کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظر روحانی درباره لاریجانی در سال ۸۴ چه بود؟

18 تير 1398 ساعت 9:18

در دید آقای روحانی، آقای علی لاریجانی یک فرد غیر متخصص، اهل تقابل و ناوارد نسبت به فضای بین‌الملل است.


به گزارش جهان نیوز، حجت الاسلام سید محمود نبویان، نماینده سابق مجلس در بخشی از گفتگوی خود با فارس به بخشی از کتاب حسن روحانی پیرامون مذاکرات هسته ای و نظر وی در آن مقطع درباره لاریجانی اشاره کرده که در ادامه خواهید خواند: 

آقای روحانی در بخشی از کتاب خود درباره مذاکرات هسته‌ای ایران و اروپا در سال‌های ۸۲ تا ۸۴ به کنار رفتن خود از مسئولیت مذاکرات و شورای امنیت ملی اشاره می‌کند و می‌نویسد، پس از من پرونده را به کسی تحویل دادند که تخصص ندارد! ما از آقای علی لاریجانی می‌خواهیم که به این اظهارنظر آقای روحانی درباره خودش دقت کند: «رویکرد ما تعامل با دنیا بود اما رویکرد آن تقابل با دنیا بود و همه دنیا را علیه ما را شوراندند. آقای لاریجانی نظامی است. برای چه آمد‌ه است؟ دنیا نسبت به ایشان حساس است». آقای روحانی می‌گوید «اینها تخصص ندارند ولی ما تخصص داشتیم و با یک کلمه می‌توانستیم سرنوشت مذاکرات را تغییر دهیم».

آقای روحانی در ادامه کتابش می‌گوید که از اواسط سال ۸۴ و آغاز دوره مسئولیت علی لاریجانی در مذاکرات، استراتژی تقابل به اجرا درآمد! مردم بشناسند در نظر آقای روحانی، آقای لاریجانی اهل تقابل است آقای روحانی در توصیف راهبرد آقای لاریجانی برای مذاکرات می‌گوید که تیم جدید مسیری را انتخاب کرد که با واقعیت صحنه بین‌المللی بسیار فاصله داشت و جالب است ایشان می‌گوید که روند قطعنامه‌های دوره مسئولیتم از نوامبر ۲۰۰۳ تا نوامبر ۲۰۰۴ نشانگر حل و فصل تدریجی مسائل بود اما در زمان دکتر لاریجانی، شیب منفی قطعنامه‌ها از زمان مهندس آقازاده هم بیشتر شد.

پس در دید آقای روحانی، آقای علی لاریجانی یک فرد غیر متخصص، اهل تقابل و ناوارد نسبت به فضای بین‌الملل است. آقای روحانی می‌گوید دلیل اینکه با تیم بعد از ما به گونه دیگری عمل کردند این بود که از رئیس جمهور وقت ناامید بودند. از سابقه آقای لاریجانی هم در سپاه هم خبر داشتند و نسبت به کشوری که کنش نظامیان در آن زیاد باشند، حساس بودند و اضافه می‌کند که جک استراو وزیر خارجه انگلستان می‌گفت که در دوره تیم قبلی، ما حرف‌های یکدیگر را می‌فهمیدیم و ضمناً تیمی بود که کارشناسی می‌دانست و اگر قولی به هم می‌دادیم می‌دانستیم که هر ۲ طرف به آن عمل می‌کنیم.

یادآور می شود فارغ از اختلاف نظر در آن مقطع اما در مسائل مربوط به تصویب برجام، لاریجانی از حامیان اصلی این توافق پرنقص و پرابهام بود که جریان شهره شده به تصویب 20 دقیقه ای در صحن علنی و بی اعتنایی به گزارش کمیسیون ویژه برجام در کارنامه لاریجانی و اذهان عمومی ثبت شد.


کد مطلب: 693486

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/news/693486/نظر-روحانی-درباره-لاریجانی-سال-۸۴

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com