کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

۷۰ درصد زندانیان مجرمین مواد مخدر هستند

20 تير 1398 ساعت 12:46

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با موادمخدر کشور گفت: ۷۰ درصد زندانیان کشور مجرمین مواد مخدر هستند.


به گزارش جهان نیوز به نقل از ایسنا، سردار ناصر اصلانی در شورای مبارزه با مواد مخدر استان لرستان اظهار کرد: حضور ما در استان مقدمه سفر دبیر کل مبارزه با مواد مخدر به استان است و البته برای حل مشکلات اردوگاه ماده ۱۶ به این استان آمدیم و تلاش می‌کنیم این مهم را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر مانند ستاد جنگ است و تجارت مواد مخدر صنعتی است و نه مرز و نه ملیت می‌شناسد و باند‌های مواد مخدر چند ملیتی اداره می‌شود.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ایران صرف هزینه‌های مقابله با مواد مخدر می‌شود، افزود: ۷۰ درصد زندانیان ما در کشور مجرمین (۴۰ درصد مستقیم و ۳۰ درصد غیرمستقیم) مواد مخدر هستند.

اصلانی با اشاره به اینکه تهدیدات مواد و مخدر تهدیدات اقتصادی و سرقت است، افزود: نزاع، درگیری، زورگیری، طلاق، کلاهبرداری، قتل‌های پیچیده شیشه‌ای و… منشأ مواد مخدر است.

وی گفت: امروزه ده‌ها جرم به دنبال مواد مخدر رخ می‌دهد.

اصلانی خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد کشفیات جهان را ما کشف می‌کنیم و سال گذشته ۸۰۰ تن کشفیات در کشور داشته‌ایم البته تحریم‌ها سبب شده که روند کشفیات و مبارزه با مواد مخدر با مشکلاتی مواجه شود و این امر نه تنها ضررش به کشور ما می‌رسد بلکه اروپا نیز ضرر می‌کند.

وی یادآور شد: براساس آخرین آمار شیوع‌شناسی مواد مخدر کشور در سال ۹۶ بالغ بر ۵.۴ درصد افراد ۱۵ تا ۶۴ سال در معرض تهدید مواد مخدر هستند که این رقم در لرستان ۴.۸ درصد است.

اصلانی گفت: بیش از ۲ میلیون و ۸۰۲ هزار نفر در کشور مواد مخدر مصرف می‌کنند که یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر غیرمستقیم مواد مخدر مصرف می‌کنند.

وی افزود: متأسفانه آمار زنان معتاد رو به افزایش است و ۱۵۶ هزار نفر زن معتاد در کشور داریم.

اصلانی بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد مصرف در مشاغل کارگری است.

وی با بیان اینکه در سه ماهه سال ۹۸، ۲۱۰ تن مواد مخدر کشف شده است، افزود: بیش از ۵۲ هزار و ۳۵۶ نفر معادل ۴۸ درصد در حوزه مبارزه با مواد مخدر دستگیر و بیش از ۲۹ نفر اشرار کشته شدند.

اصلانی عنوان کرد: همچنین در توقیف خودروی سوداگران مواد مخدر ۵۶ درصد افزایش صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۷۸ درصد کشفیات کشور مربوط به شرق و حاشیه شرق است گفت: امیدواریم این کشفیات به بیش از ۹۰ درصد برسد. ۱۰۷ درصد عملیات‌ها در شرق و حاشیه شرق کشور افزایش یافته است.

اصلانی عنوان کرد: ۱۴۰۰ درصد افزایش کشفیات شیشه را در کشور داشته‌ایم که با توجه به اینکه افغانستان طی سال‌های گذشته تولید شیشه نداشته، اما از سال گذشته این تولید را آغاز کرده است. البته قیمت شیشه در کشور به بالاترین حد خود و تا ۲۵۰ میلیون ریال بفروش می‌رسد.

مجتبی بیرانوند دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان نیز در این جلسه گفت: جزو استان‌هایی با وضعیت زرد در شیوع مواد مخدر هستیم.

وی با بیان اینکه به لحاظ شیوع مواد مخدر جزو استان‌هایی با وضعیت زرد و شیوع متوسط هستیم، اظهار کرد: باید تلاش کنیم در حوزه شیوع‌شناسی به رتبه آخر برسیم.

وی ادامه داد: در بحث مقابله با مواد مخدر در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۴۱ درصد رشد داشتیم و در بخش انهدام باند‌های مواد مخدر در استان رشد ۸ درصدی را شاهد بودیم. در سه ماه اول سال ۹۸ نسبت به ۹۷ در میزان کشفیات مواد مخدر کاهش داشتیم و این به خاطر سیلی بود که در لرستان رخ داد. در بحث دستگیری ۴۵ درصد رشد و در بحث کشفیات در گلوگاه‌ها ۱۰۱ درصد رشد داشتیم.

وی افزود: میزان کشفیات در طول سال در مناطق پیرامونی ۵۱۰ نفر خرده‌فروش را دستگیر کردیم و در سال گذشته پنج تن مواد غیردارویی امحاء و در این راستا لرستان میزبان ۶ استان کشور بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر لرستان در خصوص ایجاد اردوگاه جدید معتادین متجاهر در استان عنوان کرد: در این راستا بخشی از مرکز آموزشی شهید بهشتی خرم‌آباد به این مهم اختصاص یافته و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی گفت: در بحث نظارت بر متادون، از ابتدای سال ۹۸ تاکنون نحوه تحویل و توزیع متادون در زندان‌ها زیر نظر بازرسی انجام شده است.

بیرانوند یادآورشد: همچنین ساماندهی ۱۰ ملک مصادره شده نیز صورت گرفته است.

قاضی سعید رازانی دادستان خرم آباد نیز در این شورا با بیان اینکه کار ما ارتباط تنگاتنگی با سپاه، ناجا و اطلاعات دارد، اظهار کرد: دستور جمع‌آوری تمام معتادین، نگهداری و ترخیص آن‌ها از ماده ۱۶ و دستور مراقب پس از خروج با دستور مقام قضائی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: به لحاظ اهمیت موضوعات مربوط به مواد مخدر، کل جلسات با حضور دادستان برگزار می‌شود و برای این مهم دادیار نیز مشخص شده است تا از مراکز نگهداری معتادین بازدید کند.

دادستان مرکز استان گفت: هنوز یکی از خودرو‌های توقیفی مواد مخدر مورد استفاده قرار نگرفته و همه آن‌ها در پارکینگ هستند.

رازانی افزود: در حوزه مقابله، قانون باید اصلاح شود چراکه قانون در باب مبارزه با خرده‌فروشان مشکل دارد.

وی تأکید کرد: وقتی برای اخلال در نظم قانون داریم نمی‌توانیم برای خرده‌فروشان قانون بنویسیم.

عضو شورای قضائی استان با اشاره به اینکه قانون مصادره اموال ناشی از جرم به تفکیک اموال مصادره ناشی از جرم و غیرجرم اشاره دارد که این تفکیک نیز مشکلاتی را ایجاد کرده است، بیان کرد: همچنین بحث آزمایش مواد هنوز حل نشده، در حالی که در حوزه مبارزه با مواد مخدر باید کار‌ها آسان‌تر و سهل‌تر باشند.


کد مطلب: 693861

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/693861/۷۰-درصد-زندانیان-مجرمین-مواد-مخدر-هستند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com