سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۵
تمام آنچه پیش از انتخاب همسر باید جدی بگیریم

ازدواج با بعضی‌ها ممنوع!

سه شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۸
کد مطلب: 694493
قبل از ازدواج برای انتخاب همسر باید به معیار‌هایی توجه کرد و ابتدا فرد باید در وجود خودش نسبت به موضوع ازدواج احساس آمادگی کند. آمادگی جسمانی، آمادگی اجتماعی، آمادگی مالی، استقلال، پختگی هیجانی، مهارت‌های لازم برای ازدواج و خودآگاهی.
ازدواج با بعضی‌ها ممنوع!
به گزارش جهان نيوز، قبل از ازدواج برای انتخاب همسر باید به معیار‌هایی توجه کرد و ابتدا فرد باید در وجود خودش نسبت به موضوع ازدواج احساس آمادگی کند. آمادگی جسمانی، آمادگی اجتماعی، آمادگی مالی، استقلال، پختگی هیجانی، مهارت‌های لازم برای ازدواج و خودآگاهی. درواقع منظور از خودآگاهی عبارت است از دانستن نقاط قوت، نقاط ضعف، توانمندی‌های فرد، موفقیت‌هایی که تاکنون کسب کرده، شکست‌هایی که تاکنون خورده، چیز‌هایی که در زندگی لذتبخش هستند و فعالیت‌های مورد علاقه‌اش.

وقتی فرد به این مرحله برسد می‌داند کیست و از زندگی و طرف مقابلش چه می‌خواهد. طرفین باید همدیگر را بسنجند و درباره توقعات، انتظارات، نیازها، علائق و سرگرمی‌هایشان و وظایف زن و مرد در خانواده با یکدیگر صحبت کنند، حتی صحبت درباره هیجاناتشان اعم از غم، شادی، ترس، خشم و راهبرد‌های حل اختلافاتشان. 

افراد، به‌خصوص جوانان باید بدانند اهداف و آرزو‌ها و چشم‌اندازشان از آینده چیست و از باور‌ها و ارزش‌های دینی یکدیگر اطلاع پیدا کنند. راجع‌به خانواده خود (باور‌ها و ارزش‌ها، تصمیمات، وابستگی اعضای خانواده) و خانواده طرف مقابل (ارتباط پدر و مادر با خانواده مقابل، انتظارات از عروس و داماد) و... اینکه محل زندگی‌شان کجا خواهد بود؟ تعداد مهمانان و کیفیت عروسی به چه میزان خواهد بود؟ اینکه چند فرزند خواهند داشت؟ پول و برنامه‌ریزی مسائل مالی‌شان چگونه پیش خواهد رفت؟ با چه افرادی دوست هستند و به چه میزانی با آن‌ها صمیمیت و رابطه دارند؟

اصلی‌ترین گام در ازدواج سنجش اولیه است. ما جذب تفاوت‌ها و شباهت‌ها می‌شویم. جذب تفاوت‌ها شدن بسیار پرخطر و با ریسک است. پس بهتر است که بیشتر به شباهت‌های خودمان و فرد مقابل تکیه کنیم. داشتن تناسب مهم‌ترین قدم است: تناسب سنی، مذهبی، قومی، اجتماعی و تحصیلی. 

از منظر مشاوره پیش از ازدواج ما برای انتخاب صحیح نیاز به فرمول ازدواج داریم. فرمول ازدواج شامل آمادگی فردی + پسند اولیه + تفاهم‌ها + توافق‌ها + ارزش‌ها + پذیرش تفاوت‌ها + تناسب داشتن‌هاست. جمع تمام این‌ها با هم می‌تواند ازدواج موفق‌تری را رقم بزند.

شما باید سؤالات کافی بپرسید. نشانه‌های هشداردهنده مثل الگو‌های خاص دیگرتخریبی و خودتخریبی را جدی بگیرید. اول به تفاهم برسید، بعد تعهد بدهید. علاقه و محبت را جدی‌تر از تفاهم در نظر بگیرید. تردید‌های خود را جدی بگیرید. عجولانه و زودهنگام سازش نکنید. به مادیات و زرق و برق ظاهری بیش از حد توجه نکنید. فکر نکنید که می‌توانید او را تغییر دهید. فکر نکنید پس از ازدواج مشکلات کم خواهد شد.
یکی از سؤال‌های رایج بین مردم این است که آیا طولانی شدن دوره آشنایی و نامزدی اشتباه است؟ این زمان باید چقدر باشد تا خطرساز نشود؟

به صورت کلی ما معتقدیم برای شناخت یک فرد در موقعیت ازدواج به یک بازه زمانی شش ماه تا یک سال نیازمندیم تا بتوانیم وی و خانواده‌اش را در شرایط مختلف بسنجیم و با معاشرت کردن و صحبت کردن از نیات درونی هم آگاهی پیدا کنیم. بودن در یک رابطه یکنواخت می‌تواند منجر به دلزدگی طرفین شود، به همین دلیل روان‌شناسان پیشنهاد می‌کنند یک دوره شش ماهه به عنوان آشنایی و نامزدی باشد و زیر نظر خانواده‌ها و روان‌شناس مشاوره پیش از ازدواج انجام شود و پس از طی شدن این مدت، ازدواج و برگزاری مراسم عروسی و خانه یکی شدن صورت پذیرد.

