سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

سرپرست پنتاگون: باید به دیپلماسی با ایران بازگردیم

سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۲۱:۱۵
کد مطلب: 694619
سرپرست وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد کشورش باید در خصوص ایران به کانال‌های دیپلماتیک متوسل شود.
سرپرست پنتاگون: باید به دیپلماسی با ایران بازگردیم
به گزارش جهان نيوز به نقل از پایگاه خبری هیل، «مارک اسپر» سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه در جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنای این کشور اعلام کرد آمریکا باید به کانال دیپلماسی با ایران بازگردد.

مارک اسپر با تأکید بر اینکه با سیاست پرهیز از جنگ با ایران موافق است، به اعضای کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا گفت: «ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم. ما باید به کانال دیپلماسی با ایران بازگردیم.»

سرپرست وزارت دفاع آمریکا در حالی سخن از بازگشت به کانال دیپلماسی می‌کند که دولت متبوعش سال گذشته از توافق هسته‌ای موسوم به برجام که بعد از چندین سال مذاکره بین ایران و کشورهای 1+5 (شامل 5 عضو دائم شورای امنیت+آلمان) به امضا رسیده بود، خارج شد و با وضع تحریم‌های یکجانبه علیه ایران عملاً به دیپلماسی و قوانین بین‌المللی دهن‌کجی کرد.
دولت ترامپ حتی در برهه‌ای ایران را به تقابل نظامی تهدید کرده بود اما برخلاف انتظارش هیچ نشانه‌ای از عقب‌نشینی در ایران ندید و متعاقباً‌ به تمنای مذاکره روی آورد و مدعی شد حاضر است بدون پیش‌شرط با ایران مذاکره کند.

مجلس نمایندگان آمریکا روز جمعه طرحی را به‌منظور محدود کردن اختیارات دونالد ترامپ برای رویارویی نظامی با ایران به تصویب رساند. دو هفته قبل از تصویب این طرح، یک طرح مشابه در مجلس سنای آمریکا -که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است- به رأی گذاشته شد اما به تصویب نرسید.

از آنجا که بین سنا و مجلس نمایندگان آمریکا آرای متفاوتی در مورد این طرح داشته‌اند، کمیته مصالحه با حضور منتخبی از نمایندگان هر دو مجلس به موضوع رسیدگی خواهد کرد؛ هرچند با توجه به سوابق ترامپ و برخوردار نبودن طرح از حمایت کافی برای شکستن وتوی رئیس‌جمهور آمریکا، حتی در صورت تصویب نهایی طرح نیز انتظار می‌رود که ترامپ بلافاصله آن را وتو کند.

اگرچه دونالد ترامپ خود بارها تأکید کرده است که قصد ندارد با ایران وارد جنگ شود اما در عین حال برخی تهدیدات لفظی وی در فضای مجازی و رسانه‌ها علیه ایران باعث شده است که مخالفان جنگ در آمریکا و سایر کشورهای جهان برای جلوگیری از وقوع رویارویی نظامی وارد عمل شوند.

این در حالی است که بر اساس شواهد موجود، تهدیدهای ترامپ علیه ایران واقعی نبوده و او تنها به این دلیل ایران را به مقابله نظامی تهدید می‌کند که بتواند به زعم خود ایرانی‌ها را به پای میز مذاکره بیاورد؛ اما در تحقق این هدف کوچکترین توفیقی کسب نکرده است.

با این حال مقامات ایران بارها تأکید کرده‌اند که ایران با توجه به تجربیات خود هیچ اعتمادی به آمریکا ندارد و حاضر به مذاکره با یک دولت پیمان‌شکن و زورگو نخواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *