کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گام دوم؛ محافظه‌کارانه اما در مسیر درست

مهدی محمدی

17 تير 1398 ساعت 12:51

درباره رآکتور اراک نگرانی این است که ایران همچنان به طرح نوسازی این رآکتور از سوی اروپا امید داشته باشد.


جهان نیوز - مهدی محمدی: گام دوم، یک قدم کوتاه در مسیر درست است. من عقیده دارم این گام، محافظه‌کارانه برداشته‌شده و می‌توانست و باید خیلی قوی‌تر می‌بود. ایران نیازمند آن است که تعهدات کلیدی در برجام را به سرعت به عقب برگرداند تا هم برای فشارهای غرب به آن هزینه وارد کرده باشد و هم برای هرگونه مذاکرات آتی دست ایران را پر کند. من حس می‌کنم گام دوم برای این‌که این پیام‌ها را بدهد به اندازه کافی قوی نبود و این ممکن است طرف مقابل را دچار اشتباه محاسباتی کند که ایران در آنچه می‌گوید چندان جدی نیست. همچنین می‌توان ردهایی از نوعی توافق با اروپا در این گام دید. با این حال لازم می‌دانم تاکید کنم مسیر درست است و تنها راه ایران برای وادار کردن طرف مقابل به تغییر محاسبات همین کم کردن تعهدات برجامی است منتها ما درباره سرعت و کیفیت این گام‌ها با دوستان دولت اختلاف جدی داریم.
درباره رآکتور اراک نگرانی این است که ایران همچنان به طرح نوسازی این رآکتور از سوی اروپا امید داشته باشد. از آنچه آقای کمالوندی اعلام کرد این بو استشمام می‌شود که طبعاً این ادامه وضع قبلی است نه گام جدید. شاید سناریوی بهتر آن باشد که قلب راکتور همین حالا نوسازی شود و این منافاتی با طراحی رآکتور جدید از سوی غربی‌ها ندارد منتها اگر واقعاً خواهان ارسال یک سیگنال راهبردی هستیم باید دو کار را همزمان انجام بدهیم.
در آستانه برداشتن گام دوم از سوی ایران، گفت‌وگوی تلفنی میان روسای‌جمهور ایران و فرانسه صورت گرفت و اروپا مجدداً مهلتی تا 24تیر گرفته است. ارزیابی من این است که اروپا این مهلت را گرفته تا حرف آخرش را بزند و همین امر که در تماس تلفنی آقای روحانی با مکرون در روز شنبه اتفاق افتاده منجر به تعدیل گام دوم شده است. تقریباً با اطمینان می‌توان گفت که در جلسه وزرای خارجه 1+4 هم اتفاق مهمی نخواهد افتاد منتها ایران باز زمان را از دست می‌دهد.
در مجموع ما باید چند ملاحظه مهم را در ذهن داشته باشیم. اولین و مهم‌ترین نکته این است که برجام به شکل فعلی دیگر آینده‌ای ندارد و حتی اگر دموکرات‌ها هم سرکار بیایند از اهرم‌هایی که ترامپ ایجاد کرده برای امتیازگیری بیشتر از ایران استفاده خواهند کرد بنابراین ایران ناچار است تا جایی که می‌تواند اهرم‌های خود را توسعه بدهد. ملاحظه دوم این است که تهدیدهای غرب و اروپا را نباید جدی گرفت. حتی اگر سازوکار ماشه یا
snap back فعال هم بشود و قطعنامه‌های شورای امنیت برگردد وضع تحریم‌ها از این بدتر نمی‌تواند بشود. امید بستن به اینکه اروپا کاری بکند تنها زمانی معتبر است که کاهش تعهدات برجامی در حوزه‌های کلیدی به طور قوی و سریع انجام شود.
منبع:جام جم


کد مطلب: 693706

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/693706/گام-دوم-محافظه-کارانه-اما-مسیر-درست

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com