جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

وقتی دورنمای سوداگری کور می‌شود

سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۱
کد مطلب: 694494
کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر شوک مثبت ورود خانه های خالی به بازار، گفت: با اخذ مالیات از خانه‌های خالی، دورنمای سوداگری در بازار مسکن کور می‌‌شود.
وقتی دورنمای سوداگری کور می‌شود
به گزارش جهان نيوز، افشین پروین پور کارشناس اقتصاد مسکن با یادآوری این‌که در تهران حدود 3 میلیون واحد مسکونی در تهران داریم که از این تعداد حدود 500 هزار واحد خالی است، اظهار کرد: ورود خانه‌های خالی به بازار شوک بسیار مثبتی را به همراه خواهد داشت.
 
وی تصریح کرد: اصل کار این است که ورود این خانه‌ها اثر روانی در بازار می‌گذارد، چراکه این واحدها به چرخه بازار برمی‌گردند.

وی با تاکید بر این‌که باید از این نوع خانه‌ها مالیات عایدی بر سرمایه مسکن دریافت شود، افزود:‌ واقعیت آن است که با اخذ مالیات از خانه‌های خالی و الزام ورود آنها به بازار،  دورنمای سوداگری در بازار مسکن کور می‌‌شود.

کارشناس مسکن با بیان این‌که دریافت مالیات از خانه‌های خالی یک پالس به سوداگران است مبنی بر این‌که دولت با آنها مقابله خواهد کرد، ادامه داد: اخذ مالیات عامل موثر بازدارنده بازار مسکن خواهد بود که از فعالیت‌های مخرب سوداگران جلوگیری به عمل می‌|آورد.

پروین‌پور پیش تر با اشاره به این که سازوکار مشخص شناسایی خانه‌های خالی در کشور وجود ندارد، گفته بود: این خانه‌ها باید با نرخ مؤثری شناسایی شده تا زیرساخت‌های دریافت مالیات از آنها فراهم شود. با اخذ مالیات، مالکان خانه‌های خالی از سکنه که به‌دلیل سوداگری آنها را وارد بازار نمی‌کنند مجبور می‌شوند این قبیل واحدهای مسکونی را به بازار عرضه کنند.

وی تأکید کرد: در شرایط سخت اقتصادی کنونی که قیمت‌ها در بازار مسکن بالاست باید سامانه اطلاعاتی را در این بخش تشکیل دهیم؛ تا زمانی که  این کار را انجام ندهیم هیچ کنترلی بر سوداگری نخواهیم داشت.

کارشناس اقتصاد مسکن یادآور شد: بر اساس قانون وزارت راه و شهرسازی باید سال 94 سامانه املاک و اسکان را راه‌اندازی می‌کرد، اما سازمان ملی زمین و مسکن در آن زمان این کار را انجام نداد تا امروز ابزاری برای شناسایی خانه‌های خالی در اختیار نداشته باشیم.

منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *