کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مذاکرات آمریکا و روسیه در فنلاند بی‌نتیجه تمام شد

20 تير 1398 ساعت 14:10

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، مذاکرات مسکو-واشنگتن در هلسینکی فنلاند، پیشرفتی در روابط دو کشور ایجاد نکرد.


به گزارش جهان نیوز، گفت‌وگوی اخیر آمریکا و روسیه درباره برخی مسائل بین‌المللی بی‌نتجه به پایان رسید.وزارت امور خارجه آمریکا طی بیانیه‌ای اعلام کرد، «دیوید هیل» معاون امور سیاسی وزیر امور خارجه آمریکا و «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه در شهر «هلسینکی» فنلاند روابط مسکو- واشنگتن و چالش‌های موجود در اروپا، خاورمیانه و آسیا را مورد بحث قرار دادند.

به نوشته «رادیو آزاد اروپا»، «مورگان اورتاگس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه مدعی شد: «هیل تأکید کرد با اینکه آمریکا به‌دنبال کاهش اختلافات و افزایش همکاری با روسیه بر سر چالش‌های جهانی است، اقدامات منفی روسیه مانعی برای پیشرفت در روابط دوجانبه است».

ریابکوف نیز درباره این مذاکرات گفت او و هیل در میان موضوعاتی که به بحث گذاشتند، وضعیت ونزوئلا را نیز بررسی کردند اما نتوانستند به دیدگاهی مشترک دست پیدا کنند. او گفت روسیه هیچ نیروی نظامی در ونزوئلا ندارد اما به‌طور دوره‌ای متخصصانی را به آنجا می‌فرستد و نیازی نیست آن را با واشنگتن به بحث بگذارد.
ریابکوف گفت او و هیل درباره پرونده «پل والن» تبعه آمریکایی متهم به جاسوسی در روسیه نیز به تبادل نظر پرداختند. وی افزود مسکو برنامه‌ای برای تبادل زندانیان با آمریکا ندارد.

درحالی که روسیه در ونزوئلا حامی «نیکولاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی این کشور است، آمریکا از «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده حمایت می‌کند. علی‌رغم تأکید روسیه برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات داخلی ونزوئلا، آمریکا تلاش می‌کند با حمله نظامی و اعمال تحریم، دولت قانونی را در «کاراکاس» سرنگون کند.«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه چندی پیش در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود روابط کشورش با آمریکا درحال بدتر و بدتر شدن است.

پوتین و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، ماه گذشته میلادی، در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در شهر «اوساکا» ژاپن دیدار کردند. یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوی رهبران دو کشور، اختلاف بر سر معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد (INF)‌ بود.
ترامپ اوایل سال جاری میلادی به‌صورت یک‌جانبه از این توافق که سال ۱۹۸۷ بین آمریکا و روسیه منعقد شده بود خارج شد. پوتین نیز در پاسخ به این حرکت ترامپ، این معاهده را در کشورش به حالت تعلیق درآورد.

منبع:فارس


کد مطلب: 693869

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/693869/مذاکرات-آمریکا-روسیه-فنلاند-بی-نتیجه-تمام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com