پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

جنگ روانی ترامپ علیه چین

چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب: 694776
توئیت های دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا علیه چین نشان می دهد او یک جنگ روانی را با پکن برای رسیدن به توافقی تجاری که به دلخواه واشنگتن و بر اساس منافع آمریکا تنظیم شده باشد آغاز کرده است با این وصف بعید است چین تسلیم چنین فشارهایی شود.
جنگ روانی ترامپ علیه چین
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، توئیت های ترامپ وقتی منتشر شد که اداره ملی آمار چین اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور در شش ماه اول سال ۲۰۱۹ به ۳.‏۶‬ درصد رسیده است و در سه ماهه دوم سال هم ۲.‏۶‬ درصد بوده است.

همین باعث شد تا آمریکا فوراً جنگ روانی را علیه چین با توئیت های ترامپ راه بیاندازد مبنی بر اینکه تعرفه های سنگین ۲۵ درصدی آمریکا بر روی ۲۵۰ میلیارد دلار از کالاهای چینی باعث شده است تا رشد اقتصادی این کشور به پایین ترین زمان در ۲۷ سال گذشته برسد.

البته شاید این رقم پایین ترین رشد چین از سال ۱۹۹۲ میلادی باشد اما باز هم در میان کشورهای دنیا یک رقم معقول و مطلوب محسوب می شود.

«جانگ جونگ» از کارشناسان اقتصادی چین می گوید که این رقم رشد را نباید کوچک شمرد شاید آمریکایی ها مغلطه کاری می کنند اما نباید فراموش کرد که همین رشد اقتصادی دو برابر رشد ۳.۱ درصدی آمریکا در نیمه اول سال جاری میلادی بوده است.

افزون بر این آمارها نشان می دهد که چین در این مدت ۷۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کرده است که در مقایسه با دوره مشابه سال ۲۰۱۸ میلادی نزدیک به ۳.۵ ‬ درصد رشد نشان می دهد.

ترامپ اما می گوید که کاهش رشد نشانه ای از تاثیر فشارهای آمریکا بر چین است و اینکه پکن بیشتر از هر زمان دیگری به یک توافق تجاری نیاز دارد و شاید اکنون تاسف می خورد که نباید توافق اولیه را بر هم می زد.

او در توئیت دیگری آورده است حالا با تاثیر پذیری از تعرفه ها و افزایش فشارهای آمریکا بر اقتصادی چین، هزاران شرکت در حال ترک این کشور هستند.

رییس جمهوری آمریکا ادعا کرده بود به دلیل رشد کند اقتصادی، دولت چین مشتاق دستیابی به توافق با آمریکا است اما چین چنین ادعایی را کاملاً گمراه کننده می خواند.

این اظهار نظرها دقیقاً در راستای یک جنگ روانی و القای شکست و خطرناک بودن وضعیت اقتصادی چین انجام می شود زیرا در تناقض با همین توئیت ها «استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که این کشور و چین در حال ادامه مذاکرات تلفنی هستند.

او افزوده است که اگر در این هفته نیز گفت و گوهای تلفنی آنها خوب پیش برود، هیاتی از آمریکا راهی چین خواهد شد تا طرفین مذاکرات حضوری انجام دهند.

«لیانگ فان» کارشناس مرکز اقتصاد بین الملل چین تاکید می ورزد که آمریکا به این شکل نمی تواند به یک توافق برد - برد برسد اگر همه چیز به طور متعادل به پیش برود و نگرانی های دو طرف و منافع متقابل در نظر گرفته شود، می توان گام های بعدی را برداشت.

از سوی دیگر وزارت خارجه چین در بیانیه ای اظهارات و توئیت های ترامپ را تلاشی برای انحراف افکار عمومی توصیف کرده و افزوده است که ما می خواهیم گفت و گوها برابر باشد در غیر این صورت مشکل بتوان راهی برای برد - برد پیدا کرد.

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین گفت تولید ناخالص داخلی چین در نیمه اول سال جاری ۶.۳ درصد رشد داشته و در عین حال با کاهش رشد اقتصادی جهانی و افزایش عدم اطمینان خارجی رو به رو است این نتیجه خوب است و در میان واحدهای اقتصادی جهان در جایگاه بالا قرار دارد.

وی افزود نرخ رشد ۶.۳ درصدی با انتظارات جهانیان هماهنگی دارد پس از انتشار داده های اقتصاد کلان چین در روز گذشته، بازارهای عمده جهان نسبت به آن واکنش نسبتاً خوب داشتند.

نرخ رشد اقتصادی چین دومین اقتصاد بزرگ جهان بیش از ۳۰ درصد است رشد با ثبات اقتصاد چین نیز برای اقتصاد آمریکا و اقتصاد جهانی خوب است.

چین تاکید می کند با سیاست های مالیاتی اصلاح شده و با توجه به هزینه کردهای معقول پولی و مالی و همچنین باز کردن درها به روی کشورهای دیگر و افزایش تعاملات تجاری با دیگر اعضای جامعه بین المللی می تواند به رشد کیفی لازم دست پیدا کند.

تازه ترین آمارهای رسمی این کشور هم نشان می دهد چین بر اساس اهدافش حرکت می کند و پیش بینی این کشور رشد اقتصادی شش تا ۶.۵ درصد برای کل سال ۲۰۱۹ بوده که تا نیمه امسال محقق شده است.

اعلام این آمار در حالی است که رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۷ میلادی به ۶.۹ درصد رسیده بود که یکی از بهترین نرخ های رشد اقتصادی چین از سال ۲۰۱۰ میلادی تا آن زمان محسوب می شد، پیشتر در سال ۲۰۱۶ میلادی رشد اقتصادی چین به ۶.۷ درصد رسیده بود رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۱۸ میلادی هم حول و حوش ۶.۴ تا ۶.۵ درصد بود.

اما تازه ترین آمار وزارت دارایی چین که درآمد و هزینه‎های مالی کشور در نیمه اول سال جاری را منتشر کرد نشان می دهد که در ۶ ماهه نخست سال جاری درآمد عمومی کشور از ۱۰ تریلیون یوان فراتر رفت که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳.۴ درصد افزایش داشته است.

از آغاز سال جاری به این سو چین پی در پی اقداماتی را در جهت کاهش مالیات و هزینه‎ها در پیش گرفته است و روند اجرای سیاست ها و تدابیر مختلف در این راستا را با قدرت ادامه داده است.

شو گوئو چیائو از وزارت دارایی چین در همین رابطه گفت که در وضعیت کنونی اقدامات مربوط به کاهش مالیات و هزینه‎ها با دقت اجرا شده و از لحاظ کلی با ثبات و منظم است، در عین حال این تدابیر به تدریج در حال نتیجه دادن است که پیش‎بینی‎های انجام شده هم‎خوانی دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ترور دیپلمات ارشد آنکارا در اربیل با دستور مستقیم آمریکا صورت گرفته است.