سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰
۲
بعد از گذشت حدود دو سال؛

اعلام جزئیات رای فیفا علیه پرسپولیس و طارمی

سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۵۴
کد مطلب: 694613
بعد از گذشت حدود دو سال از محرومیت مهدی طارمی مهاجم پیشین پرسپولیس در پرونده شکایت باشگاه ریزه اسپور ترکیه، دادگاه عالی ورزش جزئیات این رای و اعتراضات پرسپولیس را منتشر کرده است.
اعلام جزئیات رای فیفا علیه پرسپولیس و طارمی
به گزارش جهان نيوز، شهریور ماه ۱۳۹۶ بود که مهدی طارمی بعد از انتقال نصفه و نیمه به باشگاه ریزه اسپور و بازگشت به پرسپولیس، به صورت رسمی چهار ماه از حضور در میادین محروم شد. دو پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه پرسپولیس هم به همین دلیل توسط فیفا بسته شد تا یکی از سنگین‌ترین احکام انضباطی فیفا در پرسپولیس اجرایی شود.

در میانه راه پرونده شکایت ریزه اسپور و دفاعیات پرسپولیس، ملاقات دو رئیس جمهور ایران و ترکیه و وساطت حسن روحانی و رجب طیب اردوغان باعث شد تا ریزه اسپور از شکایتش صرفنظر کند و مبلغ جریمه درنظر گرفته شده برای طارمی و پرسپولیس را ببخشد اما فیفا بر سر رای بسته ماندن پنجره نقل و انتقالات پرسپولیس باقی ماند و این محرومیت اعمال شد.

دادگاه عالی ورزش (CAS) اخیراً گزارش کامل اتفاقات رخ داده بین پرسپولیس، ریزه اسپور و فیفا و تاریخ نامه نگاری‌های صورت گرفته را منتشر کرده است که این گزارش در ادامه می‌آید:
باشگاه قبلی بازیکن (پرسپولیس) خواست کارهای ITC این بازیکن انجام شود. در نامه‌ای که در تاریخ ۱۸ جولای ۲۰۱۸ نوشته و ۲۰ جولای تحویل داده شد، بازیکن (مهدی طارمی) به مسئولان اطلاع داده است به خاطر شرایط نامساعد سیاسی در ترکیه نظرش را تغییر داده و قراردادی دو ساله با متهم (پرسپولیس) امضا کرده است. شروع این اتفاق ۱۹ جولای ۲۰۱۹ است.

۲۲ جولای ۲۰۱۶، درخواست فسخ قرارداد با ریزه اسپور رد شد و به بازیکن اطلاع دادند تا دو روز دیگر در تمرینات ریزه اسپور باشد.

۲۳ جولای ۲۰۱۶ اعلام شد که این بازیکن با پرسپولیس قرارداد امضا کرده و در استخدام این باشگاه است.

در تاریخ ۱ سپتامبر ۲۰۱۶، مدعی (ریزه اسپور) به فیفا اعلام کرد که بازیکن قراردادش را به صورت ناعادلانه فسخ کرده است. مدعی، درخواست ۲ میلیون یورو جریمه و همچنین اعمال محرومیت برای بازیکن را درخواست کرد.

۳۱ آگوست ۲۰۱۷ فیفا ادعای باشگاه ترکیه‌ای را قبول کرد مبنی بر اینکه بازیکن هیچ مدرکی برای فسخ قرارداد ارائه نداده و مدارکی برای نا امنی موجود نبوده است و بازیکن بدون دلیل قرارداد با ریزه اسپور را رها کرده است. شرایط سیاسی ترکیه دوباره با ثبات شد و بازیکن باید برای این تیم بازی می‌کرد. فیفا تصمیم گرفت این بازیکن را به پرداخت ۷۸۹ هزار و ۵۰۰ یورو و همچنین محرومیت چهار ماهه محکوم کند.

فیفا بعداً متوجه شد که باشگاه پرسپولیس هم به صورت مشترک و جدی طبق ماده ۱۷/۲ فیفا در نقل و انتقال این بازیکن مسئولیت دارد. باشگاه در ارائه دلایل قانع کننده برای بازگرداندن بازیکن ناکام ماند و طبق ماده ۱۷/۴ فیفا، از دو پنجره نقل و انتقالاتی برای جذب بازیکن ملی و بین المللی محروم شد. بعد از آن هم هر ادعایی رد شد.

در تاریخ ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷ پرسپولیس درخواست تجدید نظر را به دادگاه کاس داد.

۱۱ اکتبر ۲۰۱۷، درخواست پرسپولیس برای دادخواهی مقابل مدعی رد شد.
۱۷ اکتبر ۲۰۱۷ دادگاه عالی ورزش (کاس) فیفا را از نامه درخواست تجدیدنظرخواهی پرسپولیس مطلع کرد.
۱ نوامبر ۲۰۱۷ فیفا اجازه رسیدگی به این پرونده را به دادگاه کاس داده است. هرچند مشخص شده است که فقط فیفا اجازه شکایت و اعمال قانون را دارد.
۲ نوامبر ۲۰۱۷ متهم از دادگاه کاس خواسته است به فیفا دستور مداخله بدهد.
۳ نوامبر ۲۰۱۷ دادگاه کاس به متهم گفته است افراد مسئول را در این رابطه معرفی کند ...
۲۲ نوامبر ۲۰۱۷ متهم تجدیدنظرش را به علاوه مدارک و شواهدش ارائه کرده است.

