جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۳۷
محمد دهقان، عضو حقوقدان جدید شورای نگهبان:

نباید افراد به صرف انتقاد یا زبان تند از گردونه نظام رانده شوند/ اعضای شورای نگهبان هم انسان و ممکن‌الخطا هستند/ هر رد صلاحیت به یک واگرایی نسبت به نظام منتهی می‌شود

چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 694646
اخباری که از شورای نگهبان شنیدم و اوضاعی که متوجه شدم فکر کردم می‌توانم از این تجربه چهار دوره مجلس استفاده کنم
نباید افراد به صرف انتقاد یا زبان تند از گردونه نظام رانده شوند/  اعضای شورای نگهبان ممکن‌الخطا هستند/ هر رد صلاحیت به یک واگرایی نسبت به نظام منتهی می‌شود
گروه سیاسی جهان نيوز: محمد دهقان، عضو حقوقدان جدید شورای نگهبان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» این شورا را نهاد منحصربه‌فرد حافظ اسلامیت و جمهوریت نظام خواند و خاطرنشان کرد: «در جمهوری اسلامی ایران، درواقع نهاد منحصربه‌فرد است که هم حافظ شرع و دین مبین اسلام است و هم اینکه نقش حفاظت از قانون اساسی را ایفا می‌کند. در بسیاری از کشورهای دنیا، یک نهاد بالادستی برای حفاظت از قانون وجود دارد. نویسندگان قانون اساسی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با تاسیس شورای نگهبان ابتکاری انجام دادند. از این نظر یک مرجع برای حفظ قانون اساسی هم از نظر میثاق ملی و بالاتر از آن اینکه به‌عنوان حافظ اسلام قرار دادند. از این رو شورای نگهبان جمع 6 نفر از فقهای بزرگ هستند که با نظر مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند و 6 نفر حقوقدان که به صورت دموکراتیک از طرف بالاترین مرجع حقوقی کشور به مجلس پیشنهاد و از طرف نمایندگان مردم در مجلس هر سه سال یک‌بار انتخاب می‌شوند. تلفیق و ادغام دو مرجع حافظ اسلامیت و جمهوریت، به نظر من کار بی‌بدیلی است.»

 اعضای شورای نگهبان هم انسان و ممکن‌الخطا هستند
عضو سابق کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی درخصوص اینکه آیا شورای نگهبان تا امروز از همه ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده کرده یا هنوز باید کارهای جدیدی صورت بگیرد که این نهاد مهم و ارزشمند بتواند جایگاه معنوی خود را بیش از گذشته در افکار عمومی ارتقا ببخشد، گفت: «به نظر من چون شورای نگهبان مرجع محکمی در برابر آنهایی است که خارج از نظام هستند و قصد نفوذ را در حکومت دارند، طبیعتا مورد هجمه قرار می‌گیرد. اما به نظر من کارهای زیادی می‌شود کرد که دلسوزان کشور و انسان‌های صالحی که نظام را قبول دارند، از شورای نگهبان دلخور نشوند و تکدر خاطر پیدا نکنند، چون بالاخره اعضای شورای نگهبان هم در عین اینکه انسان‌های خوبی هستند، بالاخره انسانند و ممکن است اشتباه کنند.»

وی افزود: «برای اینکه اشتباهات شورای نگهبان کاهش پیدا کند نیازمند این است افرادی که در شورای نگهبان هستند، برای موضوعاتی که در زمره وظایف شورای نگهبان است، وقت کافی بگذارند. تصویب و تطبیق مصوبات مجلس با قانون اساسی، نیازمند وقت‌گذاری است. چون 290 نفر نماینده حداقل سه روز کامل در مجلس حضور دارند، بر اساس کارهای کارشناسی که در مجلس، مرکز پژوهش‌ها و در کمیته‌های تخصصی صورت گرفته است یک قانون را وضع می‌کنند. هر مرجعی که می‌خواهد این قانون را رد یا تصویب کند باید به اندازه همین نمایندگان وقت بگذارد، یکی از نیازهای شورای نگهبان وقت‌گذاری است که ان‌شاءالله در ترکیب جدیدی که شکل گرفته، این مهم اتفاق بیفتد و شاهد وقت‌گذاری بیشتری حداقل از سوی حقوقدانان شورای نگهبان باشیم.»

 شفافیت در عملکرد شورای نگهبان باعث اعتمادسازی می‌شود
دهقان شفافیت را موضوع مهم بعدی خواند که باید مورد توجه شورای نگهبان قرار گیرد و تاکید کرد: «شورای نگهبان حتما باید مرجعی باشد که عملکردش برای اعتمادسازی بیشتر در بین مردم، به صورت شفاف در چارچوب شرع و قانون در جامعه مطرح شود. مردم بدانند و از زحمات شورای نگهبان باخبر باشند. هر قدر کار شورای نگهبان شفاف باشد، اعتمادسازی در بین مردم نیز حتما افزایش پیدا خواهد کرد. این هم راهکارهایی دارد که با هماهنگی اعضای شورای نگهبان به‌خصوص فقهای شورای نگهبان باید راه‌حل‌ها را بررسی کرد و ما باید گام‌هایی را به سمت شفافیت برداریم که اعتماد مردم نسبت به شورای نگهبان افزایش یابد.»  نماینده سابق مردم چناران و طرقبه در مجالس شورای اسلامی هفتم تا دهم، ارتباط مناسب و تعامل بیشتر با مجلس را از جمله امور مهمی خواند که باعث اعتمادسازی و کاهش هزینه‌های شورای نگهبان می‌شود و افزود: «مطابق اصل 97 قانون اساسی، اعضای شورای نگهبان می‌توانند در همه جلسات مجلس حضور داشته باشند. این «می‌توانند» یک دلالتی دارد بر اینکه برای قرابت بیشتر مجلس و شورای نگهبان، اعضای محترم شورای نگهبان بیایند و در مجلس حضور داشته باشند. من در این سال‌های طولانی و در چهار دوره‌ای که در مجلس بودم، ندیدم اعضای شورای نگهبان در جلسات عادی مجلس شرکت کنند.

این خودش باعث دوری شورای نگهبان از مجلس شده است. در حالی که همه ما می‌بینیم قوه مقننه دو بال دارد؛ یک بال مجلس و یک بال شورای نگهبان. یعنی مجلس بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد و شورای نگهبان بدون مجلس کار زیادی ندارد، لذا اینها با هم هستند، هر دو با هم قوه مقننه را تشکیل می‌دهند. از این رو حداکثر همکاری و ارتباط بین مجلس و شورای نگهبان برای اداره حکومت و کارآمدی هر دو نهاد لازم است. این هم مستلزم وقت‌گذاری است. من معتقدم که از ظرفیت‌های مجلس در راستای تحکیم بنیان‌های نظام‌ جمهوری اسلامی و حل مشکلات مردم باید بیشتر استفاده شود.»

عضو حقوقدان جدید شورای نگهبان درخصوص وظیفه نظارتی این شورا در انتخابات نیز گفت: «قانون اساسی وظیفه نظارتی مهم و دقیقی را در انتخابات بر عهده شورای نگهبان گذاشته است که وظیفه خطیری است. هرکس که صلاحیتش رد شود، تکدر خاطر پیدا می‌کند، موجب ناراحتی می‌شود، بعضی‌ها حتی از همه زندگی می‌برند و برایشان سخت است که شورای نگهبان بگوید تو صلاحیت نداری. راه‌حلش به نظرم این است که در این زمینه روابط دقیق‌تر و بیشتری بین اعضای شورای نگهبان و هیات‌های نظارت انتخابات با نامزدها وجود داشته باشد. اگر واقعا کسی صلاحیت ندارد حتما ضروری است که زمانی وقت بگذارند با طرف صحبت کنند. وقتی می‌خواهند خط قرمز روی طرف بکشند، چه اشکالی دارد نیم ساعت، یک ساعت با او صحبت کنند، حرف‌هایش را بشنوند، بگویند موضوع این است، شما خودت انصراف بده، وقتی که شما با این شرایط آمدی، مشکلاتت این است. یا به‌عنوان مثال در بحث مسائل فساد مالی یا فساد اخلاقی وقتی مدارک محرز شد به فرد ارائه شود. شاید حتی برای کسی پرونده‌سازی شده باشد، باید حرف‌ها و دفاعیات فرد هم شنیده شود بعد شورای نگهبان به جمع‌بندی برسد.»

 هر رد صلاحیت به یک واگرایی نسبت به نظام منتهی می‌شود
دهقان تصریح کرد: «در بحث‌های سیاسی هم باید با احتیاط عمل کنیم، نباید دچار تنگ‌نظری شویم، بالاخره ممکن است افرادی انتقاداتی حتی به نظام داشته باشند، این نباید دلیل شود که طرف از زندگی ساقط شود. یک وقت افرادی نظام را قبول دارند ولی در موضوعات مختلف انتقاد دارند، خب اشکالی ندارد. ولی افرادی هستند که اصل نظام مبتنی‌بر ولایت فقیه را قبول ندارند، اینها شایستگی حضور در صدر حکومت را ندارند. اما یکی هست که نظام را قبول دارد ولی درباره موضوع‌های مختلف از صدر تا ذیل انتقاد دارد، وقتی سایر ویژگی‌ها از جمله سلامت مالی و سلامت اخلاقی را دارند و انسان‌های با حسن نیت و شایستگی هستند اینها را نباید رد کرد و این انتقادات اشکالی ندارد حتی ممکن است انتقادات باعث رفع مشکلات شود. در برخی موارد اگر کسی هم به‌گونه‌ای در برابر انتقادات نظام تندروی می‌کند که به حیثیت و کلیت نظام ضربه می‌زند، البته باید وی را دعوت کرد، تذکر داد و گفته ‌شود که این رفتار شما را از زیر پرچم نظام بیرون می‌آورد. اینها باید از هم تفکیک شوند. افراد به صرف اینکه انتقاد یا زبان تندی دارند، نباید از گردونه نظام بیرون رانده شوند، چون هر رد صلاحیتی خطرش یک واگرایی نسبت به نظام است باید در بررسی صلاحیت‌ها محتاطانه و البته حساب‌شده برخورد کنیم. البته در عین حال نباید افراد نفوذی یا فاسد وارد حکومت شوند، افرادی هم که انتقاد دارند باید تحمل کرد، ولی افرادی را که از حکومت و چارچوب نظام اسلامی خارج شده‌اند، نمی‌شود تایید و وارد حکومت کرد، لذا یک‌سری شاخص‌ها باید تعیین شوند و در اختیار هیات‌ها قرار بگیرند و سلیقه‌ای عمل نشود.»

 عنوان حقوقدان شورای نگهبان فی‌نفسه برای من موضوعیت نداشت
این نماینده ادوار مجلس یادآور شد: «الحمدلله در پایان مجلس نهم (3 خرداد 95) قانونی وضع کردیم که در انتخابات مجلس یازدهم این قانون لازم‌الاجراست. بر اساس این قانون هر کس در شرف رد صلاحیت است یا احراز صلاحیت نشده باید به شورای نگهبان بیاید و مطالب و حرف‌هایش استماع و بعد راجع به صلاحیتش نتیجه‌گیری شود. بنده هم پیگیر این قانون بودم، ضرورت بی‌طرفی اعضای شورای نگهبان، هیات‌های اجرایی و نظارت و مسئولان دولت و وزارت کشور در قانون ذکر شده است. باید کاملا بی‌طرف باشند، به نفع هیچ نامزدی نباید فعالیت کنند. اگر از قانون تخطی کنند، برایشان جرم و مجازات در نظر گرفته شده است. این مساله مهمی است.»

وی تصریح کرد: «همه افرادی که خارج از شورای نگهبان هستند و حتی خود اعضای شورای نگهبان، ممکن است دارای نظرات سیاسی باشند. اشکالی هم ندارد، بالاخره کشور ما یک کشور بابصیرت است و مردم ما هم دارای نظرات سیاسی مختلف هستند.

حقوقدانان و فقها هم جزء مردمند، ولی کسی که وارد شورای نگهبان می‌شود، باید بی‌طرفی خودش را حفظ کند، نباید به یک طرف بچرخد. هیچ جریان و افراد سیاسی خاصی را نباید حمایت کرد. به نظر من این خودش موضوع بسیار مهمی است که تا الان به خاطر اینکه تبلیغات کافی توسط اعضای شورای نگهبان نشده یک ذهنیت منفی راجع به شورای نگهبان بین برخی افراد و برخی جریانات ایجاد شده است. این ذهنیت منفی را باید با درایت، عملکرد خوب، تبلیغ صحیح و گفت‌وگو و رفتار منصفانه با نامزدهایی که می‌خواهد صلاحیت‌شان رد شود یا در خطر رد صلاحیت هستند، رفع کرد. به نظر من نباید برای هر انتخابات مجموعه‌‌ای از خسارت‌ها را متوجه نظام کنیم. هر مقدار اعضای شورای نگهبان به این مسائل دقت کافی، اهتمام بیشتر، وقت کافی و حوصله بیشتر داشته باشند، مسلما هزینه‌هایی که در هر انتخابات به نظام وارد می‌شود، کاهش پیدا می‌کند. حتی می‌شود کاری کرد که اینها همه از بین بروند و هر انتخابات برای ما آورده‌ای برای تحکیم پایه‌های نظام داشته باشد.»

