جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
مخبر سازمان ملل:

قتل خاشقجی جنایتی در سطح دولت است

چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 693661
مخبر سازمان ملل در اعدام‌های فراقانونی بار دیگر تاکید کرد، جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی قتلی است که در سطح دولت عربستان انجام شد.
قتل خاشقجی جنایتی در سطح دولت است
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایسنا، زمانی که اگنس کالامار، مخبر ویژه سازمان ملل در اعدام‌های فراقانونی در همایشی در ساختمان عفو بین‌الملل در شهر لندن شروع به صحبت درباره نحوه قتل خاشقجی کرد، خدیجه جنگیز، نامزد او نتوانست احساسات خود را کنترل کند و شروع به گریه شدیدی کرد و کالامار مجبور شد صحبت‌های خود را قطع کند.

در این جلسه کارین عطیه، نویسنده روزنامه واشنگتن پست آمریکا و یحیی عسیری، فعال حقوقی عربستان نیز حضور داشتند.کالامار در ادامه صحبت‌های خود به شیوه انجام این جنایت اشاره کرد و گفت: خاشقجی توسط جمعی از مزدوران کشور عربستان کشته شد که از همه امکانات این کشور استفاده کردند، این نتیجه قطعی آن است و به این ترتیب قتل خاشقجی جنایتی است که در سطح یک کشور انجام شد.

مخبر سازمان ملل اظهار کرد: ریاض از پذیرش مسؤولیت این جنایت سر باز می‌زند و به عنوان یک کشور از عذرخواهی از خانواده قربانی و نیز ترکیه خودداری می‌کند.
وی در ادامه نیز تاکید کرد: عربستان هیچ گونه کمکی در زمینه تهیه این گزارش نکرد، تلاش کردم با برخی از مسؤولان عربستانی گفت‌وگو کنم اما هیچیک از آنها حاضر به گفت‌وگو نشدند.

این مسؤول سازمان ملل با اشاره به اهمیت اقدام علیه عاملان قتل خاشقجی گفت: اگر هیچ گونه اقدامی در پیش گرفته نشود، ما با این کار به عربستان و دیگر کشورها این پیام را می‌دهیم که جنایت یاد شده موجب خشم عمومی شد اما همه چیز به حالت قبل خود بازگشت و این همان پیامی است که رهبران برخی کشورها به دنبال انتشار آن هستند.

همچنین او بر لزوم اجرای راهکار تحریم مسؤولان قتل خاشقجی تاکید کرد و گفت: متاسفم که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به عنوان متهم اصلی در این پرونده اجازه حضور در نشست اخیر سران گروه ۲۰ در شهر اوزاکای ژاپن را یافت.

وی افزود: این بسیار ناراحت کننده است که پاسخ جامعه جهانی چه از لحاظ حقوقی، سیاسی و یا دیپلماتیک تاثیر چندانی نداشته است آمریکا و دیگر اعضای دائم سازمان ملل بر محاکمه عربستان نظارت دارند اما حاضر به افشای جزئیات نیستند و به این ترتیب خود نیز در این بی‌عدالتی با عربستان همدستی می‌کنند.

کالامار افزود: به شدت به خاطر گروه ۲۰ ناامید شدم نمی‌دانم چه اتفاقی در مذاکرات میان رهبران کشورها در جریان است اما شکل کلی که در پایان نشست ارائه شد، گویای مسایل بسیاری بود، دست دادن دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با بن سلمان از نظر من اصلاً اقدام مطلوبی نبود.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها و مجازات‌های شخصی کافی نیستند بلکه باید مجازات‌ها شامل افراد رده بالای عربستان هم برسد، گفت: ترکیه باید زمانی اطلاعاتی که در این اختیار دارد افشا کند زیرا این اطلاعات به تحقق عدالت و مواخذه عوامل قتل خاشقجی کمک می‌کنند.

نامزد خاشقجی نیز در این جلسه بر لزوم اتخاذ گام‌های بیشتری علیه عاملان قتل خاشقجی تاکید کرد.خدیجه جنگیز تاکید کرد: گزارش سازمان ملل باید واکنش‌های جدی داشته باشد، ما از کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس می‌خواهیم این گزارش را از منظر سیاسی جدی بگیرند و گام‌هایی جدی‌تر در این راستا برداشته شوند.

او در ادامه خطاب به اعضای شورای امنیت گفت: آیا نمی‌ترسید سکوت‌تان در برابر این گزارش و آن جنایت احتمال استمرار چنین جنایاتی را در آینده خواهد داشت؟
مخبر سازمان ملل در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: از انجام تحقیقی درباره دلایل مرگ محمد مرسی، رئیس جمهوری پیشین مصر حمایت می‌کنم، صحبت‌های وکلای مرسی و خانواده او در این رابطه باید شنیده شوند.

کالامار افزود: نامه‌ای ۱۵ صفحه‌ای را برای دولت مصر فرستادم که در آن نسبت به احتمال فوت مرسی در نتیجه بدرفتاری‌ها ابراز نگرانی شده بود، من منتظر هستم دولت مصر به این نامه پاسخ دهد سپس آن را در اختیار مردم قرار دهم.وی ادامه داد: با وجود سطح بالای نقض حقوق بشر، شاهد رویکرد عمومی در سطح بین‌الملل نسبت به مصر نبوده‌ایم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *