند کشتی صیادی برخورد می‌کند و طبق قانون پس از وقوع این سانحه، لازم است موارد و علل وقوع سانحه بررسی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ادامه داد: عوامل‌ کشتی سانحه دیده صیادی با شناور انگلیسی تماس می‌گیرند، اما پاسخی دریافت نمی‌کنند، وقتی شناور انگلیسی به تماس‌های شناور صیادی پاسخ نداد، طبق روال قانونی آنها موضوع را به اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان اطلاع دادند.

وی اضافه کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ‌طبق روال به نیروهای نظامی اطلاع دادیم که شناور انگلیسی را به سمت لنگرگاه بندرعباس هدایت کنند تا ابعاد سانحه توسط کارشناسان بررسی‌‌ شود.

عفیفی‌پور اظهار داشت: این شناور انگلیسی شب گذشته با هدایت نیروی دریایی سپاه پاسداران وارد لنگرگاه بندرعباس و تحویل اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان برای بررسی حادثه شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اضافه کرد: بررسی علل وقوع سانحه توسط کارشناسان اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان امروز آغاز شد.

وی با بیان اینکه این نفتکش تحت پرچم کشور انگلیس است و ۲۳ نفر خدمه دارد، اظهار داشت: این شناور ۱۸ نفر خدمه هندی دارد و پنج خدمه هم از کشورهای روسیه، فیلیپین و لتونی و غیره هستند،‌ البته کاپیتان نفتکش، هندی است اما شناور تحت پرچم انگلیس فعالیت می‌کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان اظهار داشت: از نظر ایمنی باید خدمه در کشتی بمانند و در حال حاضر همه ۲۳ خدمه در نفتکش هستند.

 روز گذشته بود که یک فروند نفتکش انگلیسی در مسیر تردد خود در تنگه هرمز، با یک فروند کشتی صیادی برخورد می‌کند و به دلیل عدم بی توجهی به پیام‌های کشتی صیادی، طبق روال به درخواست اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، از سوی نیروی دریایی سپاه برای بررسی به لنگرگاه بندرعباس هدایت می‌شود تا سازمان بنادر و دریانوردی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، ابعاد و جوانب این برخورد را بررسی کند.


کد مطلب: 694925

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/694925/آخرین-اخبار-توقیف-نفتکش-انگلیسی-توسط-سپاه-مشخصات-شناور-stena-impero-چیست-ورود-نفتکش-لنگرگاه-بندرعباس-عکس

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com