  دهقان درخصوص چرایی استعفایش از نمایندگی مجلس و انتخاب به‌عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز به «فرهیختگان» گفت: «عنوان حقوقدان شورای نگهبان که فی‌النفسه برای من موضوعیت نداشت. به هرحال بنده چهار دوره نماینده مجلس هستم و در آنجا نیز جزء نمایندگان اثرگذار و دارای طرح و برنامه محسوب می‌شوم، ولی اخباری که از شورای نگهبان شنیدم و اوضاعی که متوجه شدم فکر کردم می‌توانم از این تجربه چهار دوره مجلس استفاده کنم، شاید مثلا عوایدی برای ارتقای سطح معنوی شورای نگهبان در افکار عمومی داشته باشم  و در راستای کارآمد کردن مجلس و شورای نگهبان بتوانم به سهم خودم گامی بردارم.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ولی از آن طرف ما انتظار داریم که هر کاندید که سابقه فتنه گری، ارتباط با ضد انقلاب و منافقین و امثالهم را دارد را قطعا کنار بگذارید.
Iran, Islamic Republic of
آقاي دهقان ! دقت داشته باشيد كه همانطور كه هر رد صلاحيت مي توان به يك واگرايي نسبت به نظام منتهي شود, هر تأييد صلاحيت مصلحتي و محافظه كارنه هم مي تواند باعث ايجاد خسارت به نظام جمهوري اسلامي و كشور شود.....
Iran, Islamic Republic of
واقعاً این سوال جای طرح دارد که چرا نمایندگانی که با طرحهای راجع به شفافیت آراء و برخورد با مفاسد برخی کارگزاران نظام همراهی نمی کنند، با این نصاب بالا به آقای دهقان رای می دهند؟
آقای دهقان! چرا؟!
Iran, Islamic Republic of
چه عجب آقای دهقان دو کلمه حرف درست وحسابی زده است؟
محمد
Iran, Islamic Republic of
بگذارید از راه برسید عرقتان خشک شود آن وقت قضاوت کنید
Iran, Islamic Republic of
دفاعی نمیکنم ولی خب داره مواضعش رو اعلام میکنه و کار عجیبی نیست.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
نامزدهای انتخابات باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی ذیل باشند:
الف - شرایط عمومی
1. اعتقاد به اسلام؛
2. التزام عملی به اسلام؛
3. التزام عملی به انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران؛
4. ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه؛
5. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران؛
6. سلامت جسمی در حد برخورداری از نعمت شنوایی و گویایی؛
7. داشتن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا کارت معافیت دائمی برای آقایان؛
8. عدم محجوریت؛
9. عدم محکومیت قطعی به جرائم اقتصادی
10- عدم محکومیت کیفری مؤثر و محرومیت از حقوق اجتماعی؛
11- عدم وابستگی به گروههای غیر قانونی؛
12- عدم مؤثر بودن در تحکیم رژیم گذشته و وابسته نبودن به آن؛
13- عدم اعتیاد و استعمال مواد مخدر و روانگردان؛
ب - شرایط اختصاصی
1- داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد یا دارای ارزش استخدامی معادل کارشناسی ارشد یا معادل آن و داشتن حداقل پنج سال سابقه کار دولتی، خصوصی و عمومی به تأیید بالاترین دستگاه مربوط در بخش دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و اتاقهای مربوط در بخش خصوصی
2- حداقل سن سی سال تمام و حداکثر هفتاد و پنج سال تمام (در هنگام ثبت نام)؛
3- عدم محرومیت داوطلب از شرکت در انتخابات
Iran, Islamic Republic of
اولا این شرایط خیلی سخت نیست، پس چرا فقط افرادی خاص همیشه نماینده هستند؟ رجال سیاسی هم که جزو شرایط نیست!
ثانیا چرا باید مدرک کارشناسی ارشد نیاز باشه برای به نمایندگی از یه عده حرف زدن؟!
ثالثا چه خبره 75 سال؟ یعنی نماینده میتونه در آخر دوره اش 79 ساله باشد؟!! بسیار پیر و مسن میشن به نظرم سن 25 تا 55 خیلی منطقی تره
Iran, Islamic Republic of
..
Iran, Islamic Republic of
سلام: عزیزم بحث این نیست که کسی انتقاد به نظام داشته باشد یا نداشته باشد!
بلکه مشکل اینست که چرا و به چه مجوز...؟ ، با استناد به کدام قانون ...؟ با تکیه بر کدام منطق ...؟ نیروهای مؤمن ، متدین ، انقلابی ، ولایتی و توانمند رد صلاحیت می شوند و کسانی که آشکارا در زمین دشمن بازی می کنند و اگر خائن و نفوذی نباشند! حداقل باید گفت از شعور سیاسی کم بهره اند ، تأیید صلاحیت می شوند؟ خداوند این گروه انجس النجاسات را نابود بفرماید! آمین یا رب العالمین
Iran, Islamic Republic of
فیلتری که خوب عمل نکند را باید عوض کرد.
به این تعویض فیلتر اخیر، خوشبینیم.
امیدواریم بهتر از گذشته عمل کنند.
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
و.....
Iran, Islamic Republic of
و.....
Iran, Islamic Republic of
آقای دهقان! اغر بخیر!
فکر نمی کنید بسیاری از مشکلات حل شدنی اما حل نشده در دولت و مجلس ما بخاطر همین نگاه شورای نگهبان با مسئله بررسی صلاحیتهاست؟!
Iran, Islamic Republic of
شورای نگهبان کم کاری داشته و بایستی محکم، با اقتدار و انقلابی تر عمل کند.
Iran, Islamic Republic of
به صرف انتفاد نمیشود اما با تاویل و تفسیر واژه انتقاد به تعابیری نظیر: اهانت, بی احترامی, توهین, افترا, فحاشی و.... و نیز برچسب معاند و دشمن داخلی به منتقد زدن میشود جلو هر نوع انتقاد را گرفت
Romania
چقدر حرف میزنه!!!!! نماینده ها بهش رای بالایی دادن یعنی روش حساب باز کردن؟؟؟؟
قمی انقلابی
Iran, Islamic Republic of
به به چشممان روشن
جناب دهقان با این حرفها بالاترین رای حقوقدانان را گرفتی؟...
Iran, Islamic Republic of
منتظر اقدامات انقلابی شما هستیم.
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر اغماض نکنید، قحط الرجال نیست که مجبور باشیم برخی معلوم الحال ها را به اجبار و مصلحت، تایید فرمایید!

