جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
۶

سه حقوقدان شورای نگهبان مشخص شدند/ دهقان با رای کم‌سابقه از مجلس به شورای نگهبان رفت

سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب: 694517
نمایندگان در جلسه صبح امروز مجلس ۳ عضو حقوقدان شورای نگهبان را انتخاب کردند.
سه حقوقدان شورای نگهبان مشخص شدند/ دهقان با رای کم‌سابقه از مجلس به شورای نگهبان رفت
به گزارش جهان نيوز، سه نفر به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان از بین افراد معرفی شده از سوی آیت الله سیدابراهیم رئیسی قوه قضاییه در دستورکار نشست امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی بود.

وکلای ملت پس از استماع اظهارات کاندیداهای معرفی شده از سوی رئیس قوه قضائیه، به محمد دهقان، محمدحسن صادقی مقدم و هادی طحان نظیف رای مثبت دادند.

براساس این گزارش، محمد دهقان 230 رای، صادقی مقدم 181 رای و هادی طحان نظیف 156 رای نمایندگان را کسب کردند. انتخاب دهقان که تا امروز نمیاندگی مردم طرقبه و شاندیز را برعهده داشت به منزله پذیرش استعفا و پایان دوران نمایندگی وی در مجلس شورای اسلامی است.

عبدالمجید مرتضوی دیکر کاندیدای عضویت در شورای نگهبان هم نتوانست اکثریت آراء را کسب کند.

علی غلامی دیگر کاندیدای عضویت در شورای نگهبان قبل از رای گیری اعلام انصراف کرده بود.

گفتنی است سه حقوقدان جدید جایگزین سام سوادکوهی، نجات الله ابراهیمیان و محسن اسماعیلی شدند که دوره شش ساله حضورشان در شورای نگهبان اخیرا تمام شده بود.

دهقان: مجلس و شورای نگهبان یک قوه هستند
محمد دهقان حقوقدان معرفی‌شده از سوی قوه قضائیه جهت عضویت به‌عنوان حقوقدان شورای نگهبان در صحن علنی مجلس و در جلسه رأی‌گیری برای انتخاب این اعضا طی سخنانی اظهار کرد: از پیشنهاد حضرت آیت‌الله رئیسی که برای اولین‌بار در دوران 40 ساله‌ی انقلاب، یک نماینده موجود را برای حقوقدانی شورای نگهبان معرفی کردند، تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به سوابق ایثارگری، علمی و کاری خود، گفت: من بعد از دفاع مقدس و دوران اسارت، 12 سال در دانشگاه تهران درس خوانده و مدارج علمی را در این دانشگاه بودم و دکترای خود را از آنجا اخذ کردم. بعد از آن در سال 83 وارد مجلس شده و در این 15 سال و 4 دوره، اولویتِ اولم کمیسیون حقوقی و قضایی بوده و در این مدت هم در این کمیسیون فعال بودم.

حقوقدان معرفی‌شده برای عضویت به‌عنوان حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: انگیزه من برای قبول این مسئولیت به این دلیل نبود که نامم به عنوان حقوقدان شورای نگهبان باشد بلکه بدون توجه و مطالعه این را قبول نکرده و روی آن بررسی و وقت گذاشتم. در هفته‌های اولی که نامم مطرح بود بی‌تفاوت بودم و بعد از مشاوره‌ها و سخنان دوستان و همچنین تجربیات 15 ساله خود در کمیسیون حقوقی من را به این نتیجه رساند که حضور بنده در شورای نگهبان شاید بتواند تغییراتی ایجاد کرده و کمک کند تا مجلس کارآمدیِ بیشتری و همچنین این شورا نیز ارتقا داشته باشد.

دهقان خاطرنشان کرد: اصل 93 قانون اساسی تصریح دارد که مجلس بدون شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد و شورای نگهبان هم بدون مجلس جایگاه و کاری ندارد. قانون اساسی پیش‌بینی کرده که قوه مقننه از مجلس و شورای نگهبان تشکیل می‌شود و در این اصل به اعضای شورا دلالت داده که در جلسات مجلس شرکت داشته باشد. من در مدت 15 سال حضورم در مجلس ندیدم اعضای این شورا برای مذاکرات عادی به مجلس و کمیسیون‌ها بیایند؛ البته برخی از اعضا فقط برای طرح‌های 2 فوریتی می‌آیند.

وی اضافه کرد: احساس می‌کنم با اینکه مجلس و شورای نگهبان باید حداکثر قرابت را برای ارتقای قوه مقننه که شامل مجلس و شورای نگهبان است داشته باشند، این میزان قرابت وجود ندارد. در صورت رأیِ نمایندگان به بنده، برای این موضوع تدبیر و برنامه‌ریزی کرده‌ایم. برخی نمایندگان یکسال یک طرح را پیگیری کرده و آن را تصویب می‌کنند ولی شورای نگهبان در یک جمله آن طرح را رد می‌کند، قانون اساسی این را پیش‌بینی کرده است. شورای نگهبان حلقه مکمل مجلس شورای اسلامی است و مجلس و شورای نگهبان یک قوه هستند. 

همکاری مجلس و شورای نگهبان موجب ارتقای کیفیت قوانین می‌شود
هادی طحان نظیف حقوقدان معرفی شده به مجلس از سوی قوه قضائیه جهت کسب رای اعتماد برای عضویت در شورای نگهبان در جلسه علنی صبح امروز مجلس و در جمع نمایندگان در خصوص برنامه‌ها و سوابق خود اظهار داشت: اعتماد و حسن نظر به بنده را اعتماد به نسلی تحول‌خواه و نونظر می‌دانم. بنده متولد سال 61 و عضو هیات علمی دانشگاه هستم. کار اصلی بنده تدریس و تحقیق است و از ابتدا نیز سمت‌های اجرایی در دانشکده و دانشگاه داشته‌ام. ضمن اینکه در کنار فعالیت‌های آموزشی سعی کرده‌ام در ارتباط با نهادهای مختلف نظام وظایف خود را انجام بدهم. سوابق علمی بنده هم اعم از تدریس و تالیف کتب و مقاله است.

وی افزود: اینجانب خود را ابتدا فرزند مجلس می‌دانم چرا که تجربه کار عملی هفت سال در مجلس در کمیته تطبیق قوانین دولت با مجلس را دارم. همچنین در مرکز پژوهش‌های مجلس در خدمت نمایندگان بوده‌ام.

طحان نظیف عنوان کرد: قریب به 10 سال از عمر خود را در شورای نگهبان سپری کرده‌ام و از تجارب بزرگان این شورا استفاده کرده‌ام. در این مدت تلاش کرده‌ام وظایف خود را به خوبی انجام بدهم. حضور در جلسات شورای نگهبان فرصتی ارزشمند برای من بود تا به قانون اساسی اشراف پیدا کنم. تدریس و تحقیق در حوزه حقوق اساسی مرا به آن داشته آنچه در نظر آموخته‌ام را در عمل به کار بگیرم و راهکارهایی برای مکشلات بیابم.

وی خاطرنشان کرد: بنده به دنبال هم‌افزایی مجلس و شورای نگهبان در راستای توسعه حقوق اساسی هستم؛ چرا که در این سال‌ها شاهد خلاهایی بودم. تبیین دقیق و صریح ایرادات شورای نگهبان برای نمایندگان در راستای رفع ایرادات شورا با حضور مستمر در کمیسیون‌ها، همفکری و همدلی با نمایندگان، کمک و همیاری شورا از طریق اصلاح و به روزرسانی موارد مهم مانند قانون بودجه و... از جمله برنامه‌های بنده است.

این حقوقدان اضافه کرد: از دیگر برنامه‌های بنده بهره‌گیری از نهادهای پژوهشی واسط است. بنده به عنوان عضوی از پژوهشکده شورای نگهبان بیان می‌کنم که تعامل هرچه بیشتر میان کارشناسان دو مجموعه می‌تواند موجبات ارتقای کیفیت قوانین فراهم شود. چنانچه قوانین در مراکز پژوهشی بررسی شود و زوایای آن مورد برسی قرار گیرد، کمتر با ایرادات روبرو خواهیم شد. همچنین نمایندگان فرصت بیشتری برای انجام وظایف خود پیدا خواهند کرد که موجبات کارآمدی بیشتر قوه مقننه خواهد شد.

وی گفت: اقتضای حاکمیت قانون انتخابات مبارزه با مظاهر فساد و تباهی است تا راه استبداد بسته شود تا بی‌طرفی آزادی اساسی برای همه گروه‌ها تامین شود و از حقوق اشخاص و حق الناس صیانت شود. مجلس به تعبیر امام در راس امور است. جایگاه مجلس و نمایندگان آن رفیع است و اگر مجلس راسخ باشد جریان امور در کشور دچار اختلال نمی‌شود. شورای نگهیان در تحقق هدف بزرگی کمک کار و ضامن استحکام مجلس است و این همکاری به نفع مجلس است.

نمایندگان مجلس نواقص قانون انتخابات را رفع کنند
صادقی مقدم حقوقدان پیشنهادی قوه قضاییه برای عضویت در شورای نگهبان صبح امروز در صحن علن مجلس طی سخنانی اظهار داشت:  اینجانب پس از اخذ دیپلم در سال 56 در رشته حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شدم و همیشه در قوه قضاییه و قوه مجریه و مسئولیت‌های مختلف دانشگاهی و همکاری با قوه مقننه در 11 سال گذشته در هیئت تطبیق مصوبات تلاش نموده‌ام مانند سربازی بی ادعا در پاسداری از جمهوری اسلامی کوشا باشم.

وی افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی در بین قوانین اساسی کشورهای مختلف مترقی‌ترین قانون اساسی است و توانسته روح اسلام را در مدیریت کشور پیاده کند و از طریق انتخابات زمینه مشارکت مردم در حکومت را فراهم کند. 

صادقی مقدم ادامه داد: در کدام یک از قوانین اساسی کشورها می‌توان این همه از نقش مردم در تعیین سرنوشت خود اثری پیدا کرد. در عین نواقصی که در قانون انتخابات وجود دارد و تلاش نمایندگان محترم برای رفع آن را می‌طلبد،حقیر تمام تلاشم را برای رعایت قانون و عدل و انصاف بکار بسته‌ام. همیشه در حد توان دسترس نمایندگان خواهم بود زیرا شورای نگهبان و مجلس با همکاری یکدیگر می‌توانند مشکلات قانون گذاری را حل کنند. 

وی در پایان گفت: تعامل با نمایندگان از یک سو و تلاش برای اعتلای نقش شورای نگهبان از طریق شناساندن آن به مردن با برپایی همایش‌ها و برنامه‌های دیگر از جمله ایده‌ها و برنامه های اینجانب است و اعضای شورای نگهبان و نمایندگان مجلس می‌توانند در تقلیل ارجاع قوانین به مجمع تشخیص مصلحت نظام موثر باشند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
United States
...
United States
خوش به حال آقای قالیباف . قبلا اسماعیلی ، الان دهقان
ممد
United States
نسل نو از مسئولان به تدریج روی کار میآید که نوید دهنده ی دوره ای نو خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
احسنت. به کوری چشم برخی که تلاش داشتند دهقان رو حامی بابک زنجانی نشون بدن (بهار نیوز )230 نفر به این نماینده انقلابی رای دادن.