کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مصباحی‌مقدم: قداستی برای برجام قائل نیستم

23 تير 1398 ساعت 13:14

عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه من هیچ گونه قداستی برای برجام قائل نیستم، گفت: برجام معاهده‌ای چند جانبه است و اگر زودتر اقدام به کاهش تعهدات می‌کردیم بهتر بود، اما حالا که اقدام می‌کنیم گام‌ها را باید با احتیاط برداشت.


به گزارش جهان نیوز، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم درباره پاسخ ایران به بدعهدی‌های کشور‌های غربی در خصوص برجام آنهم با توجه به بند‌های ۲۳ و ۳۶ برجام و بند ۲ نکات ۹گانه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور و اینکه آیا بهتر نبود زودتر از این اقدام متقابل می‌کردیم؟ اظهار داشت: البته ما می‌توانستیم به‌ مجرد خروج آمریکا از برجام این قدم‌ها(کاهش تعهدات نسبت به برجام) را برداریم.

 
وی با اشاره به فرصت یک ساله‌ای که به اروپایی‌ها داده‌ایم، گفت: حالا که دولت عزم بر این جزم کرده تا تعهدات خود را مطابق بند‌های ۲۶ و ۳۶ معاهده برجام بردارد و از تعهدات خود عقب‌نشینی کند، اصل این اقدام بجا و شایسته است.
 
عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: سرعت حرکت در یک چنین گام‌هایی باید متناسب با شرایط بین المللی‌مان باشد. باید کاری کنیم که متخلفان از نقض تعهد پشیمان شوند، اما نباید این حرکت به گونه‌ای باشد که شوق آنها در دست زدن به کاری باشد که احیانا آن کار نگرانی بیشتری برای ما داشته باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم خاطر نشان کرد: گر چه بسیار بعید است مکانسیم ماشه بتواند در شرایطی که ما مطابق تعهدات‌مان عمل کرده‌ایم، عمل کند. اما بالاخره عده‌ای هم نگرانند که انگلیس که هم در برجام اسماً حضور دارد و هم امکان استفاده از مکانیسم ماشه را دارد، اقدامی کند؛ البته وقتی می‌تواند این اقدام محقق شود که ما تخلفی کرده باشیم.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم تصریح کرد: اینکه گام‌های کاهش تعهدات برجامی را با احتیاط برداریم برای طرف‌های تعهد قضیه را کاملا روشن می‌کند که ما هیچگونه تخلفی نمی‌کنیم بلکه همچنان در چارچوب برجام حرکت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه من هیچ گونه قداستی برای برجام  قائل نیستم، خاطرنشان کرد: اما برجام معاهده‌ای چند جانبه است و اگر زودتر اقدام می‌کردیم بهتر بود، اما حالا که اقدام می‌کنیم گام‌ها را باید با احتیاط برداشت به گونه‌ای که تحریک کننده طرف‌های معاهده نباشد که بالاخره بی دردسر برای ما نیست.

منبع:میزان


کد مطلب: 694201

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/694201/مصباحی-مقدم-قداستی-برجام-قائل-نیستم

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com