روایت کلیشهای باعث میشود تقریبا از یکسوم فیلم به بعد همه پیرنگها پیشاپیش حدس زده شده و حل شود.
چرا فیلم زهرِمار برای مخاطبان زَهرمار است؟!
23 تير 1398 ساعت 14:42
روایت کلیشهای باعث میشود تقریبا از یکسوم فیلم به بعد همه پیرنگها پیشاپیش حدس زده شده و حل شود.
به گزارش جهان نیوز، فیلم ساختن و سخن گفتن از مسائلی که به گونهای با مقدسات در ارتباط هستند، پیچیدگیهای فراوانی دارد، بویژه اگر این فیلم طنز باشد و سوژه مداحان! سیدجواد رضویان که همواره در سینما و تلویزیون به عنوان شخصیتی اخلاقمدار و باادب به شمار میرود، سوژه «زهرمار» را حول زندگی یک مداح روایت کرده است که بنا دارد بهعنوان نامزد انتخابات وارد عرصه سیاست شود. رضویان در فیلم خود به دنبال کنار زدن پردهها از حاشیههایی است که حول مداحان به وجود آمده و تلاش دارد روایتی از یک مداح نسبتا ایدهآل و کاملا اخلاقمدار ارائه دهد. در حسن نیت رضویان برای ارائه روایتی صادقانه و مثبت از جامعه مداحان تردیدی نیست اما از حسن نیت صرف تا خلق یک اثر در مدیوم سینما که از اثرگذاری و فروش بالا برخوردار باشد، فاصله بسیاری است.
«زهرمار» روایت مداح سادهلوح و سادهدلی است که نمیتواند بسیاری از روابط اجتماعی و امور روزمره خود را ساماندهی کند. او مکررا تحت تاثیر اطرافیان قرار گرفته و با اعتماد بیجا و ناتوانی در رتق و فتق امور همواره دچار چالشهایی میشود. اما رضویان برای اثبات حسن نیت خود دست به اشتباه بزرگی زده و با خلق کاراکتر تیپیکال «حاج حشمت»، عملا او را از جامعه مداحی فرسنگها دور کرده است. از همین رو نمیتوان براحتی بین نقش اول «زهرمار» با واقعیت مداحان ارتباط ملموسی پیدا کرد. باورپذیر نبودن کاراکتر حاج حشمت تهرانی با ایفای نقش سیامک انصاری دوچندان میشود.
پیشینه بازیگری سیامک انصاری باورپذیری را برای ایفای نقش وی در زهرمار دشوار میکند، البته بسیاری از کارگردانها برای جذابیت نقش تلاش میکنند از پیشینه کاراکتر آشناییزدایی کنند، همانطوری که هومن برقنورد در سریال «پردهنشین» و برزو ارجمند در «سر دلبران» جدا از پیشینه خود نقشی متفاوت و باورپذیر را ایفا کردند. اما سیامک انصاری نتوانست در نقش یک مداح خود را جای دهد و برای بسیاری یادآور همان کاراکتر سادهلوح اما یکتا عاقل در دنیای دیوانگانی بود که مهران مدیری در تمام این سالها از وی ساخت. نقص کاراکتر تنها چالش «زهرمار» برای عدم تاثیرگذاری و باورپذیر نبودن اثر نیست. روایت کلیشهای باعث میشود تقریبا از یکسوم فیلم به بعد همه پیرنگها پیشاپیش حدس زده شده و حل شود. عملا هیچ تعلیقی در این اثر باقی نمیماند، از بس که روایت نخنما شدهای برای بیان داستان انتخاب شده است. شاید این روایت برای فیلمهای داخل اتوبوس، برای فروش همراه شانههای تخم مرغ یا پخش در ایام مناسبتی تلویزیون باشد اما بزرگترین اشتباه رضویان زمانی رقم خورد که این فیلم را به جشنواره فیلم فجر رساند. جایی که بناست عمده فیلمها از لحاظ فنی و گفتمانی مورد تحلیل قرار گیرند، در شرایطی که زهرمار از ارزشهای فرمی پایینی برخوردار است. ادبیات زهرمار ادبیات تلویزیون در عصر جمعههاست.
کد مطلب: 694215
آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/694215/چرا-فیلم-زهر-مار-مخاطبان-ز-هرمار