طبق فرمایش حضرت آقا راه برون رفت از وضعیت و مشکلات فعلی، استفاده از مدیران جوان مومن انقلابی است.
Iran, Islamic Republic of
....
مهدی
Iran, Islamic Republic of
دکتر دهقان خدا قوت
ان شالله به گونه ای بررسی صلاحیت ها انجام شود که روز قیامت بتوانید سرتان را بالا بگیرید و از عملکرد خود دفاع کنید.
جوانان مومن و متعهد زیادند. به پیران ترسو و ناکارامد میدان ندهید. در گام دوم بایستی مقتدرانه و نواندیشانه پیش رفت.
یا علی ع
مهدی
Iran, Islamic Republic of
آقای دهقان پدیده شاندیز در حوزه انتخابیه شما با تبلیغات گسترده در صدا و سیما پول مردم را به تاراج برد شما راحت با همکاری دولت وقوه قضاییه میتوانستید جلوی خسارت به مردم را بگیرید چرا این کارا نکردید لطفا در این خصوص نظرت را اعلام کن.
Iran, Islamic Republic of
همچین هم راحت نبود برخورد با آن غول بی شاخ و دم
ولی قطعا باید زودتر برخورد می شد.
Iran, Islamic Republic of
رانده شوند! مگه داریم!
Iran, Islamic Republic of
شروع اظهار نظرشون چندان حرفه‌ای به نظر نمی‌رسه. همین منظور رو می‌شد با رنگ و بوی انقلابیگری و بی‌طرفانه ابراز کرد. به نظر می‌رسه ازین حرفا جناح خاصی خرسند می‌شن.
United Arab Emirates
آقای دهقان
آتچه گفتید در مورد احمدی نژاد هم صادق است؟
Iran, Islamic Republic of
پس واگرائی مردم چه میشود!؟ اینکه بخاطر دعوای سیاسی و حزبی حقوق مردم پایمال شده است آیا مهم رسیدگی به امور مردم است یا رفع دعوا ومنازعه سیاسی !؟..
دهقان
Iran, Islamic Republic of
جناب دهقان روشنفکر جدید شورای نگهبان
بهتر است فکر کنید حاصل تایید صلاحیت های مصلحت گرایانه ای که چنین مجالس و دولتهایی را رقم زده است چه آورده ای برای نظام جز کاهش سرمایه اجتماعی انقلاب ، از دست رفتن فرصتها ، تسهیل نفوذ دشمن و عقب ماندگی کشور داشته است؟؟
نذیر
Iran, Islamic Republic of
آقای دهقان آدرس شورای نگهبان را زنگ بزن بپرس
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز
هر آنچه در دل باشد به زبان میاید!
نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران
و قص علی هذا از این شعارها وحمایت های افراد از این سری ماجراها که با اهداف خاصی همراه است را صرفا بیان ساده ننگارید.
کاش این جملات وبیانات را قبل از رای گیری بیان میکردید.........
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پس بگو چرا نمایندگان با رای بالا انتخابشان کرده اند
United Arab Emirates
تازه نفس است....
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...