مهر نوشت؛ به نظر می‌رسد از اینجا است که دخالت روسای جمهور ایران و ترکیه و تلاش برای منصرف کردن باشگاه ریزه اسپور خودش را در گزارش دادگاه عالی ورزش نشان می‌دهد:
باوجود دعوتی که شده بود، مدعی (ریزه اسپور) پاسخی به این تجدیدنظر نداد. با این وجود، چندین مکاتبه را به دادگاه کاس فرستاد که این را از طریق توافقنامه حل و فصل طرف‌های شکایت داشته باشد.

۱۴ دسامبر ۲۰۱۷ طرفین توافق کردند تا مشکلات را با دو بند زیر حل و فصل کنند:

a) متهم (پرسپولیس) باید تا ۳۰ روز ۵۰ هزار یورو برای جبران هزینه‌های حقوقی و هزینه‌های مربوط به پرونده پرداخت کند.
b) ریزه اسپور تایید می‌کند که ادعایی مبنی برای غرامت از متهم (پرسپولیس) در قبال مبلغ ۷۸۹ هزار و ۵۰۰ یورو نداشته و نخواهد داشت.

۲۳ فوریه ۲۰۱۸ ریزه اسپور به دادگاه کاس اعلام کرد که طرفین پرونده بر سر اختلافات خود و مبلغ ۷۸۹ هزار و ۵۰۰ یورو به توافق رسیدند.
 
۲۶ مارچ ۲۰۱۸ پرسپولیس به دادگاه کاس اعلام کرد با باشگاه ریزه اسپور توافق انجام کرده است و همچنین توضیح داد پرسپولیس این بازیکن (طارمی) را مجبور به فسخ قرارداد با ریزه اسپور نکرده است.
۲۳ آپریل ۲۰۱۸ جلسه استماع در لوزان سوییس برگزار شد.

 در ادامه این مطلب، دلایل رای فیفا و دادگاه عالی ورزش علیه پرسپولیس آمده است که به بخشی از آن در زیر اشاره می‌شود:

تیم رسیدگی فیفا (پنل) این قدرت را دارد که محرومیت‌های ورزشی را اعمال کند. اولین هدف این پنل این است که محرومیت‌ها را کم کند و به حداقل برساند. همچنین قدرت محرومیت‌های انضباطی را هم دارد؛ اگر خشونتی در کار باشد.

پرسپولیس از فیفا خواسته است پرونده بسته شود و مسئولان فیفا اعلام کردند در نامه تجدیدنظر متهم (پرسپولیس) اشاره‌ای به فیفا نکرده و به ریزه اسپور اشاره کرده است. اینطور به نظر می‌رسد تصمیم داشتند از ریزه اسپور شکایت کنند در حالی که شرایط و مدارک لازم از ریزه اسپور را نداشتند.

یک طرف در شرایطی می‌تواند شکایت کند که حقوقش پایمال شده باشد یا منافعش به خطر افتاده باشد. نتیجه گیری پنل فیفا این بوده که متهم (پرسپولیس) قوانین را نقض کرده و برای همین محرومیت‌های ورزشی شامل حالش شده است. هیچ درخواست تجدیدنظری علیه تصمیم فیفا ارائه نشده است و به همین دلیل محرومیت‌ها پابرجا باقی ماند.

درخواست تجدیدنظر علیه محرومیت ورزشی باید مستقیماً علیه فیفا باشد چون فیفا است که این حق را دارد تا محرومیت را اعمال کند و باید از فیفا شکایت شود. فیفا این موضوع را در نامه‌ای به تاریخ ۱ نوامبر ۲۰۱۷ برای پرسپولیس فرستاده و پرسیده است که آیا شکایتی از فیفا دارد یا خیر. فیفا اعلام کرده مشخص کنید متهم ما هستیم یا ریزه اسپور یا کلاً توافقی برقرار شده است.

فیفا اعلام کرد هیچ تجدیدنظری به آنها نسبت داده نشده است و در نتیجه تحریم‌ها نمی‌تواند تعلیق شود. اگر دو باشگاه با هم توافقی داشتند و با هم مذاکره‌ای داشتند، فیفا و کمیته انضباطی نمی‌تواند محرومیتی برای باشگاه‌ها در نظر بگیرد. محرومیت از نقل و انتقالات سر جایش مانده ولی محرومیت انضباطی برای پرسپولیس در نظر گرفته نشده است. هم به دلیل توافق دو باشگاه و هم اینکه به تصمیم فیفا اعتراضی نشده، محرومیت انضباطی برای پرسپولیس در نظر گرفته نشده است.

اعضای فیفا نتیجه گیری کردند درخواست تجدیدنظر باید نادیده گرفته شود و در تاریخ ۳۱ آگوست این رای تایید شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خود طارمی گفته بود قراردادم جعلیه اما بااین اعتراف چون قهرمانی قرمز ها زیرسئوال میرفت صداشو درنیاوردید!
Iran, Islamic Republic of
ای کاش ورزش ما به حدی از درایت وپیشرفت برسه که هر بازیکنی تخطی وتخلفی از مقررات را انجام داد خود آن شخص جوابگو باشد.خود شخصی که بی حساب وکتاب دریافتی داره بابت تخلف وخطاهای فاحش هم از جیب خود ونه از بیت المال( پول باشگاه)) پرداخت کنه.