مشاوره پیش از ازدواج یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که هر فرد باید با احساس مسئولیت نسبت به زندگی خودش با دقت آن را انجام دهد. به دلیل افزایش نرخ طلاق در ایران در سال گذشته سازمان بهزیستی کل کشور طرحی را ارائه کرد که مشاوره پیش از ازدوج اجباری شود و هم‌اکنون در برخی از شهر‌های ایران این امر الزامی است و زوجین تا قبل از شرکت در کلاس پیش از ازدواج نمی‌توانند عقدنامه خود را از محضر دریافت کنند.

مشاوران پیش از ازدواج تلاش می‌کنند شرایط کلی طرفین را بسنجند، آن‌ها را از صفات شخصیتی‌شان آگاه کنند، تیپ‌های شخصیتی و ظرفیت ذهنی‌شان را در برابر یکدیگر مورد ارزیابی قرار دهند و مهارت‌های لازم برای ازدواج را به آن‌ها آموزش دهند. بار‌ها این جمله را شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. پس رفتن پیش روان‌شناس و مشاور پیش از ازدواج خیلی بهتر از مشاور و روان‌شناس در دادگاه خانواده برای طلاق است. همچنین تست‌های شخصیت یکی از قوی‌ترین ابزار‌های سنجش شخصیت افراد است. امروزه بحث سلامت روان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که افراد باید پیش از وارد شدن در ارتباطات با یکدیگر آن را بسنجند.

برخی از تست‌های روان‌شناسی دارای دروغ‌سنج هستند و اگر فرد مراجعه‌کننده قصد دور زدن روان‌شناس را داشته باشد و بخواهد تصویر مطلوب‌تری را از خود نمایش دهد در اعتبارسنجی تست مشخص می‌شود و می‌توان به انگیزه‌های درونی و ریشه‌های قوی باور‌های شخصیتی وی پی برد. انسان بسیار پیچیده است و تمام لایه‌های فکری او را نمی‌توان در مدت زمان کوتاه سنجید. اگر این تست‌ها توسط متخصصین برگزار، نمره‌دهی و تفسیر شوند تا حد بسیار زیادی قابل اعتماد است، اما حقیقتاً در ارتباط با برگزاری آن‌ها به صورت اینترنتی نظر قطعی نمی‌توان داد.

ویژگی‌های افراد بالغ را بشناسید و فرد مورد نظرتان را با این ویژگی‌ها بسنجید. توانایی کنترل خشم و هیجان‌های منفی، تناسب سن تقویمی با پیشرفت‌های فرد، سازگاری با وضعیت خانوادگی، محیط، شغلی و اجتماع، توانایی حل مسئله، پوشش مناسب با سن و طبقه اجتماعی، صبر در برابر ناکامی، داشتن اهداف متناسب با توانایی‌ها و... از ویژگی‌های افراد بالغ است. در برخی شرایط قید ازدواج با فرد را بزنید. رابطه‌ای که شدت عشق‌ورزی در آن از سمت طرفین متفاوت است، رابطه‌ای که فکر می‌کنید طرف مقابل به تغییر اساسی احتیاج دارد، رابطه‌ای که در آن نقش ناجی دارید، رابطه‌ای که به دلیل لجاجت و سرکشی با خانواده، ایجاد و تداوم یابد، در این شرایط نباید ازدواج کرد.

همچنین با افراد معتاد، افرادی که کنترل خشم ندارند، افرادی که مسئولیت‌پذیر نیستند و دیگران را مسبب مشکلات خود می‌دانند، افراد بدبین و شکاک، افراد نابالغ، افرادی که شکست عشقی خورده‌اند، افرادی که خانواده‌های آزارگر دارند (از فرزند خود تقاضا‌های زیادی دارند، در زندگی فرزند خود دخالت می‌کنند، به همسر فرزند خود بی‌توجهی می‌کنند) نباید ازدواج کرد. در خاتمه باید گفت تفاهم یعنی مقصود هم را فهمیدن و درک کردن مطلب یکدیگر. تفاهم در ازدواج یعنی فهم مشترک یا فهم نزدیک همسران نسبت به یک موضوع. متأسفانه خیلی وقت‌ها تفاهم با توافق اشتباه گرفته می‌شود. تفاهم یعنی فهم نزدیک «داشتن»، اما توافق یعنی «تلاش برای رسیدن» به یک فهم نزدیک. تفاهم بدون توافق قبلی، از قبل وجود دارد، اما توافق ممکن است زیر پا گذاشته شود.
*روانشناس

منبع: روزنامه جوان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از تهيه اين گزارش بسيار متشكرم كاش اين موارد اطلاع رساني سريع تر و هميشگي در اختيار جوانان قرار بگيرد.....
Iran, Islamic Republic of
ازدواج کنید و نصف دینتان را حفظ کنید.
اینکه چه همسری مناسب است برای وقتی بود که ازدواج رونق داشت!
الان فقط ازدواج کنید که هم دین حفظ شود و هم فرزند بیاورید که نسل شیعه منقرض نشه و توسعه پیدا کنه ان شاء الله
Iran, Islamic Republic of
توکلاه خودتو بگیر باد نبره، نسل شیعه منقرض میشه یعنی چی؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
علی
Iran, Islamic Republic of
آمادگی جسمانی، آمادگی اجتماعی، آمادگی مالی، استقلال، پختگی هیجانی، مهارت‌های لازم برای ازدواج و خودآگاهی....
ممد
Canada
....